ServiezenPremium

HOE KUNT U SERVIES HET BESTE PRESENTEREN?

HOGE EISEN AAN WINKELPRESENTATIE

De tijd van grote sets is voorbij; de consument koopt kleine aantallen en combineert naar hartenlust. Rustgevend of net opvallend: kleuren, vormen en maten worden door elkaar gegooid om een persoonlijke stijl te creëren. Het is dan ook van groot belang om die diversiteit met een sfeervolle presentatie in de kijker te zetten. Het segment kent veel vernieuwing, dus blijf de innovaties etaleren in uw winkel of op sociale media en u zal merken dat het de perfecte manier is om extra volk naar de zaak te lokken.

servies

DESIGNS COMBINEREN

durf Out-of-the-box te denken

servies
Servies wordt het best gepresenteerd op een mooi gedekte tafel waar kleuren en collecties gecombineerd worden (Laguiole Style De Vie van Style de Vie Authentique)

Door de verschillende designs te combineren in een presentatie, volgt u niet enkel de trend, u geeft uw klanten ook inspiratie om zelf te combineren. Een of twee sets worden er dan al snel drie of vier. Kies voor een presentatie die past bij uw interieur en bij verschillende gelegenheden: ontbijt, lunch, diner of een koffiemoment, maar evengoed de seizoenen. Sommige collecties bestaan uit verschillende designs die expliciet bedoeld zijn om te combineren. Dat komt nog niet altijd genoeg terug in de winkel; vaak worden uit die collectie dan een of twee designs gekozen die de winkelier mooi vindt, maar men raadt aan om er meerdere te presenteren. Fabrikanten maken het daarom mogelijk om in kleine hoeveelheden aan te kopen.

Servies wordt het best gepresenteerd op een mooi gedekte tafel waar verschillende kleuren en collecties gecombineerd worden. Maar iedereen heeft daarin zijn/haar eigen stijl. Durf out-of-the-box te denken en vernieuw uw presentatie ook regelmatig; er komen immers snel na elkaar nieuwigheden op de markt. Juist daardoor doet deze categorie het ook erg goed op sociale media, waardoor u extra volk naar uw zaak kunt halen. Zeker jongeren zijn gewend om via sociale media erg veel prikkels te krijgen. Wanneer u daar met deze productgroepen op inspeelt, krijgt u snel veel interactie voor terug.

Durf out-of-the-box te denken en vernieuw uw presentatie regelmatig

Presentatie per merk

Leveranciers die verschillende doelgroepen aanspreken (budget – midden – hoger segment), focussen graag op een presentatie per merk. Brands met een verhaal achter hun producten hameren evengoed op het belang van een merkgebonden uitstalling. Het is immers altijd opportuun om achtergrondinformatie te verschaffen bij de merken waar u bewust voor kiest.

Presentatie per thema

Een winkelaanpak per merk is natuurlijk niet altijd mogelijk; in dit geval opteert u ervoor om diverse merken door elkaar te etaleren. De winkelier kan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatie van duurdere en goedkopere producten, zodat er voor elk wat wils is. Een dergelijke presentatie gebeurt vooral per thema, vaak met een beperkt aantal kleuren, hoewel een bombastische uitstalling met een mix van kleuren ook aanslaat. Combineer een stapeltje kommen bijvoorbeeld met eenvoudige serveerplanken om het geheel extra cachet te geven.

servies
Door te presenteren per thema ziet de klant meteen de mogelijkheden voor diverse festiviteiten (BergHOFF)

Crosssellingmogelijkheden

Serviesgoed leent zich perfect tot crossselling, want in veel gevallen gaat het tenslotte om het creëren van een feestelijke tafel. Decoratieartikelen en producten voor de gedekte tafel kunnen dus zeker samen aangeboden worden met serviezen: servetten, servetringen, theelichthouders, kaarsen, een klassiek bestek, maar ook een kleiner bestek voor hapjes, wijnkoelers, naamkaarthouders, broodmandjes ... Hoe rijker de gevulde tafel, hoe sneller consumenten het servies ook in gedachten bij hen thuis zien pronken, zelfs als het dient voor dagelijks gebruik.

servies
Decoratieartikelen en producten voor de gedekte tafel kunnen samen aangeboden worden met serviezen (Eva Solo)

DOELGROEPEN LOPEN DOOR ELKAAR

Mix-and-match

Mix-and-match, het geldt hier ook voor de doelgroep van servies: jongeren zijn bijvoorbeeld verzot op koffie en thee, ouderen hebben veelal een groter budget voor restaurants en zien daar zaken die ze ook thuis willen. We kunnen stellen dat de doelgroep tussen 25 en 60 jaar ligt. Mensen blijven hun hele leven servies kopen en veranderen van smaak. Uiteraard dient een oudere doelgroep anders te worden aangesproken dan een jongere, maar ook ouderen zijn te verleiden tot mix-and-match, wellicht vaker binnen dezelfde, consistente lijn.

Een gedekte tafel, vaas met bloemen, glazen met een kan… spreek tot de verbeelding!

servies
Het handgemaakte aardewerk en de natuurlijke houten planken van Bowls and Dishes geven een etentje nét dat beetje extra

Instagram en influencers

Jongeren bereik je met sfeerbeelden via de sociale media, waarbij vooral Instagram een belangrijke rol speelt. Toon hen hoe een eenvoudig gerecht eruit kan zien, als u het in een mooi serviesgoed presenteert. Alleen al een mooi bord kan veel doen. Ga ook samenwerkingen aan met influencers, die uw aanbod in de kijker willen zetten. Combineer dit met workshops (zie later) en u trekt ongetwijfeld nieuwe klanten aan.

servies
De trendy kleuren, moderne vormen en reliëfstructuren zorgen voor een unieke én sfeervolle uitstraling (Villeroy & Boch)

WORKSHOPS ROND THEE EN KOFFIE

Zorgen dat er iets in uw winkel te beleven valt, is een uitstekende strategie om klanten naar uw zaak te halen. U kunt workshops organiseren rond bijvoorbeeld high tea en daarbij ook (verse) thee verkopen, u kunt een barista uitnodigen die het juiste koffieservies aanraadt en tegelijkertijd slow coffee uitlegt of toont hoe men het maximum uit een espressomachine haalt. Koffie en thee vormen een groeimarkt bij jong én oud, haal er het meeste uit.

servies
In het theesegment zien we al enkele jaren een opmars van luxueuze kwaliteitsproducten (Serax)

ONDERSTEUNING MET POS-MATERIAAL

servies
De trendy kleuren en materialen van Billiet brengen meteen een gezellige sfeer in huis

Sommige reeksen vormen een onderdeel van een uitgebreide, complete collectie en dan is het aan te raden om zo veel mogelijk verschillende stuks uit te stallen - voor zover uw beschikbare oppervlakte dit toelaat natuurlijk. Op deze manier geeft u een zo correct mogelijk beeld van de volledige collectie. De kommen rangschikt u bijvoorbeeld per kleur of eventueel per maat. Een dergelijke aanpak oogt mooi en als u één stuk verkoopt, blijft de overgebleven presentatie even aantrekkelijk. Sommige merken leveren het nodige POS-materiaal, waaruit de sterktes van de brand blijken én waarbij elke serie een verhaal meekrijgt, ondersteund door folders, pancartes, eventueel een typerend logo …

SLIM VOORRAADBEHEER

Voorraadbeheer is en blijft moeilijk voor serviesgoed. Consumenten gaan steeds meer mixen & matchen en maken zelf hun persoonlijke samenstelling, een tendens die nog versterkt wordt door de foodsharingtrend. We zien dan ook dat steeds meer winkeliers enkel nog kiezen voor een presentatievoorraad en dat de reservevoorraad kleiner wordt of zelfs verdwijnt. De keuze om met leveranciers en fabrikanten te werken die bestellingen snel kunnen leveren, wordt daardoor altijd maar belangrijker. Wat specifieke collecties betreft, zoals kerstservies, is het echter wel aangeraden om een kleine voorraad in huis te halen. De verkoopperiode voor dergelijke producten is vrij beperkt en als de consument een specifiek servies naar zijn smaak ziet, dan wil hij het ook meteen mee naar huis kunnen nemen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jade Lambrecht
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine