Carrefour Market Scheldewindeke is 'Groentevakman 2022'
Carrefour Market Scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'Groentevakman' weg. De buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel, voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit, en voor de acties die de seizoensgroenten promoten. Niet verwonderlijk dat de winkel een meer dan gemiddelde omzet draait in de categorie groenten en fruit.
Wedstrijd voor 8e keer
De wedstrijd Groentevakman 2022 werd voor de achtste keer georganiseerd door Flandria, Boerenbond, Buurtsuper.be en VLAM. In de categorie buurtsupermarkten ging Carrefour Market Scheldewindeke met de eer lopen. En dat verwondert ons niet als we eigenaar Frederic Van Landeghem bij het binnenkomen al zijn medewerkers individueel even zien aanspreken. En als we Nathalie De Loore, verantwoordelijk voor groenten en fruit, dolenthousiast over haar afdeling horen vertellen.
Alles op 'vers' na verbouwing
Eerst even een korte geschiedenis: Frederic nam Carrefour Market Scheldewindeke nog geen twee jaar geleden over. In oktober 2021 werd de winkel volledig verbouwd: de vloer, de verlichting, de koelkasten, enzovoort moesten eraan geloven en de afdelingen vers – kaas, traiteur, beenhouwerij en groenten en fruit – krijgen nu alle aandacht (ten koste van een deel parfumerie en droge voeding). De groenten en het fruit lonken uitnodigend naar de klanten bij het binnenkomen van de winkel.
Eerste stap: genomineerd zijn
Els Van Bever, de winkelverantwoordelijke, en Nathalie zagen het in het voorjaar 2022 direct zitten om mee te dingen naar de titel 'Groentevakman 2022'. Dat zou pas het ultieme bewijs zijn dat de groenten- en fruitafdeling veel goedkeuring geniet. Zij pakten het wedstrijdproject in handen. De eerste stap: er alles aan doen dat je bij de genomineerden hoort. En dat kon door aantrekkelijke foto's van de rayon in te sturen, samen met een motivatie waarom Carrefour Market Scheldewindeke wou deelnemen. Operatie geslaagd. Er zouden mystery shoppers langskomen de daaropvolgende weken om de aantrekkelijkheid van de rayon en het aanbod te beoordelen.
'Mama, jij bent paradijselijk'
Actie wenskaarten voor mama
Frederic: "Alle genomineerden moesten een actie bedenken om de klanten te motiveren voor lokale groenten en lokaal fruit te kiezen. Omdat Moederdag in aantocht was, kozen we voor postkaarten met leuke afbeeldingen en opschriften voor alle moeders. Gratis mee te nemen in de winkel. Ze werden mee uitgewerkt door Elmo Studios, dat samen met ons de sociale media van het winkelpunt onderhoudt."
Groenteboeket te winnen
Op de wenskaarten voerden groenten en fruit zowel in woord als in beeld uiteraard de hoofdtoon. Enkele voorbeelden: 'Vandaag zet ik je in de bloemkolen' (illustratie van bloemkolen als bloem in een vaas), 'Ik hou onkoollofelijk veel van jou' (blaadjes kool in vorm van vinkje), 'Mama, jij bent paradijselijk' (lachende radijsjes), 'I carrot live without you, mom' (lachende worteltjes). Via sociale media kon je een kaartje doorsturen naar je mama, en Carrefour Market Scheldewindeke en de mama taggen. Daarmee konden klanten een groenteboeket winnen om mama in de groentjes te zetten.
1.000 euro, promomateriaal en meer
Dankzij de goede scores van de mystery shopper en de originele en efficiënte actie, mag Carrefour Market Scheldewindeke zich Groentevakman 2022 noemen. En daar is iedereen fier op: de poster met een foto van de prijsuitreiking valt meteen op als je de winkel binnenstapt. De overwinning leverde niet alleen een cheque van 1.000 euro op (die binnenkort van pas komt bij een teambuildingevent), maar ook een degustatie van Flandria in de winkel, schorten van Flandria, promomateriaal (vlaggetjes met 'winnaar' op) en ruime aandacht in de media. Frederic: "En op een buurtsuperfeest werd de overwinning nog eens gevierd met een delegatie van winkelmedewerkers. Fijn dat we daar mochten bij zijn."
Belgisch en lokaal
Met dank aan Carrefour
"We hebben de wedstrijd gewonnen omdat we zoveel mogelijk Belgische producten verkopen, en als het even kan zelfs lokale (aardappelen, aardbeien …). Dat kan allemaal mede dankzij Carrefour, dat zeer sterk inzet op vers en Belgisch. Zelfs lokale producten kunnen we laten factureren via het centrale aankoopsysteem", vertelt Frederic.
Tip volgens seizoen
Sociale media spelen ook een grote rol. Voor elke afdeling post Carrefour Market Scheldewindeke regelmatig nieuws. Voor de groenten- en fruitafdeling zagen we in het begin van juni een post passeren over venkel, een van de groenten van die maand, met een tip dat je het groen kan gebruiken als kruid en de knol als groente. En zo ook worden klanten gestimuleerd om lokale en seizoensgroenten te kiezen.
Kers op de taart
Inzet winkelteam
Nathalie blinkt van fierheid met de erkenning: "Ik was echt wel onder de indruk toen we vernamen dat we als winnaar uit de bus kwamen. Het is een fijne bevestiging voor de inzet van het hele winkelteam. Het is de kers op de taart. Maar we doen het natuurlijk niet voor ons, wel voor onze klanten."
Label 'Belgisch product'
Wat ons opviel in de rayon groenten en fruit: alles ligt er netjes bij, goed gevuld en ziet er bijzonder fris uit. De prijsaanduidingen zijn duidelijk, er hangt een kaartje 'Belgisch product' of 'Flandria' bij, of het kwaliteitslabel Carrefour waar van toepassing. En dat is toch wel handig, wetende dat de huidige consument meer en meer openstaat voor lokale producten.
Affiche van de maand
Verder springt de affiche 'Groenten en fruit van het seizoen' voor de lopende maand in het oog: "Ik stem de bestellingen zoveel mogelijk af op de seizoenen. Anders komt er te veel transport, CO2-uitstoot, enzovoort aan te pas. Daar doen we liever niet aan mee. Aan het begin van een seizoen leggen we de betreffende groenten en het fruit in kwestie graag helemaal vooraan. Dat is dan het eerste wat de klant ziet als hij de winkel binnenkomt. Naarmate hun seizoen opschuift en er andere groenten in aanmerking komen, krijgen ze een minder prominente plaats", legt Nathalie uit. "De kunst is op tijd te stoppen met het verkopen van een seizoensproduct", lacht Frederic.
Schoonste plekje
"Fijn om te horen dat er in het dorp gesproken wordt over onze overwinning. Ze vernamen het nieuws in de pers of via sociale media. Het doet deugd dat klanten ons nog elke dag complimenten geven met de prijs. De afdeling groenten en fruit is daarom niet het schoonste plekje van de winkel, want andere afdelingen zijn even mooi, maar wel het gezondste", besluit Nathalie.
Carrefour Market Scheldewindeke
Open: alle dagen van 8.00 uur tot 19.00 uur (zondag gesloten)
Winkel op die locatie: 30 jaar
Sinds begin 2020: van eigenaar Frederic Van Landeghem
Winkeloppervlakte: 850 m2
Oppervlakte groenten en fruit: zo'n 85 m2
Aantal medewerkers: 16 + flexwerkers en studenten (voor vakantie- en weekendwerk)
Gemiddeld kassaticket: 29 euro