Belg spendeert 3,6 miljard euro per jaar aan tuinartikelen
Jaarlijkse tuinstudie door Comeos en Shopperware
De tuin wordt kleiner, maar belangrijker. De Belg besteedt jaarlijks zo'n 3,6 miljard aan tuinartikelen, waarvan duidelijk meer online dan drie jaar geleden. Duurzame tuinartikelen en balkonproducten hebben veel potentieel en in april 2020 is er véél meer tijd buiten gespendeerd. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de tuinstudie die Shopperware om de drie jaar voor Comeos uitvoert.
Kleinere tuinen
De gemiddelde tuinoppervlakte in België is alweer wat kleiner dan drie jaar geleden: de gemiddelde tuin is nu 551 m² groot, dat is 85 m² minder dan drie jaar geleden. Het aantal tuinen kleiner dan 200 m² is gestegen, terwijl het aantal tuinen groter dan 1.000 m² juist is afgenomen. "Uit de studie komt duidelijk naar voren dat de Belg van plan is om meer aandacht, tijd en geld te besteden aan zijn tuin. Het zijn vooral de levende producten, de bloemen en planten die in de belangstelling staan", vertelt Dirk Vanderveken (Shopperware), die de studie voor Comeos uitvoerde.
Uit bovenstaande grafiek blijkt een duidelijk gestegen belangstelling voor de tuin, met inderdaad veel interesse in levend groen en in duurzaamheid. "We mogen ook de mensen met een balkon niet vergeten. Door de wijzigende urbanisatie wordt deze groep veel groter, waardoor ook hier veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Toch zien wij dat op slechts 25% van de balkons een set met tafels en stoelen en/of planten staan. Uiteraard is de orientatie (noord, zuid ) van het balkon een belangrijk gegeven dat bepaalt welke toepassingsmogelijkheden er zijn."
3,6 miljard euro
"De totale omzet voor tuinartikelen wordt geschat op 3,6 miljard euro. Opmerkelijk hierbij is dat deze omzet vrij gelijk verdeeld is over de verschillende sociale klassen. Deze sociale klassen worden berekend op basis van opleidingsniveau en de beroepsactiviteit. De sociale klasse 5 en 6 besteedden het hoogste bedrag aan de tuin en tuinieren. Onder deze groep valt de oudere en vaak gepensioneerde bevolking. Zij zijn gepassioneerde tuiniers. Qua intentie zijn het vooral de jongere gezinnen, jonger dan 45 jaar, die plannen om meer aandacht en geld te gaan besteden aan het herinrichten van de tuin."
Het budget voor levend groen stijgt licht, terwijl tuinmeubilair en decoratie en tuinonderhoudsproducten lichtjes dalen. "Ook in 2017 was er al een groeiende aandacht voor het aanleggen van een moestuin en het kweken van eigen groenten of kruiden en ook deze trend zet zich verder door. Door het kleiner worden van de tuinen is het budget tuinonderhoudsproducten, zoals bijvoorbeeld compost, wat gedaald."
Kansen voor duurzame producten
"In het verleden werd er wel eens beweerd dat de duurzaamheid van producten, zoals FSC-hout, niet zwaar doorweegt in de aankoopbeslissing van de consumenten, maar anno 2020 blijkt de Belg wel degelijk de intentie te hebben om meer natuurlijke en ecologische producten te hebben. De grote aandacht voor het klimaat in 2019 blijkt de publieke opinie toch wel in beweging te hebben gebracht. Opmerkelijk is dat door opeenvolging van zeer warme en droge zomers de aandacht voor irrigatie maar ook parasols en zonneschermen nog steeds in stijgende lijn gaat."
Onlineverkoop gestegen
De onlineverkoop werd gemeten vóór en tijdens de coronacrisis, en vertoonde in beide gevallen een stijging. "Voor de lockdown bedroeg het aandeel Belgen dat tuinartikelen wel eens op het internet kocht zo’n 32%, dat is een stijging met 22% ten aanzien van 3 jaar geleden. Door de opgelegde beperkingen steeg het aantal Belgen die tuinartikelen op het internet kochten tot 37 op honderd Belgen of een stijging van zo’n 40% ten aanzien van 2017. Vergelijkbare evoluties zien wij ook in andere landen die te maken kregen met de lockdown."
Evenveel tuinonderhoud door professionelen
In de maand april is het gebruik van de professionele tuinaannemer bijna gelijk gebleven. Tuinonderhoud door derden (niet-professionelen) nam dan weer een scherpe duik. "Het valt op dat de Belg in april 2020 veel meer tijd in de tuin gespendeerd heeft - ook al door het goede weer. Het is duidelijk dat door de beperkingen die ons door de overheid werden opgelegd er voor onze tuin een zeer belangrijke rol als safe haven en ontspanningsruimte was weggelegd. De Belg herontdekte zijn eigen tuin en besteedde veel meer tijd aan het zelf tuinieren. Opmerkelijk hierbij is dat deze trend zeer duidelijk naar voor kwam over alle leeftijdscategorieën heen."