Optiek Het Oog
FIRMA: Het Oog
NAAM EN VOORNAAM: Lieven Deweerdt
TELEFOONNUMMER: 050/826282
E-MAILADRES: info@hetoog.be
PROJECT: Nieuwbouwproject met optiekzaak en bovenliggende woongelegenheid.
DOELSTELLING(EN): “Optiek of geen optiek”
Binnenkort zullen intelligente beeldschermen en 3D-printers het concept van iedere optiekzaak grondig veranderen. Geen enkele zaak zal nog in staat zijn het quasi oneindige aanbod en mogelijkheden te etaleren op klassieke wijze. Het vakmanschap zal verschuiven van een hoofdzakelijk technische handeling naar het begeleiden van klanten bij het maken van een keuze uit het aanbod.
De vraag van deze optiek was duidelijk:
“Onze relatie met klanten is reeds in deze richting gegroeid, zorg er voor dat ons pand deze aanpak mogelijk maakt en onze visie uitstraalt”
Een ruimte waarin we mensen kunnen ontvangen.
Een ruimte waarin plaats is voor creativiteit, rust en gesprek.
Een ruimte waarin niet een product maar de klant centraal staat.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kortrijkstraat, Oostkamp
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: DDM Architectuur BVBA, Kortrijk. www.ddmarchitectuur.be
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: diverse
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 1400€/m2 excl BTW totaalproject
Incl afbraak, gesloten ruwbouw, technieken en volledige inrichting.
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: volgens vooropgesteld budget
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Deze optiekzaak is het resultaat van een derde samenwerking tussen de ontwerper en de opdrachtgever. Bij iedere samenwerking evolueerde de visie op ‘optiek’ van opdrachtgever en architect verder.
Stonden in de eerste winkel brillen centraal, dan werd een 7tal jaar later de focus verlegd naar de architecturale ruimte om uiteindelijk in de derde realisatie, 15 jaar later, te evolueren naar een concept waarin de ervaring van de klant centraal staat en niet het product.
Voorwaarde was dat de bezoeker zich bij het binnenkomen meteen comfortabel en welkom moest voelen zodat een basis is gelegd voor rustig gesprek dat leidt tot een persoonlijk advies over het ‘gezichtsbepalend’ accessoire dat hier wordt aangeboden.
Om dit optimaal te kunnen bereiken werd gevraagde een rustgevende en sobere omgeving te realiseren waarin het achtergrondgeluid maximaal wordt gedempt.
Dit maakt een gesprek mogelijk over de wensen en verwachtingen van de bezoeker zodat de opticien met een voorstel kan komen waarin de persoonlijkheid van de klant wordt weerspiegeld.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De architecturale uitwerking staat op verschillende wijzen ten dienste van deze visie.
Enerzijds is er is gezocht naar een sterke akoestische demping in de ruimte.
In een vorig project was de vloer afgewerkt met tapijt. Het effect van verstilling en demping in contrast met het rumoer van een drukke straat creerde een oase van rust die deze klant wenste te behouden. Zij het dan zonder het intensieve onderhoud van een zacht vloerbekleding.
Uit de zoektocht naar goede geluidsabsorbtie en de noodzaak snel te kunnen afwerken volgde een succesvol experiment met een wand- en plafondbekleding in vilt, rechtstreeks geplaatst op ruwe stenen en betongewelven, die een zacht tegengewicht vormt voor de harde vloerafwerking in terrazobeton.
De absorbtie wordt nog versterkt door unieke geluidsabsorberende superlichte en verplaatsbare vouwwanden in PE-folie. Deze kunnen na ontvouwing naar wens worden gebruikt als presentatieplateau of geplaatst rond tafels waar wat meer privacy gewenst is.
Door deze materiaalkeuzes wordt de gewenste warme en rustgevende sfeer opgeroepen. Een echte luxe…
Anderzijds wordt in plan en doorsnede gespeeld met perspectief dat enerzijds- functioneel is maar ook aansluit op de magie van het kijken, de kern van de optiekbusiness.
Door knikken in muur en dak wordt aan de binnenzijde de lange smalle ruimte visueel verkort en verbreedt. En aan de buitenzijde zorgen deze brekingen in het plan ervoor dat de etalage op de zijgevel zich richt naar de straat. Dat bezoekers die achteraan parkeren door een optische werking van dak- en gevellijn de 45meter afstand korter inschatten is mooi meegenomen.
Het licht oplopend plafond trekt de aandacht van de bezoeker naar achter waar een persoonlijke ontvangst wordt verzorgd.
Tenslotte geeft het gebruik van sobere materialen en het open plan zonder vast meubilair deze eigenaar ook de mogelijkheid om maximaal gebruik te maken van de merchandising inspanningen van fabrikanten die hier met eigen presentatiekasten en visuals -volgens het shop-in-shop principe- hun product hier in de kijker kunnen zetten zonder een gevecht te moeten aangaan met een strak geordend of overweldigend interieur.
En geeft de open ruimte de kans om in een minimum van tijd de optiekzaak om te vormen tot een ruimte voor ontvangst, tentoonstelling en evenement.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De uitvoering van een klassieke ruwbouw vereist een lange droogtijd vooraleer kan worden afgewerkt. In dit project werd de termijn door de materiaalkeuze en uitvoeringsmethode vele maanden ingekort.
Enerzijds werd de vloer afwerkt met een terrrazobeton met vloerverwarming. Hierdoor kon enkele dagen na storten en afschuren, worden verder gewerkt. De sterkte van deze vloer en het natuurlijk patroon maakten bescherming overbodig in de afwerkingsfase.
Anderzijds werden de ruwe baksteenwanden en betongewelven rechtstreeks bekleed met vilttegels in romeins verband. De oneffenheden in de ruwbouw die normaliter worden uitgevlakt met pleisterwerk of platen worden hier door het lijnenspel van de tegels met overlap gecamoufleerd.
Deze ongebruikelijke uitvoeringsmethode was mogelijk door de persoonlijke inzet van ontwerper die ter plaatse maquettes en testen deed, de eigenaar en zijn team die het vilt op maat sneden en tenslotte de afwerker die de tegels met zorg stuk per stuk op de ondergrond verlijmde volgens het vooraf uitgetekend patroon.
Het resultaat is een sterk akoestisch dempende ruimte waarin de opdrachtgever en zijn medewerkers op relatief beperkte oppervlakte terzelfdertijd 3 à 4 klanten kunnen ontvangen zonder elkaar te storen.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Van voor naar achter en van algemeen tot in detail >inkom > Landing zone > heren > dames.
Heren en dames: elke afdeling heeft zijn eigen paskamers en heeft zijn eigen 'plein' waar de broeken gepresenteerd zijn. Broeken zijn hèt kernproduct van Brooklyn en kregen dus ook hun centrale plaats zowel bij heren als bij dames.
De kassa staat links vooraan om niet meteen in het oog te springen bij het binnenkomen maar wel logisch nabij de uitgang.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De winkelruimte kan vooraan worden betreden vanaf de winkelstraat en via de zijgevel voor mensen die achteraan parkeren.
Een balie met werkposten staat centraal in de ruimte voor visueel contact met de binnenkomende gasten.
Die gasten worden in het centrale deel ontvangen en daar worden na een gesprek en oogmeting monturen voorgesteld.
Afhalen van een bestelling of wachten op een kleine herstelling gebruiken dezelfde ruimte. Betalen gebeurt niet aan een kassa maar rond de gesprekstafel.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Er is gekozen voor een algemene basisverlichting door middel van eenvoudige gependelde up/down armaturen die de ruimte egaal verlichting. Dit gecombineerd met spotverlichting in etalage en doorgangen.
Hoe is de etalage opgevat?
Analoog aan het concept van de winkel is de etalage een podium voor de creativiteit van de eigenaars. Er is de verlichting en er zijn bevestigingspunten in het plafond.
Met deze basiselementen slagen de eigenaars er in iedere keer weer verrassend uit de hoek te komen. Antiek, atributen, beelden, stil en bewegend, kleur, zwart-wit,…. alles is mogelijk dankzij de neutrale achtergrond.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Ruwbouw: beton en metselwerk
Ramen: aluminium
Vloer: terrazobeton
Wanden en plafonds: vilttegels in romeins verband met overlappende naden
plaatselijk schilderwerk ter plaatse van raam- en deuropeningen
Tussenwanden: mobiel en samenvouwbare PEweefsels met verschillende hoogte
plaatselijk gisplaat tot een stuk onder het plafond
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Het gebruik van eenvoudige materialen met natuurlijke look in zacht kleurenpallet zorgt samen met de hoge geluidsabsorbtie in de ruimte voor een rustgevend kader waarin een gesprek mogelijk is.
De stilte en soberheid resulteren in een unieke omgevingskwaliteit die verrassend luxueus overkomt zonder opzichtig te worden.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De materialen van de winkel vormen een sobere achtergrond voor het maken deze keuzes maar ondersteunen door hun eigenzinnigheid ook de stelling dat persoonlijke keuzes een meerwaarde zijn.
Een brilmontuur is bepalend voor de look van de drager. In deze zaak kunnen zowel zeer exuberante en exclusieve als sobere keuzes gemaakt worden, steeds met de bedoeling de persoonlijkheid van de drager uit te dragen of te versterken.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Sobere grijstinten voor wanden en plafond en terrazobeton met natuurlijk grind vormen de achtergrond voor de verfijnde monturen met verfijnde vormgeving en inventief materiaalgebruik in vaak verrassende kleuren.
De verlichting is gericht op maximale kleurechtheid.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Spotverlichting met hoge output in etalages.
Algemene up/down gependelde armaturen die licht geven zonder de lichtbron te tonen in de handelsruimte en kantoor.
Technische verlichting in de werkplaats
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Het vilt aangewend op wanden en plafond is een ruw materiaal dat een warme luxueuze sfeer oproept zonder opzichtig te zijn.
Dit geldt ook voor de vloerafwerking in terrazobeton. Een prijsgunstiger variant van de gepolijste marmerterrazo maar door de naturelle uitstraling een minstens evenwaardig alternatief.
De natuurlijke variatie in het grint resulteert bovendien in een zeer onderhoudsvriendelijke ondergrond.
Het los meubilair is een combinatie van design klassiekers en nieuwe ontwerper.
Blikvangers zijn de wit gelakte stalen plannenkasten die in open toestand gebruikt worden als uitrekbare presentatietabletten voor de bril monturen. Een op maat gemaakt meubel kon geen alternatief bieden voor de functionaliteit en de robuste schoonheid van dit - intussen overbodig geworden - basismeubel uit het architectenbureau.
Ze kunnen worden dichtgeschoven en afgesloten om nachtelijk ongewenst bezoek te ontmoedigen of om bij gelegenheid aan de kant te worden geschoven om plaats te maken voor een evenement of tentoonstelling.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Het principe van de trias energetica wordt gevolgd.
Ten eerste wordt het energieverbruik beperkt door het inrichten van deze zaak in een sterk geisoleerde nieuwbouw en gebruik te maken van LED-verlichting.
De opwekking van warmte gebeurt met een gaswandketel die een lage temperatuur vloerverwarming voedt maar kan op termijn worden vervangen door een warmtepomp.
Op het dak van de woning liggen zonnepanelen en het dak van het handelspand is afgewerkt met een groendak.
De winkelruimte heeft geen dragende binnenwanden waardoor deze ruimte in de toekomst probleemloos worden aangepast aan een nieuwe bestemming.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
De winkel is voorzien van vloerverwarming op lage temperatuur gestookt met wandgasketel die op termijn kan vervangen worden door een warmtepomp waarmee indien gewenst ook vloerkoeling zal mogelijk zijn.
De verlichting is uitgevoerd met een basisbeheerssysteem en overal is cameracontrole en inbraakbeveiliging.
De technologie blijft steeds op de achtergrond voor de bezoekers zodat de aandacht naar het product wordt gericht.
Maar de eigenaar verwacht in de komende jaren een revolutie in de industrie en wil met deze inrichting alle opties openhouden.
Enerzijds zal de presentatie en visualisatie naar alle waarschijnlijkheid gedigitaliseerd worden met intelligente spiegels waarop een eindeloos aantal monturen kan worden geprojecteerd op het gezicht van de koper.
Anderzijds bestaat een reele kans dat de gekozen monturen en de aangepaste glazen binnenkort ter plaatse zullen worden gebouwd met 3D-print technologie.