‘Samenwerking’ en ‘tailormade’, sleutelwoorden bij Salco
+10.000 producten en een pak advies en ondersteuning voor de bouwvakhandel
Salco levert al 34 jaar aan bouwvakhandelaars én staat hen bij met raad en daad. Salco verdeelt meer dan 10.000 merkenproducten, gaande van roosters over handgereedschappen tot allerlei soorten siliconen. Handig, zodat u geen veelheid aan leveranciers moet aanspreken. Dat bespaart u meteen heel wat administratie. U hoeft ook geen grote stocks aan te leggen omdat Salco een snelle levering garandeert. Maar het bedrijf doet meer: geen zuivere vertegenwoordigers maar wel adviseurs denken mee met u om uw zaak verder te laten groeien. En merchandisers zorgen voor de winkelpresentatie. Als klant krijgt u op regelmatige basis een extraatje en u doet mee aan een getrouwheidsprogramma.
Meer dan 10.000 artikelen
Assortiment in functie van noden
Salco is vast geen onbekende voor wie iets met de bouwsector te maken heeft. Al 34 jaar richt de bouwhandelaar zich tot Salco voor zijn gereedschappen en specialiteiten van kwaliteitsmerken. En omdat Salco goed luistert naar wat er leeft in de sector, past het bedrijf het assortiment aan in functie van de noden. En dus worden regelmatig artikelen toegevoegd of nieuwe merkenpartners.
Mooie marge voor handelaar
En dat assortiment is niet min: meer dan 10.000 artikelen zijn verkrijgbaar. De voorraad zit in een magazijn van 8.000 m². Erwin Takx, commercieel directeur van Salco: “Voor de klant kunnen wij echt veel betekenen. Mocht hij zelf al zijn producten moeten gaan sourcen, stijgen zijn werkingskosten enorm. Dankzij het feit dat hij bij ons voor zowat alles terechtkan, nemen wij hem veel werk uit handen en heeft de klant een pak minder opvolging en administratie te doen. Zo houdt hij meteen zijn kosten onder controle en houdt hij een mooie marge over.”
Adviseurs denken mee
Vergeet het klassieke model ‘klant-leverancier’. Of toch bij Salco. Omdat het bedrijf meer doet dan ‘producten doorverkopen en die tot bij de klant brengen’ zijn er dagelijks zes adviseurs de baan op. Ze hebben elk een regio (België/Luxemburg) en houden van hoge bezoekfrequenties. Ze staan heel dicht bij de klanten en denken met hen mee. We vroegen mijnheer Takx wat de adviseurs dan precies doen: “Dat is volledig afhankelijk van de noden van elke klant, op dat bepaald moment. Als er winkelpresentaties zijn, zorgt de adviseur ervoor dat die helemaal oké zijn. Hij zal meedenken met de klant in verband met mogelijke acties, of hoe hij een breder publiek zou kunnen aanspreken. Kortom, ‘samenwerking’ en ‘tailormade’ zijn onze sleutelwoorden. En dat werkt.”
Drie grote productgroepen
Gegarandeerd kwalitatief en innovatief
Alle 10.000 artikelen horen grosso modo bij een van de volgende drie groepen: afwatering, gereedschappen en bouwspecialiteiten. Onder ‘afwatering’ zitten kanaaltjes, gootjes, geulen, roosters, klokputten, zandvangers enzovoort. Het grote Duitse merk Aco is hier de vaste waarde. In de tweede categorie, de handgereedschappen voor de vakman, zitten uitsluitend A-merken, en wel om drie redenen: “Degelijkheid gegarandeerd, continuïteit gegarandeerd (lees ook: service en vakkennis ten opzichte van de private labels) en ze zijn innoverend. Je bent er met andere woorden zeker van dat je als vakman altijd over de meest technisch hoogstaande producten beschikt.”
A-merken
Een paar voorbeelden van handgereedschappen en de merken: truwelen van Kaufmann en Jung, zandschoppen van Polet en waterpassen van Sola. In de derde productgroep, die van de bouwspecialiteiten, ook veel A-merken (siliconen van Illbruck, tapes van Kip enzovoort) en neutrale producten (loodproducten, geotextiel …).
Foutloos parcours
Hoe zit het met de leveringen: kan er snel bevoorraad worden? Vooral gezien de tendens bij de bouwhandelaars van de voorraad te beperken, is een snelle levering aangewezen. Salco houdt zijn eigen stock hoog voor zijn klanten en levert met ‘melkrondes’, zoals mijnheer Takx dat mooi verwoordt. Het jaar door passeert de vrachtwagen op vaste tijdstippen aan de deur. Klanten bevestigden in een enquête trouwens dat Salco qua levering en levertijd een bijna foutloos parcours rijdt. Voor bestellingen vanaf 375 euro is de levering gratis.
Dynamische winkelpresentatie
Toch nog even dieper ingaan op de rol van de adviseurs. Mijnheer Takx: “Een goed voorbeeld is de winkelpresentatie. De adviseur bespreekt met de klant welke producten hij in de kijker wil zetten, welk imago hij precies wil neerzetten enzovoort. Onze merchandiser maakt een voorstel en op basis van een definitief plan zal hij de presentatie verzorgen op de winkelvloer. Dat kan heel gepersonaliseerd zijn: een kopbord met een specifieke naam op bijvoorbeeld of een winkeleigen signalisatie. We gaan ver mee in het denkwerk en geven alle uitleg bij de producten, zodat het winkelpersoneel de eindklant degelijk kan informeren.”
Speciale acties
Promo in-out voor consument
“Een ander voorbeeld: driemaal per jaar doen we een in-outpromo. Een korf met impulsaankopen wordt volledig aangekleed. Na twee maanden krijgt ze een nieuwe omkadering en steken we er andere producten in. Dat creëert een bepaalde dynamiek in de winkel. De klant hoeft hier zelf niets voor te doen. Of als de klant een zomerfolder heeft, kunnen we promo’s voorzien op zijn maat. Die komen dan naast de maandelijkse promoties”, legt mijnheer Takx verder uit.
Getrouwheidsprogramma voor de bouwhandel
Als dank krijgen de klanten al eens iets extra. Een biervaatje bijvoorbeeld. Want af en toe wat fun moet kunnen, vinden ze bij Salco. En een verwenmomentje in de vorm van een pakketje bijvoorbeeld kan ook. De klanten appreciëren dat, zo blijkt. Een cadeau kunnen ze ook omzetten in punten, die dan dienen voor het loyaliteitsprogramma. Dat is een spaarsysteem waarbij de klant punten verzamelt bij zijn aankopen.
Duurzame waarden
“We houden continu de vinger aan de pols in de markt en spelen in op trends. Zo zien we erop toe dat we samenwerken met fabrikanten die energieneutraliteit belangrijk vinden, die het milieu een warm hart toedragen en die de juiste arbeiders aan het werk zetten. We hebben trouwens klanten die ons vragen het ‘charter tegen kinderarbeid’ te ondertekenen”, vertelt Erwin Takx nog.
Eerste kennismaking
Samengevat: de lezer die van een verdeler naast competitieve aankoopprijzen, marketing- en verkooptechnische ondersteuning verwacht, is bij Salco aan het juiste adres. Op de website www.salco.eu vindt u al wat informatie. Daar ziet u bij ‘contact’ ook alle gegevens van de adviseurs. Maar aarzel vooral niet Erwin Takx te bellen via 03/340.47.00 of te mailen voor een vrijblijvende kennismaking. Welkom bij Salco.