1 OP DE 5 BELGEN VERVANGT VLEES STEEDS VAKER DOOR ALTERNATIEVEN
12 TIPS OM DE VERKOOP TE STIMULEREN
Bezorgdheden rond dierenwelzijn, gezondheid en het klimaat zijn de drijver achter de continue groei van de categorie vegetarisch/vegan. De jongere generatie geeft deze mentaliteitsverandering door. Retail specialiseert zich het best verder in een assortiment met toegankelijke producten voor elk moment van de dag. Een overzichtelijk apart schap én second placement in de slagerij-afdeling maken het verschil. Aanbiedingen en proevertjes verlagen de drempel, terwijl maaltijd- en receptsuggesties de verkoop een extra boost geven.
1. Uitgebalanceerd assortiment
Consumenten zijn op zoek naar drie zaken: ingrediënten om mee te koken, componenten als hoofdbestanddeel van de maaltijd en kant-en-klare-gerechten zoals lasagne. Qua ingrediënten zijn kipstukjes, gehakt en tofoe belangrijk. Bij de componenten zijn dat burgers, filets, schnitzels en variaties daarop. Vergeet daarnaast de visvarianten niet, die onder invloed van de documentaire 'Seaspiracy' terrein winnen. Kies diverse soorten eiwitbronnen op basis van soja, tarwe, groenten, zeesla, noten, mycoproteïne en peulvruchten.
2. Voor elk eetmoment
Vroeger lag de focus enkel op een alternatief voor lunch of avondeten. Vandaag is het nodig om producten te voorzien voor ieder moment van de dag, inclusief voorgerecht en dessert. Onder de snacks vallen bijvoorbeeld kipnuggets en bitterballen. Smeersalades en boterhamworst spelen de hoofdrol bij het broodbeleg.
De best roterende producten zijn burgers en schnitzels
3. Toegankelijke producten
Opteer voor toegankelijke keuzes en maak het aanbod op die manier ook aantrekkelijk voor flexitariërs. Dit betekent dat de producten qua smaak en uitzicht herkenbaar zijn en zoveel mogelijk aansluiten bij klassieke vleesvarianten. Niet voor niets zijn de best roterende producten burgers en schnitzels. Maar ook gemakkelijke variëteiten zoals gyros en shoarma worden geapprecieerd.
4. Kies voor merken
Grote spelers maken enorme budgetten vrij om de categorie op te bouwen. Zij hebben de knowhow, werken met geselecteerde ingrediënten en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien krijgt u een full service met marketingondersteuning, belangrijk om nog meer vleeseters te lokken. Daarnaast, echter, is de shift van merk naar private label niet meer te stuiten.
5. Duidelijkheid in het schap
Presenteer het schap volgens de decision tree: maak blokken naargelang het producttype, en behoud daarbinnen zoveel mogelijk merkblokken. Volg bij het bepalen van het schapaandeel de marktcijfers. Veel retailers hebben een te groot gamma met duplicaties, waardoor ze blijven zitten met slechtlopende producten.
6. Second placement bij het vlees
Integreer plantaardige alternatieven tussen de vleesproducten. Zo toont u de flexitariër op de winkelvloer hoe die vlees kan vervangen. Consumenten proberen immers gemakkelijker iets nieuws in een vertrouwde omgeving. Vegetarische producten in de beenhouwerij trekken dan ook vooral nieuwe gebruikers over de streep. Deze second placement verhoogt de zichtbaarheid en de beschikbaarheid van de alternatieven. Ga nog een stapje verder en presenteer het equivalent naast de klassieke tegenhanger: veggiecurry naast de kipcurry, vegetarische paté naast de klassieke ...
7. APART RAYON
Integreer vegan/vegetarisch niet alleen in het vleesrayon, maar opteer zeker ook nog altijd voor een apart schap. Overtuigde vegetariërs hebben namelijk een aversie voor vlees en vermijden liever de slagerij.
Met proevertjes vormen consumenten een objectief oordeel over de kwaliteit en dit leidt vaak tot (herhaal)aankoop
8. Geef promo's
De prijs is vooralsnog een belangrijke drempel, maar veel consumenten laten zich in hun dagelijkse routine graag door promoties leiden. Daarom is het belangrijk deze producten vaak in de aanbieding te zetten met een fikse korting.
9. Potentiële kaasproducten
Er zit nog veel onbenut potentieel in kaasproducten en producten op basis van groenten die "toevallig" ook vegetarisch zijn. Deze referenties bereiken een bredere doelgroep dan uitsluitend vegetariërs. Ze halen bovendien ook betere rotaties dan de producten die zich echt in de vegetarische categorie bevinden.
10. Proevertjes
Veel Belgen willen hun vleesinname beperken, maar zijn niet echt vertrouwd met het aanbod. Perceptie van smaak en textuur is één van de grootste barrières om plant-based te proberen. Met proevertjes vormen consumenten een objectief oordeel over de kwaliteit en dit leidt vaak tot (herhaal)aankoop. Merken innoveren constant op het smaakaspect, dus laat zeker regelmatig nieuwigheden en verbeterde recepten testen.
11. Verwen vegetariërs en vegans
Waar de flexitariër eerder kiest voor ‘ready to eat’ vleesvervangers, zijn veganisten en vegetariërs vaak echte keukenpieten. Zij toveren met de basisingrediënten soja, tofoe, tempé en seitan volledige maaltijden op tafel. Bovendien geven ze de voorkeur aan producten die zich onderscheiden: biologisch, puur en onbewerkt en passend binnen een gezonde levensstijl. Sommige merken voeren een steeds groter wordend assortiment dat 100% plantaardig, plant-based of vegan is, vrij van melk, kaas, eieren ... Zorg er in ieder geval voor dat u voldoende veganistische opties in huis hebt én dat ze duidelijk gecommuniceerd worden. Met schapkaartjes ziet de shopper in één oogopslag welk artikel vegan is en hoeft die de hele ingrediëntenlijst niet te bestuderen.
12. Inspireer
De doorsnee consument heeft nog hulp nodig bij zijn voornemens om vaker plantaardig te eten. Bovendien zorgde corona ervoor dat mensen meer tijd thuis doorbrengen. Leren koken is hip. Geef volop receptideeën en tips voor de bereiding van nieuwe lanceringen, zorg ervoor dat ze weten welke klassiekers ze met vleesvervangers kunnen bereiden, zoals vol-au-vent of stoverij. Speel in op ‘donderdag veggiedag’ met een maaltijdsuggestie of een pakket met alle nodige ingrediënten. In maart organiseert het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) de derde editie van de VeggieChallenge voor flexi, veggie en vegan. Wie zich inschrijft, krijgt de hele maand nieuwsbrieven vol tips, productinformatie en een hele rits lekkere kookideeën.
Belgen eten minder vlees
Studiebureau Markteffect heeft in december 2021 via de Vleesvervangers Monitor onderzoek afgerond naar de trends in België:
- 41% Vlamingen, 38% Walen en 44% Brusselaars beschouwt zichzelf vandaag als flexitariër
- 5% Vlamingen, 6% Walen en 8% Brusselaars omschrijft zichzelf als vegetariër
- 1% Vlamingen, Walen en Brusselaars is veganist