Durf te upgraden met vrijstaande baden
Consument blijft gevoelig voor kwalitatieve modellen
In meer dan twee derde van de badkamers staat er vandaag een douche. Als er plaats is, neemt
de consument er toch ook graag een bad bij. Prijsgunstige acrylbaden zijn kampioen in het doe-het-zelfkanaal en de consument met een iets ruimer budget kiest veelal voor een vrijstaand bad in acryl dan voor duurdere materialen.
Het segment vrijstaande badkuipen is nog klein, maar groeit gestaag. Wellnessbaden dan weer zijn
al een aantal jaren op hun retour, of bereiden die hun comeback voor als welzijnsoplossing voor de ouder wordende consument?
Evoluties
Veel meer douches dan baden
De verkoop van baden toont nog steeds een dalende tendens. Lange tijd werd in veel verhuurappartementen ook een bad geplaatst, maar daar komt men meer en meer van terug. Dat onze badkamerruimtes veeleer klein zijn, is een belangrijke reden waarom de douche het bad van de eerste plaats heeft verdreven. Het is bovendien zuiniger om zich te wassen onder de douche. Als mensen maar plaats hebben voor een van de twee, dan zetten ze een douche. Die douche wordt steeds groter en kan de plaats innemen die vroeger door een bad werd ingenomen.
Baden worden duurder
De baden die wel verkocht worden, worden vooral verkocht in het hogere segment: wanneer er twee badkamers zijn of wanneer er een grotere ruimte is. Deze baden worden ook duurder, omdat de klant een heel bewuste keuze maakt. We willen dat relaxmoment erbij. Vrijstaande of semivrijstaande baden zijn duidelijk in opmars; vooral semivrijstaande, vanwege de eenvoudiger plaatsing van de kraan, die hier nog steeds uit de muur kan komen in plaats van uit de grond. De baden worden tot slot ook groter. 1,8 meter is nu de standaard.
Tendenzen in gebruikte materialen
Traditioneel en acryl op kop in DIY
In de doe-het-zelf zijn het nog steeds vooral de klassieke baden, weliswaar met een hedendaagse, afgeronde vorm, die het vlotst over de toonbank gaan. In de bouwmaterialenhandel daarentegen, zijn het vooral de gewone standaardbaden die verkocht worden, voor de nieuwbouw en de projectmarkt. Meer variatie dus in de DIY, waar bijvoorbeeld ook de rechtlijnige, gestroomlijnde baden sterk aanslaan bij een iets jeugdiger publiek. De basisbadkuip van 170 op 70 of 75 cm tegen een heel sterke prijs is een uitgesproken hardrunner, en bovendien zeer promotiegevoelig. Voorts zijn ook duo-baden van 180 cm op 80 cm in trek en blijken doe-het-zelfklanten wel te vinden voor traditionele baden met een extraatje, zoals geïntegreerde armleuningen of een ergonomische, schuine rugzijde. Een enkele onmiskenbare constante is alvast te noteren: acryl is hét materiaal in de doe-het-zelf en kan tot 95% van de verkoop uitmaken.
Plaatstaal
Geëmailleerd plaatstaal, hoewel niet duurder in aanschaf, blijft ver onder de verkoop van acrylbaden. In hotels komen plaatstalen baden nog wel voor, maar in West-Europese huishoudens bijna niet meer. Een plaatstalen bad met bovenlaag uit email is dan wel erg duurzaam, maar door het gewicht is het moeilijker hanteerbaar, en voor een renovatie of installatie op een verdieping dus al helemaal niet evident. Hoewel email goed bestand is tegen krassen, is de slagvastheid een teer punt. Een hard of scherp voorwerp dat in het bad valt, kan er stukjes doen afspringen. Plaatstaal wordt enkel nog gebruikt om ouder plaatstaal te vervangen.
Acrylbaden zijn minder krasbestendig, maar omdat ze in de materie gekleurd zijn, vallen kleine beschadigingen niet zo op
Versterkt acryl
Acrylbaden zijn minder krasbestendig, maar omdat ze in de materie gekleurd zijn, vallen kleine beschadigingen niet zo op. Het materiaal is lichter en houdt de warmte iets beter vast dan plaatstaal. Voor sanitair gebruik wordt het acryl versterkt. Dat kan met ABS (acrylonitril-butadieen-styreen, een thermoplast), met polyurethaan of met glasvezel. Welk materiaal ter versteviging werd gebruikt, beïnvloedt de duurzaamheid en de slagvastheid, en dus ook de garantie en de prijs. Een nadeel van acryl is dat het niet heel strak te vormen is. Er zijn altijd radii – de binnenbocht van de kuip is altijd wat meer afgerond – en inherente toleranties op de rechtheid. Dit laatste probleem valt met een correcte installatie vrijwel altijd te corrigeren evenwel.
Solid surface nog te duur
Solidsurfacematerialen zijn composietmaterialen, samengesteld uit vermalen natuursteen zoals marmer- of kwartspoeder, waaraan acryl, harsen en pigmenten zijn toegevoegd. Dat ze worden gegoten in plaats van vacuümgevormd, geeft designers veel meer vormvrijheid en maakt een heel strakke lijnvoering mogelijk. Nadelen zijn het gewicht en de krasgevoeligheid, maar dit laatste kan met een extra coating worden opgevangen. Deze materialen krijgen momenteel veel aandacht, vooral van de producenten (technology push), maar ze blijven vooralsnog een niche vanwege hun prijskaartje, en zijn vrijwel exclusief voorbehouden aan de vakhandel. Ook baden in natuursteen en hout vormen door de hogere productiekosten en dito prijs een te hoge drempel voor het doe-het-zelfkanaal. Solidsurfacebaden kosten tussen de 1.500 en 4.000 euro, een basic acrylbad heb je al vanaf 70 à 90 euro. Een doe-het-zelfconsument met een iets ruimer budget zal veeleer voor een vrijstaand bad in acryl kiezen dan voor duurdere materialen.
Tendenzen in plaatsing
Vrijstaand goed voor omzet
Vrijstaande baden zijn al een aantal jaren aan een stille opmars bezig. Ze ademen de sfeer van weleer uit en combineren elegantie met modern comfort. Ook in doe-het-zelfkanalen worden ze aangeboden, hoewel de sanitaire speciaalzaken met showroom hier toch een streepje voor hebben: dit is een product dat je moet zien en voelen om het te kopen. De marktcijfers zijn niet helemaal duidelijk, maar aan de hand van gegevens van de verdelers konden we concluderen dat het afzetaandeel van vrijstaande baden op niet meer dan 5 à 6% moet worden geschat. Hun aandeel neemt wel toe, en omzetmatig tikken ze aan door hun prijs.
Half vrij ingebouwd
De meeste baden worden nog steeds ingebouwd. Inbouwbaden worden doorgaans alleen geleverd met verstelbare poten. Afvoer- en overloopsystemen zijn los verkrijgbaar, ook systemen met watertoevoer via de overloop, waardoor aparte kranen niet meer nodig zijn. Een vrijstaand bad vraagt altijd wat meer plaats in de badkamer, en de wateraanvoer en de afvoer moeten al in de vloer liggen. Er is ook een speciale badkraan nodig die op de vloer staat. De laatste jaren is hier wel een evolutie merkbaar naar eenvoudiger kraaninstallaties in alle prijsklassen. En er zijn ook half vrijstaande baden die met één lange kant tegen de muur staan, en waarvan de voor- en zijkanten vrij zijn, met afgewerkte mantel. Dat geeft een vrijstaand effect maar vergt minder ruimte, en je kunt klassiek kraanwerk plaatsen, wat een aardige slok op de borrel scheelt qua prijs. Vrijstaande baden worden compleet geleverd met verstelbare poten en aangepast afvoer- en overloopsysteem.
Vervangingsmarkt
De badenmarkt in de doe-het-zelf is een vervangingsmarkt. Het middensegment is eruit, de doe-het-zelf zal vooral de onderkant van de markt bedienen. Neem dus ook douchebaden op in uw assortiment: deze worden nog steeds verkocht ter vervanging - indien zij niet door een douche vervangen worden, wat steeds meer gebeurt.
Met gipsplaten omkasting
Je hoeft geen ervaren doe-het-zelver te zijn om een bad met gipsplaten omkasting of een vrijstaand bad zelf te plaatsen, maar er zijn wel een aantal belangrijke aandachtspunten. Fabrikanten leveren uiteraard montagehandleidingen mee, en hebben niet zelden instructiefilmpjes op hun website die de installatie tonen.
Vrijstaand en strak
De markt voor baden kent relatief weinig uitgesproken trends en is vrij traditioneel. Toch valt er een evolutie naar een steeds strakkere belijning en naar vrijstaande baden op. Zo pakken fabrikanten op internationale beurzen bijna uitsluitend uit met vrijstaande baden. Dankzij technologische ontwikkelingen in de productie met solidsurfacematerialen experimenteren designers ook volop met de meest uiteenlopende vormen. Het is een trend die voorlopig enkel nog in het professionele assortiment merkbaar is, maar die misschien na verloop van tijd ook wel zijn weg naar het doe-het-zelfcircuit vindt.
Presentatie
Baden worden vaak rechtgezet, omdat ze veel plaats innemen als ze plat staan. Dat gebeurt vaak op rekken van 4 m hoog. Dat is te ver, zo gaat u nooit baden verkopen. Plaats is moeilijk in de doe-het-zelf, maar probeer toch enkele baden 'liggend' te plaatsen. Mensen willen dat bad voelen. Samen met de gestegen nood aan welness in huis, kan dat de badenmarkt wel eens die broodnodige boost geven.