consumentenvoorkeuren VLEESVERVANGERS
basisproducten blijven scoren
Mensen gaan weer vaker zelf achter het fornuis staan - zeker in tijden van lockdown - en willen experimenteren met vegetarisch en vegan. Betrouwbare basisfoods zijn dan een solide fundering om gerechten mee te beginnen. De klant weet wat hij heeft aan gekende producten zoals quorn, burgers, balletjes ... Zeker de nieuwkomers die enkel het vlees uit hun klassieke recepten willen vervangen, zijn gebaat bij dit gamma. Wie zelf wat meer creatief aan de slag wil, opteert dan weer voor tofu, tempeh en seitan.
Burgers blijven populair en worsten zitten in de lift. Tot slot hebben ook basisbroodbeleg en spreads frequenter een vaste stek in de boodschappentas van uw klant.
Meer dan de helft van de Belgen koopt vleesvervangers op basis van 'gekende' ingrediënten zoals erwten, noten, tarwe, rijst, bonen, paddenstoelen - iVOX consumentenbevraging 2020, van EVA vzw (www.evavzw.be) en Next Food Chain
herkenbare voedingswaren
Het is uitermate belangrijk dat de aangeboden producten in eerste instantie herkenbaar zijn. De consument wil zijn eetpatroon best aanpassen, maar doet dat het liefst op een zachte manier, vertrekkende vanuit wat hij (her)kent. Dat geldt ook voor het ingrediëntenlijstje.
MIMIC MEAT
100% plantaardige producten die lijken op de vleesvariant scoren het best bij de flexitariërs. Door het vlees te vervangen met een plantaardig alternatief dat dezelfde eigenschappen heeft, wordt een plantaardig dieet eenvoudig. Wanneer wordt geneigd naar een 'vleesuitstraling' bij vegetarische of vegan producten, zien sommige fabrikanten ook grote vleesindustriëlen meestappen in het verhaal. En het wordt makkelijker om echte vleeseters te overtuigen van plantaardige alternatieven.
de klok rond plantaardig
Een beloftevolle evolutie is dat de consument plantaardige producten niet meer beperkt tot één maaltijd. Ontbijt, snacks en tussendoortjes, apero, ready meals ... De klant opteert steeds meer voor vegetarische of vegan alternatieven. Zorg er dan ook voor dat u beleg, snacks en kant-en-klare veggie/vegan maaltijden in het schap heeft.
duurzaam en authentiek
De belangrijkste motivatoren om de overstap naar plantaardig te maken, komen allemaal voort uit een besef dat we duurzamer moeten omspringen met bronnen, het milieu en ons eigen lichaam. Dat is ook duidelijk te merken als de consumentenvoorkeuren onder de loep worden genomen.
Bioline is ervan overtuigd dat de consument bewuster is geworden en zoekt naar pure en natuurlijke producten. "Onze producten zijn 100% biologisch: de focus ligt op puur en onbewerkt; het respect voor het milieu is een absolute kernwaarde".
Kwaliteit
In de voeding geldt een algemene teneur van een hervonden waardering voor puurheid en authenticiteit. De klant zal voorkeur geven aan lokale producten met kwalitatieve ingrediënten die verantwoord geteelt zijn en waar zo weinig mogelijk additieven bij betrokken zijn, zonder aan smaak in te boeten. Een aanbod met kleine ecologische voetafdruk is daarbij erg aanlokkelijk.
Gezondheid
Deze trend waait nu al een behoorlijke tijd doorheen de winkelschappen. Zeker na corona denkt de klant steeds meer na over zijn gezondheid en hoe hij of zij die kan verbeteren. Producten hoog in proteïne en vezels maar lager in koolhydraten en vetten staan dan ook veelvuldig op het boodschappenlijstje. Het liefst zo vers mogelijk. De waardering voor pure ingrediënten en grondstoffen zien we ook weer opduiken in de context van een gezonde maaltijd.
Verpakking
De consument draagt niet enkel duurzaam voedsel hoog in het vaandel, hij hecht ook meer belang aan de verpakking waarin dat voedsel zit. Zoveel mogelijk recycleerbaar en liefst zonder schadelijke stoffen (zoals weekmakers en dergelijke), dat scoort punten bij uw klant. Verlies echter gebruiksgemak niet uit het oog.
Een fabrikant geeft aan dat het concept van hoevewinkels in de lift zit. Daarbij valt verpakking deels weg omdat shoppers die zelf voorzien. In het kader van de voorkeur voor vers en duurzaam, is een dergelijk concept dan ook het proberen waard.
Bij Abinda is de verpakking in glazen bokalen een grote troef: "de bokaaltjes kunnen hergebruikt of gerecycleerd worden. Hier spelen we in op de consument die milieubewust leeft of wilt leven en zo ook de ecologische voetafdruk wilt verminderen".
Ook Aoste heeft een duurzame verpakking, bestaande uit 85% papier. "Met deze verpakking wordt het voor de duurzame consument gemakkelijk om zijn of haar afval correct te scheiden", klinkt het.
Flexitariër, vegetariër, vegan?
Belangrijk om te vermelden wanneer het om consumentenvoorkeuren gaat, is dat u niet elke klant die zijn oog laat vallen op plantaardige voeding, over één kam kan scheren. Wat elke groep prefereert, kan in sommige gevallen variëren.
Zo produceert Greenway sinds 2019 enkel nog 100% plantaardige producten en sinds 2020 zijn ze ook allen in retail V-label gecertifieerd. "Het is niet langer nodig om nog dierlijke ingrediënten te gebruiken én door enkel vegan producten aan te bieden, wordt geen enkele groep uitgesloten. Andere merken produceren nog steeds met dierlijke ingrediënten waardoor ze een deel cliënteel missen. De kritische klant zal dit niet lang meer aanvaarden."
De Hobbit gaat verder dan enkel de vegetariër/veganist te overtuigen: "we willen ook onze andere doelgroep proberen te overtuigen: de flexitariër. Deze zoeken hun weg naar de ‘ready to eat’ vleesvervangers. Als bedrijf komen we tegemoet aan deze vraag met op smaak gebrachte tofu en tempeh".
Ook Dambert Nutrition mikt vooral op de flexitariërs. "Klanten verkiezen eerder onze producten die op vlees lijken. Onze top 3 bestsellers bestaat dan ook uit producten die kip vervangen".
Presentatie
Qua presentatie zijn de meningen verdeeld. Vegetariërs en vegans zullen hun producten liever niet terugvinden in of naast het vleesschap, terwijl flexitariërs net daar gaan zoeken. Door het aanbod bij het vlees te plaatsen, zullen vleeseters er ook sneller van overtuigd geraken om een plantaardige vervanger uit te proberen.
33% van de Belgen vindt dat vervangproducten naast het vlees in de schappen zou moeten liggen - iVOX consumentenbevraging 2020, van EVA vzw (www.evavzw.be) en Next Food Chain
NEXT FOOD CHAIN
Next Food Chain is het eerste bedrijfsnetwerk rond plantaardige voeding in Vlaanderen. Het netwerk streeft ernaar om van plantaardige voeding de vanzelfsprekende keuze te maken, van het veld, in de retail en tot op het bord. In het netwerk brengen we spelers uit de hele voedselketen samen en zetten we een nieuwe dynamiek in gang. Interesse in de werking ? www.nextfoodchain.be