maes nv opent gloednieuwe winkel in kasterlee
Van traditioneel familiebedrijf naar moderne onderneming
Hoe kan je een traditioneel familiebedrijf succesvol laten evolueren naar een moderne onderneming in het digitale tijdperk? Maes NV heeft het antwoord gevonden. Sinds drie jaar staan Jeroen en Christof aan het roer, en stilzitten staat duidelijk niet in hun woordenboek. Met de lancering van een webshop voor de vakhandelafdeling en de opening van een nieuwe fysieke winkel in Kasterlee, blijft de onderneming immers voortdurend innoveren.
Derde generatie
Maes NV begon in 1952 als een klein familiebedrijf dat zich toen voornamelijk bezighield met het verdelen van landbouwmachines. "Onze grootvader Albert Maes, die hier vandaag de dag nog altijd rondloopt, legde de basis voor de zaak. In de jaren 80 kocht hij een tweede vestiging in Minderhout. Hierdoor groeiden we van enkel landbouw naar een balie met auto-onderdelen. Door de jaren heen zijn we ons ook gaan richten op gereedschappen, en in de jaren 2000 betraden we de vakhandelwereld. Dit trok geleidelijk meer klanten uit de bouwsector aan en leidde tot een organische evolutie naar een andere doelgroep. Daarom besloten we enkele jaren geleden om ons als 'Maes Vakhandel' te richten op de bouw- en industriële sector. Intussen behoren mijn broer Christof en ik tot de derde generatie", vertelt Jeroen.
Vijf divisies
Maes Vakhandel is echter slechts één van de vele takken van de onderneming. Inmiddels telt Maes NV namelijk welgeteld vijf divisies. "Maes Vakhandel richt zich dus op bouw en industrie, met een uitgebreid assortiment aan PBM's, gereedschappen, powertools en chemische verbruiksartikelen. Bij Maes Reiniging, het Kärcher-centrum, verzorgen we de Kärcher-verdeling voor de provincie Antwerpen. Maes Machinerie verkoopt voornamelijk wielladers en knikladers. Maes Verhuur biedt dan weer een combinatie van reinigingsapparatuur en knikladers aan. Tot slot hebben we de Automotive-afdeling, waar we garages tweemaal per dag voorzien van onderdelen, vloeistoffen en gereedschappen.”
Achtergrond in it
Het is wellicht verrassend voor leidinggevenden van een technisch bedrijf, maar Jeroen en Christof hebben hun wortels in de IT-sector. Desondanks weten zij hun kennis en ervaring effectief toe te passen ten voordele van Maes NV. "Onze benadering verschilt van die van veel collega's, die vaak een technische of bouwachtergrond hebben. We merken echter dat deze IT-kennis ons helpt om tijd te besparen bij projecten waarbij het zakelijke aspect en de IT-kant doorgaans lastig te combineren zijn", meent Christof. "Zo heeft Kärcher ons bijvoorbeeld enige tijd geleden een databestand verstrekt met allerlei gegevens zoals productinformatie, foto's, video's en handleidingen. Binnen drie maanden zijn we erin geslaagd om deze gegevens visueel toegankelijk te maken op onze Kärcher-centrumwebsite."
de Fygitale Revolutie
De tweede generatie van Maes NV was sterk op het gebied van efficiëntie en logistiek, maar hechtte minder belang aan digitale ontwikkelingen. Desalniettemin zetten Jeroen en Christof zich volop in om deze tekortkoming aan te pakken door in te zetten op e-commerce. Ook vinden de broers het erg belangrijk om de fysieke winkelbeleving niet uit het oog te verliezen. "Retail en e-commerce zijn niet ter vervanging van elkaar, maar eerder complementair. Dit is ook de reden waarom we blijven investeren in retail. Het persoonlijk advies van onze technische medewerkers speelt in dat opzicht een belangrijke rol."
