HOE KUNT U SERVIES HET BESTE PRESENTEREN?
HOGE EISEN AAN WINKELPRESENTATIE
De tijd van grote sets is voorbij; de consument koopt kleine aantallen en combineert naar hartenlust. Rustgevend of net opvallend: kleuren, vormen en maten worden door elkaar gegooid om een persoonlijke stijl te creëren. Het is dan ook van groot belang om die diversiteit met een sfeervolle presentatie in de kijker te zetten. Het segment kent veel vernieuwing, dus blijf de innovaties etaleren in uw winkel of op sociale media en u zal merken dat het de perfecte manier is om extra volk naar de zaak te lokken.
DESIGNS COMBINEREN
durf Out-of-the-box te denken
Door de verschillende designs te combineren in een presentatie, volgt u niet enkel de trend, u geeft uw klanten ook inspiratie om zelf te combineren. Een of twee sets worden er dan al snel drie of vier. Kies voor een presentatie die past bij uw interieur en bij verschillende gelegenheden: ontbijt, lunch, diner of een koffiemoment, maar evengoed de seizoenen. Sommige collecties bestaan uit verschillende designs die expliciet bedoeld zijn om te combineren. Dat komt nog niet altijd genoeg terug in de winkel; vaak worden uit die collectie dan een of twee designs gekozen die de winkelier mooi vindt, maar men raadt aan om er meerdere te presenteren. Fabrikanten maken het daarom mogelijk om in kleine hoeveelheden aan te kopen.
Servies wordt het best gepresenteerd op een mooi gedekte tafel waar verschillende kleuren en collecties gecombineerd worden. Maar iedereen heeft daarin zijn/haar eigen stijl. Durf out-of-the-box te denken en vernieuw uw presentatie ook regelmatig; er komen immers snel na elkaar nieuwigheden op de markt. Juist daardoor doet deze categorie het ook erg goed op sociale media, waardoor u extra volk naar uw zaak kunt halen. Zeker jongeren zijn gewend om via sociale media erg veel prikkels te krijgen. Wanneer u daar met deze productgroepen op inspeelt, krijgt u snel veel interactie voor terug.
Durf out-of-the-box te denken en vernieuw uw presentatie regelmatig
Presentatie per merk
Leveranciers die verschillende doelgroepen aanspreken (budget – midden – hoger segment), focussen graag op een presentatie per merk. Brands met een verhaal achter hun producten hameren evengoed op het belang van een merkgebonden uitstalling. Het is immers altijd opportuun om achtergrondinformatie te verschaffen bij de merken waar u bewust voor kiest.
Presentatie per thema
Een winkelaanpak per merk is natuurlijk niet altijd mogelijk; in dit geval opteert u ervoor om diverse merken door elkaar te etaleren. De winkelier kan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatie van duurdere en goedkopere producten, zodat er voor elk wat wils is. Een dergelijke presentatie gebeurt vooral per thema, vaak met een beperkt aantal kleuren, hoewel een bombastische uitstalling met een mix van kleuren ook aanslaat. Combineer een stapeltje kommen bijvoorbeeld met eenvoudige serveerplanken om het geheel extra cachet te geven.
Crosssellingmogelijkheden
Serviesgoed leent zich perfect tot crossselling, want in veel gevallen gaat het tenslotte om het creëren van een feestelijke tafel. Decoratieartikelen en producten voor de gedekte tafel kunnen dus zeker samen aangeboden worden met serviezen: servetten, servetringen, theelichthouders, kaarsen, een klassiek bestek, maar ook een kleiner bestek voor hapjes, wijnkoelers, naamkaarthouders, broodmandjes ... Hoe rijker de gevulde tafel, hoe sneller consumenten het servies ook in gedachten bij hen thuis zien pronken, zelfs als het dient voor dagelijks gebruik.
DOELGROEPEN LOPEN DOOR ELKAAR
Mix-and-match
Mix-and-match, het geldt hier ook voor de doelgroep van servies: jongeren zijn bijvoorbeeld verzot op koffie en thee, ouderen hebben veelal een groter budget voor restaurants en zien daar zaken die ze ook thuis willen. We kunnen stellen dat de doelgroep tussen 25 en 60 jaar ligt. Mensen blijven hun hele leven servies kopen en veranderen van smaak. Uiteraard dient een oudere doelgroep anders te worden aangesproken dan een jongere, maar ook ouderen zijn te verleiden tot mix-and-match, wellicht vaker binnen dezelfde, consistente lijn.
Een gedekte tafel, vaas met bloemen, glazen met een kan… spreek tot de verbeelding!
Instagram en influencers
Jongeren bereik je met sfeerbeelden via de sociale media, waarbij vooral Instagram een belangrijke rol speelt. Toon hen hoe een eenvoudig gerecht eruit kan zien, als u het in een mooi serviesgoed presenteert. Alleen al een mooi bord kan veel doen. Ga ook samenwerkingen aan met influencers, die uw aanbod in de kijker willen zetten. Combineer dit met workshops (zie later) en u trekt ongetwijfeld nieuwe klanten aan.
WORKSHOPS ROND THEE EN KOFFIE
Zorgen dat er iets in uw winkel te beleven valt, is een uitstekende strategie om klanten naar uw zaak te halen. U kunt workshops organiseren rond bijvoorbeeld high tea en daarbij ook (verse) thee verkopen, u kunt een barista uitnodigen die het juiste koffieservies aanraadt en tegelijkertijd slow coffee uitlegt of toont hoe men het maximum uit een espressomachine haalt. Koffie en thee vormen een groeimarkt bij jong én oud, haal er het meeste uit.
ONDERSTEUNING MET POS-MATERIAAL
Sommige reeksen vormen een onderdeel van een uitgebreide, complete collectie en dan is het aan te raden om zo veel mogelijk verschillende stuks uit te stallen - voor zover uw beschikbare oppervlakte dit toelaat natuurlijk. Op deze manier geeft u een zo correct mogelijk beeld van de volledige collectie. De kommen rangschikt u bijvoorbeeld per kleur of eventueel per maat. Een dergelijke aanpak oogt mooi en als u één stuk verkoopt, blijft de overgebleven presentatie even aantrekkelijk. Sommige merken leveren het nodige POS-materiaal, waaruit de sterktes van de brand blijken én waarbij elke serie een verhaal meekrijgt, ondersteund door folders, pancartes, eventueel een typerend logo …
SLIM VOORRAADBEHEER
Voorraadbeheer is en blijft moeilijk voor serviesgoed. Consumenten gaan steeds meer mixen & matchen en maken zelf hun persoonlijke samenstelling, een tendens die nog versterkt wordt door de foodsharingtrend. We zien dan ook dat steeds meer winkeliers enkel nog kiezen voor een presentatievoorraad en dat de reservevoorraad kleiner wordt of zelfs verdwijnt. De keuze om met leveranciers en fabrikanten te werken die bestellingen snel kunnen leveren, wordt daardoor altijd maar belangrijker. Wat specifieke collecties betreft, zoals kerstservies, is het echter wel aangeraden om een kleine voorraad in huis te halen. De verkoopperiode voor dergelijke producten is vrij beperkt en als de consument een specifiek servies naar zijn smaak ziet, dan wil hij het ook meteen mee naar huis kunnen nemen.