Tips om de verkoop van originechocolade te boosten
maak van storytelling uw geheim wapen
Consumentenvoorkeuren zijn de laatste jaren geëvolueerd. Originechocolade is een segment dat nog elk jaar groeit dankzij liefhebbers die smaak vooropstellen. Ze zijn beter op de hoogte van de herkomst. Het achtergrondverhaal is elementair; het staat of valt met een objectieve traceerbaarheid. Chocolademakers informeren en innoveren om tegemoet te komen aan de veranderende wensen inzake genieten en het vinden van een evenwichtige levensstijl in combinatie met aandacht voor duurzaamheid. Ook kleinere producenten blijven daarbij verbazen.
waarom inzetten op originechocolade?
De geselecteerde cacaobonen voor originechocolades worden in beperkte hoeveelheden geteeld en zijn afkomstig uit één enkel land, één welbepaalde regio of zelfs van één uitgelezen plantage. Ze stellen u in staat exceptionele chocolade met een sterke persoonlijkheid aan te bieden. Variëteiten uit Latijns-Amerika hebben een fruitige en/of kruidige ondertoon. Ze zijn bij ons al langer op de markt en ondertussen gekend bij een breder publiek. Vandaag zitten de zure, aromatische noten uit Azië en de intense cacaosmaken uit Afrika in de lift. Er is beslist nog groeipotentieel in alle origineproducerende landen; het komt erop aan uw klanten te verleiden met interessante feiten en weetjes. Want de hoge kwaliteit staat in ieder geval vast. Originesmaken komen optimaal tot uiting in tabletten, maar ook couvertures en vullingen krijgen een aparte dimensie.

Met originechocolade inspelen op trends
Lekker genieten
Genieten is sinds de pandemie belangrijker dan ooit. Af en toe een zoete zonde is goed voor het geestelijk evenwicht. Chocolade is er om iets te vieren, of om te ontsnappen aan de sleur. Volgens een onderzoek van Euromonitor – Top Chocolate Trends 2022 & Beyond – vindt 55% van de consumenten dat chocolades met aparte smaken en texturen getuigen van een meer premium karakter. Nieuwigheden op het vlak van formaat en vorm, snacking en geschenkideetjes zorgen voor beweging. 75% van de mensen staat dan ook open voor een verrassende ervaring. Er is vandaag meer appreciatie voor subtiele en uitzonderlijke smaken, waaronder minder zoete varianten.
"Ook hier slaat de inflatie toe: mensen willen minder spenderen, ofwel een betere deal in de wacht slapen. Dat is de kans om je te onderscheiden"

Naast smaak, hecht de consument vandaag steeds meer belang aan het gezonde karakter van chocolade. Verantwoorde opties genieten de voorkeur (Foto: Delgiro)
Gezonde alternatieven
Chocolade blijft een verwennerij, maar de verantwoorde opties genieten de voorkeur. Een groeiend aantal landgenoten volgt bijzondere eetgewoontes waardoor chocolades met aandacht voor uiteenlopende gezondheidsaspecten erg gewaardeerd worden. Een glansrol is weggelegd voor 'puur natuur'. De consument verlangt opnieuw naar eenvoudige producten met zo weinig mogelijk bewerkte ingrediënten. Gezondheid wordt de komende jaren een topprioriteit, dus zal de nood aan dergelijke varianten nog toenemen. 83% van de consumenten verwacht dat chocolade lekker is én dat het een positieve invloed op hen uitoefent.
Eerlijke kwaliteit
De cacaoproductie wordt wereldwijd met argusogen bekeken vanuit het perspectief van voedselveiligheid en duurzaamheid. Chocoladeadepten worden er graag van verzekerd dat hun traktatie de planeet en de mensen geen kwaad berokkent. 67% wil weten waar chocolade vandaan komt, en wat erin zit. De oorsprong en het ambachtelijke karakter worden naar waarde geschat, omdat ze bewijzen dat het om een kwaliteitsproduct gaat. De chocolatier die duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, wint ook echt het vertrouwen van zijn publiek.
De chocolade die zichzelf verkoopt
Authentiek verhaal
Consumenten zijn in het dagelijks leven op zoek naar onvervalste ervaringen. Ze willen op reis al is het maar door een feestje in de mond. Verhalen verkopen wel degelijk, maar de intentie stemt niet altijd overeen met de werkelijkheid. Ook hier slaat de inflatie toe: mensen willen minder spenderen, ofwel een betere deal in de wacht slepen. Dat is een kans om u te onderscheiden. Producten met een verhaal worden beschouwd als exclusiever, en dat maakt ze net meer geliefd.
transparantie

