Met plantaardige snackproducten scoor je ook bij niet-vegetariërs
Vegetarische en veganistische snacks zijn geen nicheproducten meer
Plantaardig eten raakt steeds meer ingeburgerd. Het aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten blijft toenemen. De fabrikanten en leveranciers van warme snackproducten spelen in op de opmars van plantaardige voeding met een ruim assortiment van veggie en vegan alternatieven. Zorg dat je winkel deze evolutie weerspiegelt door je bestaande assortiment kritisch te bekijken en aan te vullen met vegetarische en vegan snacks die in de smaak vallen bij een groot publiek. We geven tips om een goed aanbod samen te stellen.
Plantaardige evolutie
Plantaardig eten is de laatste jaren aan een opmars bezig. De belangrijkste motivaties hiervoor zijn dierenwelzijn, het milieu en gezondheidsredenen. Terwijl de consument vroeger vaak naar gespecialiseerde winkels moest gaan voor plantaardige voeding, verwacht hij vandaag dat hij al zijn aankopen in één winkel kan doen. Convenience is king: zonder plantaardig aanbod sluit je een steeds groter wordende groep klanten uit. De fabrikanten en leveranciers van warme snacks omarmen alleszins de groeiende vraag naar vegetarische en vegan alternatieven, die vaak gezonder zijn dan traditionele snacks en dus goed passen binnen de huidige gezondheidstrend. Voor velen is het plantaardig gamma een belangrijke steunpilaar van hun bedrijf geworden.
Het aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten groeit elk jaar. Flexitariërs eten bewust enkele dagen per week geen vlees. Vegetariërs eten geen producten die afkomstig zijn van gedode dieren. Dat betekent geen vlees, vis en gelatine (afkomstig van huid of beenderen) maar wel eieren, melk en honing, want daar worden geen dieren voor gedood. Veganisten eten niks van dierlijke oorsprong: geen vlees, vis, zuivel, eieren of honing. Zorg voor een plantaardig aanbod dat alle doelgroepen aanspreekt.
Breed gamma
Alle fabrikanten en leveranciers spreken over een duidelijke stijging in de vraag naar vegetarische en veganistische snacks, niet alleen bij veggies en vegans maar ook bij mensen met intoleranties en allergieën (bv. lactose-intolerantie, melkallergie). Naast de groeiende groep mensen die er bewust voor kiezen om (meer) plantaardig te eten, kunnen ook mensen die niet noodzakelijk veggie of vegan eten een plantaardige snack wel smaken. Richt je met het assortiment in je winkel dus tot een zo breed mogelijk publiek: plantaardige snacks zijn geen nicheproducten meer.
Zorg bij nieuwe plantaardige producten in de mate van het mogelijke voor een proefstandje in de winkel
Er bestaat vandaag een uitgebreid aanbod warme snacks op basis van groenten, kaas of een plantaardige variant van vlees, kip of vis. Dit gaat van burgers, worsten, bitterballen, nuggets, frikandellen en kroketten tot falafel, loempia’s, gyoza’s, spekblokjes en gehakt. Enerzijds zijn er kant-en-klare snacks, die meestal diepgevroren aangekocht worden en eenvoudig te bereiden zijn (oven, airfryer of frituren). Daarnaast zijn er producten waarmee de consument aan de slag kan om zelf creatieve snacks te maken.
Tips samenstelling assortiment
Bekijk wat er al in je assortiment zit
Bekijk wat je vandaag al aanbiedt in je winkel: vaak zitten daar al één of meerdere vegetarische of vegan snacks bij, zoals een loempia of een kaaskroket.
Populaire klassiekers in plantaardig kleedje
Je hoeft zeker niet je volledige gamma aan te passen. Het is al heel wat als je populaire snacks dubbel aanbiedt in een ‘gewone’ en een plantaardige variant. Van de meeste populaire frituursnacks bestaan er tegenwoordig vegetarische en veganistische varianten. Denk aan frikandellen, kroketten, nuggets en loempia’s op basis van groenten.
Producten waarmee klant zelf aan de slag kan
Sommige consumenten houden van kant-en-klare snackproducten, terwijl anderen graag eigen creaties maken. Mogen dus niet ontbreken in het assortiment: producten waarmee de klant thuis aan de slag kan om warme snacks te bereiden. Plantaardige burgers (voor hamburgers) en worsten (voor hotdogs) zijn hier zeer geschikt voor, net als plantaardig gehakt om bladerdeeghapjes of loaded nacho’s te maken, balletjes te draaien, groenten te vullen …
Verras met nieuwigheden
Het is belangrijk dat je je klanten blijft verrassen met nieuwigheden. Hiermee prikkel je hen om iets nieuws te proberen en het is goed om je winkel op de kaart te zetten als ‘mee met de tijd’. Het loont de moeite om plantaardig gehakt op basis van erwteneiwit of soja, of plantaardige kebab- en shoarmareepjes in je aanbod op te nemen. Met deze producten kan de consument zelf originele snacks maken. Ook op het vlak van plantaardige visvervangers worden er grote stappen gezet. Zo hebben verschillende fabrikanten fishsticks in hun aanbod op basis van mycoproteïne (niet altijd geschikt voor veganisten want ze bevatten vaak eiwit als bindmiddel), of gemaakt met een combinatie van soja en gluten. Er bestaan zelfs fishsticks op basis van Belgisch geteelde oesterzwammen, die de typische smaak van vis zeer goed benaderen. Deze producten zijn ideaal als verrassend hapje, dus overweeg om ze aan te bieden in je winkel.
Presentatietips
Maar meer nog dan bij ‘klassieke’ snacks is het belangrijk hoe je plantaardige snacks presenteert in je winkel. Met deze tips bereik je een groot publiek:
Zonder plantaardige snacks niet af
Zonder vegetarische en veganistische snacks niet af onderaan het schap maar laat ze deel uitmaken van de rest van het aanbod, zonder een onderscheid te maken tussen met en zonder vlees. Zorg voor een overzichtelijk schap, geordend per merk of per type snack. Vaak hebben veggie en vegan producten een aantrekkelijke verpakking en een catchy naam. Positioneer ze goed in het schap zodat ze de aandacht trekken.
aanbod extra in de kijker
Maak gebruik van POS-materiaal om je veggie en vegan aanbod extra in de kijker te zetten. Vraag ernaar bij de fabrikanten en leveranciers, zij stellen doorgaans materiaal ter beschikking. Wat je ook kan doen, is de plantaardige snacks uit je assortiment promoten via de socialemediakanalen van de winkel. Hier kan je ook inspiratietips geven, zoals een warme tapasplank, een burgerreceptje … Dit zet aan tot kopen. Je kan er ook slim inspelen op bepaalde periodes in het jaar wanneer meer hapjes en snacks gegeten worden. Denk aan het eindejaar, de communieperiode, de tijd van zomerse barbecues …
Proeven = overtuigen
Zorg bij nieuwe plantaardige producten in de mate van het mogelijke voor een proefstandje in de winkel. Zo raken klanten overtuigd dat een plantaardig alternatief even lekker is als een snack met vlees. Het zet aan tot kopen en wie weet kiezen ze de volgende keer ook wel voor het product zonder vlees.
Geloof in wat je aanbiedt
Zeer belangrijk is dat je zelf 100% achter het plantaardig aanbod staat. Doe het niet alleen maar omdat het een trend is. Zorg dat jij en je winkelmedewerkers voldoende productkennis hebben, zodat jullie de klant kunnen helpen bij vragen. Een goed geholpen klant is een tevreden klant!
Vraag raad
Zit je met vragen over bepaalde producten of doelgroepen? Dan helpen de fabrikanten en leveranciers je graag verder. Je kan bij hen terecht voor tips en ondersteuning om een goed plantaardig assortiment samen te stellen.
Redenen genoeg dus om vegetarische en veganistische snacks aan te bieden in je winkel: het aanbod is groot én ze vallen in de smaak bij een steeds groter wordende groep (niet noodzakelijk veggie of vegan) mensen. Als consumenten bij jou vinden wat ze zoeken en je slaagt er bovendien in om hen geregeld te verrassen met nieuwigheden, zet je je zaak op de kaart als vernieuwend. Dan blijven ze met plezier terugkomen.
Met medewerking van BonMush en Greenway