TuinwerkzaamhedenPremium

Belg spendeert 3,6 miljard euro per jaar aan tuinartikelen

Jaarlijkse tuinstudie door Comeos en Shopperware

Comeos

De tuin wordt kleiner, maar belangrijker. De Belg besteedt jaarlijks zo'n 3,6 miljard aan tuinartikelen, waarvan duidelijk meer online dan drie jaar geleden. Duurzame tuinartikelen en balkonproducten hebben veel potentieel en in april 2020 is er véél meer tijd buiten gespendeerd. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de tuinstudie die Shopperware om de drie jaar voor Comeos uitvoert.

Kleinere tuinen

De gemiddelde tuinoppervlakte in België is alweer wat kleiner dan drie jaar geleden: de gemiddelde tuin is nu 551 m² groot, dat is 85 m² minder dan drie jaar geleden. Het aantal tuinen kleiner dan 200 m² is gestegen, terwijl het aantal tuinen groter dan 1.000 m² juist is afgenomen. "Uit de studie komt duidelijk naar voren dat de Belg van plan is om meer aandacht, tijd en geld te besteden aan zijn tuin. Het zijn vooral de levende producten, de bloemen en planten die in de belangstelling staan", vertelt Dirk Vanderveken (Shopperware), die de studie voor Comeos uitvoerde.

Comeos

Uit bovenstaande grafiek blijkt een duidelijk gestegen belangstelling voor de tuin, met inderdaad veel interesse in levend groen en in duurzaamheid. "We mogen ook de mensen met een balkon niet vergeten. Door de wijzigende urbanisatie wordt deze groep veel groter, waardoor ook hier veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Toch zien wij dat op slechts 25% van de balkons een set met tafels en stoelen en/of planten staan. Uiteraard is de orientatie (noord, zuid ) van het balkon een belangrijk gegeven dat bepaalt welke toepassingsmogelijkheden er zijn."

3,6 miljard euro

"De totale omzet voor tuinartikelen wordt geschat op 3,6 miljard euro. Opmerkelijk hierbij is dat deze omzet vrij gelijk verdeeld is over de verschillende sociale klassen. Deze sociale klassen worden berekend op basis van opleidingsniveau en de beroepsactiviteit. De sociale klasse 5 en 6 besteedden het hoogste bedrag aan de tuin en tuinieren. Onder deze groep valt de oudere en vaak gepensioneerde bevolking. Zij zijn gepassioneerde tuiniers. Qua intentie zijn het vooral de jongere gezinnen, jonger dan 45 jaar, die plannen om meer aandacht en geld te gaan besteden aan het herinrichten van de tuin."

Comeos

Het budget voor levend groen stijgt licht, terwijl tuinmeubilair en decoratie en tuinonderhoudsproducten lichtjes dalen. "Ook in 2017 was er al een groeiende aandacht voor het aanleggen van een moestuin en het kweken van eigen groenten of kruiden en ook deze trend zet zich verder door. Door het kleiner worden van de tuinen is het budget tuinonderhoudsproducten, zoals bijvoorbeeld compost, wat gedaald."

Kansen voor duurzame producten

"In het verleden werd er wel eens beweerd dat de duurzaamheid van producten, zoals FSC-hout, niet zwaar doorweegt in de aankoopbeslissing van de consumenten, maar anno 2020 blijkt de Belg wel degelijk de intentie te hebben om meer natuurlijke en ecologische producten te hebben. De grote aandacht voor het klimaat in 2019 blijkt de publieke opinie toch wel in beweging te hebben gebracht. Opmerkelijk is dat door opeenvolging van zeer warme en droge zomers de aandacht voor irrigatie maar ook parasols en zonneschermen nog steeds in stijgende lijn gaat."

Onlineverkoop gestegen

De onlineverkoop werd gemeten vóór en tijdens de coronacrisis, en vertoonde in beide gevallen een stijging. "Voor de lockdown bedroeg het aandeel Belgen dat tuinartikelen wel eens op het internet kocht zo’n 32%, dat is een stijging met 22% ten aanzien van 3 jaar geleden. Door de opgelegde beperkingen steeg het aantal Belgen die tuinartikelen op het internet kochten tot 37 op honderd Belgen of een stijging van zo’n 40% ten aanzien van 2017. Vergelijkbare evoluties zien wij ook in andere landen die te maken kregen met de lockdown."

Comeos

Evenveel tuinonderhoud door professionelen

In de maand april is het gebruik van de professionele tuinaannemer bijna gelijk gebleven. Tuinonderhoud door derden (niet-professionelen) nam dan weer een scherpe duik. "Het valt op dat de Belg in april 2020 veel meer tijd in de tuin gespendeerd heeft - ook al door het goede weer. Het is duidelijk dat door de beperkingen die ons door de overheid werden opgelegd er voor onze tuin een zeer belangrijke rol als safe haven en ontspanningsruimte was weggelegd. De Belg herontdekte zijn eigen tuin en besteedde veel meer tijd aan het zelf tuinieren. Opmerkelijk hierbij is dat deze trend zeer duidelijk naar voor kwam over alle leeftijdscategorieën heen."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Heel wat uitdagingen voor de tuinsector

Rustig inlopen was dirk ballekens (directeur belgische tuincentra vereniging) niet gegund in maart 2020. aan de start van de coronacrisis in belgië, mocht hij meteen - met succes - ijveren voor...

Store tour londen

Midden mei organiseerde kölnmesse een 'store tour' door londen. met twee tuincentra en één doe-het-zelfzaak op het programma werd de interesse voor de komende editie van spoga+gafa alvast gewekt. we zagen interessante presentatieconcepten en internetmogelijkheden bij b&q, en twee tuincentra die toch behoorlijk verschillen van de tuincentra in belgië. ze zijn vooral groot en combineren véél levend groen met véél petcare en véél decoratie. tegelijkertijd zijn ze niet beschroomd om heel wat branchevreemde producten op te nemen. nog veel meer dan bij ons zijn het - er is geen ander woord voor - 'belevingscentra'.

Meer dan 9 miljard euro vloeit naar buitenland

Onze buurlanden beleven gouden tijden, aldus anton delbarre (hoofdeconoom comeos) op de voorstelling van het jaarlijkse e-commerceonderzoek van comeos. in 2018 verdween meer dan 9 miljard euro naar het buitenland, waarvan 6,5 miljard euro online. toch is er ook goed nieuws: er komt een nieuwe golf e-consumenten aan, met een typisch latemeerderheidprofiel: ouder, met een hang naar vertrouwde retailmerken. andere bevindingen: zowel het vertrouwen in als het aantal gebruikers van e-commerce blijven groeien, er wordt minder teruggestuurd en er wordt meer online verkend en vervolgens offline gekocht dan andersom.

Hoe verkrijg je een natuurlijke tuin?

Veel mensen vinden de weg terug naar de schoonheid en rust die de natuur ons brengt. ook het belang van diversiteit, bescherming tegen klimaatverandering en het plezier van wilde dieren spotten staat prominenter op de kaart.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine