WINKELPRESENTATIE VLEESVERVANGERS
Meer plaats
Katleen Messeeuw, So Fine: “Zorg voor duidelijkheid in het schap en vermijd doublures, zodat er ruimte vrij komt voor nieuwe producten. Voorzie ook meer plaats. De markt groeit snel, maar de schapruimte groeit niet evenredig."
Presenteer confronterend en schapoverschrijdend
Mieke Bartholomeeusen, Quorn: “Zorg voor een duidelijke signalisatie, zodat de consument het gamma vlot vindt. Om flexitariërs, vegetariërs én veganisten te bereiken, presenteer je het gamma idealiter zowel in de vleesafdeling als nabij de afdeling groenten en fruit. Bovendien trek je deze schapoverschrijdende presentatie het best in de hele winkel door, zodat de consument voor elk maaltijdmoment een aanbod vindt, gaande van snacks tot food-to-go."
Rinske Schenk, Valess: “Veel consumenten lopen niet standaard langs het vleesvervangersschap, maar willen deze producten wél kopen alsze die tijdens hun shoppingtrip tegenkomen. Vooral bij flexitariërs zijn vleesvervangers nog niet top-of-mind. Belangrijk is dus om hen met slimme aanbiedingen (combideals met vlees) of second placement te verleiden."
Speel in op vier kernwaarden
Rinske Schenk: “Belangrijk is om de drivers van vegetarisch eten te kennen, zodat je potentiële kopers met de juiste rayoncommunicatie kunt inspireren. In volgorde van belangrijkheid gaat het in België om gezondheid, milieu en klimaat, dierenwelzijn en variatie (nieuwe smaken)."
Degustaties
Degustaties werken, mits je het slim aanpakt.
Ronald Droesbeke, La Vie Est Belle: “Zorg voor een mooie en aantrekkelijke stand nabij het schap, voorzie duidelijke productinformatie en zorg ervoor dat alle winkelmedewerkers goed geïnformeerd zijn."
Sofie Van Malderen, De Hobbit: “Een onbemande stand heeft als voordeel dat de klant alles rustig kan ontdekken en dat de winkelier zelf kan bepalen wat hij in de kijker zet. Verwerk basisvleesvervangers altijd in een gerechtje: niet iedereen heeft ervaring met vegetarisch koken."