Brooklyn nv
FIRMA: Brooklyn nv
NAAM EN VOORNAAM: Descamps Ubbe (zaakvoerder)
TELEFOONNUMMER: 056 21 80 24
E-MAILADRES: shop@brooklyn.be
PROJECT: vernieuwing van filiaal Roeselare in de binnenstad
DOELSTELLING(EN): Meer klantgerichte winkel verkrijgen met een inspirerende shopervaring voor elke bezoeker door een uitgekiende materialisatie en integratie van omnichannel strategie.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Ooststraat 71, 8800 Roeselare
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Five AM - kortrijk
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt winkelinrichting
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 350.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 383.000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het ontwerp wil het URBAN karakter van Brooklyn onderstrepen. De strategische keuze om steeds in stadskernen aanwezig te zijn is gebaseerd uit de passie voor de dynamiek van een stad. De designers wilden die stad binnenbrengen in de winkel via grondplan en materialisatie. De skyline begint laag thv de ramen en bouwt op tot wolkenkrabbers tegen de lange zijwand.
Van buitenaf werd de volledige gevel van het pand tot de nok geschilderd in witte hoogglans lak. De uitstraling van het pand is daardoor enorm verbeterd hetgeen voor zeer veel stopping power zorgt. De etalages werden ook opengemaakt zonder rugwand waardoor de passanten veel beter naar binnen kunnen kijken en zien wat Brooklyn te bieden heeft. 2 grote en 2 kleinere led logo's op de gevel maken op een stijlvolle manier het merk duidelijk.
Aangezien de winkel in een hoekpand gehuisvest zit heeft hij zeer veel gevelmeters. Door de grote raampartijen open te maken wordt die troef nu optimaal benut. Zo creëerden we een zeer helder en aangenaam winkelklimaat èn wordt de voorbijganger van de zijstraat verrast met de diepte van de winkel met een eerder korte gevel in de Ooststraat (hoofd winkelstraat).
Het grondplan van de winkel is gebaseerd op de 'grid' van een stadsplan. Met pleinen waar mensen samenkomen, lanen voor druk verkeer en straten en steegjes om in te verdwalen en te ontdekken.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Het opvallende hoekpand is een dankbare troef. Door die helder wit te schilderen en aan te vullen met een moderne lichtreclame wordt het eigentijdse karakter van Brooklyn gecommuniceerd. Verder is de winkel architectuur volledig gericht om het product dichter bij de klant te brengen. De middenmeubel modules zijn daarvoor ingekort en voorzien van leggers en hangers ipv kastje en buizen. Daardoor valt er meer licht op de producten en komen die meer tot hun recht.
De paskamers kregen ook absoluut extra aandacht om een comfortabele paservaring te bieden. Die wordt bereikt door de warme kleuren en materialen en de uitgekiende combinatie van spiegels en belichting.
De verschillende materialisaties voor de heren en de dames afdeling zijn een duidelijke gids zonder te opzichtig te zijn. Zo zijn er meubels in betonlook, harder hout en goud bij de heren terwijl de dames hun merken terugvinden in een wit, lichter beton, warm hout en koper/rosé gold kader.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het pand is vrij diep en smal. Dat is niet ideaal als winkel die er is voor 'coole gezinnen met plannen'. We bedienen dus zowel mannen als vrouwen, jongens als meisjes. De klant tot achteraan in de winkel krijgen was de grootste uitdaging. We zijn daarin geslaagd door vanaf de deur oog te hebben voor het doorzicht naar achter toe. In dat smalste deel zijn er ook 4m² bijgekomen dankzij de afbraak van een muur en inname van een ruimte die voorheen tot de gemene delen van het appartementgebouw behoorde. De samenwerking met de eigenaar was hierin belangrijk en verliep vlekkeloos.
Bovendien moet het Brooklyn winkelconcept grote bezoekersaantallen, voorraden en omzetten aankunnen. Het is dus telkens uitdagend om concept en commerciële doeltreffendheid in evenwicht te houden. Inspiratie is daarbij dan het sleutelwoord maar gecounterd met cijfers.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Van voor naar achter en van algemeen tot in detail >inkom > Landing zone > heren > dames.
