Vegetarische gerechtenPremium

consument wil PLANTAARDIGE ZUIVELALTERNATIEVEN 

HOOG TIJD DAT RETAIl VOLUIT GAAT in het aanbod

 

Palais zuivelalternatief
Pasta Alfredo evenaart de romige textuur van klassieke sauzen (Pa’lais)

De huidige plantaardige (r)evolutie zorgt voor een fundamentele shift in de consumptie. Aantrekkelijke innovatieve producten zijn cruciaal, en ze lonken dan ook in alle categorieën. Door de waaier aan ingrediënten en een scala aan smaken liggen de opportuniteiten voor het oprapen. Doorslaggevend is een doeltreffende distributie in de retail, en daar wil het nog wel eens wringen. Meer schapruimte in combinatie met een in het oog springende herkenning is een must om aan de groeiende vraag te voldoen.

GRIJP ALLE GROEIKANSEN

Mik op flexitariërs

Een plantaardig voedingspatroon, ooit beschouwd als een voorbijgaande rage, lijkt stilaan mainstream. Drijvende motor is vooral de millenniumgeneratie en het toenemend aantal flexitariërs dat de consumptie van dierlijke producten wil beperken. Daarnaast is er uiteraard de groep vegetariërs en veganisten. Bezorgdheid over dierenwelzijn, duurzaamheid en gezondheid liggen aan de basis. Nielsen-cijfers schetsen de voorbije jaren een gestage groei van de categorie. In 2020 was er bovendien een opvallende acceleratie met dubbele cijfers in quasi alle segmenten.

Volledig schap

Er is sowieso nog groeiruimte voor de totale categorie. Eind 2020 bedroeg het marktaandeel van plantaardige alternatieven in de Belgische retail een goede 11% (Nielsen 2020). Wanneer u de schappen van vleesalternatieven vergelijkt met die van zuivel, krijgt u een idee van het potentieel. Zuivelalternatieven lopen ongeveer 5 jaar achter op vleesalternatieven. Qua categorieën kwam de groei in 2020 voornamelijk van plantaardige alternatieven voor yoghurt (+24%), room (+21%) en drinks (+17%). De erg positieve trend voor room is duidelijk een gevolg van Covid-19: mensen koken vaker zelf en experimenteren.

Zuivelalternatieven lopen ongeveer 5 jaar achter op vleesalternatieven

Meer kaas, graag!

Violife kaas
Een studie van ProVeg over de klantenbehoeftes van de EU-consument (mei 2020) toont aan dat kazen het hoogste groeipotentieel hebben (Violife)

Een studie van ProVeg over de klantenbehoeftes van de EU-consument (mei 2020) toont aan dat kazen het hoogste groeipotentieel hebben. De consument wil echter een ervaring die de klassieke kazen evenaart. Hij is bovendien op zoek naar natuurlijke producten met eerlijke etiketten. De overgrote meerderheid plantaardige kaasproducten is tegenwoordig gemaakt met kokosolie, aardappel- of tapiocazetmeel. Dergelijke producten hebben voorlopig het hoogste kwaliteitsniveau bereikt.

Potentieel voor desserts

De vraag naar 100% plantaardige desserts groeit. Een grote groep klimaatbewuste consumenten verkiest steeds vaker een alternatief voor een nagerechtje met dierlijke ingrediënten zoals melk en eieren. Fabrikanten stellen echter vast dat retailers jammer genoeg nog niet echt openstaan voor deze producten. Hun aanbod blijft beperkt tot plantaardige yoghurt en pudding, niettegenstaande de desserts steeds lekkerder worden. Dankzij doorgedreven R&D is de kwaliteit enorm vooruitgegaan.

Vecuisine mousse
Plantaardige desserts worden niet alleen door vegans gesmaakt (Nanuk)

PRODUCTINNOVATIES PRIKKELEN DE INTERESSE

Verrassende ingrediënten

Consumenten hebben altijd zin in iets nieuws; fabrikanten komen hieraan tegemoet met een hele resem ingrediënten waaronder kokos, rijst, erwten, allerlei noten en zelfs hennep en erwten. Innovatie wordt echter hoofdzakelijk gedreven door amandel en haver. Soja blijft de hoofdrol spelen, zeker omdat het een erg waardevolle bron van proteïnen is, een gegeven dat binnen de totale zuivelcategorie trouwens aan belang wint. Denk maar aan de in april gelanceerde “Green Deal - Eiwitshift op ons bord” van de Vlaamse Overheid, een poging om meer evenwicht te krijgen tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Of aan de proposities met een hoog proteïnegehalte die het voorbije jaar op de markt kwamen.

