Shop design awardsPremium

Schoenen Pantas

 

FIRMA: Schoenen Pantas
NAAM EN VOORNAAM: De Luyck Simone
TELEFOONNUMMER: 0498 300 292
E-MAILADRES: hallo@schoenenpantas.be
PROJECT: Afgelopen jaar renoveerden wij een deel in onze winkel n.a.v. huiszwam (Serpula Lacrymans). Omwille van de aanwezigheid van deze zwam was het noodzakelijk om de historische houten lambrisering weg te breken en integreerden wij een nieuwe moderne wand (waterbestendige gyproc met een ruimte tussen de muur om de terugkeer van deze zwam te voorkomen). Vijf jaar geleden renoveerden wij het volledige pand waar nu onze winkel gevestigd is. Dit was een grondige renovatie: de oorspronkelijke achterbouw werd weggebroken en dieper doorgetrokken, de indeling werd veranderd, nieuwe bevloering, plafond, verlichting,…
DOELSTELLING(EN): Verbouwing van het afgelopen jaar: bestrijding van deze huiszwam daaruitvolgend het creëren van een overzichtelijke en aantrekkelijke presentatiewand. Verbouwing van vijf jaar geleden: een totaalconcept aanbieden aan de klant die in alle rust op zoek kan naar een modieuze, comfortabele schoen in een aangenaam en ongedwongen kader.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Molenstraat 28, 9300 Aalst
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT:
Verbouwing 2018: Interieur Lin in samenspraak met ons
Verbouwing 2012-2013: Familie Van Wilderode – De Luyck in samenspraak met Colora coach en bouwonderneming TTO
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
Verbouwing 2018: verschillende aannemers
Verbouwing 2012-2013: TTO en andere aannemers
BUDGETTERING: 
Vooropgesteld budget: 150.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 15.000 euro

 

Schoenen PantasSchoenen Pantas

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Het ontwerp is opgevat om een compromis te vinden tussen modern (strak) en de historische
elementen die in dit pand aanwezig zijn. Er werd gestreefd om het geheel aangenaam maar toch ‘clean’ te houden. Dit is zo opgevat om de winkelervaring van de klant te verhogen.

 

Schoenen Pantas

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Toen we een kijkje kwamen nemen naar dit pand werden we onmiddellijk verliefd op de typische
elementen die dit herenhuis haar karakter geven.

Na de aankoop van dit pand was het voor ons dan ook essentieel om deze elementen in hun
oorspronkelijke staat te herstellen, vanuit de overtuiging dat deze een meerwaarde zou betekenen voor onze klant.

Aan de gevel werd niet zoveel veranderd, enkel de benedenverdieping kreeg langs de buitenkant een metamorfose. Nieuwe indeling van de etalage en nieuwe ramen. De ramen op het 1e verdiep bleven behouden en de ramen op het 2e verdiep werden vernieuwd. De indeling van deze ramen bleef ongewijzigd.

Tijdens het binnenkomen van de winkel springen vooral de hoge plafonds, de rustieke trap, de frivole versieringen aan het plafond en de statige marmeren schouw in het oog.

Dit alles zorgt ervoor dat de klant in de winkel eventjes “de rush van de dag” kan vergeten en in alle rust op zoek kan naar de schoen die bij hem of haar past.

Om deze zoektocht zo vlot mogelijk te laten verlopen is de winkel opgedeeld in verschillende delen. Op zaterdag wordt het achterste stukje van deze ruimte afgeschermd met een doek in frame (met daarop foto’s die een terugblik bieden op het verleden van grootvaders pantoffelfabriek.) Deze ruimte doet dan dienst om mensen die een orthopedische steunzool wensen verder te helpen.

Deze achterste ruimte is afgewerkt met een grote glazen schuifdeur, die uitzicht geeft op de achterkoer, die werd ingericht met terras, stoeltjes, tafel, bloemen en planten.

 

Schoenen Pantas

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Uitdagingen voor de implementatie waren onder meer het in stand houden van de originele elementen in dit pand (arduinen trap, originele glasramen, marmeren schouw, houten trap die verstopt zat achter muren, …) Tijdens de verbouwing werd er dan ook goed op toegekeken dat deze elementen niet beschadigd werden, wat niet altijd evident was.

Bepaalde elementen, zoals de statige trap en de versiering aan de plafonds waren niet zichtbaar voor de klant (weggestoken achter muren of valse plafonds). Na de nodige werken maken deze nu deel uit van onze winkel.

Oorspronkelijk werd het pand aangekocht met het idee om in deze ruimte een schoenenboetiek en
schoenenoutlet aan te bieden onder één dak, maar als twee aparte entiteiten.

Wegens het succes van de boetiek waren we echter al gauw genoodzaakt om de twee aparte entiteiten te integreren tot één grote boetiek. (De outlet werd verhuisd naar een andere locatie).
Door middel van valse plafonds en het deels uitbreken van de tussenmuren werd er een grotere
winkeloppervlakte gecreëerd.

Daarnaast is er veel houtwerk aanwezig in de winkel en diende de nodige maatregelen genomen te worden om te voorkomen dat deze verder aangetast werden aan schimmelvorming (zie laatste
verbouwing, 2 jaar geleden werd dezelfde actie ondernomen langs een andere kant in de winkel).

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Bij het binnenkomen van de winkel bevindt men zich in één grote ruimte. Bij het verder gaan wordt
deze ruimte opgesplitst in 2 aparte ruimtes die naar achter toe doorlopen in opnieuw een andere
ruimte, langs de linkerkant loopt deze 2e ruimte nogmaals door in een andere ruimte. Op deze manier bestaat onze winkel uit 6 zones.

De eerste zone is de inkom, deze vloeit voort uit de etalage en bij het binnenkomen waant de klant zich nog een beetje in de etalage. Vervolgens zijn er 2 trappen omhoog (deze waren oorspronkelijk aanwezig in het pand) en splitst de ruimte zich in een linker- en een rechterkant.
Aan de rechterkant bevindt zich de kassa en Gaborcorner, waar de klant kan plaatsnemen en verder advies krijgt. De Gaborcorner kwam er na overleg met deze leverancier en hierop worden schoenen en handtassen van dit merk gepresenteerd. Omdat ons aanbod in dit merk heel ruim is worden de schoenen hiervan verder geplaatst in de achterliggende ruimte langs de rechterkant.
Aan de linkerkant van de winkel bevindt zich een ruimte waar de klant rustig kan rondkijken en kan
verpozen in één van de lederen zeteltjes in de buurt van de marmeren schouw met spiegel. Rondom deze schouw worden de herenschoenen gepresenteerd.

Achter deze ruimte komt men in de originele tuinkamer. Het glazen dak en hoge glazen deuren zijn nog origineel. De originele houten lambrisering in deze ruimte heeft men in 2 fasen moeten weghalen wegens huiszwam. Langs de rechterkant is deze lambrisering gerepliceerd. Langs de linkerkant bevindt zich de nieuwe moderne presentatiewand met ledverlichting die er dit jaar gekomen is.

Achter deze tuinkamer komt men in de bijbouw. Dit deel werd tijdens de verbouwing nieuw
aangebouwd. De bevloering gaat hier van parket over in gepolierde beton. In dit gedeelte worden de meeste modellen uitgesteld per schoenmaat. Op die manier heeft de klant de mogelijkheid om een model in verschillende maten te passen, zonder dat ze hiervoor onmiddellijk iemand dient aan te spreken.

Deze verschillende zones zijn er deels omdat de oorspronkelijke indeling min of meer zo was. Maar ze geven als voordeel dat de verschillende zones een andere sfeer uitstralen en wij zo een ander product kunnen presenteren.

 

Schoenen PantasSchoenen Pantas

 

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Omdat er vijf jaar geleden 2 winkels werden ondergebracht in dit pand zijn er 2 toegansdeuren: 1
kleinere en 1 grotere. De routing die is uitgetekend verloopt via de grotere deur, maar soms gebeurd het dat er iemand via de kleinere deur naar binnen komt en de route in de tegenovergestelde richting volgt.

De route verloopt via de grotere deur voorbij de Gaborcorner, naar het 2e deel achter deze
rechterruimte, via een opening naar de tuinkamer, verder door naar de nieuwbouw achteraan waar de schoenen per maat uitgestald staan. Zo terug naar de tuinkamer en via de schouw naar buiten (of naar de kassa).

 

Schoenen Pantas

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Spelen met verschillende kleuren wit licht (warm wit – sterieler wit) om de klant steeds te prikkelen en het gevoel te geven dat er telkens iets nieuws ontdekt kan worden in de verschillende ruimtes in onze winkel.

Bepaalde modellen in het oog laten springen door ze attractieve plaatsen te geven die extra belicht zijn om zo een extra verkoop hiervan te realiseren.

Omwille van de vele verlichting zijn er enige tijd geleden zonnepanelen geïnstalleerd om op een
duurzamere manier om te gaan met ons energieverbruik.

Op verschillende plaatsen is er gekozen voor spaarlampen en led verlichting. Aan de lederen zetels staat er een staanlamp om gezelligheid te creëren.

 

Hoe is de etalage opgevat?

Qua kleur is de etalage vrij neutraal: een donkere tegelvloer en presentatieblokken in zacht grijs. Deze presentatieblokken kunnen makkelijk verplaatst worden en worden afgewisseld met verplaatsbare panelen bij de opbouw van de etalage. De achterwand is ook in een neutrale kleur geschilderd. De zacht grijze blokken worden afgewisseld met zwarte blokken in hetzelfde materiaal als binnen in de winkel gebruikt wordt (melamine).

Omdat de standaard opbouwblokken heel neutraal zijn van kleur kunnen we bij de opmaak van de
etalage spelen met kleuren en materialen via decoratie, doeken, schoenen,… Hierdoor hebben we een grote vrijheid om telkens een andere sfeer uit de etalage te halen.

 

Keuze materialenSchoenen Pantas

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

 

Langs de buitenkant van de winkel werd er op de gelijkvloerse verdieping gekozen voor blauwe steen. Die werd in platen op de gevel gelijmd. De bevloering buiten bestaat uit gebouchardeerde blauwe steen. Dit geeft een iets ruwere indruk en is beter bestand tegen vuil en gladheid.
Qua bevloering in de winkel werd in het eerste deel gekozen voor bevloering. Dit omdat het makkelijker te onderhouden is bij slechtere weersomstandigheden. Het 2e linkerdeel heeft parket als bevloering en achteraan loopt het verder in gepolierde beton. In het 2e rechterdeel werd gekozen voor linoleum.

Het interieur werd afgestemd op de verschillende zones. In de meer ‘klassieke’ delen werd er gekozen voor warmere elementen, bv: vintage zetels, zeteltjes met een romantisch look,.. . In de modernere, strakkere zones werden er strakkere zittingen gezet. Ook de verlichting is op deze manier aangepast aan de verschillende zones.

Op bepaalde plaatsen wordt er ook een compromis gemaakt tussen deze 2 stijlen, bv de ruimte aan de kassa waar een behangpapier met bloemenmotief gecombineerd wordt met een strakke kassablok. De presentatie elementen in de winkel bestaan hoofdzakelijk uit blokken waarop gepresenteerd wordt. Deze zijn net zoals de etalage neutraal van kleur. Er wordt gewerkt met 3 kleuren: licht grijs, grijs, en zwart.

Verder zijn er op enkele plaatsen glazen leggers waarop gepresenteerd wordt (in de presentatiekasten rond de schouw en op de Gaborcorner).

De zitplaatsen zijn voornamelijk gemaakt uit leder. Het overgrote deel van de muren en plafonds is
geverfd in 2 kleuren: licht grijs en antraciet. Op 2 plaatsen werd er gekozen voor behangpapier om een accent te legen: 1 keer een behang met bloemenmotief en 1 keer een behang met nerfmotief.

 

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Omdat we in onze winkel lederwaren verkopen (schoenen en handtassen) vinden we het belangrijk om ook in het meubilair met leder te werken. Vandaar de lederen vintage zetels en de lederen poefen. De motieven in het behangpapier vertalen ook de motieven die we in materiaal van schoenen en handtassen terugvinden: veel verschillende prints, structuren en materialen.

 

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Bij de keuze van de materialen is er gekozen voor warme materialen die onze doelgroep zou moeten aanspreken.

 

Kleuren

Schoenen Pantas

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Qua verf voor muren en plafonds werden er 2 kleuren gebruikt: licht grijs en antraciet. Dit zijn neutrale kleuren die niet meteen gaan vervelen en niet te veel de aandacht vragen. Door bv in de plafonds te spelen met deze 2 kleuren op de moluren kan toch de aandacht gevestigd worden op bepaalde aspecten. Verder heeft het gebruik van deze kleuren tot doel om een rustig gevoel te geven aan onze klanten en om de aandacht naar het product te laten gaan.