Heren en dames: elke afdeling heeft zijn eigen paskamers en heeft zijn eigen 'plein' waar de broeken gepresenteerd zijn. Broeken zijn hèt kernproduct van Brooklyn en kregen dus ook hun centrale plaats zowel bij heren als bij dames.
De kassa staat links vooraan om niet meteen in het oog te springen bij het binnenkomen maar wel logisch nabij de uitgang.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De routing is gebaseerd op onze jarenlange ervaring van de looplijnen van klanten: startend met rechtsaf te draaien en in een lus doorheen de winkel te passeren.
Zoals gezegd zijn er 'lanen' die bredere gangen vormen en de doorstroom naar achter mogelijk maken. Ook voor kinderwagens en rolstoelen. Daarnaast zijn de broekenrekken centraal en vlot toegankelijk zodat klanten op een natuurlijke manier bij dit belangrijke product terecht komen.
De paskamers zitten tegen de linkerwand en in de achterwand op het einde van looplijnen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting wordt verzorgd door LED spots die wekelijks aangepast worden ifv de gewijzigde VM. Door die highlights te sturen staan de producten opnieuw op het voorplan.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalages werden ook opengemaakt zonder rugwand waardoor de passanten veel beter naar binnen kunnen kijken en zien wat Brooklyn te bieden heeft. Ze staat op dezelfde hoogte als het voetpad maar de poppen krijgen diepte door af en toe een mannequin op een module te zetten. De poppen zijn de nieuwe 'urban' lijn van Hans Boodt die een zeer hedendaags beeld brengen. 2 grote en 2 kleinere led logo's op de gevel maken op een stijlvolle manier het merk duidelijk.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van interieur:
De muren en het plafond werden zoveel mogelijk ruw gelaten maar overschilderd hetzij met donkergrijs (plafond en technieken) en witte kaleiverf (wanden). De vloer is een PVC tegel met betonlook die het midden houdt tussen een nette en stedelijke aanblik en akoestisch dempende eigenschappen. De systeemwanden werden in dezelfde witte tint uitgevoerd als het kaleiwerk hetgeen zacht maar helder aanvoelt.
- Op het gebied van meubilair:
De maatwerkmeubels zijn een eigen creatie met als doel om optimale flexibiliteit mogelijk te maken in visual merchandising. Ze meten 120cm x 80cm en elke zijde is verdeeld in ¾ // ¼ . daardoor kan gespeeld worden met hangwerk en legwerk. In de hoogte kan er af en toe een module uit betonrooster toegevoegd worden om een interessant hoogte verschil doorheen de winkel te creëren. Op die raster worden inspiratiefoto's gepresenteerd. de meubels zijn uitgevoerd in bruut staal onder vernis. De leggers variëren van staal voor de middenmeubels en wit voor de wandmeubels. In de middenmeubels kunnen langs elke zijde andere achterwanden en grondleggers gebruikt worden om de sfeer in de verschillende leefwerelden te creëren. Er wordt gewerkt met betonlook, hout en metaal (goud of cupper) met elk hun variant voor de heren- en damesmeubels.De zit- plooi- en presentatie meubels zijn gemaakt uit betonrooster die in de diep blauwe huiskleur gelakt zijn, verwijzend naar de urban stijl van Brooklyn.
De paskamers zijn uitgevoerd in terracotta tegels die aangenaam aanvoelen. De paskamers worden afgesloten met gordijnen in jeansstof als referentie naar ons kernproduct: jeansbroeken. Die gordijnen zijn ook afgezoomd met dezelfde zichtbare stikkingen als een jeansbroek.
In de paskamers krijgt de klant zijn handen vrij dankzij veel haakjes en een krukje om zijn eigen en de nieuwe kledij op te hangen. De spiegels en aangepaste verlichting moeten voor een comfortabel pasmoment zorgen. Het kassameubel is in dezelfde tegeltjes als de paskamers afgewerkt, maar in een grijze kleur. Het bovenblad van dit meubel is met cognac kleurig leder bekleed.
Doorheen de winkel zijn er 3 schermen die afzonderlijke content brengen obv de zone of het merk waarbij ze hangen. Het doel is om de klant via de schermen te inspireren. De schermen zijn Geïntegreerd in de systeemwanden en werken op wifi waardoor ze heel flexibel kunnen ingezet worden, tot aan de middenmeubels en etalages toe.
