Consument wil thuis koffie en thee geserveerd zoals in horeca
hogere eisen aan product en presentatie
Beleving, het ‘buzzword’ van de laatste jaren, is nu volop doorgedrongen in de presentatie van koffie en thee bij de consument thuis. Men wil thuis dezelfde koffie- en theebeleving als op café en restaurant: met mooi porselein of aardewerk en verschillende accessoires. De tijd van grote sets is voorbij; de consument koopt kleine aantallen en combineert naar hartenlust. Het is dan ook van het grootste belang om die diversiteit ook in de winkel te laten zien. Het segment kent veel vernieuwing: blijf die nieuwigheden tonen, in uw winkel en op sociale media. Ze zijn een ideale manier om extra volk naar uw zaak te lokken.
Consument wil luxe ervaren
Koffie
Espressoapparaten doen het al even bijzonder goed bij de consument. Die wil hetzelfde luxeproduct als in de horeca, en daar hoort een ‘luxebeleving’ bij. Ook voor corona was er al een trend naar het uitnodigen van vrienden en familie bij de consument thuis; en daar wil men meer en meer een gelijkaardige ervaring kunnen bieden als in de horeca. Dat uit zich in sierlijke vormen en mooi gedekte tafels, maar ook in accessoires die worden meeverkocht: een kopje en schoteltje voldoen niet langer. Denk aan de horeca: koffie wordt er gepresenteerd op een schaaltje, met een privémelkkannetje, een roerstaafje. Voor verschillende koffiebereidingen – latte macchiato, espresso, cappuccino – worden vaak verschillende soorten kopjes voorzien.
Thee
Ook in het theesegment zien we al enkele jaren een opmars van luxueuze en kwaliteitsproducten. Het theebuiltje voldoet niet meer; een beetje gastheer of -vrouw serveert verse thee, en dat kan niet meer in een aftandse mok. In België zijn we gewend om thee uit een mok te drinken. Hier zien we meer en meer verfijnde porseleinen mokken opduiken met een tisannière: een inox zeef met een dekseltje, die je in de mok hangt.
Een tweede mogelijkheid is een theepot, wat meer aansluit bij de Engelse en Aziatische theetradities: de thee wordt dan in kleine glaasjes of kopjes geschonken uit een theepot. Porselein vormt de hoofdmoot in de theepotten, hoewel gietijzer hier steeds vaker wordt opgepikt. Misschien zijn we binnenkort zelfs getuige van de terugkeer van de theemuts. Theeglaasjes – hittebestendig! – zijn dus in zwang, of verschillende kopjes voor zwarte of witte thee. In de horeca zien we het concept van high tea opkomen, waar thee drinken een namiddagvullende activiteit wordt. Er zijn workshops rond – een idee voor uw winkel? – waardoor de consument dergelijke namiddagen ook thuis gaat organiseren. Daar horen étagères, kopjes, schoteltjes, taartbordjes en zelfs glazen voor bubbels bij.
Thee wordt tot slot ook steeds vaker on-the-go gedronken. Een thermisch isolerende fles leent zich hier uitstekend tot crossselling; specifiek voor thee zijn er ook meer en meer dubbelwandige glazen flessen.
Trends
Organische vormen en kleuren
De huidige trends in serviesgoed volgen de interieurtrend: veel natuurlijke materialen en kleuren, met warme tinten zoals bruin, groen en donkerblauw. Daarbij aansluitend: zachte vormen met mooie rondingen, die ons een fijn gevoel geven. Belangrijk is dat in deze trend niet alles meer perfect rond of vierkant hoeft te zijn; het gaat om de imperfecties.
Of wat bonter
Toch mag het soms ook wat bonter. De trend naar witte en strakke interieurs nodigt uit om accenten te gaan leggen met accessoires, kussens en servies, waarin bonte kleuren en grillige patronen terugkomen. Dergelijke zaken worden ook sneller vervangen.
De terugkeer van porselein
Porselein is druk bezig zijn oubollige imago van zich af te schudden. Nieuwe designs en modellen spreken ook jongeren aan, soms nog met een sterke connectie met de traditie. Hier zien we bijvoorbeeld speels geschilderde poedels, met een knipoog. De porseleinen theepot wordt niet meer alleen voor oma gekocht, maar ook door en voor jongeren. Fabrikanten spelen daar ook echt op in, met premiumporselein in trendkleuren als groen, roze en wit met verschillende natuurlijke reliëfs. Veel porselein is vaatwas- en magnetronbestendig, dus er is geen reden om er niet voor te kiezen.
Combineren, combineren, combineren
Rustgevend of juist opvallend: de belangrijkste trend is dat er naar hartenlust gecombineerd wordt. Er worden minder complete serviezen gekocht en meer losse stuks of sets van twee of vier. Kleuren, vormen of maten worden door elkaar gegooid om een persoonlijke stijl te creëren. Bij duurdere lijnen wordt wel vaker gekozen voor een mooi compleet concept waarbij alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. Sommige collecties bestaan uit verschillende designs die expliciet bedoeld zijn om te combineren. Dat komt nog niet altijd genoeg terug in de winkel; vaak worden uit die collectie dan een of twee designs gekozen die de winkelier mooi vindt, maar men raadt aan om er meerdere te presenteren. Fabrikanten maken het daarom mogelijk om in kleine hoeveelheden aan te kopen.