100 jaar genieten in stijl
bij Bijttebier (Wevelgem)
In Wevelgem is Bijttebier sinds 1923 een naam die synoniem is met een kwalitatief en stijlvol aanbod dat bovendien actueel en vernieuwend is. Vandaag leidt de derde generatie Bijttebier alles in goede banen terwijl ook de vierde generatie al in het bedrijf actief is. Argus sprak met Karel Bijttebier. Zijn voornaamste tip? "Luister en leer van klanten!"
van mariabeeldjes tot hedendaags assortiment
In 1923 was het grootmoeder Maria Vanden Avenne - echtgenote van Michiel Bijttebier - die in Wevelgem startte met een bescheiden winkeltje van allerhande prullaria. "Dat ging van droogbloemen over drukwerk en tabak tot mariabeeldjes", vertelt Karel Bijttebier over de winkelgeschiedenis. "Na een tijdje bezochten ze ook beurzen. Daar kochten mijn grootouders dan iets meer, waarna ze die producten weer aan lokale winkels verkochten." Zo vond de familie zijn weg in de detail- én groothandel, nog voor 1950 toen ook kinderen Lieven, Zeno, Fries en Fronie hun intrede deden. "Zij kregen elk hun taken, resp. logistiek, aankoop, verkoop en administratie. Tussen 1951 en 1958 werd de familie gezegend met 8 kleinkinderen die na hun studies allen (al dan niet tijdelijk) het bedrijf versterkten. Ikzelf (zoon van Zeno) leidde de aankoop en de zonen van Fries - Koen en Michiel - pakten de verkoop en de informatica aan."
Tweede winkel wordt resto
Na een halve eeuw startte de familie Bijttebier ook in Kortrijk een winkel. Koen Bijttebier runde die locatie, eerst op de Grote Markt en sinds 1989 op het Jozef Vandaleplein. Die winkel evolueerde meer in de richting van het koken, tot het eind 2017 werd omgevormd tot het lunchrestaurant 'La Cantine', uitgebaat door Koen, zijn vrouw, zijn dochter en haar partner.
De Europese leveranciers van de groothandel gingen intussen steeds vaker direct beleveren, waardoor Bijttebier besliste om te focussen op de winkel, met enkele agenturen van vooraanstaande merken.
focus op winkel
De detailhandelszaak in Wevelgem werd verder uitgebouwd door Karel en zijn vrouw Carmen. "Samen met onze zoon Thomas en ervaren medewerkster Katleen beheren wij de winkel van 700 m². Iedereen springt wel overal eens in, maar in hoofdzaak staat Carmen in voor de nieuwe collecties en verkoop. Thomas heeft de verantwoordelijkheid over administratie en webshop, terwijl Katleen de winkelpresentatie voor haar rekening neemt. Als winkel willen wij een onmisbare schakel voor huiselijk genot zijn. Dat gaat van koken over nuttige geschenken tot genieten."
assortiment
leveringszekerheid
"Wij kiezen voor een ruime waaier aan merkleveranciers, vooral van Europese oorsprong", vertelt Karel. "De laatste tijd komen daar ook steeds meer nieuwe, creatieve, Belgische leveranciers bij. Innovaties testen wij een jaar lang ... en als die werken, blijven ze. Daarnaast blijven de gevestigde merken natuurlijk dé trekkers. Belangrijk daarbij is de betrouwbaarheid. We zijn het aan onze klanten verplicht om toch een zekere continuïteit te verzekeren, dat is nu eenmaal service! Je kunt niet het ene jaar een servies verkopen om het jaar daarop mensen te moeten ontgoochelen als ze aanvullingen of vervangingen zoeken."
Gelukkig beschikt Bijttebier zelf over een niet geringe voorraad. "Op de verdieping boven de winkel hebben wij een voorraadruimte die bijna dezelfde oppervlakte beslaat als de winkelruimte", zegt Karel. "Daar maken we slim gebruik van, zodat we steeds voldoende stuks in huis hebben van de meest courante producten. De consument zal niet snel terugkeren voor een item indien dat niet voorradig is, dus het is zaak om het product op dat moment in huis te hebben."
meerwaarde
"Het bezoeken van onze leveranciers - en het eventueel bijwonen van hun opleidingen - vinden wij belangrijk om onszelf te overtuigen van de kwaliteit en de mogelijkheden van het product. Via ons vindt die informatie dan haar weg naar de consument, een echte meerwaarde zodat de klant op de juiste manier met het product kan werken."
Inspiratie
Bijttebier wil zijn klanten inspireren, maar wordt zelf ook door die klanten geïnspireerd. Daarnaast zijn ook (internationale) beurzen én het vrouwelijk oog van goudwaarde voor de winkel.
Beursbezoek met female touch
"Wij bezoeken steeds belangrijke beurzen als Maison & Objet (Parijs), ShowUp (Den Bosch), Ambiente (Frankfurt) en Trademart (Brussel) om er op zoek te gaan naar naar het beste wat er op de Belgische en Europese markt te vinden is", verklapt Karel. "Daarbij kijken we naar kwaliteit, originaliteit en langetermijnmogelijkheden, zonder daarbij de prijs uit het oog te verliezen."
Belangrijk bij die beursbezoeken voor Karel is de aanwezigheid van zijn vrouw, en ook vaak van Virginie (echtgenote van zijn zoon Thomas). "Het vrouwelijke oog ziet toch telkens weer iets waar wij minder op letten. De traditionele rolpatronen zijn dan misschien wel aan het veranderen, maar op vandaag is het merendeel van de beslissingsnemers in onze winkel nog steeds vrouwelijk. Zij zijn ook vaak nog de gebruikers, die op die manier ook een praktische kijk op producten hebben. Het loont dan ook om bij de prospectie en aankoop een 'female touch' te hebben."
Luisteren en leren
Ook uit klantencontacten haalt Bijttebier veel informatie, bekent Karel: "Wij luisteren echt naar de klant, proberen de juiste vragen te stellen en naar de geschikte oplossing te zoeken. Je kan iemand bijvoorbeeld tientallen pannen verkopen, maar het is de bedoeling om de exacte pan te vinden voor zijn of haar noden, afgestemd op kookgedrag, gezinsgrootte ... Met gericht vragen en luisteren, leren wij op onze beurt van klanten."
"Met gericht vragen en luisteren, leren wij op onze beurt van klanten"
Een voorbeeldje? "De winkel bevindt zich op een boogscheut van de Leie en het fietspad van en naar Kortrijk.", steekt Karel van wal. "We merkten dat steeds meer klanten via die weg met hun (elektrische) fiets de weg vonden. Toen een van hen ons de tip gaf om ook haken te voorzien waaraan ze hun fiets veilig konden bevestigen, hebben wij daarvoor gezorgd." Vandaag kunnen de fietsers veilig hun fiets stallen in de overdekte parking, waar ook klanten met de auto kunnen staan. Via de galerij aan de straatkant kan iedereen zo zelfs droog en beschut naar de etalages en de winkelingang.
Belevingswinkel
Bij het binnentreden van de winkel in Wevelgem valt meteen op dat er ruimte is, hoewel er toch een uitgebreid assortiment uitgestald is. "Het is dé truc om een evenwicht te vinden tussen mooi en ordelijk presenteren en toch een soort huiselijkheid te creëren", weet Karel. "Onze recente ledverlichting zorgt voor voldoende licht, zonder al te fel te schijnen. Er speelt ook steeds wat muziek en ook laten we altijd minstens een geurkaars uit het assortiment branden. Dat zorgt meteen voor wat sfeer, zowel met licht als met geur. Bovendien prikkelt dat vaak de klanten, die dan soms dezelfde kaars aankopen."
Uitgekiend traject
De winkel opent zich voor de klant met een centrale gang waarin o.a. een mooi gedekte tafel staat met daarachter de kassa/balie, voor het kookgedeelte. "We plaatsen de kassa - die vroeger helemaal achterin stond - meer centraal. Met de ingang vooraan en uitgang langs de zijkant ter hoogte van die balie, moeten de klanten zo het grootste deel van de winkelruimte al door. Op dat traject heb je al vaak de kans dat er bepaalde producten hun aandacht trekken."
Langs de linker- en rechterkant van die gang bevinden zich telkens een aantal inhammen, gewijd aan een specifiek thema of merk. "De bordjes aan de inhammen zijn verwisselbaar. We switchen die dan ook regelmatig om zo het winkelinterieur telkens aan te passen. Ook de ruime etalages vooraan krijgen bijna maandelijks een update om het voor de klanten interessant te houden. We proberen de uitgestalde producten beperkt te houden, maar voorzien wel voldoende 'snuisterruimte' waarin klanten zich even kunnen verliezen. Nieuw is ook de koffiecorner, waar we een selectie koffievolautomaten meteen ook kunnen demonstreren."
Demonstraties
Het gedeelte achteraan de winkel, voorbij de centrale balie, is voorbehouden voor koken. Daar staat ook een balie met werkblad, inclusief functionerende kookplaten. "Demo's zijn vandaag onontbeerlijk", weet Karel. "Het helpt om mensen de nodige praktische informatie te geven, maar ook om hen te inspireren. Recent vond nog de workshop 'energiezuinig koken' plaats. Daarbij worden natuurlijk bepaalde kookproducten gebruikt, maar het draait dan niet puur daarom."
Meerwaarde bewijzen
Wie Bijttebier binnenstapt, heeft meteen door dat het geen hard discounter betreft. Kwaliteit kost nu eenmaal geld, maar klanten moeten toch vaak overtuigd worden. "Een mens schuift gemiddeld in zijn leven een 75.000 keer zijn voeten onder tafel", verklaart Karel. "Dan denk ik dat een investering in een leuk ontbijtservies, klassevolle glazen, een mooie bordenreeks en/of bijpassend bestek best wel veroorloofd is. Zo wordt de tijd die u doorbrengt aan tafel meteen een dagelijks plezier. Bovendien zal dergelijke investering in kwaliteit zich altijd lonen; want degelijkheid gaat langer mee."
online realiteit
Sinds 2018 heeft Bijttebier ook een webshop, die mee werd gelanceerd met een nieuwe website. "Gelukkig was die up-and-running voor de coronaperiode, waarin een online boom merkbaar was. Dat was aanvankelijk wel een heel werk om alle artikels in te laden e.d. maar het wierp daarna zijn vruchten af. En het gaat nog steeds in stijgende lijn", weet Thomas Bijttebier. "Merkartikelen doen het goed, maar ook onze geschenkbon wordt vaak aangekocht."
"Wat we ook merken is dat mensen vaak al op onze website rondkeken en zich informeerden voor ze naar de winkel komen", vertelt Karel. "Maar dan zakken ze toch naar de fysieke winkel af om het product in het echt te zien, vast te houden ... Op die momenten krijgen ze van ons ook nog extra informatie waardoor hun winkelbezoek toch een meerwaarde biedt i.v.m. online shoppen."
"De consument wordt steeds kritischer, maar koopt daardoor wel goed doordacht en functioneel. Daar stemmen wij natuurlijk ons aanbod op af", besluit Karel Bijttebier.