Blanco Architecten voor Optiek De Pauw
FIRMA: Blanco Architecten voor Optiek De Pauw
NAAM EN VOORNAAM: Vincent Van Den Broecke + Evelien Snoeks voor Blanco Architecten
TELEFOONNUMMER: 02/657.37.88
E-MAILADRES: info@blanco-architecten.be + evelien.snoeks@blanco-architecten.be
PROJECT: Verbouwing van een bestaande optiekzaak tot een vernieuwd optiekconcept en uitbreiding van de bestaande winkeloppervlakte.
DOELSTELLING(EN): Een moderne, nieuwe zaak doch herkenbaar voor zowel nieuwe als bestaande klanten. Laagdrempeligheid en shopcomfort als belangrijkste uitgangspunten aangezien deze deel uitmaken van het DNA van de zaak. Om die laagdrempeligheid in de praktijk om te zetten, werd de volledige voorste zone van de winkel verlaagd tot op straatniveau.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Tiensestraat 30 te 3000 Leuven
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Blanco Architecten
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
Ruwbouwwerken - Wouter Loyens
Buitenschrijnwerk - Moeys
Dakwerken - Altimo
Elektriciteitswerken - Hoogmartens
CV-werken - Jokri
Sanitairwerken - Willems Tecno
Pleisterwerken, vloerwerken en binnenschrijnwerk - Decorfinesse
Houtdetailwerk - Timber de Houtpraktijk
Verlichting - Light Unit
Schilderwerken - Clean Protect
Metaalwerken - TH Concept
Glaswerken - Glas Van Doren
Security - B&B security
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 125.000€ (zuivere inrichting). Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 305.000 euro (incluis structurele ingrepen en wijzigingen gebouwschil).
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Door het verlagen van de volledige zone vooraan de winkel zodat dit volledig aansluit op het straatniveau (vroeger lag de winkel een 60 à 70cm hoger) ontstaat er een grotere connectie tussen winkel en straat en steeg de toegankelijkheid aanzienlijk.
Voor het interieur was het uitgangspunt van de bouwheer een winkel waarin iedereen zich thuis voelt met veel meer display-plaats voor hun brillen.
Het uitgangspunt van ons als ontwerpers was een beeld uit de film “Mirror Mirror" (2012, Tarsem Singh), een hedendaagse versie van Sneeuwwitje. In het inspiratiebeeld staat “Sneeuwwitje" in een goud-gelen jas en jurk in een ondergesneeuwd berkenbos. Barok en rust hand in hand. In één beeld. Schijnbaar tegenstrijdig doch uitermate passend om in te spelen op de vraag van Birgit De Pauw.
Een wit canvas met enkele warme accenten (berkenbomen, gouden details, karaktervolle meubels, …).
De leegte van het berkenbos werd het midden van de winkel, de bomen spreken voor zich. De gouden en barokke accenten van de kledij van Sneeuwwitje in het meubilair en de verlichtingsarmaturen.
En haast op logische wijze en langsheen de volledige diepte van de winkel kasten -wit met subtiele afboording- die zowel als bergruimte als displayhouder fungeren. Maximale functionaliteit.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De architectuur vormt een rustgevende, neutrale doch warme basis waarbinnen de brillen het decor en de klanten de acteurs zijn. En net als in een film werd ook hier bijzonder veel aandacht besteed aan de juiste sfeer/verlichting.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De historische structuur van het pand bracht heel wat verrassingen aan het licht. Gezien de eerder zware structurele ingrepen in het begin van de verbouwingswerken speelde de werflogistiek uiteraard een belangrijke rol in het verloop van de werken. Bouwen in (het centrum van) de stad is niet altijd even eenvoudig. Gezien de organische opbouw van het pand door de eeuwen heen, diende heel wat aannemers in te spelen op een gewijzigde toestand ten opzichte van de initiële uitvoeringsplannen. Door de bijzondere betrokkenheid en onuitputtelijke inzet van de opdrachtgever, de zeer strakke en strikte opvolging door de architect en de bereidwilligheid van de aannemers om hun aannemingen gefragmenteerd uit te voeren, werd dit bijzonder complexe project alsnog succesvol beëindigd.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De volledige zone vooraan werd ingevuld als winkelruimte met centraal tov. de toegangsdeur de kassazone met hierachter het atelier voor de werknemers, dit atelier werd als accent verwerkt in de ruimte.
Achteraan de winkel bevinden zich de secundaire doch functionele ruimtes met het lenzencentrum, de refractieruimte, slijpruimte en de bergingen.
De opslagruimte op de verdieping werd toegankelijk gemaakt en fungeert als bureau voor de zaakvoerder.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De centrale winkelruimte voorziet voldoende doorgang en passage voor de klanten die hier vrij kunnen rondlopen. De secundaire ruimtes achteraan die toegankelijk zijn voor de klanten (lenzencentrum en refractieruimte) zijn enkel toegankelijk met een medewerker.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is zo opgevat dat deze algemeen mee opgaat in het geheel van de winkel. De wanden waar de brillen worden getoond worden subtiel maar voldoende verlicht met wallwashers.
Ter hoogte van de verkoopstafels bevinden zich geornamenteerde pendelarmaturen die deze zone een specifieke focus geven.
Centraal in de winkel, voor de kassazone, werd er een zeer opvallende luster geplaatst die mee het verhaal van het “sprookjesbos" volgt.
In de secundaire ruimtes werd gewerkt met strakke maar functionele opbouwverlichting.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage is geen afgesloten ruimte maar maakt onderdeel uit van de winkel.
De zaakvoerder trekt hier het concept van de winkel wel door, door ook te werken met de berkenstammen etc. die het concept van de winkel vorm geven.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van interieur
Vloer = keramische tegel met marmerlook
Verder werden de wanden en plafonds afgewerkt in gyproc die geschilderd werd.
- Op het gebied van meubilair -
Laminaat + gelakte MDF (wit + goud) kasten en wandbekledingen.
Het kassameubel werd gemaakt uit eik en zo geolied zodat dit een oude uitstraling heeft.
- Op het gebied van aankleding
Centraal in het concept staan de berkenstammen die dan ook de basis vormen van de aankleding. Enkele displays werden ook nog in berkenschijven voorzien.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Het gebruik van de lichte materialen verwijzen naar het concept beeld van het winterse sprookjesbos uit de film “Mirror Mirror". Deze vormen dus een subtiele verwijzing zonder onpraktisch of te modern te zijn.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Gezien een optiekzaak voor alle leeftijden toegankelijk is, werkt de neutrale basis voor iedereen uitnodigend. Dit was dan ook het uitgangspunt voor de bouwheer.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Wit, goud, berkenstammen
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Zie hierboven reeds beschreven. De verlichting gaat thv. de nodige zones mee in het verhaal van het concept en zorgt verder voor een klare ruimte waar het aangenaam vertoeven is.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
Onbekend
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er werd over vele kleine details nagedacht naar afwerking toe. De verkoopstafels werden op maat gemaakt, alle displays werden op maat voorzien, de metaalwerken etc. werden mee in het verhaal en juiste kleuren gemaakt. De displaykasten vooraan werden eerder strak en functioneel aangepakt, terwijl deze op de verhoogde zone (waar zich de kassazone en het atelier bevinden) meer gedetailleerd afgewerkt werden met moulures, een sierhaard, …
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept? Enerzijds in de verschillende stadia: van ontwerp tot realisatie en anderzijds in de werking van de winkel.
Gezien de neutrale invulling van de winkel dat reeds sinds de ontwerpfase de basis vormde voor het concept kan deze winkel gedurende een heel aantal jaren mee.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Standaard zijn er voor deze specifieke winkel, een optiekzaak, sowieso een aantal technologische meettoestellen etc. aanwezig in de winkel. Verder hebben we geopteerd om de technieken (basisverlichting, alarmsysteem, luidsprekers, verwarming) zo subtiel mogelijk in het concept te verwerken. Alles is aanwezig zonder op te vallen. De zaakvoerder kan ook alles digitaal sturen.