Baden & douchesPremium

Badkamerporselein: shopper wil houvast bij de beslissing

Niet verstoppen, wel etaleren

nvwe
Niet verstoppen, wel etaleren

 

De ideale winkelpresentatie voor badkamerporselein is er één die etaleert en niet verstopt. Klanten willen inspiratie opdoen, de opties bekijken en kunnen aanraken. Ook het juiste advies is onontbeerlijk. Denk tot slot ook aan crossselling, gaande van bouwmaterialen voor de installatie tot reinigingsmiddelen.

voorzie voldoende ruimte voor toiletten

Gezien de omvang van toiletten dient u over voldoende ruimte te beschikken in uw winkel om de producten goed te presenteren. Bij een ideale presentatie staat de wc niet te hoog, zodat de klant in de pot kan kijken. Omdat dit niet altijd mogelijk is, plaatsen veel handelaars de producten wat hoger en schever, zodat er gedeeltelijk in de toiletpot gekeken kan worden. De presentatie gebeurt het best per merk. Maak zeker gebruik van de displays, affiches, informatieborden en filmpjes die de merken aanbieden om de voordelen van de producten in de verf te zetten. Er zijn heel wat crosssellingmogelijkheden met badkameraccessoires zoals toiletpapier- en toiletborstelhouders, handdoekhangers, zeepbakjes, bekerhouders en vuilbakjes, omdat de consument dit meestal allemaal in één keer aankoopt. Plaats deze accessoires daarom in een rayon dicht bij de toiletten zelf. Dat maakt het voor uw klanten gemakkelijker en het zorgt voor een extra aangename winkelervaring.

Een bad is een bad, toch?

Mensen die de winkel binnenstappen, hebben vaak hun keuze tussen bad of douche al gemaakt. Als ze de ruimte hebben, zijn ze misschien nog te overtuigen om ook een bad te plaatsen, maar voor de consument zijn baden nog te zeer een homogene productcategorie – een bad is een bad, toch? Presentatie is dus belangrijk. Een uitgestald bad is aantrekkelijker dan een exemplaar dat op een stapeltje ligt in een rek. Bij speciale en vrijstaande baden is de presentatie zelfs cruciaal. Sfeer oproepen en tonen dat je niet per se een zee van ruimte nodig hebt voor een vrijstaand bad, kunnen de beslissende factoren zijn die de klant over de streep trekken.

Een uitgestald bad is aantrekkelijker dan een exemplaar dat op een stapeltje ligt in een rek
Een uitgestald bad is aantrekkelijker dan een exemplaar dat op een stapeltje ligt in een rek

 

Mensen doen dromen

Mogelijkheden voor crossselling op de winkelvloer zijn er te over. Voor klanten is het een praktische hulp als ze alles wat nodig is om een bad te installeren, zoals kra­nen, sifons, afvoeraansluitingen, inspectieluiken, silicone en zelfs materiaal voor de bouw van een omkasting, samen vinden bij de baden. Onderhoudsproducten adviseren bij het bad kan bovendien voor herhaalaankopen en dus een terug­kerend publiek zorgen. Maar daar houdt het niet op. Waarom ook geen meubilair en accessoires zoals badschermen, badmatten, handdoekradiatoren, hoofdsteunen, badkaarsen of waterdichte ledverlichting aan­bieden? Het inspireert en helpt de klant om de opgeroepen sfeer van badkamerfoto’s of tentoonstellingsmodellen in de eigen bad­kamer te dupliceren. Winkelpunten die een bad in expo willen zetten, kunnen hiervoor vaak een beroep doen op de merchandisingsploeg van de leveranciers. 

Houvast bij beslissing

Heel wat producteigenschappen, zoals de verschillen in materialen en sterktes, kunnen worden ver­duidelijkt aan de hand vanPOS-materiaal. Toch blijft onderlegd personeel belangrijk om klanten te adviseren wat het beste past bij hun wensen qua ergonomie, kwaliteit en prijs. Het personeel kan de onzekerheid bij de shopper weg­nemen, zodat die sneller geneigd is tot aanschaf en tevreden de winkel buiten stapt.  Voorraad wordt enkel genomen op courante maten en eerste prijs, maar zelden meer. De andere zijn snel leverbaar door de toeleveranciers. Voor klanten is enkele dagen wachten meestal geen punt. Bovendien kan het winkelpunt vaak nu al in samenwerking met de toeleverancier levering aan huis aanbieden. 

