BierenPremium

bier

BELG KIEST VOOR DEGUSTEREN EN MINDER VOOR LOUTER CONSUMEREN VAN BIER

Jean-louis Van de Perre: “Zeker nog extra marktaandeel mogelijk voor retailsector"

Voorzitter Jean-Louis Van de Perre van belangenvereniging Belgische Brouwers ziet ondanks de nog steeds lichtjes dalende bierconsumptie in België een belangrijke rol weggelegd voor de retailsector. Door nog meer in te zetten op bier als lokaal product, kan het aandeel van de retail nog meer stijgen, meent de brouwersvereniging.

jean-louis van de perre
Jean-Louis Van de Perre: “Betere displays, wat creatief zijn in het naar buiten brengen van bier: hier ligt zeker nog extra marktaandeel voor de retailsector"

BUITENLAND ONTDEKT BELGISCHE BIEREN

De Belgische bierconsumptie blijft achteruitgaan, zij het lichtjes,. In 2015 consumeerden we nog 7.950.966 hectoliter per jaar, in 2016 was dat 7.689.148 hectoliter en in 2017 7.567.123 hectoliter. Jean-Louis Van de Perre, president Belgische Brouwers, kadert de cijfers: “De algemene bierconsumptie in ons land daalt al sinds 25 jaar. Het gaat om een structurele daling met telkens 1,5 tot 2%. Voor 2017 ligt de daling met 1,3% iets lager dan voordien. In 2016 lag de daling nog op 3,3%." De reden voor de daling van de consumptie in liters ligt volgens Jean-Louis Van de Perre niet in de mindere interesse van de consument in ons bier. “Het is zeker niet zo dat er minder Belgisch bier gedronken wordt, integendeel zelfs. De Belgische bieren zijn zelfs nog nooit zo populair geweest als nu.In het buitenland heeft men ons bier ontdekt, en is er nog groeimarge. Ook in eigen land blijft de interesse in bier groot, maar is er wel duidelijk sprake van een verschuiving."

DEGUSTEREN IN PLAATS VAN CONSUMEREN

De trend dat de Belg minder pils drinkt, zet zich, zij het niet uitgesproken, verder. Wat de verschillende biercategorieën betreft, nam pils in 2017 71% van het totale biervolume voor zijn rekening (71,3% in 2016 en 72% in 2015) tegenover 12% voor abdij- en trappistenbieren (11,9% in 2016 en 11,8% in 2015) en 11,5% voor degustatiebieren in 2017 (11% in 2016 en 10,3% in 2015). De zogenaamde dorstlessende bieren wit en amber blijven steken op respectievelijk 3,5% in 2017 (3,7% in 2016 en 3,8% in 2015) en fruitbieren op 2% in 2017 (idem voor 2016 en 2015). “Het is duidelijk: de Belg kiest steeds meer voor het degusteren en minder voor het louter consumeren van bier", maakt voorzitter Jean-Louis Van de Perre zich sterk.

RETAIL HOUDT STAND

“Een andere opvallende bevinding: bier houdt stand in de retailsector. Het is vooral de horeca waarin bier minder scoort. De winkels verkochten in 2017 nog 4.311.828 hectoliter bier, nagenoeg evenveel als in 2016 (4.326.573 hectoliter). In de horeca daalde het volume het afgelopen jaar met 3%: 3.255.295 hectoliter in 2017 in vergelijking met 3.362.575 hectoliter in 2016. De horeca is nog goed voor zowat 43% van de totale bieromzet, en gemiddeld gezien wordt het aandeel van de retail steeds belangrijker. De Belg drinkt dus beduidend minder bier op café maar in vergelijking meer thuis. "De toestand voor de horeca is echter nog niet dramatisch. In vergelijking met de meeste buurlanden drinken wij nog steeds veel bier op café en op restaurant. Wij hebben dan ook een echte biercultuur, en die zal nooit wegvallen."

OP ZOEK NAAR MEER KWALITEIT

Algemeen gezien krijgt bier steeds meer een andere invulling dan weleer, toen het vaak de drank van 'Jan met de pet' was. Jean-Louis Van de Perre: “De Belg gaat in het algemeen steeds behoedzamer met alcohol om. Dat kunnen wij als sector alleen maar toejuichen, want wij pleiten voor een doordachte alcoholconsumptie. We waren destijds in 1995 met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV, nu VIAS) de medestichters van de BOB-campagne. Jaar na jaar merken we betere resultaten en een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel bij de automobilisten. Dat heeft uiteraard ook zijn invloed op het verbruikte alcoholvolume, maar wij willen als sector ook ons steentje bijdragen."

VERANTWOORD GENIETEN

Ook het aspect gezondheid speelt steeds meer mee bij de bierconsumptie van de Belg. Jean-Louis Van de Perre: “Dit kadert in de algemene trend naar meer verantwoord genieten. Vroeger keken we niet naar de calorieën, nu worden die vaak een waardemeter wanneer het over eten en drinken gaat. Dat merken we ook aan de stijgende belangstelling voor alternatieven zoals alcoholarme, en recent ook steeds meer alcoholvrije bieren bij de grote spelers op de markt."

FIER OP ONS BIER

Accentverschuiving naar de export

Al bij al was 2017 voor de biersector in ons land een behoorlijk goed jaar. “De laatste cijfers tonen dat meer dan 66% van ons bier naar de export ging. Bier wordt steeds meer een exportproduct. Dat is uiteraard goed voor onze bierbrouwers, die zo hun omzet kunnen verhogen, maar het betekent niet dat ze de lokale markt mogen verloochenen.Zo was de export naar Amerika recent enorm, maar export is sowieso een volatiel gegeven. Wil je een goede sector met een stevige basis uitbouwen, dan heb je in eerste instantie een gezonde lokale markt nodig waarop je steeds kunt terugvallen. De consumptie in eigen land blijft dus belangrijk, en hierin spelen zowel de horeca als de retail een essentiële rol."

bier

“We kunnen de trend om op ambassades en bij recepties steeds vaker bier aan te bieden alleen maar toejuichen" © Belgian Brewers -

Bier als lokaal product bij uitstek

Spectaculaire prijsstijgingen worden voor het bier niet meteen verwacht, al blijft dat een beslissing van de brouwers. Jean-Louis Van de Perre: “De sector wil in ieder geval nog meer inzetten op bier als lokaal product. Getuige daarvan is de actie 'Fier op ons bier' die wil nadrukken dat bier een typisch Belgisch product is met een eigen identiteit en traditie. Intussen is bier trouwens ook door Unesco erkend als Belgisch immaterieel erfgoed. Het gaat om cultureel erfgoed met naast het bier zelf ook de bijbehorende speciale glazen, bierviltjes en noem maar op. Onze diversiteit aan soorten en smaken vind je nergens. Naast de grote merken en brouwerijen komen er de laatste tijd trouwens steeds meer microbrouwerijen met prachtige creaties die men ons wereldwijd benijdt."

MEER CHAUVINISME NODIG

Ondanks de aangehouden daling van de consumptie ziet Jean-Louis Van de Perre nog een mooie toekomst voor de biersector weggelegd. “Er is nog veel braakliggend terrein. We zijn wellicht onvoldoende chauvinistisch. België heeft zoveel prachtige, vaak artisanale producten met naast bier bijvoorbeeld ook kaas, aardbeien, witloof, chocolade enzovoort. Bier als een nog steeds ambachtelijk product past hier wonderwel bij, en daar moeten we meer op inzetten. We kunnen de trend om op ambassades en bij recepties steeds vaker bier aan te bieden alleen maar toejuichen.Op culinair vlak blijkt bier qua foodpairing opvallend goed te scoren. Ook hier moet nog meer onderzoek gebeuren, maar nu al maakt een stijgend aantal koks bij hun culinaire creaties graag en gretig gebruik van bier."

ROL VAN RETAILSECTOR

Ook de retailsector kan een bijdrage leveren aan de toekomst van de biersector in ons land, meent Jean-Louis Van de Perre. “Ik zie nog al te vaak dat het bieraanbod in de supermarkt stiefmoederlijk behandeld wordt. Met name de wijnen worden meestal mooi gepresenteerd, maar ik vind de bieren nog te veel in een achterafhoekje terug. Betere displays, wat creatief zijn in het naar buiten brengen van bier: hier ligt zeker nog extra marktaandeel voor de retailsector. Ook roep ik de winkels op om mee te werken aan de 'respect 16'-actie die stelt dat er onder dezestien jaar geen bier verkocht mag worden. Die regels worden niet altijd, in de horeca maar ook in de winkels, strikt toegepast en ik roep iedereen op om in deze kwestie zijn verantwoordelijkheid op te nemen."

BELGISCHE BROUWERS VZW

Met een verhaal dat teruggaat op het middeleeuwse gildewezen, is de Federatie van Belgische Brouwers een van de oudste beroepsverenigingen ter wereld. De federatie verenigt bijna alle brouwerijen van het land. De vereniging heeft als doel het informeren, ondersteunen en adviseren van de in België gevestigde brouwerijen in sectorgerelateerde dossiers voor het Belgische bier. Dit door tijdig de juiste informatie aan leden of betrokken overheidsinstanties te bezorgen, zodat er op een efficiënte manier kan worden geanticipeerd op problemen, gebeurtenissen en uitdagingen. Ze is actief op zowel nationaal als internationaal niveau en op professioneel en interprofessioneel vlak.

BELGISCHE BROUWERS VZW

Grote Markt 10
1000 Brussel
Tel.: 02/511.49.87
info@belgianbrewers.be
www.belgianbrewers.be

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Alcoholvrij bier breekt door als frisdrank

Consumenten ontdekken meer en meer de diversiteit van bier. alcoholvrij bier is een van de snelst groeiende markten in belgië. er zijn steeds meer mensen die voor deze variant opteren uit gezondheidsoverwegingen of ter vervanging van een zoete frisdrank. de kwaliteit en het aanbod van de alcoholvrije bieren zijn dan ook enorm toegenomen. er worden nieuwe technieken toegepast tijdens het productieproces waardoor de typische biersmaak wordt behouden. vooral de alcoholvrije varianten van de speciaalbieren doen het goed.

Goed jaar voor belgische bieren

Pils blijft favoriete bierstijl van de belg

Een bewustere consumptie en de aanhoudende crisis liggen aan de basis van de aanhoudende daling in verkoopvolumes. pils blijft populair, maar alcoholvrije en speciale bieren winnen veld. doe daar uw voordeel mee en zet in op nieuwigheden

Belg blijft charcuterie-eter maar wisselt af

De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine