Arcade Shoe Concept Torhout
FIRMA: Arcade Shoe Concept bvba
NAAM EN VOORNAAM: Simoen Thijs
TELEFOONNUMMER: 0472/37.45.20
E-MAILADRES: info@arcadeshoes.be
PROJECT: Op 24/08/2018 openden we, na De Haan, een 2e , totaal nieuwe, schoenenwinkel in Torhout langs de drukke baan Oostende-Torhout. Het pand, waar vroeger een bekende luxe-verlichtingszaak was, werd aangekocht.
DOELSTELLING(EN): We stelden vast dat er een evolutie is in de schoenenbranche waar de klant ook meer en meer beleving wil. Om deze doelstelling te bereiken is de beschikbare ruimte van 240 m² erg belangrijk, zodat de opportuniteit bestaat om, naast een ruim aanbod van schoenen en handtassen, eveneens op een geïntegreerde manier een select/betaalbare keuze aan te bieden wat betreft casual kledij. Dit alles wordt aangevuld met een select aantal producten waar onder andere : handtassen , sjaals, geurkaarsen en handzeep, leuke geschenkartikelen ( waterbottles, klok, 'sneewballen',radio,…). Eveneens is er een binnentuin van ongeveer 160 m² die overdekt is met een stretchtent, waar verschillende events kunnen plaats vinden. Bovendien biedt de winkel ook een gewenste , kosteloze , parking aan.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Oostendestraat 268 , 8820 torhout
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT:
Binnenhuis architect : Philip Simoen (Varsenare)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
Schilderwerken : Steve Devolder (Torhout)
Metaalwerk buitenconstructie en meublilair: Koen Zwaenepoel (Gistel)
Schrijnwerk en meubelinrichting: Philip Vyvey (Eernegem)
Marmer: Pottier Stone (Maldegem)
Electricteitswerken: Jakob Adriansens (Gistel)
Leverancier verlichting: Lichtpunt (Gistel)
Sanitair: Dries Boone (Jabbeke)
Meubels: The Compagnie (Bornem)
Tuinaanleg: Tuinen de Polder (Oudenburg)
Grondwerken: Bart Crombez (Gistel)
Lichtreclame: Neon Elite (Pittem)
Buitenverlichting: Dumoulin (Torhout)
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 250.000 euro inrichting. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 285.000 euro (inrichting). Exlusief aankoop gebouw.
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het alleenstaande gebouw werd aan de buitenkant in het wit geschilderd om meer aandacht te trekken. Bovendien werd een stalen U-constructie rond het gebouw geplaatst van 13m lang en 6m hoog. Dit hebben we gedaan omdat het gebouw wat ingesloten zat tussen 2 hogere gebouwen.
De bestaande parking werd opgefrist en de tuin rondom het gebouw werd onder handen genomen.
Aan de achterzijde van het gebouw is een binnentuin gelegen waar 2 tuinmuren in cederhout werden opgetrokken. Zodoende werd een gezellige functionele binnentuin gecreëerd. In de tuin staan ook een aantal grote mobiele plantenbakken. Er werd bovendien sfeervolle verlichting gehangen die bij donkere dagen de tuin naar binnen trekt en een soort nieuwsgierigheid uitlokt. In de binnentuin kunnen allerlei evenementen georganiseerd worden zoals modeshows, degustaties, tentoonstellingen, stockverkopen,…
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Bij de binneninrichting werd vooral aandacht besteed aan een indeling waar de klant privacy en gezelligheid geboden wordt.
Als verbindingselement naar de tuin werd een gezellige bar in marmer geplaatst…dichtbij de heren corner. Klanten kunnen hier rustig genieten van een koffie of een drankje.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Niet van toepassing.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel werd ingedeeld in verschillende corners per genre : casual , elegant gekleed, sportief , heren, sneakers en runners.
Er werd een grote ruimte voorzien voor de toonbank met kassa en de bar.
Bovendien werd een pasruimte voorzien.
Bij elk merk wordt gepoogd een totaalbeeld te brengen. Bij onder andere Ugg worden ook badjassen en joggings van hetzelfde merk gepresenteerd. Bij de regenlaarzen van Hunter worden onder andere regenjassen en paraplu's geshowd.
Bovendien zijn alle meubels verplaatsbaar/verstelbaar zodat op een regelmatige basis de corners kunnen veranderd worden.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
In het voorste deel van de winkel worden de dames collecties gepresenteerd en achterin is de herencorner; heren die vooral gecharmeerd worden door de tuin en de bar.
Het kassagedeelte bevindt zich bij de inkom/uitgang zodat iedereen kan verwelkomd worden en er ook een vorm van controle is
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones
Er werd gewerkt met 5 lichttracks over de lengte van de winkel. Alle spots op deze track zijn apart verplaatsbaar en richtbaar.
Bij het binnenkomen wordt de ronde tafel verlicht door een cirkelvormige verlichting die ook 's avonds verlicht blijft samen met de etalageverlichting.
De schoenen die in de wandkasten gepresenteerd worden , worden extra verlicht met extra spots en ledstrips.
Boven de bar hangen 4 buisvormige armaturen.
Hoe is de etalage opgevat?(enkel in te vullen indien er een etalage voorzien is)
Er zijn links en rechts van de inkom 2 grote etalages van 4m breed en 3m35 hoog. De etalage wordt niet overspoeld met schoenen maar er werden 2 grote etalagepoppen geplaatst en een selectie aan schoenen. De etalage links wordt voorbehouden voor de heren… 'his feeling for fashion' en rechts voor de dames…'her feeling for fashion'
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van interieur: De meest gebruikte materialen zijn MDF (nadien geschilderd), fineereik , zwart gepoederlakt staal, fiori di bosco soft touch green marmer. De vloer is in grijze polybeton.
- Op het gebied van meubilair: Zwart gelakte stalen meubels met legplanken van fineereik. Zowel stoffen als lederen zetels, poefjes.
- Op het gebied van aankleding: Er werden verschillende koevellen gelegd op de nonchalante polybeton vloer en de corner werden opgefrist met gezellige karpetten. Aan de zithoek bij de bar werden zwart/witte foto's uit de sixties opgehangen.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkel wil uitstralen?
We wilden vooral een gezellige, degelijke uitstraling die eveneens vrij sober is.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Door de keuze van de materialen willen we de klant aantrekken die mooie kwaliteit apprecieert en dit doortrekt naar de keuze van hun schoenen , handtassen en dergelijke meer.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Aangezien de bestaande polybeton grijs was, werd onmiddellijk gekozen voor een wit plafond. De kasten zijn donkerbruin geschilderd en de 'nissen' waarin de schoenen zich bevinden zijn wit.
De etalage muren werden ook wit geschilderd omdat dit nog steeds de meest neutrale kleur is om schoenen te presenteren.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Zie reeds punt 'invulling ruimte'
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
Geen idee.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Over de ganse lijn werd gebruik gemaakt van kwaliteitsvolle afwerking en vakmanschap. Gaande van het gebruik van metaal , houtsoorten, deurkrukken, verf , …
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept? Enerzijds in de verschillende stadia: van ontwerp tot realisatie en anderzijds in de werking van de winkel.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Het kassasysteem werkt met een realtime stock zodat op alle momenten de stock in de andere winkel kan geraadpleegd worden. Indien er een maat niet beschikbaar is in de winkel, kan die overkomen van de andere winkel.