Soya
Soja blijft de hoofdrol spelen, zeker omdat het een erg waardevolle bron van proteïnen is

Fermentatieprocessen

Er worden constant innovaties gelanceerd, zoals een assortiment sauzen op basis van noten in combinatie met een fermentatieproces. Dit zorgt voor de nodige smaak en romigheid. Sommige merken gebruiken ook voor hun kazen technieken die dichter aanleunen bij de traditionele methodes op basis van gisting en rijping, in plaats additieven toe te voegen. Doel is om bewuste producten aan te bieden mét de romige textuur en authentieke smaak van dierlijke zuivel.

Milieuvriendelijk

Oatly haver
Haver drijft momenteel sterk de groei van de categorie (Oatly)

Parallel met plantaardige voeding loopt de trend naar minder en recycleerbare verpakkingen. Fabrikanten blijven inzetten op het verder reduceren van de impact van de productie met concrete ambities voor het klimaat op vlak van zero carbon, zero water, zero afval.

RAYONOPTIMALISATIE

Plantbased zuivel is uiteraard ook een manier om u differentiëren. Zorg dat uw aanbod opvalt, zo vinden bestaande shoppers hun geliefde producten snel terug én ontdekken ze gemakkelijk andere. De shopper koopt gemiddeld 2 verschillende categorieën binnen alternatieven voor plantaardige zuivel. Een belangrijke reden waarom dit niet méér is, is omdat ze de producten vaak simpelweg niet kennen, of ze niet terugvinden in het schap. Wobblers trekken de aandacht van de zoekende consument. Overweeg om de plantaardige alternatieven voor room, desserts ... telkens naast de klassieke variant te presenteren. Denk ook aan second placement: drinks in de koeling én in het reguliere plantaardige schap. Of prikkel de merkentrouw en plaats pakweg de nieuwe plantaardige alternatieven voor yoghurt naast de reeds vlot verkopende drinks.

Overweeg om de plantaardige alternatieven telkens naast
de klassieke variant te presenteren

Alpro soorten
Bij de plantaardige dranken staat soja staat op kop gevolgd door amandel en haver

ROOSKLEURIGE TOEKOMST

De wereldmarkt blijft verder sterk groeien dankzij de duurzaamheidsclaims. Andere factoren die de vraag stimuleren zijn onder meer lactose-intolerantie, en de interesse in ketovriendelijke producten. Fabrikanten blijven innoveren om plantaardige voeding zo toegankelijk mogelijk te maken, bijvoorbeeld door hun gamma verder uit te breiden met nieuwe basisingrediënten. Ten slotte zetten ze ook in op communicatie om te informeren over de positieve impact van plantaardige voeding op de planeet.

Plantaardig zit in de lift
De voorbije 2 jaar nam de verkoopwaarde toe met 17% (€ 134m), het volume steeg met 8% (42m Kg/L). De plant-based sector wordt gedreven door plantaardige vleesvervangers (€ 48m), gevolgd door plantaardige drinks (€ 39m). Gewone plantaardige dranken zijn goed voor € 39m en soja staat hier op kop (€ 14m), gevolgd door amandel (€ 11m) en haver (€ 5m). Haver kent de grootste stijging in waarde (50%). Ook plantaardige alternatieven voor yoghurt tonen een enorme groei (€ 26m, 20%). (MAT CW40 2020)

 Nielsen plant based

Plantaardige zuivel in een notendop
- De omvangrijke doelgroep flexitariërs staat garant voor considerabel groeipotentieel.
- Duurzaamheid, gezondheid en ethische overwegingen liggen aan de basis van de consumptieverschuiving.
- Soja is nog steeds het belangrijkste ingrediënt, maar amandel en haver drijven momenteel de groei.
- Innovaties zijn de stuwende kracht achter het succes van plantaardige zuivel.
- Positieve ervaringen qua smaak, voedingswaarde en vooral verkrijgbaarheid in de retail zijn onontbeerlijk.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine