Maes NV wil binnen de 4 uur de Kempen beleveren
Nieuwe generatie heeft grote plannen
Sinds een halfjaar staat de derde generatie aan het roer van Maes NV, en ze heeft grote plannen. "Met onze vakhandel willen we binnen ons werkgebied - de Kempen - leveren binnen de vier uur na de bestelling. We zijn ook actief in de automotive en daar is dat de normaalste zaak van de wereld. We proberen zoveel mogelijk te automatiseren, opdat we de mensen kunnen inzetten waar ze nuttig zijn. Wat er vroeger op een maand gebeurde, proberen we nu op een week te doen."
Duidelijke identiteit
Het familiebedrijf Maes NV ontstond in 1952 in Kasterlee, als verdeler van landbouwmachines. Door de jaren heen kwam er een tweede vestiging in Minderhout en ontstonden er heel wat andere activiteiten: auto-onderdelen, professionele reiniging, gereedschappen ... Sinds november is het bestuur in handen van de derde generatie Maes: Jelle, Ivan, Christof en Jeroen. De eerste twee zijn gepokt en gemazeld in het bedrijf; de laatste twee zijn betrekkelijk nieuw. Jeroen was consultant bij Deloitte; Christof heeft een digitaal marketingbedrijf.
Vijf divisies
Jeroen: "We kijken natuurlijk al jaren op de achtergrond mee, maar toen we in het bedrijf kwamen, merkten we dat klanten geen vastomlijnd idee hadden van wat Maes NV doet. Om het voor de klanten en voor onszelf duidelijker te maken, hebben we het bedrijf opgedeeld in vijf divisies, met als centrale missie: de beste tools en machines voor de Kempische ondernemer. De focus is dus plaatselijk."
Maes Automotive: "Zo’n 150 garages beleveren we tweemaal per dag, vanuit beide vestigingen. Auto-onderdelen, banden, dieseltechniek en werkplaatsinrichting. We richten mee met de garagist de werkplaats in, daar komt dus ook gereedschap bij kijken."
Maes Reiniging: "In beide vestigingen zijn we een erkend Kärcher-dealer, met focus op het merk en de reiniging. De nadruk ligt op de professionele lijn, maar de consument kan hier ook terecht. Onze tijd en energie zitten zeker in de professionele klant. We hebben ook een webplatform waar ze online kunnen aankopen. Onze sterkte zit in het advies: het consumentenluik vind je online ook, maar voor het professionele gamma heb je kennis nodig."
Maes Machinery: "Dat is gegroeid uit het landbouwluik. Vroeger lag de focus vooral op tractoren, vandaag vooral op wiel- en knikladers en hoogtewerkers."
Maes Verhuur: verhuur van gereedschappen en machines.
Maes Vakhandel: "Daar zijn we momenteel hard op aan het werken; we willen bekender worden als vakhandel. Ook hier willen we een kennispartner zijn voor de Kempische ondernemer in bouw en industrie. De focus ligt vooral op werkkledij, machines, gereedschappen en verbruiksgoederen."
Levering binnen de vier uur
"We maken er een speerpunt van om alles wat voorradig is binnen de vier uur geleverd te hebben in de Kempen. We hebben een achttal voertuigen die twee keer per dag rondrijden. In de automotive zijn ze dat gewoon en om eerlijk te zijn, daar is dat zelfs veeleer traag. Wij trekken dat door naar de Kempische aannemers: we willen hen aan het werk houden door te leveren. Als ondernemers merken we zelf dat we zeer weinig tijd hebben om eens naar een externe leverancier te gaan of iets te gaan bezichtigen. Die service is nodig. Onze vertegenwoordigers zijn toch al op de baan voor de automotivetak, die kunnen perfect de bouw- en industrieklanten erbij nemen. Die efficiëntie is onze sterkte; logistiek is het hart van ons bedrijf."
Duidelijkheid voor de klant
"Met de opdeling in vijf divisies wilden we vooral duidelijkheid scheppen voor de klant. Intern is er niets veranderd; iedereen werkt nog steeds voor de klant. Maar mensen kwamen hier bijvoorbeeld terecht via het luik reiniging en dan waren we reinigingspartner, of voor gereedschappen, of voor auto-onderdelen, en we bleven telkens beperkt tot die niche. Nu beseffen ze dat we meer in huis hebben. Het is leuk om dat te zien. Vanouds hebben we zo'n 20% consumentenklanten, we blijven die met plezier verder helpen. Kärcher is daar zeker een trekker in: er zijn mensen die nog niet online kopen en/of naar hier komen voor advies."
"Wie nu niet met automatisering bezig is, is binnen vijf jaar niet meer relevant"
Focus blijft plaatselijk
Christof: "We werken volop aan een webshop voor de Kempische aannemers die we zo snel mogelijk willen lanceren. Die zal niet publiek toegankelijk zijn, want onze focus is snelheid. Wij zijn niet de beste partner voor iemand in Gent of West-Vlaanderen. Natuurlijk gaan we die klanten verder helpen, maar we zijn geen vragende partij. Als we zouden uitbreiden buiten de Kempen, dan zouden de customer serviceprocessen snel veel ingewikkelder beginnen worden. Retourvragen, vragen over producten … We kiezen er bewust voor om het niet te doen."
Belang van aankoopgroepering
Verbreding van het assortiment is niet meteen aan de orde, vindt Jeroen. Momenteel wordt er vooral verdiept. "De eerste stap was ervoor zorgen dat al onze contacten weten wat we in huis hebben. De volgende stap is uitbreiden: we focussen meer op werkkledij en hebben daar nu een tweede merk bij, we hebben een tweede grote gereedschapsleverancier. We zijn onlangs toegetreden tot Groco Group en nu hebben we veel meer mogelijkheden. Voor we het bedrijf overnamen, hebben we onze strategische partnerships eens goed bekeken, en voor de vakhandel ontbraken die nog een beetje. Groco was strategisch de beste keuze, gezien de concurrentie in de buurt. We merken dat ze dezelfde focus hebben, ze zijn lokaal sterk. Zo kun je makkelijk kennis delen."
Kennispartner
"In automotive zijn we al jaren een kennispartner van onze klanten. Wij nodigen bijvoorbeeld een gespecialiseerde leverancier in dieseltechniek uit, en dan komen onze garageklanten luisteren. Dat willen we ook voor het vakhandelverhaal: de bouw- en industrieklanten uitnodigen om over een heel specifiek topic te spreken om een kennispartner te worden. Dat mogen de klanten van ons verwachten. Wij zorgen ervoor dat we de juiste kennis in huis hebben en met hen delen."
Kennis van vakhandel volstaat niet meer
Wat komen twee IT'ers bij een vakhandel doen? "Ik hoop dat we binnen een zestal maanden kunnen zeggen dat het loont om IT’ers aan het stuur te hebben van een vakhandel. (lacht) We leggen de lat voor onszelf hoog. De gemiddelde vakhandelondernemer heeft heel veel kennis, maar geen kennis van IT. Wij twee hebben minder kennis van het vakhandelverhaal, maar hier lopen heel veel mensen rond die die kennis wel hebben. Ik heb altijd digitale transformaties geleid, Christof heeft het praktische gedaan, en daarom hopen wij een stap sneller te kunnen gaan dan de concurrentie."
Snelheid
"Die snelheid is echt onze focus. Het moet heel makkelijk zijn om hier zaken te bestellen en vervolgens geleverd te krijgen. We zijn ons ERP-pakket en de webshop zo aan het ontwikkelen dat we die snelheid kunnen waarborgen, en alle processen die daarbij komen kijken: aankoop, ontvangst goederen, uitgaande goederen ... kunnen voltrekken binnen die vier uur."
"We vragen altijd: hoe kan dit volgende keer sneller of met minder tussenstappen?"
Christof: "En om snel te kunnen werken, moet alles automatisch gaan. Dat is de visie. Telkens als we iets doen, stellen we ons de vraag: hoe kan dit de volgende keer sneller of met minder tussenstappen? Op die manier kunnen onze mensen zich bezighouden met kwalitatieve zaken: klanten ondersteunen, vragen beantwoorden, specifieke offertes maken. Niet met het pure administratieve. Daar is een computer gewoon beter in. Elk bedrijf dat nu niet met automatisering bezig is, is binnen vijf jaar niet meer relevant. De coronacrisis heeft dat nog scherper gesteld. Mensen zijn veel meer waard als ze klanten helpen dan als ze bonnetjes moeten zitten overtikken."
Dienstverlening
"Die snelheid is een vorm van dienstverlening. We proberen zo concurrentieel mogelijk te zijn, maar we gaan zeker niet mee met elke internetprijs. De bedoeling is de ondernemers verder te helpen. Wij zijn er wanneer het misloopt. Wij hebben een eigen werkplaats; als er om 11 uur een defecte boormachine toekomt, kan ze om 16 uur misschien al terug op de werf zijn. Er zullen altijd manieren zijn om je te onderscheiden. Concurrentie zal er altijd zijn. Je moet je daarvan bewust zijn, maar je moet er ook niet bang voor zijn."
Leveren binnen vier uur tijd lukt nog niet altijd in het vakhandelgedeelte, geeft Jeroen toe. "Alles wat op voorraad is, vertrekt. We werken nu heel hard aan voorraadoptimalisatie, opdat we die snelheid altijd kunnen halen. We zijn er elke dag heel hard mee bezig om dat te doen lukkken. De laatste drie jaar is er al veel werk verricht op IT-gebied, Christof en ik zijn al lang aan het meekijken. We beginnen dus niet van nul, maar we kunnen nog snelheid winnen. Wat er vroeger op een maand gebeurde, proberen we nu op een week te doen. We evalueren voortdurend: wat gaan we deze week doen, wat zijn onze doelen? Dat is een betere strategie dan ‘we moeten dat eens automatiseren, binnen zes maanden lukt dat wel eens'.