Echte kenners genieten van producten buiten het circuit van de bulkchocolade. Elk detail over de bodem die een specifieke teelt mogelijk maakt, lijkt hen interessant. Ze zijn oprecht geboeid door de geschiedenis van de cacaoplantages en de achtergrond van de werknemers die zorg dragen voor de bomen, de vruchten oogsten en welke stappen zij ondernemen om tot het eindproduct te komen. Traceerbaarheid tot op het niveau van de cacaoplantage is cruciaal om bepaalde structurele vraagstukken te beantwoorden. Het in kaart brengen van de toeleveringsketen, onder meer met behulp van satellietbeelden, is bijvoorbeeld een objectieve maatstaf. Dat gebeurt nog niet altijd.
Drie strategieën om de verkoop te boosten
kies voor single origin
De meeste fans zijn ervan overtuigd dat bepaalde origines kwalitatiever zijn dan andere. Nog meer consumenten beschouwen single origin-varianten als beter en duurzamer dan standaardchocolade. Voer met single origines uw klanten recht naar de desbetreffende plantages.
"De productiviteit wordt naar een hoger niveau getild door de kwaliteit van de oogst te verbeteren dankzij een degelijke scholing en opleiding van de medewerkers"
focus op het ambachtelijke

Zet het unieke productieproces volop in de kijker. Deze ambachtelijke creaties hoeven niet perfect te zijn en mogen er gerust minder uniform uitzien. Claims als "handgemaakt", "eigen receptuur" of "vervaardigd in België" trekken de aandacht.
Differentieer met specifieke smaken
Voor 1 kg chocolade zijn ongeveer 900 cacaobonen nodig. Elke boon heeft een specifiek aroma; een mix zorgt telkens voor een ongeëvenaarde sensatie. Cacao uit Mexico is gekend voor de florale tonen, Tanzania-varianten hebben een meer intense bitterheid, Equador staat garant voor pittige ondertonen, Papoea-Nieuw-Guinea zorgt daarentegen voor een rokerig cachet, enz.
Plaats het duurzaamheidsverhaal centraal
Heel wat eindgebruikers, organisaties en bedrijven zijn bekommerd over de draagwijdte van de chocoladeproductie. Zeker bij originechocolade wordt de nadruk gelegd op de impact. Veel merken ondersteunen diverse lokale en wereldwijde programma's en gaan daarin bijzonder ver. En vergis u niet: ook kleinere brands zijn in staat het verschil te maken.
socio-economisch
De cacaoboeren worden eerlijk verloond. De productiviteit wordt naar een hoger niveau getild door de kwaliteit van de oogst te verbeteren dankzij een degelijke scholing en opleiding van de medewerkers. Daarbij staan mensenrechten centraal. Kinderarbeid wordt vermeden, een gezonde en veilige werkomgeving is vanzelfsprekend en de productie komt de volledige gemeenschap ten goede.

milieu
De omgeving geniet respect; bossen, waterlopen en de biodiversiteit worden beschermd en waar nodig hersteld. De landbouwproductiviteit krijgt jaar na jaar een stimulans. Doel is om de regio's welvarender te maken door te streven naar een circulaire economie met een optimaal gebruik van natuurlijke bronnen, met de strijd tegen klimaatverandering als leidraad.
Met dank aan Belcolade, Cacao Barry en Delgiro