KERSTCONCEPT BIEDT VELE MOGELIJKHEDEN
Van echte kerstserviezen over wintercollecties tot borden met kersttattoo
De kerstperiode is hét uitgelezen moment om serviesgoed aan de man of vrouw te brengen. Enerzijds is dit een categorie die het heel goed doet als cadeauartikel én anderzijds krijgen consumenten tijdens deze gezellige feestperiode veel mensen over de vloer en pakken ze graag uit met iets nieuws op tafel. Fabrikanten spelen daarop in en brengen speciale kerstserviezen op de markt of stoppen hun eerder neutrale collecties in een echt kerstkleedje. Dat blijken niet alleen serviezen te zijn, ook de rest van de tafel en het interieur volgt.
Pak uit met speciale kerst- en winterserviezen of stop je neutrale servies in een kerstjasje
KERSTSERVIEZEN
Seculier of gelovig, kerst leeft sterk in zowat alle lagen van de bevolking. Fabrikanten spelen daar dan ook gretig op in en pakken uit met rasechte kerstserviezen of special editions. Mooi voorbeeld vinden we bij Villeroy & Boch, dat elk jaar opnieuw serviezen met speciale thema's voor de kerst uitbrengt. Voor 2017 draait hun verhaallijn rond de Film 'Polar Express' en de 'Peperkoeken Mannetjes'. Een andere speler die steevast inspeelt op het kerstgebeuren, is Alessi. Zij brachten vorig jaar de collectie Dressed for X-mas by Marcel Wanders uit. Deze lijn bevat speciale tableware-items voor de feestdagen, zoals kleine vorkjes en een etagère, maar ook een aantal sfeervolle ornamenten en kerstdecoraties.
WINTERSERVIEZEN
Naast de echte kerstserviezen brengen sommige fabrikanten ook meer winterse collecties op de markt die wat langer gebruikt kunnen worden. Zo lanceerde Alessi vorig jaar de herfst/wintercollectie 'Alessi Circus', een lijn van de hand van Marcel Wanders die ook hoge ogen gooide tijdens de feestdagen. Villeroy & Boch bracht dan weer een specifieke wintercollectie uit onder de naam Artesano Montagne. Basis hiervoor is hun meest verkochte witte premiumporselein, de Artesano Original. De decoratie van deze collectie is geïnspireerd op Scandinavische designs (pulls), waardoor ze het volledige winterseizoen gebruikt kan worden, en dus niet alleen tijdens de kerstdagen.
ANDERE SERVIEZEN IN KERSTTENUE
Heel veel consumenten willen een nieuw servies het hele jaar door kunnen gebruiken. Daarom brengen niet alle fabrikanten echte kerstserviezen op de markt. Maar omdat de kerst een belangrijke periode is voor de gedekte tafel, doen ook zij er alles aan om hun producten in de kijker te zetten. Neutrale bestaande assortimenten en bestsellers worden in de winkel dus opgesmukt met de nodige kerstdecoratie en zo omgetoverd tot een echte feestcollectie. Cosy & Trendy fotografeerde bijvoorbeeld drie eerder neutrale serviezen in echte kerstsfeer. Daardoor kregen zowel de Plato en de Delirio als de Adesso een sfeervol winters jasje aangemeten.
NEUTRALE SERVIEZEN MET KERSTTATTOOS
Wie tot slot zijn alledaagse servies een kersttintje wenst te geven, kan aan de slag gaan met Tattoo Eat by Cookut. Deze vrolijke tattoos om borden te decoreren zijn een betaalbaar en leuk alternatief voor een echt kerstversies.
INSPELEN OP TRENDS
Hapjes serveren en presenteren
Los van de traditionele kerstserviezen moet u als retailer ook aandacht hebben voor de heersende trends. Zo zien we bijvoorbeeld dat families minder vaak met z'n allen rond de feestdis met zijn klassieke gangenmenu's zitten, maar wel gezellig allerhande kleine hapjes serveren. Om die hapjes te presenteren, gaat de consument weg van de klassieke borden, maar kiest hij voor kleine individuele schaaltjes, kommetjes, glaasjes, lepeltjes ... die perfect in één hand passen.
Foodsharing
Tradities gaan meer en meer op de schop, want een andere trend die heel sterk leeft en zeker nog zal aanzwengelen in de toekomst is foodsharing. In tegenstelling tot de trend van de kleine hapjes is er hier serviesgoed nodig waarin maaltijden en sidedishes passen voor meerdere personen. Denk dus aan bowls, schalen, houten planken, etagères met verschillende lagen ...
Veel referenties & uiteenlopende stijlen
Beide bovenstaande trends zorgen ervoor dat de collecties van serviesgoed steeds meer referenties tellen. Sets van veertien tot achttien referenties zijn zeker geen uitzondering meer. Bovendien zijn er ook allerhande vormen, kleuren en materialen op de markt, en dit in de meest uiteenlopende stijlen, gaande van trendy over traditioneel tot landelijk en strak. Met de kerstperiode in het achterhoofd moet u hier als retailer uiteraard op inspelen. De kerst is immers dé periode om hapjes te serveren en gezellig aan foodsharing te doen.