Winkelpresentatie: focus op kwaliteit en geef advies
Sfeer- en kleurconcepten garanderen optimale winkelpresentatie
Focus op kwaliteit
U kunt zelf kiezen of u de accessoires indeelt per merk of per soort. Zorg voor een duidelijke presentatie in het schap, idealiter een drietal stuks per item zodat het product altijd voldoende zichtbaar blijft als er één verkocht wordt. Onderschat niet het belang van de juiste sfeer want daar draait het om in de badkamer van vandaag. Dit kunt u doen door naast bepaalde badkamermeubels al een set accessoires te plaatsen, zodat de klant al een idee krijgt van het eindresultaat en makkelijker tot een aankoop zal overgaan. Het aanbieden van kwaliteitsvolle, tijdloze badkameraccessoires stelt u op die manier in staat om op te boksen tegen de concurrentie van de woonwarenhuizen en de onlineverkoop. Degelijke begeleiding en advies zijn een meerwaarde.
presentatie
Sfeer- en kleurconcepten
Bij de presentatie van badkameraccessoires is het belangrijk dat de consument een uitgewerkt concept ziet. Door verschillende productgroepen samen te presenteren, krijgt hij het totaalplaatje en ziet hij hoe zijn eigen badkamer er zou kunnen uitzien. Werken met sfeer- en/of kleurconcepten zorgt ook voor extra impact op de winkelvloer. Bijvoorbeeld: een badmat heeft bijpassende accessoires, handdoeken, wasmanden, badjassen, vuilbakjes en zelfs zepen. Al deze items kan u samen presenteren zodat ze nog beter tot hun recht komen.
Shop-in-shop
Wie voldoende plaats heeft, kan werken met een shop-in-shopconcept waarin een totaalbeeld wordt gegeven van de badkamer of zelfs een volledige badkamersetting wordt nagebootst. Vaak wordt er dan gewerkt met een verhoogde vloer, wat de producten nog aantrekkelijker maakt.
Panache gaat voluit voor creatieve presentaties
Bij Panache in Koksijde vormen badkameraccessoires een belangrijke categorie. Hier wordt dan ook gewerkt met een aantrekkelijke en weldoordachte presentatie die het assortiment alle eer aan doet.
Zaakvoerster Anja Vandenbroucke legt uit: “Voor de ‘echte’ badkameraccessoires werken we voornamelijk met één bepaald merk. Dat aanbod vullen we verder aan met zepen, kamerjassen, geurstokjes, geurkaarsen, rekjes, vuilbakjes, wasmanden ... tot zelfs kussens die met hun zachte stoffen perfect aansluiten bij het badkamerverhaal. Al deze producten komen van verschillende merken die we dan zelf combineren tot een mooi en sterk geheel. We doen er dus ons eigen ding mee en laten onze creativiteit de vrije loop. Vaak werken we per kleur, zoals nu bijvoorbeeld met zwart en wit, een kleurencombinatie die momenteel erg populair is. Tot slot is het ook belangrijk om regelmatig van presentatie te veranderen. Je moet de dag van vandaag voortdurend nieuwe dingen kunnen tonen aan de consument. Als winkelier kies je dus ook het best voor merken die mee evolueren en die inspelen op de heersende trends.”
Per merk
Om mooie en duidelijke concepten neer te zetten, is een presentatie per merk aangeraden. De consument ziet zo immers meteen welke producten bij elkaar passen en dat doet de kassa extra rinkelen. Je kan de unieke sfeer- en kleurconcepten van de merken deels of volledig gebruiken maar je kan er ook inspiratie uit putten en er je eigen unieke touch aan geven. Om extra aandacht te geven aan specifieke producten, kan je ze wel nog eens extra in de verf zetten door ze af te zonderen op een tafel of in het rek. Ook extra informatie over het product beschikbaar stellen, kan helpen.
POS-materiaal
Leveranciers stellen vaak POS-materiaal ter beschikking aan de winkeliers. Van eigentijdse meubelen en rekken over informatieve schapdisplays en banners tot opvallende hangers en wobblers, allemaal zorgen ze voor nog meer sfeer in de winkel.
UITGEBREID PRODUCTAANBOD
Er zijn tal van producten op de markt om de badkamer efficiënt te organiseren. We delen hen in naar de stromen/handelingen in de badkamer.
- Toiletgebruik: toiletrolhouders, toiletroldispensers, toiletborstels.
- Kleding: wasmanden, wastassen, droogrekken, haakjes.
- Douchen/baden/wassen: zeepdispensers, zeepschalen, handzepen, tandenborstelbekers en -houders, bakjes voor de douche, handdoeken, badmatten, badjassen, handdoekrekken.
- Afval: vuilbakjes.
- Gewicht: weegschalen.
- Andere accessoires: spiegels, beautyboxen, kaarshouders, tissuehouders, wattenschijfhouders, juwelenhouders, medicijnkastjes, opbergmanden.
Hulpmiddelen
Handgrepen en wandbeugels met zuignappen zijn doorgaans een pak goedkoper maar ze hebben minder trekkracht en zijn dus niet 100% veilig. Het voordeel is dat er geen gaten geboord hoeven te worden, dus voor bepaalde klanten zijn die wel degelijk interessant. Voor hen is het erg belangrijk dat ze zich aan de gebruiksaanwijzingen en de maximale belastbaarheid van de producten houden.
Discrete presentatie
De fabrikanten bieden hun producten aan in discrete verpakkingen en displays die duidelijk de merkidentiteit weerspiegelen. Daarom is het goed om de presentatie in uw winkel per merk te organiseren. In tegenstelling tot andere productsegmenten hebben accessoires voor bejaarden en hulpbehoevenden weinig extra communicatie nodig zoals folders, flyers, promofilmpjes … Ze zijn makkelijk te installeren en hebben een duidelijk afgebakende doelgroep. Wanneer deze mensen (of hun kinderen, of vaklui die voor hen werken …) naar uw winkel komen, weten ze doorgaans al heel goed wat ze nodig hebben.
Losse producten
Vaste pakketten aanbieden is geen goed idee omdat u niet weet wat uw klant precies nodig heeft en wat hij/zij thuis al liggen heeft. Bovendien is het voor sommige mensen moeilijk tot onmogelijk om te gaan boren in hun bestaande badkamer, waardoor ze sowieso beperkter zijn qua keuze. Bied dus losse producten aan, zodat uw klanten zelf hun keuze kunnen maken.
Speel uw troeven uit
Producten voor extra comfort en veiligheid in de badkamer worden ook aangeboden bij de apotheek of in gespecialiseerde medishops. In die zaken zijn ze doorgaans een pak duurder. Speel het prijsaspect uit als belangrijke troef in uw zaak. Bovendien vindt de klant bij u alle materialen en toebehoren voor zijn badkamer onder één dak, wat een extra reden is om naar uw winkel te komen.
VOORRAADBEHEER
DRIE STUKS PER ARTIKEL
Voldoende voorraad is cruciaal voor een winkel; de hedendaagse shopper wil zijn aankopen immers meteen meenemen naar huis. Een mooie regel is om ongeveer drie stuks van elk artikel in het schap of op de tafels te plaatsen. Als er dan een product verkocht wordt, blijft de algemene presentatie toch kloppen en heeft de volgende shopper nog steeds een goed totaalbeeld van het getoonde concept.
ACCESSOIRES BIJ DE ACCESSOIRES
In dit artikel hebben we het al over accessoires, maar toch kunt u ook hier nog enkele andere producten aan toevoegen om crossselling te stimuleren. Bij de zeepdispensers kunt u bijvoorbeeld verpakkingen vloeibare zepen verkopen. Aangezien we toch in de wellnesssfeer zitten, zijn ook leuke zeepjes, crèmes en douche- en badproducten een mooie aanvulling op het gamma. Bovendien creëert u op die manier nog meer sfeer en geeft u de consument wat extra inspiratie.
WEINIG ECHTE PIEKEN
De verkoop van badkameraccessoires kent een lichte stijging in het voorjaar en de zomer, de klusmaanden bij uitstek. Daarnaast is ook een verhuizing een belangrijk moment voor nieuwe aankopen voor de badkamer, maar dat gebeurt het hele jaar door.
Met dank aan: Aquanova, Brabantia, Broos, Calodar, Coram, EvaSolo, Interhal, Secura, Table&Decors, Van Marcke, Vipp, Wenko, Zack en ZoneDenmark