MARKTSITUATIE VLEESVERVANGERS 2020
STEEDS GROTERE INTERESSE OMNIVOREN EN FLEXITARIERS
Vleessector springt op de kar
Steve Bonnyns, Carbon Food BV: “Vandaag voelt de vleessector de verandering in het koopgedrag en ze bouwt fabrieken om voor het produceren van vegetarische/vegan producten. In de supermarkt grijpt de consument sneller naar vleesvervangers voor thuisgebruik. En op restaurant kiest hij voor een weliswaar duurder maar kwalitatiever stuk vlees”. Imperial Meat Products, producent van het merk Aoste, waagde die overstap. Remco Kok, Aoste: “Ons doel is om het vegetarische schap te ‘vermainstreamen’. Een paar jaar geleden was het nog ondenkbaar, maar het is onze ambitie dat tegen 2025 de helft van ons gamma bestaat uit vegetarische en veganistische producten. Wij hebben troeven die een klassiek vegetarisch bedrijf niet heeft. Wij kunnen investeren in research & development op grote schaal en ons bestaand machinepark inzetten. Voor een bedrijf als het onze is het gemakkelijk om veel testruns uit te voeren. Sowieso hebben we een uitgebreide knowhow in het bewerken van ingrediënten, of die nu van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. Dat gaat van expertise in machines tot bacteriologische kennis.”
Transitie naar vegan
Er is een duidelijke overgang van vegetarische producten naar 100% vegan. Veel vegetarische alternatieven bevatten kaas of kippenei-eiwit, maar deze worden meer en meer vervangen door volledig plantaardige alternatieven. Tom Vercammen, Greenway Foods: “Producenten zetten in op plantaardige eiwitten uit verschillende bronnen, waaronder soja, tarwe en de nieuwste speler: erwten. Soja ligt echter onder vuur, omwille van het grote aandeel boskap in Zuid-Amerika voor de teelt. De introductie van de Greenway Burger in april 2019, samen met de lancering van de Beyond Burger op de Belgische markt, richtte de aandacht volledig op dit type producten. Deze introductie zorgde bij ons voor een omzetgroei van 300%.”
‘Meat-like’ producten inspireren omnivoren
Het voorbije jaar 2019 stond volledig in het teken van de ‘meat-like’ producten. Dat zijn producten die eruitzien als vlees, bakken zoals vlees, gelijkaardige eigenschappen hebben – zowel organoleptisch als nutritioneel – maar die 100% plantaardig zijn. Tom Vercammen: “In november 2019 stonden de 3 meat-like producten van Greenway in de top 10 van bestverkopende vegan producten bij Delhaize op nationaal niveau. De Greenway Burger op 1, de Chipolata’s op 4 en het gehakt op 6 in een vegan gamma van een 60-tal producten. De plantaardige burger werd verkozen tot product van het jaar in De Standaard, de Greenway Burger werd verkozen tot product van het jaar in de BE Vegan Awards, en consumenten stemden de Greenway Burger tot Product van het jaar 2019/2020.” Ondertussen valt op dat ook een aantal andere spelers hier sterk op inzetten en enorme mediacampagnes lanceren om de groeiende vraag naar deze artikelen te ondersteunen.
Manon Lanckneus, De Vegetarische Slager: “Waar vleesvervangers voordien vooral populair waren bij vegetariërs en veganisten, zien we nu ook een grote interesse bij omnivoren en flexitariërs. Op een bepaald moment wordt het product zo goed dat ook de meest fervente vleeseters het appreciëren. Ook media-aandacht en de verhoogde focus op de impact van vlees op het milieu, op dierenwelzijn en op de gezondheid doen de categoriegroei nog versnellen. Eens dat mensen overtuigd zijn van de smaak, zijn er bijna geen redenen meer om ze niet te kopen.”