KOFFIEBONEN EN CAPSULES ZITTEN STEVIG IN DE LIFT
Op zoek naar een kwalitatieve koffiebeleving met voldoende variatie
Op 29 september was het in België de Nationale Dag van de Koffie. Twee dagen later, op 1 oktober, vierden we ook de Internationale Dag van de Koffie. Het zwarte goud werd daarbij weer stevig in de kijker gezet. Logisch, want de koffiehype blijft maar duren en de Belgische ‘in home’ koffiemarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan 4 miljard tassen. Maar wat drinkt de consument nu het liefst en welke grote trends zien we? Wij legden ons oor te luisteren bij één internationale speler en één ambachtelijke producent. En hoewel ze elk hun eigen accenten leggen, zijn ze het over één ding volledig eens: innovatie en variatie krijgen de grootste prioriteit.
STABIELE MARKT
De totale Belgische koffiemarkt in retail is vandaag goed voor zo'n 440 miljoen euro. Op lange termijn laat deze markt in waarde geen grote pieken of dalen zien. In volume zijn de cijfers licht negatief en dat is vooral te wijten aan de verliezen die het subsegment van de gemalen koffie jaar na jaar laat optekenen.
VIER SEGMENTEN
De koffiemarkt telt 4 grote segmenten: pads & caps, gemalen & bonenkoffie, oploskoffie en opzetkoffiefilters.
Gabriela Gómez-Bel, Marketing Manager Nescafé & Starbucks bij Nestlé Belgilux: “Het segment van de individuele pads & caps zit de laatste jaren stevig in de lift en stijgt ook op het vlak van household penetratie. De groei komt hier voornamelijk van de capsules; de pads laten immers een lichte daling optekenen. Bij de gemalen & bonenkoffie – nog steeds het grootste segment van de totale categorie – zit de gemalen koffie echt in een neerwaartse spiraal. De bonen doen het dan weer erg goed en rollen vlotjes over de toonbank. Zij vormen nog steeds een klein subsegment, goed voor zo'n 10 procent van de totale markt, maar ze laten wel een double-digitgroei zien.
Het segment van de oploskoffie, dat nog steeds 13% van de totale koffiemarkt inneemt, is in lichte daling. Net als dat van de opzetkoffiefilters, een bijzonder klein en ook nog eens dalend segment.
Bij de samenstelling van het assortiment is het belangrijk dat de retailer kijkt naar de groeiende segmenten en subsegmenten én dat hij kiest voor producten die echt beantwoorden aan de hedendaagse trends en consumentenbehoeften.”
De grote koffie-enquête
Afgelopen zomer peilde Panos in een uitgebreide koffie-enquête bij 3.536 respondenten naar hoe, waar, wanneer en waarom Belgen koffiedrinken.
Deze enquête leverde heel wat interessante resultaten op:
- 50+’ers zijn de grootste koffiedrinkers
- Jongeren drinken het liefst een verwenkoffie of een koffierecept met melk
- Mannen drinken vaker veel koffie (minstens 5 tassen per dag) dan vrouwen
- Mannen drinken veel vaker zwarte koffie (68%) dan vrouwen (46%)
- 40% drinkt koffie om wakker te worden, 18% voor meer concentratie
- 10% van de Belgen koopt minstens eenmaal per dag koffie buitenshuis (horeca, on-the-go)
- We willen meer betalen voor een kwaliteitsvolle koffie die door een professionele barista gezet wordt
TRENDS & INNOVATIES
Kwalitatieve koffiebeleving
De Belgische consument is op zoek naar een kwalitatieve koffiebeleving en dat duwt hem bijna automatisch richting koffiebonen en capsules.
Patrick Hanssens, zaakvoerder & koffiebrander van Grootmoeders Koffie: “De consument toont enorm veel interesse in koffiebonen, en zeker in bonen van ambachtelijke koffiebranderijen zoals de onze. Koffiebonen bewaren beter hun aroma en bij het zetten van de koffie komt tijdens het malen direct meer aroma vrij. Bovendien is Grootmoeders Koffie een Erkend Streekproduct, en ook dat zorgt voor een toenemende belangstelling.
Consumenten weten immers dat ze bij ons terecht kunnen voor koffie met meerwaarde. Bij Grootmoeders Koffie ligt de focus op het onderscheidende karakter, door de samenstelling van de mengeling en de heel langzame branding.”
Convenience
Naast die zoektocht naar een kwalitatieve koffiebeleving speelt ook gebruiksgemak een steeds belangrijkere rol. Iedereen wil zijn favoriete koffie op een makkelijke en snelle manier kunnen bereiden. En dat vertaalt zich in een toenemende vraag naar voorgedoseerde koffieoplossingen, en dan voornamelijk naar de individuele capsules.
Gabriela Gómez-Bel: “Laatste nieuwigheid in ons gamma zijn de Starbucks by Nespresso capsules, een gloednieuw gamma dat volledig afgestemd is op het Nespresso-systeem. Bovendien zijn de capsules vervaardigd uit 100% recycleerbaar aluminium. Een mooie innovatie die niet alleen inspeelt op convenience dankzij de individuele capsules maar die ook nog eens zorgt voor een kwalitatieve koffiebeleving.”
Variatie
Net zoals in de meeste andere productcategorieën, gaan consumenten ook voor koffie op zoek naar variatie. Liefhebbers van warme dranken houden er immers van om nieuwe smaakvariëteiten te ontdekken: nieuwe herkomsten, nieuwe blends ...
Patrick Hanssens: “Grootmoeders Koffie blijft dynamiseren door nieuwe variëteiten te ontwikkelen die ons merk ondersteunen en Grootmoeder jong houden. Zo hebben we bijvoorbeeld de Coureur Espresso en Filterkoffie Coureur ontwikkeld voor de fietsliefhebber, de sporter en de supporter. Voor dit gamma gebruiken we veelal Colombiaanse koffie en zorgen we voor een aromarijke smaak met een knipoog naar de wielerwereld.”
Gabriela Gómez-Bel: “Consumenten tonen steeds meer interesse in koffie en gaan op zoek naar meer variatie maar ook naar extra informatie over de herkomst, de bereiding ... Om in te spelen op hun wensen brengen wij geregeld nieuwe origines op de markt. Zo pakten we dit jaar uit met drie nieuwe origines in het Nescafé Gold-gamma.
En ook het Dolce Gusto Nescafé-assortiment werd aangevuld met nieuwe origines.”