De meeste muren werden in het licht grijs geverfd, enkele muren werden in het antraciet geverfd zodat deze kunnen contrasteren met het presentatiemeubel dat ervoor staat. Ook in het achterste deel (de nieuwbouw) werd voor antraciet gekozen omdat dit past bij een meer industriële sfeer (de nieuwbouw is industrieel opgevat).

Qua meubels werd er ook gekozen voor neutrale kleuren, nl: zwart en licht grijs. Dit in
overeenstemming met de kleuren van de muren en plafonds. De bedoeling is dat de volle aandacht naar het product gaat.

In de zone ter hoogte van de marmeren schouw hebben we dan gewerkt met lederen zetels in vintage bruin. Dit omdat deze kleur in de schakering van het marmer terug te vinden is. Ook het gouden accentin de luchter correspondeert met de gouden rand van de spiegel boven de schouw. 
Ook de kleur van de verlichting speelt een rol in de sfeer die we wensen te bereiken. Hierover meer in het volgende punt.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

We hebben 4 soorten lichten: witte inbouwspots, zwarte opbouwspots, kroonluchters en ledverlichting.

Er is voor deze verschillende soorten verlichting gekozen omdat we met de verlichting niet alleen licht maar ook sfeer willen creëren. De lusters, ledstrips en een staanlamp helpen meer om deze sfeer te creëren. De opbouw- en inbouwspots creëren ook sfeer, maar zorgen toch vooral voor een goede verlichting van het product.

Er werd gekozen om de kroonluchters te hangen bij respectievelijk de marmeren schouw en boven de kassa. Bij de marmeren schouw proberen we op deze manier het huiskamergevoel van weleer op te roepen. Boven de kassa oogt dit heel mooi als we van buiten in de winkel kijken omdat dit mooi symmetrisch achter de ingangsdeur en voor de authentieke glasboog hangt.

De ledstrips zorgen er o.m. voor dat deze glasboog mooi tot zijn recht komt of dat schoenen extra
belicht worden op de vernieuwde presentatiewand.

 

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

Totaal verbruik van elektriciteit is ongeveer 20 000 kWh/ jaar.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Door duurzame materialen te kiezen werd er tijdens de uitvoering van het verbouwingsproject de
nodige aandacht aan besteed om alles op een zorgvuldige manier uit te voeren.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

Duurzaamheid van ontwerp en realisatie:

Bij de uitwerking van dit concept is er rekening gehouden met een eventueel andere toekomstige
functie van dit pand/winkelruimte. De indeling werd zodanig gekozen dat dit pand voor vele doeleinden geschikt is. Ook langs de buitenkant werd een aparte toegang voorzien om opsplitsing tussen het 1e en 2e verdiep mogelijk te maken en deze entiteiten apart aan te bieden. Bij de keuze van de materialen werd er gekozen voor duurzame materialen met een lange levensduur:
blauwe steen, kwaliteitsparket, …

Duurzaamheid van de winkel:

Door de vele lampen aanwezig in de winkel is er een hoog elektriciteitsverbruik. Daarom werden er vorig jaar 42 zonnepanelen geplaatst bovenop de stockageruimte. Er zijn reeds veel ledverlichting aanwezig in de winkel. Waar een lamp vervangen dient te worden wordt
er indien mogelijk gekozen voor een ledlamp. De verlichting van de etalage wordt geregeld via een  timer die lichtgevoelig is. Wij gebruiken herbruikbare draagtassen om mee te geven aan onze klanten en moedigen ze aan om deze te hergebruiken. Houten stokjes die vaak in schoendozen zitten worden gegeven aan scholen om hiermee te knutselen.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Technologische tools in het kassasysteem: CRM systeem waarbij we het aankoopgedrag van klanten kunnen opvolgen en mailings kunnen doen. Op het kassascherm verschijnen er foto’s en filmpjes van schoenen. In de toekomst willen we een groot scherm in de winkel en etalage om foto’s en filmpjes op te tonen. We weten dat er nog werk aan de winkel is.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine