Biogroenten & -fruitPremium

Carrefour Market Scheldewindeke is 'Groentevakman 2022'

Carrefour Market Scheldewindeke groetenrayon
De winkel werd beloond voor de nadruk op vers en lokaal en voor de acties die seizoensgroenten promoten

Carrefour Market Scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'Groentevakman' weg. De buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel, voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit, en voor de acties die de seizoensgroenten promoten. Niet verwonderlijk dat de winkel een meer dan gemiddelde omzet draait in de categorie groenten en fruit.

Wedstrijd voor 8e keer

De wedstrijd Groentevakman 2022 werd voor de achtste keer georganiseerd door Flandria, Boerenbond, Buurtsuper.be en VLAM. In de categorie buurtsupermarkten ging Carrefour Market Scheldewindeke met de eer lopen. En dat verwondert ons niet als we eigenaar Frederic Van Landeghem bij het binnenkomen al zijn medewerkers individueel even zien aanspreken. En als we Nathalie De Loore, verantwoordelijk voor groenten en fruit, dolenthousiast over haar afdeling horen vertellen.

Alles op 'vers' na verbouwing

Eerst even een korte geschiedenis: Frederic nam Carrefour Market Scheldewindeke nog geen twee jaar geleden over. In oktober 2021 werd de winkel volledig verbouwd: de vloer, de verlichting, de koelkasten, enzovoort moesten eraan geloven en de afdelingen vers – kaas, traiteur, beenhouwerij en groenten en fruit – krijgen nu alle aandacht (ten koste van een deel parfumerie en droge voeding). De groenten en het fruit lonken uitnodigend naar de klanten bij het binnenkomen van de winkel.

Eerste stap: genomineerd zijn

Els Van Bever, de winkelverantwoordelijke, en Nathalie zagen het in het voorjaar 2022 direct zitten om mee te dingen naar de titel 'Groentevakman 2022'. Dat zou pas het ultieme bewijs zijn dat de groenten- en fruitafdeling veel goedkeuring geniet. Zij pakten het wedstrijdproject in handen. De eerste stap: er alles aan doen dat je bij de genomineerden hoort. En dat kon door aantrekkelijke foto's van de rayon in te sturen, samen met een motivatie waarom Carrefour Market Scheldewindeke wou deelnemen. Operatie geslaagd. Er zouden mystery shoppers langskomen de daaropvolgende weken om de aantrekkelijkheid van de rayon en het aanbod te beoordelen.

Winnaar Groentevakman Carrefour Scheldewindeke

Bij het binnenkomen van de winkel prijkt de affiche van de overwinning 'Groentevakman 2022'

'Mama, jij bent paradijselijk'

Actie wenskaarten voor mama

Frederic: "Alle genomineerden moesten een actie bedenken om de klanten te motiveren voor lokale groenten en lokaal fruit te kiezen. Omdat Moederdag in aantocht was, kozen we voor postkaarten met leuke afbeeldingen en opschriften voor alle moeders. Gratis mee te nemen in de winkel. Ze werden mee uitgewerkt door Elmo Studios, dat samen met ons de sociale media van het winkelpunt onderhoudt."

Postkaarten Carrefour Scheldewindeke
De postkaarten met leuke afbeeldingen en opschriften waren gratis mee te nemen in de winkel

Groenteboeket te winnen

Op de wenskaarten voerden groenten en fruit zowel in woord als in beeld uiteraard de hoofdtoon. Enkele voorbeelden: 'Vandaag zet ik je in de bloemkolen' (illustratie van bloemkolen als bloem in een vaas), 'Ik hou onkoollofelijk veel van jou' (blaadjes kool in vorm van vinkje), 'Mama, jij bent paradijselijk' (lachende radijsjes), 'I carrot live without you, mom' (lachende worteltjes). Via sociale media kon je een kaartje doorsturen naar je mama, en Carrefour Market Scheldewindeke en de mama taggen. Daarmee konden klanten een groenteboeket winnen om mama in de groentjes te zetten.

1.000 euro, promomateriaal en meer

Dankzij de goede scores van de mystery shopper en de originele en efficiënte actie, mag Carrefour Market Scheldewindeke zich Groentevakman 2022 noemen. En daar is iedereen fier op: de poster met een foto van de prijsuitreiking valt meteen op als je de winkel binnenstapt. De overwinning leverde niet alleen een cheque van 1.000 euro op (die binnenkort van pas komt bij een teambuildingevent), maar ook een degustatie van Flandria in de winkel, schorten van Flandria, promomateriaal (vlaggetjes met 'winnaar' op) en ruime aandacht in de media. Frederic: "En op een buurtsuperfeest werd de overwinning nog eens gevierd met een delegatie van winkelmedewerkers. Fijn dat we daar mochten bij zijn."

Verantwoordelijken Carrefour Scheldewindeke
Frederic Van Landeghem, eigenaar van Carrefour Market Scheldewindeke, en Nathalie De Loore, verantwoordelijk voor groenten en fruit

Belgisch en lokaal

Met dank aan Carrefour

"We hebben de wedstrijd gewonnen omdat we zoveel mogelijk Belgische producten verkopen, en als het even kan zelfs lokale (aardappelen, aardbeien …). Dat kan allemaal mede dankzij Carrefour, dat zeer sterk inzet op vers en Belgisch. Zelfs lokale producten kunnen we laten factureren via het centrale aankoopsysteem", vertelt Frederic.

Belgsiche tomaten Carrefour Scheldewindeke
 Bij de verschillende producten wordt er een woordje uitleg voorzien en wordt er duidelijk aangegeven wat Belgisch is

Tip volgens seizoen

Sociale media spelen ook een grote rol. Voor elke afdeling post Carrefour Market Scheldewindeke regelmatig nieuws. Voor de groenten- en fruitafdeling zagen we in het begin van juni een post passeren over venkel, een van de groenten van die maand, met een tip dat je het groen kan gebruiken als kruid en de knol als groente. En zo ook worden klanten gestimuleerd om lokale en seizoensgroenten te kiezen.

Kers op de taart

Inzet winkelteam

Nathalie blinkt van fierheid met de erkenning: "Ik was echt wel onder de indruk toen we vernamen dat we als winnaar uit de bus kwamen. Het is een fijne bevestiging voor de inzet van het hele winkelteam. Het is de kers op de taart. Maar we doen het natuurlijk niet voor ons, wel voor onze klanten."

Label 'Belgisch product'

Wat ons opviel in de rayon groenten en fruit: alles ligt er netjes bij, goed gevuld en ziet er bijzonder fris uit. De prijsaanduidingen zijn duidelijk, er hangt een kaartje 'Belgisch product' of 'Flandria' bij, of het kwaliteitslabel Carrefour waar van toepassing. En dat is toch wel handig, wetende dat de huidige consument meer en meer openstaat voor lokale producten.

Affiche van de maand

Verder springt de affiche 'Groenten en fruit van het seizoen' voor de lopende maand in het oog: "Ik stem de bestellingen zoveel mogelijk af op de seizoenen. Anders komt er te veel transport, CO2-uitstoot, enzovoort aan te pas. Daar doen we liever niet aan mee. Aan het begin van een seizoen leggen we de betreffende groenten en het fruit in kwestie graag helemaal vooraan. Dat is dan het eerste wat de klant ziet als hij de winkel binnenkomt. Naarmate hun seizoen opschuift en er andere groenten in aanmerking komen, krijgen ze een minder prominente plaats", legt Nathalie uit. "De kunst is op tijd te stoppen met het verkopen van een seizoensproduct", lacht Frederic.

Bord seizoensgroeten Carrefour Scheldewindeke
De affiche 'Groenten en fruit van het seizoen' wordt per maand aangepast

Schoonste plekje

"Fijn om te horen dat er in het dorp gesproken wordt over onze overwinning. Ze vernamen het nieuws in de pers of via sociale media. Het doet deugd dat klanten ons nog elke dag complimenten geven met de prijs. De afdeling groenten en fruit is daarom niet het schoonste plekje van de winkel, want andere afdelingen zijn even mooi, maar wel het gezondste", besluit Nathalie.

Omzet Carrefour Scheldewindeke
De omzet van de groenten- en fruitafdeling van Carrefour Market Scheldewindeke ligt hoger dan het gemiddelde van 9 à 10%, namelijk op 13,6%

 

Carrefour Market Scheldewindeke
Open: alle dagen van 8.00 uur tot 19.00 uur (zondag gesloten)
Winkel op die locatie: 30 jaar
Sinds begin 2020: van eigenaar Frederic Van Landeghem
Winkeloppervlakte: 850 m2
Oppervlakte groenten en fruit: zo'n 85 m2
Aantal medewerkers: 16 + flexwerkers en studenten (voor vakantie- en weekendwerk)
Gemiddeld kassaticket: 29 euro

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose

Gerelateerde artikels

Carrefour market waasmunster scoort met klantvriendelijkheid

Maxim van hulle (26), zelfstandige uitbater van een carrefour market in waasmunster, mag zich gedurende één jaar 'retail ambassadeur' en 'beste retail manager' noemen. tijdens de gala-avond op 27 november in san marco village (schelle) bleek dat hij met zijn carrefour market de hoogste score had behaald op het vlak van klantvriendelijkheid. hij sleepte zo de hospitality award in de categorie retail in de wacht. het resultaat van doorgedreven inspanningen om klanten te werven en te houden, en dit in moeilijke omstandigheden, namelijk aanslepende wegenwerken.

Nudging om meer plantaardig te eten werkt

Be4life, een onderzoekscentrum van de universiteit gent voerde in samenwerking met carrefour belgië een studie uit om te onderzoeken of het plaatsen van plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits zou kunnen leiden tot een toename in de verkoop.

Grote permacultuurtuin bij la mazerine

Thibaut vankeerbergen trad midden 2020 aan als manager bij carrefour market ‘la mazerine’ in genval onder de voorwaarde dat hij een beleid mocht uitstippelen dat de mens centraal zou stellen. en dat doet hij op alle vlakken. getuige zijn project ‘care for’: een permacultuurtuin aan de winkel.

Kabeljauw en zalm absolute toppers in visverkoop

Kabeljauw en zalm zijn samen goed voor meer dan de helft van de visverkoop. met raky tsoumpoulis, hoofd van de visafdeling bij carrefour belgië, focussen we op deze en andere bewegingen in de verkoop van vis en schaal- en schelpdieren.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine