PRODUCTTRENDS VLEESVERVANGERS
SMAAK, NUTRITIONELE WAARDE EN VERPAKKING VAN GROOT BELANG
Vernieuwing op alle vlakken
In het algemeen zien we een trendverschuiving in productontwikkeling, gericht op de flexitariër. Bovendien is er een uitbreiding naar producten voor ieder moment van de dag, zoals snack, dessert en ontbijt. Vroeger lag de nadruk op het avondeten of de lunch. Aangezien de vraag naar basisvervangers stijgt, innoveren merken zeker daar ook in het textuur- en smaakaspect, bijvoorbeeld met producten die vooraf gekruid worden. De voedingswaarde is belangrijk, net als informatie over de oorsprong, additieven en allergenen. Maar een lekker product met een goede nutritionele score en gestaafde voordelen is in 2020 niet meer voldoende. Ook de verpakking speelt een rol. Deze moet duurzaam en ecologisch verantwoord zijn.
Alternatieven voor kaas
Alexandra Snijders, SoFine: “De keuze in het schap van de vlees- en visvervangers wordt voortdurend uitgebreid. Daarnaast is er ook een breed aanbod aan plantaardige varianten in het zuivelschap, een schap dat de afgelopen jaren enorm is gegroeid. De categorie waarin nog weinig plantaardige alternatieven zijn, is het kaasschap. Dit terwijl de CO2-uitstoot van kaas zelfs hoger ligt dan die van varkensvlees. SoFine is daarom gestart met het ontwikkelen van plantaardige en milieuvriendelijke en gezondere alternatieven voor kaas. In september 2019 zijn de SoCheeze-blokjes op de markt geïntroduceerd, een plantaardig alternatief voor feta en witte kaas. In 2020 brengt SoFine nog meer innovaties binnen dit segment.”
Visvervangers
Alexandra Snijders: “Een verdere uitdaging is de productie van alternatieven voor vis. We vissen de zeeën leeg en dat heeft gevolgen voor het ecosysteem van de hele planeet. Voedselketens worden verstoord en door bijvangst verdwijnen ook andere diersoorten. Voor ons genoeg om een ontwikkelingstraject te starten met als einddoel een lekkere, 100% plantaardige visburger, sticks en een zalmachtige moot bestaande uit onder meer biologische sojaboontjes. We hopen met dit duurzame alternatief met vissmaak en dito mondgevoel heel veel nieuwe mensen te overtuigen om vis te laten waar ze hoort: in zee.”