Nieuw en uniek concept voor de bouwmaterialenhandel
Clymans, thuis in bouw & huis, de bouwmaterialenhandel in Willebroek die naast de professionelen ook de (betere) doe-het-zelver en zelfbouwers bedient, overwoog al enige tijd om uit te breiden, en opteerde na grondig onderzoek om dit te realiseren via partners die mee willen stappen in een bewezen concept.
Optimalisering van aanbod
Daarbij werd niet over één nacht ijs gegaan. Givin Clymans: "Wijzelf zijn dan wel gepokt en gemazeld in de bouwmaterialen en 'gerief' voor bouw en doe-het-zelf, maar om de juiste strategie te volgen in onze groei, hebben we beroep gedaan op experten ter zake."
"Een grondige kennis van onze eigen klanten, gekoppeld aan marktkennis en -onderzoek heeft in een eerste fase geleid tot de optimalisering van ons eigen aanbod van producten en diensten."
Analyses en onderzoeken, ook met de steun van KUL, Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Campus Carolus die de wenselijkheid en haalbaarheid van een bouwmaterialenfranchiseconcept in Vlaanderen onderzocht (1), leidden tot een verfrissende en vernieuwende aanpak.
Gedurende de laatste twee jaar onderging de hoofdvestiging van Clymans dan ook een ware gedaanteverwisseling:
- Assortimenten werden geoptimaliseerd en de winkelruimte werd volledig en overzichtelijk heringericht mét respect voor de professionele klant én met het gemak voor de doe-het-zelver
- Marketinginitiatieven zijn opgestart, zoals bijvoorbeeld een unieke klantenkaart voor verenigingen die meteen de basis vormt voor lokale sponsoring rechtstreeks gerelateerd aan aankopen en krachtige socialemediacampagnes die permanent worden gemeten
- Implementatie van een nieuw ERP-systeem, op maat van de bouwmaterialenhandel waarbij een zeer korte dagelijkse opvolging van offertes, verkopen én marges per klant, per project en zelfs per product mogelijk is
- Een compleet nieuwe 'identiteit' werd ontwikkeld die beter aansluit bij de verwachtingen van de professionele én particuliere consument: Bouwmaterialen Willy Clymans is nu 'Clymans thuis in bouw & huis'.
Clymans, 'thuis in bouw & huis' is de perfecte weergave van het nieuwe Clymans:
- 'thuis' in deze branche wat duidt op de jarenlange kennis en expertise
- 'bouw' wordt door professionals gebruikt als aanduiding voor werken aan, in en om een woning en andere gebouwen
- 'huis' is dan weer hoe doe-het-zelvers spreken over hun woning
- 'we zijn thuis in bouw en huis' geeft ook een warm gevoel. Clymans is een warm bedrijf dat de bouw- en DHZ-sector niet alleen bedient, maar ook omarmt.
Er zijn vele toeleveranciers of groothandels in bouwmaterialen voor professionele aannemers. Anderzijds zijn er de gekende en grote ketens voor doe-het-zelvers.
Wat als… het beste van beide doelgroepen onder 1 dak wordt samengebracht? Dit is exact wat het concept van Clymans is, namelijk een groothandel in bouwmaterialen mét een aangename winkelruimte met voldoende assortiment, voorraad en diensten voor zowel professionelen als particulieren.
Samen groeien met partners en dankzij ervaring
De bouwsector en bij uitbreiding de bouwmaterialenhandel verkeert in zwaar weer (2). Een nieuw concept lanceren getuigt van durf en ondernemerschap, maar ook van een duidelijke toekomstvisie.
In een sector die gedomineerd wordt door enkele buitenlandse spelers, een paar grotere lokale verdelers en verder vooral familiale zaken – naast de grote DHZ-ketens voor wat de particulier betreft – is ruimte voor een concept waarin handelaars zich verenigen echter zonder te blijven steken in de traditionele 'aankoopgroepering' die er enkel op gericht is om op korte termijn de onder druk staande marges proberen op niveau te houden.
Daarom werd geopteerd voor een franchisingconcept – Clymans spreekt liever over een partnerconcept – waarbij op alle vlakken van de commerciële bedrijfsvoering synergiën ontstaan en de partners mekaar versterken: zowel op het vlak van dienstverlening, assortimentsbepaling, aankoop, marketing, bedrijfs- en hr-management, systemen enzovoort. Het is dus een totaalconcept.
Daarom werd ook een ervaren manager aangetrokken die het partnernetwerk in goede banen leidt: Patrick Coelmont heeft jaren ervaring in binnen- en buitenland bij het uitbouwen en begeleiden van retailnetwerken zoals het voormalige Carpet Land of Leenbakker.
Patrick: "Toen ik door de expert-consultant (3) werd benaderd, was mijn interesse meteen gewekt. Als geen ander weet ik dat een sterk netwerk waarbij de lokale ondernemer een belangrijke rol mag spelen, de sleutel tot succes vormt van een netwerk. Dit vanaf het begin mee kunnen opbouwen met mijn kennis vormde uiteraard een meerwaarde voor mezelf én voor het nieuwe concept."
"Dat Clymans daarvoor ook in zee ging met een specialist in ontwikkeling van franchising (4) was een bijkomende zekerheid op slagen." Dat de aanpak loont, bewijzen de cijfers: in een kwakkelende markt waarin vele bedrijven overkop gaan (2) slaagt Clymans erin groeicijfers neer te zetten.
Het Clymans 'thuis in bouw & huis'-concept biedt vele voordelen aan ondernemers, of het nu bestaande handelaars zijn, dan wel starters of investeerders die de meerwaarde van het concept inzien. We sommen de voornaamste op.
Ontzorging en focus op verkoop
De Clymans centrale verzorgt een groot deel van de administratieve rompslomp die bij een commercieel bedrijf hoort en stelt heel wat performante tools ter beschikking. Zo kan de partner focussen op wat er écht toe doet: meer en beter verkopen.
Ondersteuning en training
Clymans biedt uitgebreide training en doorlopende ondersteuning: van operationele training tot marketingondersteuning. Het helpt om een snellere en meer gestroomlijnde start of groei van een bedrijf te realiseren.
Centrale marketing met oog voor het lokale
Clymans voert brede marketingcampagnes maar biedt eveneens ondersteuning bij de lokale marketinginspanningen.
Hogere marges door centrale inkoop
Door deel uit te maken van een groter netwerk van partners heeft men een grotere inkoopkracht wat resulteert in gunstigere voorwaarden en hogere marges.
Gedeelde ervaring en kennis
Een Clymans Partner profiteert van de gedeelde ervaring en kennis binnen het partnernetwerk. Het uitwisselen van ideeën en 'best practices' met andere partners blijkt uiterst waardevol te zijn.
Een sterk merk
De bekendheid van het merk Clymans gekoppeld aan de eigen identiteit helpt bij het aantrekken van klanten omdat ze vertrouwd zijn met de naam en reputatie van het bedrijf.
Bewezen bedrijfsmodel
Netwerken zijn een bewezen en succesvol bedrijfsmodel. Een partner kan meeliften op een gevestigde marktpositie en meegenieten van de operationele structuur.
(1) Executive summary van de Bachelorproef van T. Biekens, T. Stuer en T. Claessens, 2022-23
(2) Bron: Barometer faillissementen, GraydonCreditSave 1 oktober 2024
(3) Retail e-Motion, expert-consultants in Non-food retail
(4) Francorp België