Alcoholvrij bier breekt door als frisdrank
Waarom alcoholvrije en -arme bieren in de lift zitten
Waarom populair?
Stijgende kwaliteit
De recente markt van de alcoholvrije bieren is in volle ontwikkeling. Er is steeds meer vraag naar. Dat heeft vooral te maken met de toenemende kwaliteit van alcoholvrije bieren. Alcoholvrij bier bestaat al ongeveer 20 tot 30 jaar, maar terwijl dit vroeger als minderwaardig werd geacht, is alcoholvrij bier vandaag de dag veel smaakvoller. Men proeft minder het verschil tussen bier met en zonder alcohol. Dit komt doordat de productietechnieken geëvolueerd zijn.
Groter aanbod
Bovendien is het aanbod tegenwoordig ook uitgebreider. Brouwerijen schenken er steeds meer aandacht aan. Verschillende biermerken, waaronder de speciaalbieren, brengen een alcoholvrije variant uit. De productie beperkt zich niet meer tot de pils 0.0%.
Bewust drinken
De consument drinkt veel bewuster en past daarom zijn of haar consumptie aan. Vroeger werd een beperkt publiek bereikt met alcoholvrije bieren, namelijk mensen met een alcoholprobleem of mensen die niet mochten of konden drinken. Nu bereiken de brouwers een veel breder publiek van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in alcoholvrije, maar smaakvolle, alternatieven. Zo is het een ideaal drankje voor de zakenman die tijdens zijn lunch zin heeft in een biertje maar erna nog moet werken. Het succes van acties zoals Tournée Minérale is dalend omdat mensen de tendens sneller doortrekken. Er wordt over het algemeen minder alcohol gedronken. Bijgevolg worden de alcoholvrije producten positiever benaderd door de consument dan enkele jaren geleden.
Meer aandacht
Het is ook opvallend dat horeca-uitbaters en winkeliers meer plaats voorzien voor alcoholvrije producten in hun zaak. Er wordt proactief naar deze varianten gezocht. Terwijl ze vroeger ergens in een hoekje werden geduwd staan ze nu prominent op de kaart of in de schappen. Ook de horeca-uitbaters en cafébazen zelf zien er de voordelen van in. Nu kunnen zij een hele dag ongestoord meedrinken met hun klanten. Zowel de aandacht van de consument als van de verkoper is toegenomen.
Zware bieren vs. alcoholvrij
Binnen de bieren is er een soort van polarisatie. Aan de ene kant willen mensen gezond zijn waardoor ze voor alcoholvrije bieren kiezen. Het ongezonde aspect, namelijk de alcohol, is verwijderd. De overgebleven ingrediënten zoals gist, water en hoppe zijn daarentegen zeer gezond. Alcoholvrije bieren zijn dan ook een pak gezonder dan andere alcoholvrije dranken. Bovendien is bier zeer verfrissend en kan het worden beschouwd als alternatief voor een zoete frisdrank. Aan de andere kant worden er ook veel zwaardere bieren gedronken, waardoor de pilsmarkt daalt. Daarom dat er nu ook meer alcoholvrije varianten worden geproduceerd van deze sterkere bieren. Bierdrinkers laten hun keuze voornamelijk afhangen van het drinkmoment. Zware speciaalbieren horen eerder bij een degustatiemoment, terwijl alcoholvrije of alcoholarme bieren bijna op elk moment kunnen worden gedronken.
Meer consumptiemomenten
De consumptiemomenten zijn veel breder geworden dan bij een gewoon bier. Ook de doelgroep breidt uit. Het bier kan door iedereen op ieder moment worden gedronken, zolang men van de biersmaak houdt. Het drankje wordt beschouwd als een (gezonde en minder zoete) frisdrank. Alcoholvrij bier is een goede optie voor tijdens de werklunch of zelfs na het sporten. De calorieën die in de alcohol zaten, werden eruit gehaald en de overige ingrediënten zoals gerstemout, gist en hoppe bevatten koolhydraten die uw spiermassa herstellen. Daarnaast is het ook nog eens zeer verfrissend en hydraterend.
Aanbod alcoholvrije bieren
-Het grootste alcoholvrije bier blijft Jupiler 0.0%. Ook zij passen hun brouwsel steeds meer aan.
-Leffe 0.0% is het tweede grootste alcoholvrije bier van België.
-Carlsberg 0.0% is het derde grootste alcoholvrije bier en het tweede grootste binnen de pils.
-Daarnaast zijn Maes 0.0%, Heineken 0.0%, Palm 0.0% en Sportzot grote spelers in de markt.
-Brouwerij Roman creëert met hun Ramon 0.3% een alcoholarm bier met een eigen smaak, dat geen variant is van een bestaand bier.
-Ook lokale brouwers, zoals het Brussels Beer Project met hun Pico Bello, doen het goed.
-Zelfs de retailers zoals Albert Heijn spelen hierop in met alcoholvrije bieren die in privaat label worden uitgebracht.
Productietechnieken?
Er bestaan verschillende technieken om alcoholvrij bier te produceren:
-Afbreken van alcoholproductie: Het gistingsproces of de fermentatie waardoor er alcohol wordt aangemaakt, wordt stopgezet.
-Destillatie: Het bier doorstaat het volledige productieproces, waarna de alcohol wordt verdampt door het brouwsel te koken.
-Filtratie: Opnieuw doorstaat het bier het volledige productieproces, waarna de alcohol eruit wordt gefilterd.
-Speciale gist: Men maakt gebruik van een speciaal soort gist die genoeg smaak kan opwekken vooraleer er alcohol wordt gevormd.
Klassieke methode
Tijdens het bierbrouwen zet de gist in het bier de suikers om in alcohol. Wanneer men de eerste bereidingswijze hanteert dan wordt de productie op dat cruciale moment afgebroken. Deze verouderde techniek zorgt ervoor dat het bier zijn herkenbare smaak verliest en creëert een onaangename bijsmaak.
Nieuwe methodes
Een recentere manier van alcoholvrije bieren produceren is door middel van verdamping of filtratie. Het bier doorloopt het volledige brouwproces en de alcohol wordt pas op het einde uit het bier gehaald. Daardoor behoudt men de biersmaak en het typische hoppe-aroma. Dit brouwsel vormt dan de basis van het alcoholvrije bier.
Men kan ook gebruikmaken van een speciaal soort gist die wel voldoende smaak opwekt zonder dat er alcoholvorming als bijwerking optreedt (of toch in beperkte mate).
Smaak toevoegen
Alcohol is een drager van smaak en als men die wegneemt, dan moet men er een alternatief voor vinden. Frisdranken voegen smaak toe aan de hand van suikers en zoetstoffen. Bij bier is het belangrijk om de juiste soort hoppe te gebruiken.Daarom wordt er vaak met zeer aromatische, frisse en fruitige hoppe gewerkt om toch die iconische smaak van het bier te verkrijgen. Sommige brouwers maken gebruik van zoetstoffen om een extra (fruit)smaak toe te voegen zoals citrus.
Uitdagingen
Het produceren van alcoholvrije bieren is een grote investering die gepaard gaat met vele testfases. Men moet er specifieke machines voor aanschaffen. Bovendien is het een hele uitdaging om een goede biervariant zonder alcohol te maken. Men moet namelijk het meest essentiële element, de alcohol, uit een bestaand bier halen en toch de typische smaak behouden zonder die te vervangen met suikers. Daarom duurt het een hele tijd tegen dat deze techniek bij de meeste brouwerijen op punt staat.
Alcoholvrij vs. alcoholarm
Belangrijk is om het onderscheid te kennen en te maken tussen alcoholvrij en alcoholarm bier. Alcoholarm bier mag volgens de Bierverordening tussen 0,1% en 1,2% alcohol bevatten terwijl alcoholvrij bier niet meer dan 0,1% mag bevatten. Alcoholvrij heeft over het algemeen meer succes.
Presentatie
Alcoholvrije bieren worden vandaag de dag positief gepositioneerd in de markt. Door de toenemende kwaliteit geraken ze langzaamaan uit het verdomhoekje en is er meer en meer vraag naar. Bovendien willen de consumenten de keuze hebben uit een ruim gamma, wat meer en meer het geval is. Elke brouwer ziet het belang ervan in en schenkt er dan ook aandacht aan. zelfs speciaalbieren brengen een alcoholvrije variant uit en ook al blijft de alcoholvrije pils het populairst, het succes van deze bieren stijgt enorm. Bijgevolg zijn er steeds meer soorten op de markt en is het niet altijd evident om het overzicht te bewaren.
Het is uiterst belangrijk dat die bieren op de juiste manier worden gepresenteerd in de winkel zodat ze de aandacht trekken van de consument. Wanneer de alcoholvrije bieren namelijk tussen de andere bieren, per brouwer, worden geplaatst, dan is er sprake van versnippering en zijn de alcoholvrije bieren niet genoeg zichtbaar voor de consument. Zelfs wanneer men ernaar op zoek is, is het moeilijk om ze eruit te pikken. Plaats de alcoholvrije bieren daarom samen met andere alcoholvrije dranken. Zo creëert u visibiliteit en engageert u de consument.
Brouwerijen getuigen
Thomas Lauwaert van Brouwerij Roman: “Vroeger had alcoholvrij bier een negatief imago, maar die mentaliteit is gaandeweg veranderd. Vandaag de dag is de nieuwe generatie er klaar voor om dit bier te omarmen. Dit komt omdat de kwaliteit erop verbeterd is. Ons alcoholarm bier Ramon (0.3%) is geen kopie van de pils. Het is een bier dat op zich staat. We hebben een aparte, typische smaak ontwikkeld. Onze Ramon heeft ook een opvallende en uitgesproken look en bestaat enkel in blik omdat wij willen inspelen op de on-the-gotrend en de uitgebreide consumptiemomenten.”
Stijn Bundervoet, R&D-specialist bij Brouwerij Palm: “Consumenten gaan steeds bewuster om met alcohol. Wereldwijd winnen speciale bieren zonder alcohol of met een relatief laag alcoholgehalte aan terrein. Palm 0.0% is – op basis van een nieuw receptuur – nog karaktervoller en volledig alcoholvrij. Het bier sluit aan bij de nieuwe generatie alcoholvrije bieren. Door een innovatief brouwprocedé heeft de nieuwe Palm 0.0% meer bierkarakter en is de wort-toets geminimaliseerd. Het alcoholvrije bier is nu nog meer doordrinkbaar en frisser. In tegenstelling tot de meeste andere alcoholvrije bieren wordt er gedryhopt met verschillende hoppen waaronder de Hallertau Mittelfrüh van het eigen hopveld. De smaak is fris, het bier heeft een floraal hopkarakter met een lichte karameltoets en zachte, bittere afdronk.“ Dit toont aan dat de kwaliteit van alcoholvrij bier steeds meer toeneemt dankzij de geëvolueerde technologie en het als een frisdrank kan worden gedronken.