JUISTE DOELGROEP BELANGRIJK BIJ VERKOOP PBM'S
STEM AANBOD AF OP UW DOELGROEP EN SPEEL IN OP VERVROUWELIJKING VAN DE SECTOR
Een veilige en gezonde werkomgeving voor werknemers is topprioriteit voor alle bedrijven. Werkkledij, veiligheidsschoenen, handschoenen en hoofd-, oog-, oor- en mondbescherming zijn onmisbaar op de werkvloer. Naast veiligheid worden comfort en looks van persoonlijke beschermingsmiddelen alsmaar belangrijker. Voor retailers is het belangrijk om een gevarieerd aanbod samen te stellen, afgestemd op het cliënteel. Zorg voor een specifiek gamma voor vrouwen en besteed de nodige aandacht aan de presentatie van de producten.
BESCHERMING VAN WERKNEMERS PRIORITEIT
De aandacht voor de bescherming van werknemers tegen mogelijke veiligheidsrisico's van de werkomgeving neemt toe. De werkgever is verplicht om de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen, afhankelijk van het soort werk.
Kwaliteit en comfort op de eerste plaats
Omdat er meer aandacht is voor bescherming en de veiligheid van werknemers, zijn bedrijven bereid om meer te betalen voor goede kwaliteit. Ook de dragers zelf hechten steeds meer belang aan comfort. Daarnaast stijgt het belang van looks. Gebruikers verwachten van veiligheidskledij en -schoenen dat ze er goed uitzien.
CATEGORIEËN
PBM's kunnen onderverdeeld worden in de volgende categorieën:
- Hoofdbescherming: veiligheidshelmen;
- Oogbescherming: veiligheidsbrillen, lasbrillen of -kappen;
- Gehoorbescherming: oordopjes, oorkappen;
- Ademhalingsbescherming: mondmaskers (wegwerp of herbruikbaar), ventilerende helmen;
- Hand- en armbescherming: handschoenen;
- Voet- en beenbescherming: veiligheidsschoenen en -laarzen, veiligheidssokken, been- of kniebeschermers;
- Werkkledij: werkbroeken, vesten en jassen, sweaters en hoody's, fluo-vesten …
- Bescherming tegen vallen: veiligheidsgordels, veiligheidsharnassen …
Stijgend belang van uitzicht
Comfort komt op de eerste plaats, maar ze willen op de werkvloer ook kleren dragen die er modieus uitzien. Zeker de jongeren hechten hier veel belang aan. Op school krijgen zij vaak standaardschoeisel aangeboden, dat ze liever vervangen door 'hippere' werkschoenen waarin ze graag gezien willen worden. De fabrikanten doen veel inspanningen om kwaliteit en functionaliteit - die sowieso op de eerste plaats blijven staan - te verenigen met stijl en looks. Ze volgen de hedendaagse modetrends. Het is belangrijk dat uw aanbod deze evolutie van 'workwear' naar 'workfashion' weerspiegelt. Ook voor bedrijven wordt het steeds belangrijker dat hun visuele stijl wordt uitgedragen in de kledij. De herkenbaarheid wordt dan verhoogd door middel van een bedrukking met een logo en/of bedrijfsnaam. Sommige bedrijven opteren er zelfs voor om al hun werknemers in één herkenbare, uniforme outfit te kleden.
Klantenprofiel
Het aanbod aan persoonlijke beschermingsmiddelen is zeer divers. Om er zo veel mogelijk uit te halen, is het belangrijk dat u goed weet wie uw klanten zijn en wat ze willen. Een belangrijk onderscheid is dat tussen professionele klanten (werkzaam bij bedrijven) en particuliere doe-het-zelvers en hobbyklussers. Voor professionals komen comfort en kwaliteit op de eerste plaats. Zij geven meer geld uit aan veiligheidsschoenen, werkkledij en beschermingsmiddelen omdat ze er ettelijke uren op een dag in werken en rondlopen. Bovendien betaalt hun werkgever dit meestal voor hen. Doe-het-zelvers kijken doorgaans eerst naar de prijs en dan pas naar het comfort, hoewel ook daar stilaan een verschuiving naar kwalitatievere kledij plaatsvindt.
Aanbod afstemmen op doelgroep
Hou uw doelpubliek dus goed voor ogen bij het samenstellen van uw assortiment. Om hen te helpen om de juiste keuze te maken op het vlak van functionaliteit, veiligheid en comfort, is een antwoord op de volgende vragen van belang:
- Werkt de gebruiker vooral binnen of buiten? Op welke ondergrond?
- Verricht de drager statische of dynamische werkzaamheden?
- Hoeveel bedraagt de gemiddelde omgevingstemperatuur?
- Welke veiligheidseisen gelden er in de werkomgeving?
- Is de gebruiker een man of een vrouw?
Variatie in budget
Om een goed assortiment samen te stellen, moet u er ook rekening mee houden dat professionals en particulieren over een verschillend budget beschikken. Een zaakvoerder met veel personeel spendeert doorgaans meer aan PBM's dan een kleine zelfstandige of hobbyklusser. Het is aan te raden om verschillende merken of varianten aan te bieden per productsoort, in diverse budgetcategorieën. Van low budget tot high-end: de klant kan dan zelf kiezen hoeveel hij spendeert. We vinden meer en meer retailinvloeden terug in het aanbod, dat zich vaak in drie niveaus laat definiëren: low budget, best buy en high-end.
VERVROUWELIJKING
Het aantal vrouwen in de bouwsector neemt toe. Vrouwen hebben kleinere maten en een andere stijl; zorg dus zeker voor een aangepast gamma van werkkledij en -schoenen voor hen. Kanttekening: vrouwen in een bouwomgeving geven er soms de voorkeur aan om uniseks kledij te dragen om niet op te vallen tussen hun collega's. Alleszins vinden ook zij het belangrijk om optimaal beschermd te zijn én er goed uit te zien. De tijd dat vrouwen het moesten stellen met een gewoon herenmodel in een kleinere maat, lijkt achter de rug, maar dat is nog niet altijd het geval. Sommige fabrikanten bieden volledige dameslijnen aan of bieden aangepaste pasvormen aan op bepaalde producten in hun gamma. Specifieke vrouwenkledij is soms veiliger voor vrouwen. Bij een vrouwenwerkbroek die perfect past, zullen de kniezakken meteen ook op de juiste hoogte komen om de knieën optimaal te beschermen.
VEILIGHEIDSSCHOENEN
Een stevig paar veiligheidsschoenen is onmisbaar voor elke professional. Veel merken pakken uit met een uitgebreid gamma veiligheidsschoenen.
Hoog versus laag
- Hoge schoenen zijn ideaal voor professionals die op zoek zijn naar extra bescherming. Ze zijn warmer in de winter dan lage schoenen. Er bestaan extra hoge modellen om verzwikkingen van de enkel te vermijden.
- Lage schoenen bieden meer bewegingsvrijheid en krijgen de voorkeur wanneer men zich vaak moet bukken, bv. elektriciens en schilders.
- Het kan een goed idee zijn om uw aanbod aan veiligheidsschoenen af te stemmen op het seizoen, bv. lager schoeisel in de zomer en meer hoge schoenen in de winter.
Vorm
- Slanke pasvormen doen het goed, bij voorkeur met een sportieve uitstraling. De lijn tussen sportschoenen en veiligheidsschoenen wordt steeds dunner, wat in lijn ligt met het stijgende belang van looks.
- Zorg dat uw klant schoenen koopt die breed genoeg zijn. Op het einde van de dag beginnen voeten doorgaans te zwellen bij mensen die de hele dag rechtstaan op veel stappen. Te smalle schoenen kunnen pijn veroorzaken. Zoek naar de gulden middenweg.
Materiaal
- Voor de buitenkant blijft leder een populair materiaal. Textiel wordt vaak gebruikt als voeringsmateriaal. Beide materialen bieden een goeie kwaliteit en comfort. Het is vooral een kwestie van prijs: textiel is goedkoper dan leder.
- De verstevigde neus van veiligheidsschoenen werd vroeger van staal gemaakt.Daarna kwam aluminium en vandaag zijn glasvezel en compositiematerialen populair. Die zijn even veilig als de andere materialen.Bovendien bieden ze extra warmte en zijn ze lichter, wat in trek is.
- Bij zware beroepen die extra veiligheid vragen (bv. bouwvakkers), komen schoenen met overneusbescherming goed van pas. De tip van de schoen is bedekt met een dikke laag polyurethaan, rubber of een ander slijtvast materiaal. We zien ook steeds meer schoenen die extra bescherming bieden aan de middenvoet en de enkel.
Zool
De prijsverschillen tussen veiligheidsschoenen worden voor een groot deel bepaald door het comfort van de binnenzool. Sommige fabrikanten bieden extra ventilerende binnenzolen, wat zorgt voor meer comfort en dus een hoger prijskaartje. Er zijn ook zolen met een hogere penetratiebestendigheid, wat interessant is in de bouwsector wanneer men in glas of andere scherpe stukken kan stappen.
Waterdichtheid
Degelijke veiligheidsschoenen (klasse S3) zijn waterafstotend, maar niet waterdicht. Werknemers die lang in vochtige omstandigheden moeten werken, kiezen het best voor volledig waterdichte schoenen (met een ademend membraan, klasse S3 WR) of kunststoflaarzen.
PRESENTATIE EN BELEVING
Een heldere presentatie is van groot belang, per productsoort en met diverse merken/varianten in allerlei prijsklassen. De fabrikanten staan u hierin bij met displays, affiches, pop-upmateriaal en promoties. Op het vlak van kledij en schoenen is een aantrekkelijke manier van presenteren extra belangrijk omdat klanten zich alsmaar vaker laten leiden door looks. Als u ruimte heeft, kunt u kiezen voor een shop-in-shop waar alles optimaal in de kijker staat. Dit 'onestopshopgevoel' zorgt voor extra beleving en vertrouwen, en dus meer verkoop. Het is goed om een of meerdere pashokjes te voorzien. Voor schoenen kan een voetscanner een extra troef zijn. Meerdere merken bieden een voetmeetsysteem aan waarmee de meest geschikte leestbreedte en inlegzool aanbevolen kunnen worden. Deze vervangen echter niet de door de orthopedische arts voorgeschreven orthopedisch aangepaste inlegzolen. Zo kiest de klant makkelijk en snel de juiste schoen. Dit kan een extra reden zijn om naar uw winkel te komen.
Voldoende voorraad
Naast presentatie is een ruime voorraad essentieel. Het is beter om te focussen op twee à drie merken in verschillende prijsklassen, van basic tot premium. Dit maakt het voor de eindgebruiker makkelijker om een keuze te maken. Zorg voor voldoende stock om de klant een goede service te bieden. Doorgaans heeft de klant niet veel tijd om te shoppen en geeft hij/zij de voorkeur aan een winkel waar alles in voorraad is en waar hij/zij terechtkan voor een volledig assortiment.
Met dank aan Belconfect, Dassy, Herock en Sievi