Inzetten op e-commerce
"We zien dat steeds meer industriële klanten vertrouwd geraken met online platforms", bemerkt Christof. "Hoewel we al geruime tijd actief zijn in e-commerce, lag onze nadruk vooral op (auto-)onderdelen. Sinds drie jaar hebben we deze praktijk uitgebreid naar de Maes Vakhandel-divisie. Onze e-commerceomgeving fungeert als een online catalogus waar klanten op hun gemak ons assortiment kunnen bekijken. Wij garanderen transparantie door onze voorraad en correcte prijzen op de webshop te tonen, waardoor klanten altijd op de hoogte blijven van ons aanbod. Het delen van voorraadinformatie kan volgens ons alleen maar voordelen bieden voor de klant, en wij geloven dat leveranciers die bereid zijn hun voorraadinformatie te delen de winnaars van de toekomst zullen zijn."
Nieuwe winkel in Kasterlee
Maes NV heeft twee vestigingen, één in Kasterlee en één in Minderhout (Hoogstraten). De vestiging in Kasterlee was voorheen kleiner en kon tot enkele jaren geleden weinig vakhandelmateriaal aanbieden. Recentelijk heeft Maes NV de vestiging echter uitgebreid, waardoor nu het volledige assortiment aan producten kan worden tentoongesteld en aangeboden. "Mensen kopen vaak liever producten fysiek voordat ze overstappen naar online winkelen. Door de expansie in Kasterlee willen we ervoor zorgen dat onze producten ook altijd fysiek beschikbaar zijn voor klanten. Nadien kunnen consumenten hetzelfde product eenvoudig opnieuw bestellen via de e-commercewebsite", verklaart Jeroen.
Ondanks het mooie resultaat waren de verbouwingen in Kasterlee geen lachertje. "Het afschermen van de winkel tijdens de verbouwingen was een enorme uitdaging, maar we zijn trots dat we onze klanten altijd hebben kunnen blijven helpen via ons bali-concept. Het harde werk heeft geresulteerd in de toevoeging van 1.800 vierkante meter aan vakhandelproducten en de creatie van een apart Kärcher-centrum, waar altijd deskundige hulp aanwezig zal zijn."
Snelheid als usp
Het ontgaat de gebroeders Maes niet dat andere vakhandels in de buurt ook succesvol zijn met hun digitale en fysieke aanwezigheid en uitstekende klantenservice. Toch zijn zij van mening een aantal onderscheidende factoren in hun arsenaal te hebben. "Snelheid is iets dat Maes NV kan garanderen dankzij de tweemaal daagse levering. Bestellingen kunnen tot 's morgens 7 uur worden geplaatst en worden dan 's middags geleverd. Ook kun je tot 's middags bestellen. Dan wordt de bestelling in de namiddag geleverd", legt Christof uit.
"Bovendien werken we met een prijssysteem dat varieert afhankelijk van het leveringstijdstip. Zo kan een artikel bijvoorbeeld 's ochtends beschikbaar zijn tegen een hogere prijs, over drie dagen tegen een gemiddelde prijs, of over twee weken tegen een lagere prijs. Op deze manier kunnen klanten zelf hun aankopen plannen, rekening houdend met hun behoeften en budgettaire mogelijkheden."
"We merkten al snel op dat de efficiëntie van Asamco en het familiale gevoel van Groco samen de ideale combinatie vormden"
Asamco & Groco Group
Naast het noeste werk van Jeroen en Christof, hebben twee organisaties nog bijgedragen aan het succes. "Sinds onze overname zijn wij lid bij Groco Group, die dankzij hun inkoop- en administratieve voordelen zeer handig voor ons zijn. Groco voelde als een hechte familie van ondernemers en had een eigen private label, Ivana, wat ons erg aansprak. Na een jaar werd Groco toegevoegd aan de Asamco groep. We merkten al snel op dat de efficiëntie van Asamco en het familiale gevoel van Groco samen de ideale combinatie vormden", getuigt Jeroen. "Asamco onderhandelt met leveranciers en beheert logistiek, klachtenafhandeling en garanties op een goede manier. Hierdoor zijn wij als bedrijf alleen maar groter geworden."