Tips voor het winkelpersoneel

Een bad installeren – kan ik het zelf?

Een bad installeren is op zich geen erg moeilijk karwei. De fabrikant voorziet altijd een montagehandleiding en soms ook instructiefilmpjes via internet. Enkele belangrijke aandachtspunten en tips van de vakman op een rijtje:

  1. Zet het bad goed waterpas. Met behulp van de verstelbare poten kun je dat regelen. 
  2. Zorg bij inbouw voor een goede ondersteuning van álle bad­randen. Plaats dus ook een ondersteuningsbalk op de muur waar het bad op rust. Bij een bad in plaatstaal is dit niet nodig.
  3. Laat het bad (half)vol lopen voor je verdergaat met de afwerking. Het bad zal zich zo ‘zetten’.
  4. Het bad isoleren, bijvoorbeeld met glaswol, loont: de warmte blijft beter behouden, en je moet minder snel warm water bij­vullen.
  5. Controleer alle aansluitingen voor je de omkasting afwerkt. Het lijkt evident maar wordt nogal eens vergeten!
  6. Voorzie een inspectieluik ter hoogte van de afvoer. Mochten er onverhoopt problemen opduiken, zoals een hardnekkige verstopping, dan hoeft niet het hele bad te worden gesloopt.
  7. Voor een vrijstaand bad moeten wateraanvoerleidingen en af­voerbuizen in de vloer worden gelegd. Dat kan best een technisch moeilijker klus zijn waarbij hulp van een vakman nodig is. 
  8. Werk het best met twee personen, dat is veel gemakkelijker. 

KANT-EN-KLARE PAKKETTEN douchepakketten

Om het de consument of instal­lateur gemakkelijk te maken, zou u verwachten dat de leveranciers kant-en-klare installatiepakketten voor inloopdouches aanbieden. Ze doen dit echter bewust niét, omdat mensen graag zelf kiezen welk materiaal ze gebruiken en in welke prijsklasse. Bovendien weet u niet wat men thuis al liggen heeft aan materiaal, en of het een volledig nieuwe douche of een vervanging betreft.

WEET WAT ER NODIG IS

U kunt als handelaar zelf een pak­ket samenstellen, maar dit is niet aangewezen. Het is wél belangrijk om te weten welke materialen nodig zijn voor de installatie van een inloopdouche, zodat u die in uw assortiment kunt opnemen. Een overzicht:

  • afdekkingsplaat voor de douchegoot in inox of roestvrij staal;
  • flexibele pvc-buis om de douchegoot te verbinden met de afvoerleiding;
  • vochtbestendige ondervloermat, die met lijm wordt aangebracht op de ondergrond van de douche en rechtstreeks betegeld kan worden met tegellijm. Bij bepaalde merken is de ondervloermat vooraf gemonteerd aan de douchegoot;
  • tegels, tegellijm en tegelmortel;
  • silicone of polymeer voor het afkitten van de voegen tussen de wand en de vloer.
Glazenwissers en reinigingsmiddelen zijn ideale producten voor crossselling
Glazenwissers en reinigingsmiddelen zijn ideale producten voor crossselling

 

DOUCHEWANDEN EN -DEUREN

Douchewanden en -deuren zijn onmisbaar in uw winkel. De meeste inloopdouches worden immers met één of twee wanden geïnstalleerd om spatwater te voorkomen. Deze wanden zijn veelal vervaardigd uit onderhoudsvriendelijk veiligheidsglas van 6 à 8 mm dik. Ze worden verkocht met profielen om te bevestigen aan de muur en/of het plafond. Omdat smaken en ruimtelijke indelingen verschillen, wordt er veel maatwerk geleverd. Hierbij kunnen de wanden worden aangepast in de breedte, in de hoogte of met een schuine zijde. Er is ook keuze tussen helder, gelaagd of gezandstraald glas, en bij de meeste leveranciers zijn gekleurde wanden ook mogelijk. Soms wordt er bij een inloopdouche of douchebak een glazen douchedeur voorzien. De leveranciers bieden schuif-, klap- of pivotdeuren.

ANDERE ACCESSOIRES

Zorg dat u ook douchekranen, -zuilen en -kolommen aanbiedt, evenals accessoires zoals glazenwissers en reinigingsmiddelen. Zo krijgt de klant een totaalplaatje.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Sofie Moentjens
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine