KOOKKITS VORMEN OPLOSSING VOOR WIE AZIATISCH WIL KOKEN
Kokosmelk, Aziatische rijst en Aziatische aperitiefcrackers grootste groeiers
Aziatische voeding is al een tijdje aan een opmars in de foodretail bezig. Ook dit jaar zetten de diverse producten samen mooie groeicijfers neer, in zowel waarde als volume. Het verfijnde aanbod, de vele gezondheidsaspecten, maar ook zeker de uitgesproken smaken doen hier allemaal hun duit in het zakje.
VOOR U SAMENGEVAT
- Het universum van Aziatische voeding in België is gestegen met 6% in waarde en met 1% in volume.
- Vooral kokosmelk, Aziatische rijst en Aziatische aperitiefcrackers groeien sterk.
- Het Aziatische aanbod wordt steeds verfijnder, met authentiekere smaken en typische producten.
- Kookkits, die alle ingrediënten voor een bepaald gerecht in een handige verpakking bundelen, zijn een echte hit vandaag.
- De vraag naar gezondere producten zet zich onverminderd door. Een trend die ook voelbaar is in de Aziatische afdeling.
OPMERKELIJKE MARKTEVOLUTIES
Wereldse smaken scoren
Christophe Smetcoren, Kikkoman: “Wereldse smaken zijn in, en dat zien we onder meer aan het toenemende aantal Oosterse restaurants (Japans, Aziatisch, fusion food) in Europa en België. Bovendien vind je zelfs in 'gewone' restaurants vaak al enkele oosterse gerechten op de kaart. Daarnaast worden ook oosterse kruiden en smaken meer en meer toegevoegd aan westerse gerechten. Met deze trends gaat de consument uiteraard ook thuis aan de slag - al dan niet na een geslaagde reis naar Azië - en dat heeft zo zijn invloed op de verkoopcijfers van Aziatische producten in de supermarkt."
Echte groeimarkt
Johan Heyrman, Yutaka en Go-Tan: “Het meest recente cijfermateriaal waarover we beschikken, zijn de Nielsen cijfers tot en met P1 2017. Hierin zien we dat het universum van sz Aziatische voeding in België met 6% gestegen is in waarde (MAT P1 2017 versus MAT P1 2016) en 1% gegroeid is in volume. Vooral kokosmelk (+15% in waarde en +5%in volume), Aziatische rijst (+11% in waarde en +8% in volume) en Aziatische aperitief- crackers (+9% in waarde en +14% in volume) groeien sterk."
Verfijnder aanbod
Harold Veeckmans, deSIAM: “Wat me ook nog opvalt, is dat het aanbod veel verfijnder is dan vroeger. Authentiekere smaken en typische producten vormen het perfecte antwoord op een consument die steeds meer kennis heeft van de etnische keuken. Bovendien laat deze evolutie de retailer ook toe om meer marge vrij te maken, omdat deze producten meer toegevoegde waarde neerzetten."
SUSHI DAILY NEXT VOEGT EXTRA DIMENSIE TOE AAN SUSHI-ERVARING
In 2010 revolutioneerde Sushi Daily de sushifoodtrend door het openen van sushikiosken in supermarkten, waar op-en-top verse sushi wordt bereid voor de ogen van de consument. Vandaag, zeven jaar later, met 58 stands in België en meer dan 600 in Europa, innoveert Sushi Daily opnieuw, en lanceert het een proefproject waarbij de sushibeleving naar een hoger niveau wordt getild en nieuwe Aziatische smaken kunnen worden geproefd. Op het programma: exclusieve recepten, sushiworkshops en de mogelijkheid om ter plaatste aan tafel te schuiven. “We zijn verheugd ons proefproject Daily Sushi Next te lanceren in de Carrefour Hypermarket van Oudergem waar de eerste Belgische kiosk werd geopend. We gaan momenteel van start met een testfase van drie maanden. Als het concept aanslaat, zullen we overwegen om dit project te lanceren in meerdere kiosken in België en in Europa", zegt Bruno Tromeur, co-CEO van KellyDeli (hoofdkantoor Sushi Daily).
GROEIKANSEN
Chinees nieuwjaar
Johan Heyrman: “Voor Aziatische voeding blijft Chinees Nieuwjaar natuurlijk het moment bij uitstek om deze producten naar voren te brengen. Toch is het belangrijk om Aziatische producten ook op andere momenten in de kijker te zetten echter. Waarom bijvoorbeeld eens geen loempia- of chilisaus in de spotlight zetten tijdens het barbecueseizoen?"
Informatie in het schap
Veerle De Rouck, Kikkoman: “Ook belangrijk voor onze retail, is informatie geven over de producten en hun toepassingen. Wat Kikkoman betreft, zien we dat de consument duidelijk vragende partij is voor sojasaus. We geven hem dan ook graag de voordelen en toepassingen mee, onder meer aan de hand van recepten. Want zodra de consument sojasaus heeft leren gebruiken, zal hij het als vast ingrediënt van al zijn maaltijden gaan zien. En van daaruit zal hij ook andere producten gaan kopen."
BELANGRIJKSTE TRENDS
Kookkits
Harold Veeckmans: “Kookkits zijn een echte hit vandaag. Wie etnisch (Aziatisch) wil koken, vindt vaak niet alle speciale ingrediënten terug in de gewone supermarkt. De kookkits lossen dit probleem op en bundelen alle ingrediënten voor een bepaald gerecht in één handige verpakking. De Pad Thai kit van deSIAM is een van onze bestsellers. Bij deze kit hoef je enkel vlees of vis toe te voegen, zodat je thuis van een authentiek Thais gerecht kunt genieten. Daarnaast zet de vraag naar gezondere producten - zonder bewaarmiddelen, smaakversterkers en kleurstoffen - zich onverminderd door. Een trend die ook voelbaar is in de Aziatische afdeling."
Healthy
Johan Heyrman: “Sustainability, healthy (glutenvrij, 100% natuurlijk) en bio worden inderdaad steeds belangrijker, ook binnen ethnic food. Go-Tan speelt hierop in met een uitgebreid assortiment 100% natuurlijke producten, waaronder kokosmelk, miehoen, soe-oen, tarwe- en eiernoedels, aangevuld met een hele range producten die ook nog eens bio zijn, zoals kokosmelk, sojaboon- noedels, woknoedels en volkoren tarwenoedels. Voorts bevatten de Go-Tan Asian Naturals Wok Sauces geen conserveermiddelen, toegevoegde smaakversterkers, kunstmatige kleur- en smaakstoffen noch gemodificeerd zetmeel."
Uitgesproken smaken
Christophe Smetcoren: “Tot slot zien we ook nog een stijgende vraag naar meer uitgesproken, sterke smaken. Met het Kikkoman Teriyaki gamma, dat drie verschillende smaakbommen telt, hebben we daar alvast het geknipte antwoord voor. De Teriyaki BBQ is een saus met een zachte honingtoets waarin je gerechten kunt dippen of waarmee je vlees kan instrijken. Teriyaki Garlic maakt van het gerecht een smaakbom, waarbij look uitgesproken naar voren komt. En Teriyaki Sesam is een saus voor de liefhebbers van een fijne notensmaak met sesamtoets."
RAYON OPTIMALISEREN
Indeling per keuken
Johan Heyrman: “Idealiter wordt de Aziatische rayon ingedeeld per keuken (Thais, Chinees, Japans, Koreaans, Indonesisch, Vietnamees ...) in plaats van per productgroep (alle kokosmelk samen, alle noedels samen ...). De consument vertrekt immers vanuit de gedachte dat hij of zij 's avonds zin heeft in Chinees of Thais of Japans."
Second placement
Veerle De Rouck: “Naast die goede schapindeling is het ook belangrijk om bepaalde Aziatische producten ook in secondary placement te gaan zetten. Sojasaus bijvoorbeeld zou dus ook zeker kunnen staan bij producten waaraan men extra smaak kan toevoegen, denk aan vlees, vis, kip, groenten, sushi, soepen ... En dan bij voorkeur nog vergezeld van recepten aan een nekhanger."
TOEKOMST
Christophe Smetcoren: “De consument is meer en meer begaan met zijn gezondheid. De healthy oosterse keuken zal dan ook blijven groeien. En wat ons betreft: sojasaus is het gezonde zout in het bord. Ons Kikkoman gamma zal dus hoge ogen blijven gooien. Sojasaus vervangt immers niet enkel het zout in Aziatische gerechten, maar werkelijk in elke bereiding in de dagelijkse keuken: soep, vlees, vis, veggie enz."
Harold Veeckmans: “Wat mij betreft, zullen er nog meer moderne tools komen om de consument dichter bij de authentieke Aziatische keuken te brengen. QR-codes op de verpakkingen bijvoorbeeld zullen de consument snel naar eenvoudige kooktutorials leiden. Op de website van deSIAM en via de QR-codesop onze verpakkingen kan men al tientallen recepten raadplegen."
Johan Heyrman: “Ik rond graag af met enkele Aziatische producttrends die zich volgend jaar zeker nog zullen doorzetten. Zo denk ik bijvoorbeeld aan miso, een gele, beige, bruine of zelfs zwarte pasta, die het resultaat is van de fermentatie van soja en gerst of rijst. Het ingrediënt is zeer rijk aan proteïnen, vitaminen en mineralen en stimuleert de vertering. Ander hot product is matcha, een groene thee die oorspronkelijk uit het oude China komt, maar vandaag vooral in Japan wordt geteeld en daarom ook als een Japanse thee wordt beschouwd. Matcha wint - by far - als het om antioxidanten gaat, maar bevat ook meer cafeïne dan andere groene thee. Tot slot denk ik nog aan yuzu, een Japanse citrusvrucht die wordt beschouwd als een van de 'superfruits' aangezien ze drie keer meer vitamine C dan een citroen bevat."
INNOVATIES IN BEELD
Yutaka
Binnen het Yutaka gamma is wakame een van de nieuwigheden. Wakame is gedroogd zeewier (natuurlijk umami uit de zee) dat gebruikt wordt in salades en soepen en een van de superfoods van 2017 is. In Azië gebruiken ze al eeuwenlang zeewier in de keuken, maar nu pas wordt het opgepikt door het westen. Nochtans is zeewier voedzaam, bevat het veel vitamine C en zit het propvol calcium.
Kikkoman
De vraag naar meer uitgesproken smaken, en meer smaak in het bord tout court, stijgt. Kikkoman biedt hier met zijn Teriyaki gamma een mooi antwoord op. Het gamma van Kikkoman telt drie Teriyaki sauzen die een bom aan smaken bevatten: BBQ-saus met Honing, Geroosterde Sesam en Geroosterde Knoflook.
Desiam
De 'paste marinades' van deSIAM zijn kleine geconcentreerde smaakbommen van 2 x 15 g om groenten of vlees mee te roerbakken. Deze marinade- pasta's bestaan in zes verschillende smaken: Citroengras, Tamarinde, Gember, Galangal, Rode Pepers en Kaffir Limoenblaadjes.