ServiezenPremium

Consument wil thuis koffie en thee geserveerd zoals in horeca

hogere eisen aan product en presentatie

Beleving, het ‘buzzword’ van de laatste jaren, is nu volop doorgedrongen in de presentatie van koffie en thee bij de consument thuis. Men wil thuis dezelfde koffie- en theebeleving als op café en restaurant: met mooi porselein of aardewerk en verschillende accessoires. De tijd van grote sets is voorbij; de consument koopt kleine aantallen en combineert naar hartenlust. Het is dan ook van het grootste belang om die diversiteit ook in de winkel te laten zien. Het segment kent veel vernieuwing: blijf die nieuwigheden tonen, in uw winkel en op sociale media. Ze zijn een ideale manier om extra volk naar uw zaak te lokken.

servies

Consument wil luxe ervaren

Koffie

Espressoapparaten doen het al even bijzonder goed bij de consument. Die wil hetzelfde luxeproduct als in de horeca, en daar hoort een ‘luxebeleving’ bij. Ook voor corona was er al een trend naar het uitnodigen van vrienden en familie bij de consument thuis; en daar wil men meer en meer een gelijkaardige ervaring kunnen bieden als in de horeca. Dat uit zich in sierlijke vormen en mooi gedekte tafels, maar ook in accessoires die worden meeverkocht: een kopje en schoteltje voldoen niet langer. Denk aan de horeca: koffie wordt er gepresenteerd op een schaaltje, met een privémelkkannetje, een roerstaafje. Voor verschillende koffiebereidingen – latte macchiato, espresso, cappuccino – worden vaak verschillende soorten kopjes voorzien.

Thee

servies
Gietijzer wordt steeds vaker opgepikt (Collage by Serax)

Ook in het theesegment zien we al enkele jaren een opmars van luxueuze en kwaliteitsproducten. Het theebuiltje voldoet niet meer; een beetje gastheer of -vrouw serveert verse thee, en dat kan niet meer in een aftandse mok. In België zijn we gewend om thee uit een mok te drinken. Hier zien we meer en meer verfijnde porseleinen mokken opduiken met een tisannière: een inox zeef met een dekseltje, die je in de mok hangt.

Een tweede mogelijkheid is een theepot, wat meer aansluit bij de Engelse en Aziatische theetradities: de thee wordt dan in kleine glaasjes of kopjes geschonken uit een theepot. Porselein vormt de hoofdmoot in de theepotten, hoewel gietijzer hier steeds vaker wordt opgepikt. Misschien zijn we binnenkort zelfs getuige van de terugkeer van de theemuts. Theeglaasjes – hittebestendig! – zijn dus in zwang, of verschillende kopjes voor zwarte of witte thee. In de horeca zien we het concept van high tea opkomen, waar thee drinken een namiddagvullende activiteit wordt. Er zijn workshops rond – een idee voor uw winkel? – waardoor de consument dergelijke namiddagen ook thuis gaat organiseren. Daar horen étagères, kopjes, schoteltjes, taartbordjes en zelfs glazen voor bubbels bij.

Thee wordt tot slot ook steeds vaker on-the-go gedronken. Een thermisch isolerende fles leent zich hier uitstekend tot crossselling; specifiek voor thee zijn er ook meer en meer dubbelwandige glazen flessen.

servies
MetroChic is een collectie van Villeroy & Boch, waarbij alles mooi met elkaar te combineren is en bij elkaar aansluit

Trends

Organische vormen en kleuren

De huidige trends in serviesgoed volgen de interieurtrend: veel natuurlijke materialen en kleuren, met warme tinten zoals bruin, groen en donkerblauw. Daarbij aansluitend: zachte vormen met mooie rondingen, die ons een fijn gevoel geven. Belangrijk is dat in deze trend niet alles meer perfect rond of vierkant hoeft te zijn; het gaat om de imperfecties.

SERVIES
Warme kleuren, hier in de GEM-collectie van BergHOFF, doen het momenteel erg goed

Of wat bonter

Toch mag het soms ook wat bonter. De trend naar witte en strakke interieurs nodigt uit om accenten te gaan leggen met accessoires, kussens en servies, waarin bonte kleuren en grillige patronen terugkomen. Dergelijke zaken worden ook sneller vervangen.

De terugkeer van porselein

Porselein is druk bezig zijn oubollige imago van zich af te schudden. Nieuwe designs en modellen spreken ook jongeren aan, soms nog met een sterke connectie met de traditie. Hier zien we bijvoorbeeld speels geschilderde poedels, met een knipoog. De porseleinen theepot wordt niet meer alleen voor oma gekocht, maar ook door en voor jongeren. Fabrikanten spelen daar ook echt op in, met premiumporselein in trendkleuren als groen, roze en wit met verschillende natuurlijke reliëfs. Veel porselein is vaatwas- en magnetronbestendig, dus er is geen reden om er niet voor te kiezen.

servies
Tea Eve van Eigenart (bij Teaclassix) is een dubbelwandige porseleinen mok met een filter

 

Combineren, combineren, combineren

Rustgevend of juist opvallend: de belangrijkste trend is dat er naar hartenlust gecombineerd wordt. Er worden minder complete serviezen gekocht en meer losse stuks of sets van twee of vier. Kleuren, vormen of maten worden door elkaar gegooid om een persoonlijke stijl te creëren. Bij duurdere lijnen wordt wel vaker gekozen voor een mooi compleet concept waarbij alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. Sommige collecties bestaan uit verschillende designs die expliciet bedoeld zijn om te combineren. Dat komt nog niet altijd genoeg terug in de winkel; vaak worden uit die collectie dan een of twee designs gekozen die de winkelier mooi vindt, maar men raadt aan om er meerdere te presenteren. Fabrikanten maken het daarom mogelijk om in kleine hoeveelheden aan te kopen.

servies
Images d’Orient (bij Teaclassix) is een bonte collectie als accent bij strakke interieurs
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Hoe kunt u servies het beste presenteren?

De tijd van grote sets is voorbij; de consument koopt kleine aantallen en combineert naar hartenlust. het is dan ook van groot belang om die diversiteit in de winkelpresentatie in de kijker te zetten.

De herwaardering voor met de hand gezette koffie groeit sterk

De drang naar meer authenticiteit en ambachtelijkheid op elke mogelijke manier is de voorbije jaren sterk gegroeid – zo ook in het koffiegedrag van de consu­ment. vooral jongeren en millennials gaan op zoek naar de nostalgie van vroeger.

Veel groeipotentieel voor slow coffee-toestellen

Handmatig koffiezetten zonder een druk op de knop is weer in. het past volledig binnen het duurzaamheidsprincipe en in een tijdsgeest van onthaasting. de revival is mede te danken aan de trendy koffiebars die overal opduiken. in dit artikel lijsten we een aantal 'slow coffee'-systemen voor u op. de markt kan nog groeien

Koffiebonen en capsules zitten stevig in de lift

Op 29 september was het in belgië de nationale dag van de koffie. twee dagen later, op 1 oktober, vierden we ook de internationale dag van de koffie. het zwarte goud werd daarbij weer stevig in de kijker gezet. logisch, want de koffiehype blijft maar duren en de belgische ‘in home’ koffiemarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan 4 miljard tassen. maar wat drinkt de consument nu het liefst en welke grote trends zien we? wij legden ons oor te luisteren bij één internationale speler en één ambachtelijke producent. en hoewel ze elk hun eigen accenten leggen, zijn ze het over één ding volledig eens: innovatie en variatie krijgen de grootste prioriteit.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine