ASSORTIMENT VLEESVERVANGERS SAMENSTELLEN
VERVANGPRODUCTEN VOOR GEHAKT EN KIP ZIJN CRUCIAAL
Uitgebreid assortiment
Een goed gamma zorgt voor een grote variatie aan maaltijdcomponenten. Denk aan groente- en peulvruchtproducten zoals burgers. Belangrijk voor echte vegetariërs zijn tofu – plantaardige kaas gemaakt van sojamelk – en tofuvariaties. Vleesvervangers zoals gehakt en kipsticks of -nuggets vormen een cruciaal deel van het schap. Nieuwer zijn de visalternatieven zoals burgers, sticks gemaakt van zeesla en zelfs zalmfilets. Ten slotte mogen ook kant-en-klare gerechten niet ontbreken.
Geïntegreerd in het vleesschap
Enerzijds krijgen vleesvervangende producten idealiter een plaats tussen de corresponderende vleesproducten. Hiermee richt u zich tot de flexitariër en de vleeseter. Het is dé manier om de vleesliefhebber aan te zetten om te proeven. Alexandra Snijders: “SoFine verwacht zelfs dat het vegetarische schap in de toekomst verdwijnt. Het plantaardig alternatief voor kip komt naast de kip te liggen. Dit is al het geval in het zuivelschap met plantaardige varianten naast de dierlijke varianten, zowel bij de dranken/yoghurts als de kaas. Hiermee verlaagt u ook de drempel voor potentiële consumenten.”
Remco Kok, Aoste: “Ook wij plaatsen de meatfree producten bij het vlees. Kijk naar bio: vroeger stonden al die verschillende bioproducten samen op een aparte plaats in de supermarkt, nu worden ze tussen de rest gepositioneerd. Mensen kennen ons merk, en wij maken daar gebruik van door de consument die onze vleesproducten koopt naar de vegetarische producten te lokken. We hebben bijvoorbeeld een actie waarbij je bij de aankoop van een vleesproduct een gratis veggieproduct krijgt. Of we plakken een kortingsbon voor een veggieproduct op de verpakking van een vleesproduct. En we zijn uiteraard beter in staat dan kleine bedrijfjes om daar wat geld in te stoppen. Zo zijn er al diverse Aoste veggie tv-spots. En we hebben een foodtruck die enkel meatfree producten laat samplen.”
Apart schap blijft noodzakelijk
Overtuigde vegetariërs en veganisten mijden echter het vleesrayon. Zonder specifieke aanduiding vinden ze deze producten dus moeilijk terug. Een tweede plaatsing in een apart schap blijft dus zeker aangewezen. Door de groeiende vraag kan u het rayon al opdelen in vegetarisch & vegan. Ook crossselling is een mogelijkheid om een plantaardig dieet te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een vegan worst, burger, falafel ... en plaats daarnaast een bijpassende vegan saus, kaas, broodjes … Hierbij ligt de nadruk op convenience, en u boekt extra winst door crossselling.