Schoenen Jean Delaere
FIRMA: Schoenen Jean Delaere NV
NAAM EN VOORNAAM: Alexandre Delaere
TELEFOONNUMMER: 0472/91.24.60
E-MAILADRES: alexandre@jeandelaere.be
PROJECT: Na 30 jaar besloten we onze winkel in een volledig nieuw jasje te steken. Dit met aandacht voor de huidige trends en nieuwste technologieën. Ook werd er sterk gewerkt aan beleving, zodat een bezoek aan ons steeds een aangename ervaring is.
DOELSTELLING(EN):
- Verbeteren van de verlichting.
- Vergroten van de visibiliteit van de producten, zowel in de winkel als in de etalage.
- Integratie van nieuwe technologieën met als doel het verbeteren van de beleving van de klant.
- Persoonlijkere aanpak naar de klanten toe.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Koestraat 15 – 9000 Gent
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: In2interioo BVBA
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: In2interio (coördinatie werken), Firma Wyckaert (afbraak, vloeren, buitengevel), De Korpus (meubilair, maatwerk), Van de Velde Geert (structuurelementen), Vespco (schilderwerken), Electrolyse (elektriciteitswerken & verlichting).
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 240.228,98 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 234.278,69 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De uitgestrekte etalage, in een ononderbroken glaspartij, toont reeds aan welke ruime keuze schoenen er voorhanden is en loopt naadloos over in de winkel. Mensen worden als het ware naar binnen gezogen om verder de uitgestalde schoenen te bekijken/passen. Een open, ruimtelijk gevoel stond centraal bij het ontwerp. De looplijnen maken een vloeiende beweging zodat de klant door de volledige winkel loopt en zo de gehele collectie te zien krijgt.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Het ontwerp is functioneel gemaakt, zowel voor de klanten als voor de eigenaar. Klanten moeten zich op hun gemak voelen, geen “drempelvrees” hebben om binnen te stappen en een ‘wow’ gevoel hebben bij het aanschouwen van het interieur, maar vooral de collecties. Het doel is uiteraard aanzetten tot kopen. De eigenaar heeft een mooi overzicht van zijn winkel, de mensen die binnenkomen en de zaak weer verlaten. Bovendien is de kassa zo geplaatst dat de klant quasi de hele winkel moet doorlopen. De hang- en verlichtingsarmaturen in smeedijzer zijn in harmonie met elkaar en stralen minimalisme en tegelijk rust uit. De ruimte is volledig gehuld in een witte kleur, bewust gekozen om de schoenen volledig tot hun recht te laten komen.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De glazen inkom werd volledig naar de andere kant verplaatst waardoor goed nagedacht moest worden over de bouwconstructie. Aangezien het gebouw uit twee verschillende panden bestaat, waren bij de uitbraak een aantal structurele aanpassingen nodig. Onder andere aan het plafond, door een verlaagd plafond te plaatsen werd dit euvel opgelost.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Allereerst is er de overdekte etalage. Daar kan de klant al een eerste glimp opvangen van de hele collectie. Terwijl de klant de etalage doorwandelt, komt hij aan de inkom die een doorloop van de etalage is. Dit zorgt ervoor dat de klant de winkel inwandelt zonder er zelf bij stil te staan. Terwijl de klant binnenkomt wordt zijn/haar aandacht meteen getrokken door een scherm waar de laatste nieuwtjes en modellen op gepresenteerd worden.
Rechts van de inkom hebben we een verlichte trap die naar het ‘bovengedeelte’ leidt, die is ingedeeld in 2 ruimtes: de kassa en de mannenafdeling. Op die manier hebben de mannen hun eigen deel van de winkel waar ze rustig de schoenen kunnen aanpassen en geadviseerd worden. Grote spiegels vergroten de winkel in beide delen.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Aangezien de winkel bestaat uit 2 ruimtes die aan elkaar aangesloten zijn, is er geen bepaalde route uitgetekend. Wel hebben we besloten om de kassa achteraan de winkel te plaatsen, op die manier wandelt de klant doorheen de hele winkel alvorens af te rekenen. Op die manier doorloopt de klant de hele winkel en heeft die op het einde van zijn bezoek de hele collectie gezien.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting speelde een grote rol bij de verbouwingen. Allereerst kozen we voor voldoende verlichting in de etalage, deze wordt gedimd naar de avond toe zodat de collectie dag en nacht voldoende licht heeft. De verlichting heeft een natuurlijke witte glans waardoor de kleuren van de schoenen het best uitkomen. Elke schap in de winkel is eveneens voorzien van ledverlichting, zodat de geplaatste schoenen ook volledig belicht worden.
Verder bevat elke ruimte verschillende tracks aan het plafond die de ruimte verlichten.
Per ruimte zijn er bovendien hangende elementen boven de zitplaatsen zodat de klanten voldoende licht hebben bij het passen, deze hangende elementen zijn in ‘gietijzeren’ stijl die terug te vinden is in de structuurelementen in de etalage en aan de inkom.
Hoe is de etalage opgevat?
De winkel maakt gebruik van 2 grote etalages. Eerst is er de etalage aan de inkom die als het ware voortvloeit in de winkel. Vaak plaatsen we daar de hippere artikelen, laatste tendensen,.. zodat de klant als het ware de winkel binnengezogen wordt.
De grootste etalage bevat eerder onze gevestigde waarden, merken die we al jaren hebben en waarvoor we bekend staan bij ons cliënteel. Ongeveer 60% van deze etalage is voor de dames. De verste hoek van de inkom is voorzien voor onze herencollectie.
De grootste etalage bevat ook een hangende structuur waar we bepaalde artikelen in de kijker willen plaatsen, hier wordt ook plaats gemaakt voor enkele handtassen. Naast de hangende structuur is de grootste etalage ook voorzien van een televisiescherm waar we onze nieuwste collecties tonen en eveneens reclame maken voor onze webshop.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van interieur:
Nieuwe tegelbevloering die doorloopt van buiten naar binnen, volledige nieuwe verlichting, nieuwe wanden en legplanken in MDF.
- Op het gebied van meubilair:
minimalistische strakke zitbankjes, overtrokken met een zacht aanvoelend leder en een strakke, minimalistische toonbank.
- Op het gebied van aankleding:
Smeedijzeren hangelementen die een extra touch aan de uitstraling van de winkel geven, grote spiegels, geurbeleving en televisieschermen. Alsook de integratie van een warmtegordijn aan de inkom.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
- Voor de ledverlichting hebben we gekozen voor een aangename, witte kleur. Dit zorgt ervoor dat de klant altijd het beste zicht heeft op de kleur van de schoenen. Ledverlichting is ook ecologisch en produceert minder warmte dan halogenen lichten. De verlichting is ook zodanig geplaats dat ze nooit rechtstreeks in de ogen van de klanten kan schijnen. Het minimalistisch design zorgt eveneens voor een bepaalde uitstraling die wij willen creëren, namelijk een winkel waar service en kwaliteit centraal staan.
- De hele winkel is afgewerkt met zwarte tinten. Dit zorgt voor een aangenaam contrast en maakt ook een duidelijk onderscheid tussen etalage, presentatie schabben en de vloer.
- Geurverspreiding: Wij hebben bewust gekozen voor een warme geur met lichte ledertinten. De gekozen geur versterkt op die manier de verschillende merkaspecten. Het toepassen van geurmarketing zorgt ervoor dat andere aspecten die onze zintuigen prikkelen, zoals licht, geluid en een luxe interieur verder versterkt worden. Hierdoor wordt een nog diepere en langdurigere connectie met de klant gecreëerd.
- De strakke zitbankjes zijn zo geplaatst dat ze de ruimte minimaal innemen, op die manier ervaart de klant een ruimtelijk gevoel en kan hij vrijuit bewegen doorheen de hele winkel. De bankjes zijn eveneens gemakkelijk verplaatsbaar, zodat wij de ruimte optimaal kunnen benutten tijdens solden periodes. Ook werd er rekening gehouden met de hoogte opdat de klant zich niet te diep moet bukken voor het passen van de schoenen.
- Televisieschermen: Het integreren van schermen zorgt voor een grotere interactie met onze klanten en voor cross-channeling met onze webshop. Op deze schermen kan de klanten zien welke de laatste nieuwe modellen zijn, of er bepaalde acties zijn, hoe bepaalde schoenen gecombineerd kunnen worden met kledij,… . Op deze manier wordt winkelen een interactieve ervaring, wat het voor de consument aantrekkelijker maakt om toch zijn aankopen te doen bij een fysieke winkel en niet online. Weldra integreren we een digitale touchscreen naast de kassa waar de klant eenvoudig onze webshop kan bekijken en eventueel meteen artikelen kan aankopen die niet voorradig zijn in de winkel te Gent.
- Smeedijzeren structuren: De smeedijzeren structuren hebben 2 voordelen naar de klant toe: Enerzijds kan de klant snel onze schoenen in de kijker terugvinden en anderzijds vergroot dit de uitstraling van de winkel waardoor het voor de toevallige passant duidelijk is welke soort schoenen ze bij ons kunnen vinden. De legplanken van de structuren zijn in een marmeren stijl.
- Warmtegordijn: Het warmtegordijn zorgt steeds voor een aangename temperatuur in de winkel.
- Nieuw op maat gemaakt kassasysteem: Het nieuw kassasysteem zorgt voor meer interactie met de klant. De verkoopsters kunnen de gegevens van de klant bijhouden in het systeem, op die manier is het makkelijker om de klant te helpen op basis van vorige aankopen. Ook is er een betere opvolging op vlak van bestellingen, herstellingen en reservaties. De gegevens worden ook gebruikt voor gepersonaliseerde acties en kortingen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Wij wensen ons te positioneren als de betere schoenwinkel met grote aandacht voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. Met de huidige winkeluitstraling moet de klant onmiddellijk weten dat hij bij ons kwaliteit en service kan verwachten.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De winkel is voornamelijk ingedeeld in witte en zwarte tinten dewelke verwijzen naar de grijstinten van onze huisstijl. Deze kleuren zijn ook aanwezig in onze winkel te Ronse. Verder hebben wij een oranje-rood element geplaats aan de inkom van de winkel die voor een mooi contrast zorgt.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Delta Light heeft een uitvoerig lichtplan opgesteld dat ervoor zorgt dat vooral de zichtbaarheid van de schoenen centraal staat. Zo is er geen enkel hoekje van de winkel onderbelicht. Alle lichten kunnen dankzij een domotica systeem gedimd worden zodat er nooit teveel licht is in de etalage wanneer het buiten donker wordt. Alle lichten zijn bovendien verplaatsbaar en kunnen in alle richtingen gedraaid worden zodat we bij verschillende opstellingen van de winkel (solden, braderie, nieuwe collectie,… ) steeds de beste verlichting hebben.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
Daar de werken nog maar recent gebeurd zijn, hebben we hier nog geen antwoord op. Het is wel zo dat het verbruik beduidend lager zal zijn dan het verbruik met de vorige halogeenverlichting. Het domotica systeem achter de verlichting zorgt er ook voor dat we altijd kunnen inspelen op de verlichting buiten en tijdens de nacht.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
De architecten en de eigenaar waren elke dag aanwezig op de werf, zo konden er steeds aanpassingen gemaakt worden bij de planning en afwerking. Er werd ook gezocht naar partners die een bepaalde ervaring hebben bij het gevraagde werk. Zo werden de structuren op maat gemaakt door een specialist in het smeedijzeren werk. Delta Light staat bekend voor winkelverlichting en de schrijnwerker is gespecialiseerd in winkelschabben met geïntegreerde verlichting. Kortom, elk onderdeel van de winkel werd verwezenlijkt door afzonderlijke bedrijven die elk gespecialiseerd zijn in hun eigen vakgebied.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Aangezien het een grondige verandering was voor de zaak hebben wij tijdens de ontwerpfase nagedacht over het optimaal gebruik van de oppervlakte. De winkel is niet groter geworden, maar heeft een grotere look gekregen. Dit door het versmallen van bepaalde muren, het verbreden van de etalage, een uniforme vloer zowel binnen als buiten, duurzame materialen en een georganiseerde toegang tot alle onderdelen van de winkel. De tegels zijn extra beschermd tegen eventuele barsten. Buiten hebben we trespa platen geplaatst met anti graffitti laag. Binnen zijn alle legplanken en muren voorzien van verf die met water gereinigd kan worden.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Zoals eerder vermeld, hebben we een volledig nieuw kassasysteem met geïntegreerd klantenbestand. Op die manier kunnen we steeds bijhouden wat de klanten gekocht hebben, welke stijl hun voorkeur meedraagt, welke maat ze hebben, maar ook welke hun reservaties zijn, herstellingen of bestellingen zijn.
Integratie van televisieschermen zowel binnen als buiten om de klant hun aandacht te trekken naar de laatste nieuwigheden of promoties. Ook een verwijzing naar onze sociale media kanalen kan de klant terugvinden op de schermen.
Binnenkort plaatsen we een interactieve zuil waar men kan raadplegen of de gewenste schoen nog voorradig is en kan die eveneens meteen online aangekocht worden viaonze webshop. Geurverspreiding: een aangename geur zorgt ervoor dat de klant zich op zijn gemak voelt in onze winkel, deze geur dient de klant ook te associëren aan onze winkels en zo een herkenningspunt te vormen.