- Op het gebied van aankleding:
Vervat in bovenstaande opsomming.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Die dragen volledig bij tot het concept. De mix van het koude en harde staal, baksteen en beton (wegen, bruggen, gebouwen,..) met warme materialen als hout en leder bepalen het Urban karakter van dit concept.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Brooklyn heeft zijn klanten opgedeeld in 6 'persona's'. Die stonden vanaf de start van het nieuwe winkelconcept model voor onze eindklant en bezoeker. Zij bepaalden de zones, en de materialisaties. We hebben die keuzes ook vooraf afgetoetst bij ons kernpanel van type personas.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Dit gaat mee met de eerder gegeven antwoorden betreffende de materialisaties:
PVC vloertegel voor betonlook, aansluitend op brute muren in witte kalei als rode draad.Terracotta/jeans/hout warme paskamers en grijs/cognac kassameubel. Middenmeubels met combinatie van staal, hout, metaal en betonlook.
Blauwe huiskleur als accentkleur in logo en zit en plooimeubels.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
We werken samen met het Roeselaarse bedrijf Exterius, een specialist in LED verlichting in winkels. Zij maakten de lichtstudie om overal een warme lichttemperatuur te krijgen met een perfecte kleurweergave. We maakten een raster van rails met buisspots voor algemene verlichting.
Als design element schreef de architect heel basic E27 bollampen (led) voor om de zones van de kassa, de broekenrekken en de paskamers te accentueren.
In de paskamers komt de hoofdverlichting van een ledstrip die tussen de spiegels is ingebouwd om een optimale kleurweergave zonder schaduwen mogelijk te maken.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
We becijferden dat we de investering in LED verlichting terugverdiend zullen hebben in 3,5 jaar. Op basis van het lagere verbruik dat zowat 20% lager is dan voorheen met een betere kleurweergave.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
We hebben met Bossuyt winkelinrichting voor een lokaal bedrijf gekozen met nationale ervaring. Samen met de architecten en Bossuyt hebben we steeds voor de verstandige kwalitatieve keuze gekozen. Dat maakt het budget wat hoger maar de levensduur en zeker ook de beleving van de klanten die de materialen aanraken veel waardevoller.
Wij geloven dat de kwaliteit van de inrichting in lijn moet zijn met de kwaliteit van de service en het product. Men moet zich thuis voelen in de Brooklyn kwaliteit.
Daarom kozen we voor authentieke en eerlijk aanvoelende materialen liever dan voor oppervlakkige glans.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Door bewust voor lokale aannemers te kiezen willen we het aantal gereden kilometers richting de werf beperken èn de lokale ondernemers en dus onze gemeenschap te versterken. Gezien we in het stadscentrum liggen vroegen we onze aannemers bovendien om met zo min mogelijk werfwagens ter plekke te komen.
Verder was het een bewuste keuze om te investeren in een HVAC oplossing op basis van Free Cooling. Dit gebruikt optimaal het buitenklimaat om het gewenste en gezonde binnenklimaat te halen. Dit beperkt het aardgasverbruik aanzienlijk in de winter en voorkomt teveel airco uren in de zomer.
We houden nog steeds een open deur beleid om de drempel zo laag mogelijk te houden maar investeerden wel in een automatische schuifdeur om de binnentemperatuur zo stabiel mogelijk te houden zonder zwaar verbruik van een warmeluchtgordijn.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
We brengen in het nieuwe concept online en offline samen. Door digitale beeldschermen met de 'Oscart' applicatie kunnen wij onze eigen content op 3 verschillende schermen en op maat van de locatie in de winkel sturen om de klant te inspireren. Die content wordt gevoed vanuit de PIM van onze webshop en van onze sociale media. Naast deze Oscart schermen hebben we ook een touchscreen in ontwikkeling waardoor de klant producten die we niet op voorraad hebben in het winkelpunt ter plekke via dit scherm kunnen besteld en betaald worden om dan thuis geleverd te worden. Dit is een service die we reeds geruime tijd aanbieden maar die door deze schermen veel inzichtelijker wordt voor de klant.
De 2de testfase van deze schermen is bijna rond waardoor we met zekerheid zullen kunnen lanceren 2de helft januari 2019.