ServiezenPremium

LAAT JONGEREN SERVIEZEN ZELF COMBINEREN

JONGE CONSUMENT WIL PERSOONLIJKHEID WEERSPIEGELEN IN SERVIES

Jongeren haken snel in op de serviestrends van het moment zoals bijvoorbeeld gekleurd servies in organische vormen. In ieder geval moet het servies de persoonlijkheid van de jonge consument weergeven, waarbij natuurlijke materialen heel populair zijn. Daarbij stelt hij of zij ook eigenhandig serviezen samen, vanuit het gevoel, een concept of een stijl. Zet daartoe aan door verschillende elementen van verschillende serviezen naast elkaar te presenteren. Toon ook via Instagram hoe een eenvoudig gerecht eruit kan zien, als u het mooi presenteert. En speel ten slotte zeker in op food- en interieurtrends, zoals met veel kommetjes en schaaltjes.

Met deze jeugdige LEO-lijn speelt bergHOFF in op de trend van duurzaamheid en functionaliteit

ALGEMENE TRENDS VOOR HET KOMENDE JAAR

Nog steeds kleurrijk

De trend van gekleurd servies zet zich door. Opvallend is dat de felle kleuren echter verdwijnen en plaatsmaken voor aardse tinten. De kleuren worden ietwat subtieler, of ze krijgen een grijzige ondertoon. Tegelijkertijd doet gespikkeld servies het goed, net als de kleur blauw.

Strakke ronde vorm

Daarnaast valt het op dat organische vormen nog steeds aanwezig zijn, maar dat ook de strakke ronde vormen opnieuw aan populariteit winnen.

Combineren, combineren

De hedendaagse consument combineert graag verschillende serviezen, zolang de stijlen ervan maar passen. Voorts valt het op dat eindgebruikers en fabrikanten vandaag kleuren, materialen, vormen en texturen door elkaar mengen, tot één geheel.

servies

WAAR ZIJN JONGEREN NAAR OP ZOEK?

Gekleurd servies met organische vormen

Zo volgen jonge consumenten zeker de trend van het gekleurde servies, in organische vormen. Ze gaan eerder voor gewaagd. Die tendens zet zich ook door in het bestek. Een inoxkleurig bestek is niet noodzakelijk nog een vereiste, gekleurd bestek in goudkleur of zwart wint aan interesse. Daarnaast ligt een volledig zwart servies dan weer zeer goed in de markt. Zowel de kleur als het design - Scandinavisch - zijn volgens de aanbieder in bij jongeren. Zelfs de retrodesigns slaan terug aan bij deze doelgroep: pastelkleuren, gekleurde glazen met reliëf.

servies

Persoonlijkheid

Jonge consumenten willen vandaag ook een servies met een uitstraling dat hun persoonlijkheid weergeeft. Heel populair zijn daarbij natuurlijke materialen, zoals aardewerk en hout (bv. bamboe), en de al eerder vermelde onregelmatige vormen, die het servies een ambachtelijk karakter geven.

Toch ook vallen voor wit?

Een merk verkoopt serviezen gemaakt door verschillende architecten en designers. Het ontwerp ervan wordt dan meestal vergezeld van een bestek van dezelfde hand. De fabrikant volgt echter niet echt een trend: alle serviezen zijn wit, op één na, en zitten in een bepaalde prijsklasse. Zo bereikt hij naar eigen zeggen minder een jong publiek.

Tijdloos karakter

Hoewel jongeren volgens hem wel overtuigd zouden kunnen worden door de mooie vorm, de naam en net het tijdloze karakter. Het servies kan ook per stuk gekocht worden, zodat de consument het bijeen kan sparen. Of zodat hij zelf verschillende modellen kan combineren, per persoon.

JONGEREN COMBINEREN ZELF

Veel minder volledige serviezen aankopen

Jongeren kopen zelden tot nooit nog een volledig servies, zoals vroeger. Ze gaan bijvoorbeeld eerder voor een ontbijtsetje van borden en tassen/mokken voor vier personen.

Zelf opbouwen vanuit eigen gevoel, stijl of concept

Daarentegen vertrekken zij, maar ook volwassenen, zoals we daarnet al lazen, eerder vanuit het gevoel. Ze denken vanuit een concept. Komen ze tijdens het winkelen bijvoorbeeld een trendy item tegen dat ze leuk vinden, dan stellen ze daar zelf alle andere zaken op af, tot in de puntjes. Of ze hebben al een stijl of concept in het achterhoofd, zoals de bohemienstijl, en zoeken dan leuke items die daarbij passen. Opnieuw: het geheel mag voldoende variëren, zolang alles maar mooi bij elkaar past.

ANDERE INVLOEDEN BIJ JONGEREN

Food- en interieurtrends

Ook foodtrends spelen een grote rol in de keuze van jonge consumenten. Zoals die van healthy food, met de opkomst van de açaibowls. Açai is een palmbes, waarvan het vlees als een smoothie in een bowl wordt opgediend, bijvoorbeeld afgewerkt met granola en banaan. Of de pokébowl, een Hawaïaans gerecht met vooral rijst, groenten en gemarineerde rauwe vis (er bestaan ook veggieversies en varianten met vlees). Deze trends hebben een enorme stijging in de vraag naar kommen teweeggebracht. Ook andere tendensen zoals fingerfood, food sharing en Oosterse keuken, of gewoonweg het aperitief, dragen bij tot de populariteit van schaaltjes en kommetjes. Daarnaast hebben interieurtrends vaak een belangrijke invloed. Zoals bij jongeren die de bohemienwoonstijl willen volgen, en daar dan alles - ook het servies - tot in de puntjes op afstemmen.

servies

Duurzaamheid en functioneel

Tegelijkertijd blijft het functionele belangrijk. Een van hen speelt naar eigen zeggen in op de trend van duurzaamheid en functionaliteit met een lijn waarin bamboe de hoofdrol speelt - een van de natuurlijke materialen die daarnet nog zeer populair bleken te zijn. Een bamboebord valt daarbij te combineren met een plankje of kommetje uit hetzelfde materiaal.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine