DUURZAME VERPAKKING:
VAN NICHE NAAR SNELGROEIEND SEGMENT

Verpakkingen voor chocoladeproducten doorstonden afgelopen jaren een heuse transformatie: waar het tot enkele jaren geleden niet genoeg in het oog kon springen, trekken minimalistische alternatieven anno 2024 de kar. Zijn de verpakkingen dan ook nog eens duurzaam en ecologisch, dan voldoet u helemaal aan de verwachtingen, want begrippen als hernieuwbaar, recyclebaar en biologisch afbreekbeer worden niet langer als mooie surplus aanschouwd, maar vormen steeds meer de norm.
ZET UW CREATIES IN DE SPOTLIGHT
De consument met een kritisch oog wil de hoge afwerkingsgraad, kwaliteit en originaliteit van uw producten in een oogopslag bewezen zien. En daar is een belangrijke – of moeten we zeggen steeds minder belangrijke – rol weggelegd voor de verpakking. Een aantal jaar geleden kon het niet opvallend genoeg zijn, maar anno 2024 geldt: 'less is more'. Minimalistische alternatieven winnen aan belang en laat dat er net voor zorgen dat uw creativiteit extra wordt aangewakkerd.

wat bij de consument een gevoel van versheid, kwaliteit en vertrouwen opwekt
Door te kiezen voor transparante verpakkingen of verpakkingen met een kijkvenster verschuift de focus naar uw creaties, wat bij de consument een gevoel van versheid, kwaliteit en vertrouwen opwekt. Zeker voor speciaalzaken, waar consumenten value for money verkiezen boven massaproductie, is dit een interessante troef. Daarnaast is minimalisme eenvoud: klanten opteren voor een minimalistisch en strak jasje, om een niet te onderschatten gevoel van puurheid na te streven. Leveranciers springen op de kar door verpakkingen aan te bieden die tegemoet komen aan deze consumentenvoorkeur: stijlvol, minimalistisch, strak en overzichtelijk. Kortom, eenvoud durven omarmen.
DUURZAAMHEID IN BLIJVENDE OPMARS BIJ FABRIKANTEN
Sinds enkele jaren treedt er bij de gemiddelde consument een niet te stoppen drang op naar meer duurzaamheid, niet in het minst als het op etenswaren en de bijhorende verpakkingen aankomt. Ook de chocoladewereld schikt zich geleidelijk aan naar deze verandering. De hernieuwbare en duurzame alternatieven duwen de klassieke verpakking al sluipend in een hoekje en komen tegemoet aan het stijgende milieubewustzijn.

HET BOS DOOR DE BOMEN ZIEN MET LABELS
We kunnen er niet meer omheen, verpakkingen zijn bezaaid met certificeringen en labels die garanties bieden over het duurzame, recyclebare of biologisch afbreekbare karakter van verpakkingen. En terecht, want daar heeft de consument wel oren naar. Ziet u het bos door de bomen niet meer? Dan geven we u graag enkele belangrijke labels mee.
Bepaalde labels verschaffen informatie over de bron van het materiaal van een verpakking:
- Een FSC-label garandeert dat de verpakkingsmaterialen afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen en/of gerecycleerd materiaal.
- PEFC-label staat voor verpakkingsmateriaal waarvan ten minste 70% afkomstig is uit PEFC-gecertificeerd bos. Het overige materiaal komt uit gecontroleerde oogst of gerecyclede bronnen. Is het aandeel gerecycled verpakkingsmateriaal meer dan 85%, dan is het PEFC Gerecycled label van toepassing.
- Het EU Ecolabel is een keurmerk dat door de EU wordt toegekend aan producten die beter zijn voor het milieu – zonder aan kwaliteit in te boeten. Door de zeer strenge eisen kan slechts 10% tot 20% van de producten op de Europese markt dit label dragen.
- OK Biobased, één van de OK milieulabels, is een keurmerk voor biobased materialen. Het kent vier niveaus voor verpakkingen die voor minimaal 20% en maximaal 80% uit hernieuwbare materialen bestaan.
Andere labels bieden informatie over hoe de verpakking verwerkt kan worden:
- Het Seedling-label wordt gedrukt op verpakkingen die aan de Europese norm voor composteerbare verpakkingen voldoen (EN-13432), wat inhoudt dat ze composteerbaar zijn onder gecontroleerde omstandigheden.
- OK Compost, OK Compost Home en Ok Biodegradable (marine, soil, water) vormen een verzameling van OK milieulabels, waarvan de eerste twee de composteerbaarheid certificeren en de laatste drie de biologische afbreekbaarheid.
Wilt u zeker zijn dat de verpakkingen die uw leverancier aanbiedt ook duurzaam of ecologisch zijn? Bespreek dan duidelijk met de fabrikant waar de verwachtingen liggen. Gegarandeerd bieden ze een gepast antwoord.
“Duurzaamheid situeert zich in verschillende aspecten:
materiaalkeuze, origine of ecologische afbreekbaarheid.”
AANDACHTSPUNT: DE JUISTE INKT BIJ KARTON
Aangezien duurzame, kartonnen verpakkingen vaak bedrukt zijn, is ook inkt een aandachtspunt. Gewone inkt op verpakkingsmateriaal vormt een stoorzender voor de kwaliteit van de compost en heeft daarbij een negatief effect op de vorming van micro-organismen. Als alternatief wordt er vaak gewerkt met natuurvriendelijke opties, vrij van zware metalen en ecotoxiciteit. Die dienen dan te voldoen aan de Europese norm EN13432, de wetgeving die eisen stelt aan verpakkingen wat betreft valorisatie na gebruik door industriële compostering. Er wordt vooral geopteerd voor inkten op basis van water of plantaardige oliën.

INSPELEN OP SEIZOENEN EN THEMA’S
Elk jaar opnieuw passeren een aantal belangrijke data de revue: Valentijn, Pasen, Sinterklaas, Kerst… Tijdens deze hoogtedagen zit onze samenleving op een tweespalt als het aankomt op verpakkingen. Enerzijds wint een minimalistisch design aan populariteit, maar anderzijds kan het tijdens de feestelijke aangelegenheden niet extravagant genoeg zijn.
Opvallende paaseieren en kleurrijke paashazen tijdens Pasen, griezelige pompoenen en fladderende vleermuizen voor Halloween en een feestelijke adventkalenders boordevol rendieren en sneeuwvlokken; de creativiteit van verpakkingsleveranciers kan zegevieren. Durf tijdens deze summums het veilige pad te verlaten, want seizoensverpakkingen genereren opwinding, verhogen de verkoop en creëren een sterke merkband met de consument. En wie weet pronken uw klanten er wel mee op sociale media.
“Durf verpakkingen te personaliseren, zodat ze
perfect bij uw doelgroep en markt passen.”
VERPAKKING ALS PROMOTIETOOL
Verpakkingen vormen een verlengstuk van de creatie, een belangrijke manier om uw kwaliteit te justificeren. Maar het ontwerpen is natuurlijk een vak apart. Heeft u zelf geen kaas gegeten van design en ontwerp, maar borrelt er een leuk idee om de verpakkingen in uw chocolaterie te pimpen? Durf dan zeker met uw vraag aan te kloppen bij de leveranciers. Velen draaien al even mee en helpen maar al te graag bij het ontwikkelen van een design dat perfect bij uw doelgroep en markt past.

Een belangrijke tip van fabrikanten: een mooi ontwerp vraagt tijd. Wilt u het nieuwe jaar starten met een andere branding, zorg dan dat u voldoende tijd voorziet om het traject zorgvuldig te doorlopen.

LIEFDEVOL VERPAKT OP VALENTIJN
Eén van de hoogtedagen is zonder enige twijfel de dag van de geliefden. Verpakkingsfabrikanten laten valentijnsdag dan ook niet zomaar passeren. De mogelijkheden zijn legio: van rode geschenkmandjes met gouden handvaten en chique ballotins en lieflijk roze tot unieke handtasjes in licht karton en chocoladedozen in hartvorm. Sommige fabrikanten gaan zelfs nog een stapje verder door te kiezen voor versierde koffiemokken en elegant espressokopjes ondergedompeld in de romantische sfeer. Voor elk wat wils, dus laat deze kans niet zomaar passeren en laat u inspireren door de expertise van de leveranciers.
Met medewerking van Ducaju, Marco en MMB Packaging