LAAT JONGEREN SERVIEZEN ZELF COMBINEREN
JONGE CONSUMENT WIL PERSOONLIJKHEID WEERSPIEGELEN IN SERVIES
Jongeren haken snel in op de serviestrends van het moment zoals bijvoorbeeld gekleurd servies in organische vormen. In ieder geval moet het servies de persoonlijkheid van de jonge consument weergeven, waarbij natuurlijke materialen heel populair zijn. Daarbij stelt hij of zij ook eigenhandig serviezen samen, vanuit het gevoel, een concept of een stijl. Zet daartoe aan door verschillende elementen van verschillende serviezen naast elkaar te presenteren. Toon ook via Instagram hoe een eenvoudig gerecht eruit kan zien, als u het mooi presenteert. En speel ten slotte zeker in op food- en interieurtrends, zoals met veel kommetjes en schaaltjes.
ALGEMENE TRENDS VOOR HET KOMENDE JAAR
Nog steeds kleurrijk
De trend van gekleurd servies zet zich door. Opvallend is dat de felle kleuren echter verdwijnen en plaatsmaken voor aardse tinten. De kleuren worden ietwat subtieler, of ze krijgen een grijzige ondertoon. Tegelijkertijd doet gespikkeld servies het goed, net als de kleur blauw.
Strakke ronde vorm
Daarnaast valt het op dat organische vormen nog steeds aanwezig zijn, maar dat ook de strakke ronde vormen opnieuw aan populariteit winnen.
Combineren, combineren
De hedendaagse consument combineert graag verschillende serviezen, zolang de stijlen ervan maar passen. Voorts valt het op dat eindgebruikers en fabrikanten vandaag kleuren, materialen, vormen en texturen door elkaar mengen, tot één geheel.
WAAR ZIJN JONGEREN NAAR OP ZOEK?
Gekleurd servies met organische vormen
Zo volgen jonge consumenten zeker de trend van het gekleurde servies, in organische vormen. Ze gaan eerder voor gewaagd. Die tendens zet zich ook door in het bestek. Een inoxkleurig bestek is niet noodzakelijk nog een vereiste, gekleurd bestek in goudkleur of zwart wint aan interesse. Daarnaast ligt een volledig zwart servies dan weer zeer goed in de markt. Zowel de kleur als het design - Scandinavisch - zijn volgens de aanbieder in bij jongeren. Zelfs de retrodesigns slaan terug aan bij deze doelgroep: pastelkleuren, gekleurde glazen met reliëf.
Persoonlijkheid
Jonge consumenten willen vandaag ook een servies met een uitstraling dat hun persoonlijkheid weergeeft. Heel populair zijn daarbij natuurlijke materialen, zoals aardewerk en hout (bv. bamboe), en de al eerder vermelde onregelmatige vormen, die het servies een ambachtelijk karakter geven.
Toch ook vallen voor wit?
Een merk verkoopt serviezen gemaakt door verschillende architecten en designers. Het ontwerp ervan wordt dan meestal vergezeld van een bestek van dezelfde hand. De fabrikant volgt echter niet echt een trend: alle serviezen zijn wit, op één na, en zitten in een bepaalde prijsklasse. Zo bereikt hij naar eigen zeggen minder een jong publiek.
Tijdloos karakter
Hoewel jongeren volgens hem wel overtuigd zouden kunnen worden door de mooie vorm, de naam en net het tijdloze karakter. Het servies kan ook per stuk gekocht worden, zodat de consument het bijeen kan sparen. Of zodat hij zelf verschillende modellen kan combineren, per persoon.
JONGEREN COMBINEREN ZELF
Veel minder volledige serviezen aankopen
Jongeren kopen zelden tot nooit nog een volledig servies, zoals vroeger. Ze gaan bijvoorbeeld eerder voor een ontbijtsetje van borden en tassen/mokken voor vier personen.
Zelf opbouwen vanuit eigen gevoel, stijl of concept
Daarentegen vertrekken zij, maar ook volwassenen, zoals we daarnet al lazen, eerder vanuit het gevoel. Ze denken vanuit een concept. Komen ze tijdens het winkelen bijvoorbeeld een trendy item tegen dat ze leuk vinden, dan stellen ze daar zelf alle andere zaken op af, tot in de puntjes. Of ze hebben al een stijl of concept in het achterhoofd, zoals de bohemienstijl, en zoeken dan leuke items die daarbij passen. Opnieuw: het geheel mag voldoende variëren, zolang alles maar mooi bij elkaar past.
ANDERE INVLOEDEN BIJ JONGEREN
Food- en interieurtrends
Ook foodtrends spelen een grote rol in de keuze van jonge consumenten. Zoals die van healthy food, met de opkomst van de açaibowls. Açai is een palmbes, waarvan het vlees als een smoothie in een bowl wordt opgediend, bijvoorbeeld afgewerkt met granola en banaan. Of de pokébowl, een Hawaïaans gerecht met vooral rijst, groenten en gemarineerde rauwe vis (er bestaan ook veggieversies en varianten met vlees). Deze trends hebben een enorme stijging in de vraag naar kommen teweeggebracht. Ook andere tendensen zoals fingerfood, food sharing en Oosterse keuken, of gewoonweg het aperitief, dragen bij tot de populariteit van schaaltjes en kommetjes. Daarnaast hebben interieurtrends vaak een belangrijke invloed. Zoals bij jongeren die de bohemienwoonstijl willen volgen, en daar dan alles - ook het servies - tot in de puntjes op afstemmen.
Duurzaamheid en functioneel
Tegelijkertijd blijft het functionele belangrijk. Een van hen speelt naar eigen zeggen in op de trend van duurzaamheid en functionaliteit met een lijn waarin bamboe de hoofdrol speelt - een van de natuurlijke materialen die daarnet nog zeer populair bleken te zijn. Een bamboebord valt daarbij te combineren met een plankje of kommetje uit hetzelfde materiaal.