De herwaardering voor met de hand gezette koffie groeit sterk
Waarom u een aanbod in slowcoffeesystemen moet overwegen
De drang naar meer authenticiteit en ambachtelijkheid op elke mogelijke manier is de voorbije jaren sterk gegroeid – zo ook in het koffiegedrag van de consument. Vooral jongeren en millennials gaan op zoek naar de nostalgie van vroeger. Niet vreemd dus dat slow coffee tegenwoordig erg in trek is. Er zijn echter een heleboel manieren waarop en toestellen waarmee je koffie slow kunt bereiden. De voorkeur van de consument is puur gebaseerd op persoonlijke smaak. Met een gebalanceerd aanbod garandeert u voor elk wat wils.
Slow coffee
De roots van slow coffee zijn terug te vinden in de handmatige brouwmethoden zoals een pour-over of een cafetière. Zoals de naam al weggeeft, neem je bij deze methoden de tijd om een koffie klaar te maken. Het brouwen neemt gemiddeld zo’n drie tot vijf minuten in beslag, afhankelijk van welk toestel gebruikt wordt. Dit laat toe om zelf de touwtjes in handen te nemen over hoe de koffie gebrouwen wordt. Op die manier bekom je een minder bitter resultaat en behoud je aroma’s en een genuanceerd smaakprofiel. Ook de natuurlijke zoetigheid inherent aan koffie komt zo naar boven – dat betekent dat er minder toegevoegde suikers of melkcrème nodig zijn.
Meer dan alleen lekkere koffie
Het gaat echter verder dan een smaakbom creëren. De consument geniet ook van het proces of het ritueel dat erbij komt kijken. Slow coffee maken zorgt voor een compleet andere beleving dan wanneer je simpelweg op een knopje moet duwen. Het is een ambacht dat je onder de knie moet krijgen en waar je altijd mee kunt uitpakken wanneer er gasten op de koffie of thee komen. Ook u kunt in de winkel demonstreren hoe een kopje slow coffee gezet wordt. Daarmee heeft u in een oogopslag de aandacht van de klanten vast en kunt u ze nadien laten proeven.
Slow coffee in de toekomst?
De leveranciers zien de markt voor slowcoffeetoestellen alleen maar groeien in de toekomst. In het grotere verhaal van duurzaamheid waar momenteel zo hard voor geijverd wordt, is er voor plastic capsules met voorgemalen bonen minder plaats. Bovendien groeit de bewustwording elke dag. Mensen zien de trend in koffiebars en leren de smaak kennen. Zo krijgen ze zin om ook thuis zulke toestellen te gebruiken. Op hun beurt geven zij de kennis rond de methode weer door aan hun kennissen, vrienden en familie. Reden genoeg dus om ook zelf een basisassortiment samen te stellen waaruit uw klanten kunnen kiezen, zodat ze thuis zelf aan de slag kunnen.
Soorten slow coffee
Vacuüm brouwen
Een vacuümkoffiemaker werkt op dezelfde manier als een sifon of een hevel waarbij water vanuit de ene container wordt overgeheveld naar de andere door middel van een drukverschil. Het toestel bestaat uit twee bekers, een houder en een brander. Het hete water stijgt vanuit de onderste beker naar de bovenste beker door verhitting. In de bovenste beker zit de gemalen koffie waar het water zich mee vermengt. De gebrouwen koffie wordt nadien weer naar de onderste beker gezogen en wordt in het proces ook gefilterd, het koffiedik blijft achter in de bovenste kan.
Pour-over/drip
Een pour-over of dripkoffie maak je door een koffiefilter te plaatsen in een filterhouder en die houder op zijn beurt op een kop te plaatsen. Dan doe je de gemalen koffiebonen in de filter en giet je een kleine hoeveelheid warm water op de koffie tot deze volledig bevochtigd is. Doe dit altijd met cirkelvormige bewegingen. Dit is de first pour. Zodra de koffie opzwelt en er belletjes ontstaan (blooming), mag de rest van het water gelijkmatig en opnieuw in cirkelvormige bewegingen over de koffie gegoten worden (second pour). Het gruis blijft achter in de filter, de gebrouwen koffie komt terecht in de kop.
French press/cafetière
De French press of cafetière komt in de vorm van een glazen beker met deksel en metalen zeef. De gemalen koffiebonen, bij voorkeur iets grover gemalen dan gewoonlijk, worden in de kan gedaan. Nadien wordt de kan gevuld met heet water en wordt het door de koffie geroerd. De koffie moet vier minuten lang trekken alvorens de zeef door de koffie heen gedrukt wordt. Bij deze methode vervangt het zeefje de filter, waardoor er wel wat koffiedeeltjes kunnen achterblijven in de koffie. Daarom is een grovere maling aangeraden. Een gevolg daarvan is dan weer dat de koffie langer dan gemiddeld moet trekken (vier minuten).
Aeropress
Er zijn twee manieren om een aeropress te gebruiken met elk hun eigen smaakprofiel: de traditionele manier en de inverted methode. Bij de inverted methode wordt de aeropress omgekeerd gezet met de onderkant waar de filter op komt, naar omhoog. Deze manier van brouwen geeft een zoetere koffie. Doe de koffie in de aeropress, giet een eerste kleine hoeveelheid water en roer door. Na anderhalve minuut giet je de rest van het water op. Roer de koffie nog een laatste maal door en plaats het deksel met filter op het aeropresstoestel. Draai goed aan, plaats op een kop en duw door. De traditionele methode zorgt voor een eerder lichte koffie. Het proces is exact hetzelfde als bij de inverted methode, alleen plaats je hierbij de aeropress met filter gericht naar beneden op de kop.
Percolator
Bij gebruik van een percolator, ook wel bekend onder de termen espressopotje of caffetiera, doe je een beroep op gemalen espresso met een mokkamaling, iets grover dan gewoonlijk en gebrand voor dit type apparaat. Vul de kan met water (nog niet gekookt) tot net onder het overdrukventiel. Plaats nadien de inzetfilter in de kan, doe de gemalen espresso erbij en schroef de bovenste kan stevig vast. Zet het toestel op een middelmatig vuurtje tot de koffie klaar is.
Tips voor de klant
Druk klanten op het hart dat een koffie pas zo lekker wordt als de ingrediënten waarmee ze het kopje brouwen. Niet alleen het toestel en de zetmethode zijn dus van belang, even belangrijk zijn de kwaliteit van de ingrediënten en de dosering. Kraantjeswater kan nogal wat kalk bevatten en heeft vaak een eigen specifieke smaak die niet altijd tot zijn recht komt in koffie. Geef daarom altijd mee aan de klanten dat ze beter gebruikmaken van bron- of gefilterd water. Adviseer hun ook om nooit kokend water te gebruiken, water niet warmer dan 92 °C is aangeraden. De perfecte dosering, daarentegen, is moeilijker te adviseren. Die hangt nu eenmaal af van persoonlijke smaak. Een goed beginpunt dat u altijd kunt adviseren, is zo’n 10 gram gemalen koffie per kop (zo’n 150 ml). Van daaruit kan de klant zelf experimenteren met wat voor hem de juiste dosering is. De maalgraad hangt dan weer af van het gekozen toestel – zo heeft een cafetière een grovere maling nodig dan een pour-overtoestel.
In de winkel
De vraag naar slowcoffeetoestellen is er al, maar de leveranciers zien ze nog maar bitter weinig opduiken in de rekken van de kook-, huishoud- en elektrowinkels. Het overgrote aanbod wordt te koop aangeboden in speciaalzaken, koffiebars en online. Waar het enthousiasme bij de consument al groot is en blijft groeien, moet dat van de retailsector dus nog volgen.
Presentatie
Wie overweegt om een slowcoffeeassortiment samen te stellen, zet het product ook het best op een display, zodat het meteen de aandacht kan trekken van de klanten. Ook flyers of een korte tutorial op een scherm verschaffen informatie aan de klanten die nog niet bekend zijn met de trend. De meest effectieve manier om te gaan verkopen is het organiseren van demonstraties. Zo kunnen klanten het zelf uitproberen, zien en – nog belangrijker – ruiken ze het proces en kunnen ze proeven.
Cross-selling
Om slow coffee te maken, heeft de consument meer nodig dan alleen het toestel. Dit biedt heel wat mogelijkheden naar cross-selling toe. Zo kunt u naast het toestel ook de filters aanbieden. Maar denk ook verder – een consument geïnteresseerd in het brouwen van zijn eigen koffie is een consument die misschien ook wel zelf de bonen wil malen. Een koffiemolen is dus zeker een van de cross-sellingmogelijkheden. Daarnaast is een waterkoker, al dan niet elektrisch, ook een mogelijkheid. Opschenkketels met een zwanenhalsuitloop passen perfect bij de traditionele stijl van slowcoffeetoestellen.
Met dank aan Billiet-Vanlaere, IT&M en Melitta