Duurzaamheid, variatie en versheid stimuleren groei in convenience
Gemak zonder compromissen: de toekomst van kant-en-klare voeding

Drukke agenda’s en veranderende eetgewoonten doen de vraag naar convenienceproducten stijgen. Klanten willen snel en zonder moeite een smakelijke maaltijd, van snelle hap tot sharing dish. Hoe spelen retailers hierop in? Welke trends bepalen de toekomst van convenience? Hoe verzoenen ze gemak met duurzaamheid en gezonde voeding? We vroegen het aan Jason Sevestre (manager external communications bij Aldi), Ann Maes (Head of reputation bij AH België), Johan Vermeire (Algemeen Directeur Retail Partners Colruyt Group) en Alexis Wyngaerden (Offer development Fresh & Frozen - Team leader at Carrefour Belgium).
Verkoopevolutie
Hoe evolueren de verkoopcijfers van convenienceproducten en wat verwacht je voor de toekomst?
Jason Sevestre - Aldi: “Bij ALDI zien we een sterke stijging in de verkoop van kant-en-klare maaltijden. Klanten houden vooral van het gemak. In enkele minuten zet je een warme maaltijd op tafel. Versbereide gerechten zoals pastamaaltijden scoren steeds beter. De absolute favoriet blijft onze lasagne bolognese: het meest verkochte gerecht in zijn soort in België.”
Jason Sevestre - Aldi: "Er is duidelijk meer interesse in plantaardige maaltijden. Klanten zoeken actief naar nieuwe smaken en gemak. Ook verrassende combinaties doen het goed"
Ann Maes - AH België: “We zien duidelijk twee trends: enerzijds neemt de vraag naar kleinere, individuele verpakkingen sterk toe, vooral door het groeiend aantal singles en kleinere huishoudens. Tegelijkertijd zien we ook een trend naar grotere verpakkingen tijdens speciale momenten en feestdagen, wanneer mensen vaker samen koken en eten. De traditionele gezinsstructuur verdwijnt, en daar spelen we met ons assortiment op in. Daarnaast is het duidelijk dat zelfs binnen gezinnen mensen vaker afzonderlijk koken en eten. De tijd dat iedereen hetzelfde eet, ligt achter ons. Dat leidt ertoe dat we sterk inzetten op veelzijdigheid in onze productverpakkingen.”
Johan Vermeire - Retail Partners Colruyt Group: “We zien al enkele jaren een gestage groei in convenienceproducten, vooral bij bereide maaltijden en snacks, en dat bij al onze winkelformules van Colruyt Group. Klanten zoeken naar gemak en snelheid, maar willen tegelijk smaakvolle en gezonde opties. Vooral soepen, maaltijdsalades en innovatieve producten doen het goed. Het ready-to-(h)eat-assortiment werd dan ook verder uitgebreid bij Colruyt Laagste Prijzen. Ook in het vierde gamma (gesneden groenten) zien we een sterke groei, vooral bij on the go-verpakkingen zoals gesneden fruit en snackgroenten.
Daarnaast stimuleert de introductie van vier Boni-componenten de groei in het conveniencesegment. In de beenhouwerij van Colruyt Laagste Prijzen lanceerden we recent pinsa’s, een trendy product dat ter plaatse wordt afgewerkt. Tijdens de eindejaarsperiode kozen we niet langer voor een vast beenhouwerijmenu, maar voor een flexibel keuzemenu met korting, waarmee we een breder publiek aanspraken. Met vers bereide componenten en gevarieerde concepten zoals freshboxen richt Colruyt Laagste Prijzen zich op verschillende doelgroepen. Bovendien bieden we extra gemak met formules zoals OKay Direct en OKay City, speciaal afgestemd op stadsbewoners.”
Alexis Wyngaerden - Carrefour Belgium: “De verkoopvolumes van convenienceproducten evolueren positief, ondanks de impact van de prijsinflatie op deze categorie. Om klanten te beschermen tegen frequente prijsstijgingen, biedt Carrefour assortimenten met ronde prijzen aan: vaste prijzen die minder gevoelig zijn voor schommelingen. Deze prijzen gelden bovendien in alle winkeltypes – Hypermarkt, Market en Express – zodat ook klanten van buurtwinkels, waar convenienceproducten erg populair zijn, kunnen blijven rekenen op betaalbare oplossingen. Het kopersprofiel binnen deze categorie is erg divers. Senioren vormen een belangrijke doelgroep: ze zijn trouwe klanten en goed vertrouwd met het assortiment. Zo scoort een recent gelanceerd kant-en-klaar gerecht met konijn opvallend goed. Dit bewijst dat er een blijvende vraag is naar klassieke gerechten. Niet elke klant zoekt immers trends zoals bulgur, quinoa, bio of vegetarisch – er blijft ruimte voor traditionele smaken.

Plantaardige gerechten in de lift
Welke veranderingen zie je in het consumentengedrag rond kant-en-klare maaltijden? Zijn maaltijdboxen nog altijd populair?
Jason Sevestre: “Er is duidelijk meer interesse in plantaardige maaltijden. Klanten zoeken actief naar nieuwe smaken en gemak. Daarom brachten we vorig jaar met succes een vegan lasagne uit. Ook verrassende combinaties zoals lasagne met kip en mascarpone, hotdogs en feestelijke pasta doen het goed. Maaltijdboxen blijven populair voor wie snel iets speciaals wil bereiden, zoals onze chili con carne-box. Toch kookt een grote groep klanten liever zelf met verse ingrediënten.”
Ann Maes: "Convenience zit absoluut in de lift bij Albert Heijn. Klanten zoeken vooral gemak en flexibiliteit. Vandaar het succes van onze verspakketten, met recent de introductie van voorgesneden varianten voor extra gebruiksgemak. Klanten wisselen regelmatig af tussen zelf koken met een verspakket en kant-en-klare opties, afhankelijk van de beschikbare tijd. Deze trend blijft groeien, omdat mensen steeds vaker gemak combineren met een gezonde levensstijl."
Ann Maes - Albert Heijn: " Er is een toenemende interesse in maaltijden die rijk zijn aan proteïnen. Voorlopig vooral in shakes en zuivel, maar het breidt zich uit naar maaltijden.”
Johan Vermeire: “Consumenten kiezen steeds vaker voor traiteurmaaltijden en artisanale producten die ter plaatse worden bereid. De vraag naar kwalitatieve, kleurrijke gerechten neemt toe, en klanten zijn bereid hier extra voor te betalen. Daarnaast blijven pakketten zoals Freshboxen met internationale gerechten en de maaltijdboxen van Foodbag populair. Colruyt laat klanten flexibele maaltijden samenstellen uit losse componenten.”
Alexis Wyngaerden: “Maaltijdboxen winnen weliswaar aan populariteit, maar blijven een relatief klein segment. Het merendeel van de consumenten verkiest nog steeds kant-en-klare maaltijden die enkel opgewarmd moeten worden. We zien een duidelijke trend richting lokale producten via korte ketens. Tijdens de coronaperiode ontstonden samenwerkingen met lokale restauranthouders nabij onze winkels. Die dynamiek houdt aan: het aantal aanbieders van kant-en-klare maaltijden is intussen sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een breder en gevarieerder aanbod in veel van onze winkels. Zo kunnen we nog beter inspelen op de verwachtingen van onze klanten.”
Alexis Wyngaerden - Carrefour: "Thuislevering wint aan belang, en Carrefour speelt daarop in via “quick commerce”-oplossingen zoals Uber Eats. Daarnaast investeren we in 24/7 bereikbaarheid, bijvoorbeeld via het "Buy-Bye"-concept"
Welke nieuwe concepten en trends zie je binnen het convenience-aanbod?
Jason Sevestre: “Plantaardige gerechten en originele smaakcombinaties worden steeds belangrijker. Ook zien we kansen voor feestelijke en seizoensgebonden maaltijden. Een voorbeeld hiervan is de feestelijke pasta, die we onlangs permanent hebben toegevoegd aan ons assortiment.”
Ann Maes: "Momenteel zijn we vooral bezig met het finetunen van bestaande concepten zoals stoommaaltijden en verspakketten, eerder dan met geheel nieuwe innovaties. Wat wel duidelijk is, is de toenemende interesse in maaltijden die rijk zijn aan proteïnen. Voorlopig vooral in shakes en zuivel, maar het breidt zich uit naar maaltijden.”
Johan Vermeire: “We zien een toenemende interesse in vegetarische en veganistische maaltijden. Vandaar de uitbreiding van ons aanbod, onder meer met de plantaardige opties van ons eigen merk Boni Plan’t dat vanaf dit jaar te koop is in al onze winkelformules. Ook spelen we met Spar in op trends zoals flexigerechten en groentemaaltijden. Wereldkeuken krijgt extra aandacht, met een ruimer assortiment in zowel vegetarische als vleesvarianten. Ook maaltijdcomponenten winnen aan populariteit: klanten kopen deels voorbereide gerechten om thuis snel af te werken. Bovendien zetten we met de overname van Delitraiteur sterk in op convenience. Elk filiaal beschikt over een eigen keuken, goed voor meer dan 200 vers bereide gerechten. Daarbovenop biedt Delitraiteur een ruim assortiment salades en sandwiches, die klanten meenemen of ter plaatse eten.”
Johan Vermeire - Retail Partners Colruyt Group:
“Snel en kwaliteitsvol opwarmen essentieel binnen convenience. We kiezen consequent voor lokale ingrediënten en monitoren continu verpakkingsinnovaties”
Alexis Wyngaerden: “Een belangrijke evolutie binnen het convenienceaanbod is de toenemende focus op versheid. Carrefour werkt daarom samen met lokale producenten die via korte ketens rechtstreeks aan onze winkels leveren. In sommige winkels worden gerechten bovendien ter plaatse bereid, onder andere via concessiestands zoals "Prego" met Italiaanse gerechten. Onze franchisepartners spelen hierin een sleutelrol. Als gepassioneerde ondernemers brengen zij vaak ambachtelijke, kwalitatieve en dagverse gerechten in hun vestigingen.”
Continue alertheid voor voedselverspilling
Wat zijn de grootste uitdagingen bij het uitbreiden van het food-to-go aanbod?
Jason Sevestre: "Relevant blijven door continu nieuwe smaken aan te bieden en snel te reageren op veranderende wensen. Innovatieve producten en plantaardige opties zijn hierbij onmisbaar. En de beperking van het verpakkingsafval.
Ann Maes: "Food waste vormt zeker een belangrijke uitdaging. We pakken dit slim aan door maaltijden aan het eind van de dag met een korting aan te bieden. Hierdoor beperken we verspilling én trekken we klanten aan. Daarnaast staat ook regelgeving zoals de Food Waste and Packaging Regulation prominent op onze agenda. We werken intensief aan oplossingen om aan deze nieuwe vereisten te voldoen, bijvoorbeeld door meer composteerbare en duurzame verpakkingen te ontwikkelen."
Johan Vermeire: “Logistiek, margebeheer en voedselverspilling vormen belangrijke uitdagingen die we proactief aanpakken. Een efficiënt en duurzaam beheer van het versassortiment vraagt om continue alertheid voor voedselverspilling. Colruyt verkoopt meer dan 97% van het verse assortiment dankzij slim voorraadbeheer. Eventuele overschotten gaan naar voedselbanken.”

Hoe reageer je op de concurrentie van foodservice en maaltijdbezorging?
Jason Sevestre: “We blijven trouw aan onze identiteit als discounter: kwalitatieve producten aanbieden tegen scherpe prijzen. Door ons assortiment voortdurend te vernieuwen en nieuwe smaken te introduceren, zoals recent de lasagne kip-mascarpone, hotdogs en feestelijke pasta, kunnen we flexibel inspelen op de veranderende wensen van klanten.”
Ann Maes: "We blijven sterk inzetten op ons eigen unieke aanbod en kwaliteit. We voelen geen directe bedreiging door maaltijdbezorgers, omdat klanten bewust kiezen voor de kwaliteit, versheid en het gemak dat wij bieden. Onze klanten waarderen de kwaliteit en versheid.”
Johan Vermeire: “Colruyt Group onderscheidt zich door een gecombineerde aanpak van retail en foodservice. Met Solucious bedienen we professionele klanten via levering aan bedrijven, terwijl Colruyt Professionals zich richt op gerichte winkelervaringen voor ondernemers. Voor particulieren bieden we extra gemak via Collect&Go en thuislevering. Daarnaast investeren we in innovatieve concepten zoals Spar For You en OKay City, die 24/7 toegankelijk zijn. Recent namen we ook deel aan initiatieven zoals gourmetbar BON en Foodbag, waarmee we nog sterker inspelen op het gemak en de beleving van de consument.”
Alexis Wyngaerden: “Thuislevering wint aan belang, en Carrefour speelt daarop in via “quick commerce”-oplossingen zoals Uber Eats. Daarnaast investeren we in 24/7 bereikbaarheid, bijvoorbeeld via het "Buy-Bye"-concept, dat klanten in staat stelt op elk moment van de dag of nacht aankopen te doen. Het groeiende netwerk van Carrefour Express-buurtwinkels maakt het gemak van convenienceproducten bovendien nog bereikbaarder.”

Sterke focus op duurzaamheid
Welke rol spelen duurzaamheid en verpakkingsinnovatie in convenienceproducten?
Jason Sevestre: “Duurzaamheid en innovatieve verpakkingen spelen een belangrijke rol in onze strategie voor kant-en-klare maaltijden. Bij ALDI kiezen we bewust voor milieuvriendelijke verpakkingen en beperken we afval tot een minimum, bijvoorbeeld door geen bestek toe te voegen.”
Ann Maes: "Duurzaamheid en verpakkingsinnovaties zijn essentieel voor ons. We innoveren niet alleen op inhoud, maar tegelijk ook op de verpakkingen. Momenteel gebruiken we kartonnen verpakkingen voor verspakketten, al is er nog steeds een kunststof venster. Hier werken we intensief aan. We nemen ook zelf initiatief op vlak van duurzaamheid. Er liggen nog mooie innovaties in het verschiet, want duurzaamheid blijft centraal staan in onze strategie."
Johan Vermeire: “Duurzaamheid is een speerpunt van Colruyt Group. We verminderen actief het gebruik van plastic en zorgen tegelijk voor een optimale houdbaarheid om voedselverspilling te voorkomen. Daarnaast is snel en kwaliteitsvol opwarmen essentieel binnen convenience. We kiezen consequent voor lokale ingrediënten en monitoren verpakkingsinnovaties continu om de ideale balans te vinden tussen duurzaamheid, versheid en gebruiksgemak.”
Alexis Wyngaerden: "Een concreet voorbeeld van onze duurzaamheidsinspanningen is onze samenwerking met Too Good To Go, een platform dat onverkochte producten tegen korting aanbiedt om verspilling te beperken. Verder werken we continu aan het verduurzamen van verpakkingen, met minder plastic en duurzame alternatieven.”