Kabeljauw en zalm absolute toppers in visverkoop
Belgische klant is allergisch aan graten
Kabeljauw en zalm, samen goed voor meer dan de helft van de verkoop, blijven de absolute toppers in de visverkoop in de supermarkt. En de rog – vis van het jaar in 2021 – is bezig aan een sterke opmars. Met Raky Tsoumpoulis, hoofd van de visafdeling bij Carrefour België, focussen we op deze en andere bewegingen in de verkoop van vis en schaal- en schelpdieren. “De Belgische klant haat graten en kiest vooral voor gemak in de keuken. Zo blijken onze vooraf geopende oesters een groot succes.”
Grootste aanbieder van vis
Als er één man op de hoogte is over trends en evoluties in het inkopen en verkopen van vis en schaal- en schelpdieren in de retailsector is het wel Raky Tsoumpoulis. De man is al jarenlang hoofdverantwoordelijke voor de visverkoop bij Carrefour België. En dat is geen klein bier want Carrefour noemt zich de grootste aanbieder van vis in ons land. “Wij durven ons inderdaad de grootste noemen doordat we 40 hypermarkten en 15 supermarkten – 55 verkooppunten dus – hebben waar we naast voorverpakte vis in de rekken ook een ruime toonbank met verse vis hebben. En waar we zo’n toonbank, met gespecialiseerde visverkopers hebben, ligt de verkoop ook gevoelig hoger. We onderscheiden ons verder nog van andere retailers doordat we de enige distributeur in België zijn die zijn toonbanken heeft uitgerust volgens de normen van CoC (Chain of Custody) en de labels MSC en ASC”, vertelt Raky Tsoumpoulis. “Bovendien zijn we ook de enige detailhandelaar die fysiek aanwezig is bij de vismijn van Zeebrugge. Sinds 2015 hebben we zelfs een depot op de site van de vismijn zelf. Daar kopen we de vis voor al onze vestigingen in België rechtstreeks aan. Vanuit ons depot in Zeebrugge wordt die dan zo snel mogelijk naar alle vestigingen gebracht.”
impact van corona
Vis behoudt een stevige positie in de voedingsconsumptie van de Belg. Een crisis zoals de coronapandemie laat zich echter wel voelen. “In de eerste fase van de coronacrisis hebben we onze toonbanken met bediening gesloten. Veel mensen durfden niet meer aanschuiven en meden zoveel mogelijk rechtstreeks contact met verkopers. Dat had meteen een bijzonder grote negatieve impact op de visverkoop”, zegt Tsoumpoulis. “Klanten die wel nog vis kochten, kozen meer voor vis die ze lange tijd kunnen bewaren, zoals gerookte vis. Dat maakte toen deel uit van het ‘hamstergedrag’. Toen de mensen door corona ook de contacten thuis moesten beperken, zagen we de verkoop van grotere vis- en zeevruchtenschotels ook vlug kelderen. Dat zagen we heel goed tijdens de feestdagen met de jaarovergang 2020-2021. Bij de recentste feestperiode, waarbij er geen zo’n beperkingen in de huiselijke kring meer van kracht waren, verkochten we al terug veel meer grotere schotels.”
GEmak in de keuken
Wat nog opvalt: De Belg kiest voor gebruiksgemak. “De Belgen zijn inderdaad verzot op filets en ‘haasjes’. Om het nog duidelijker te stellen: De Belgische klant haat graten”, lacht Raky Tsoumpoulis. “Twintig à dertig jaar geleden was dit nog veel minder het geval maar nu is het onmiskenbaar. Zeker jongere klanten, die misschien minder vertrouwd zijn met het verwerken van vis, kiezen toch vooral voor gemak in de keuken. Tijdens de feestdagen is een schotel zoals kant-en-klare tongrolletjes met saus overgoten bijzonder populair. De klant kan zo in een mum van tijd en zonder moeite van een lekker gerecht genieten.”
"De Belgen zijn verzot op filets en ‘haasjes’"
vooraf geopende oesters
Nog een voorbeeld voor gebruiksgemak voor de klant: Carrefour innoveert door Zeeuwse oesters aan te bieden die vooraf geopend zijn. Het openen van de oesters gebeurt in vaten die onder heel grote druk gezet worden. Door de zware druk gaat de sluitspier open zonder dat de oester beschadigd wordt. Vervolgens worden de oesters stevig gesloten door een sterke elastiek die elke schelphelft mooi bijeenhoudt. “De klant hoeft het elastiekje maar door te snijden om direct van de oesters te genieten. Door de grote druk die erop gezet werd, worden de oesters bovendien steriel en blijven ze een stuk langer goed. Die introductie was echt wel een succes”, legt Raky Tsoumpoulis uit.
Kabeljauw en zalm boven
Als we kijken naar de meest verkochte vissoorten dan zijn kabeljauw en zalm de overduidelijke toppers. Kabeljauw is het populairst en zalm volgt kort daarna. “Deze twee vissoorten zijn samen goed voor meer dan de helft van de visverkoop bij Carrefour”, verduidelijkt Tsoumpoulis. “Daarna volgt de tong, een vaste waarde.
opvallend: de rog wordt steeds populairder, dat is echt wel een stijger
En vervolgens opvallend: de rog wordt steeds populairder, dat is echt wel een stijger. De rog is de Vis van het Jaar 2021 en de media-aandacht die daarmee gepaard gaat, zal zeker ook wel helpen. Wat ook meespeelt, is dat het een vis is die geen echt scherpe graten heeft maar enkel een soort kraakbeen dat de klant niet of nauwelijks hindert.
Daarna volgen roodbaars en pladijs. De schaal- en schelpdieren zijn zeker voor feestdagen nog altijd erg gegeerd. Als we focussen op de oesters, dan blijkt dat de Franse nu toch wel populairder zijn dan de Zeeuwse.
Stevige witte vis
De Belgische klant is dus, met zalm als uitzondering, vooral liefhebber van stevige witte vis en dan wel liefst netjes gefileerd. Maar er zijn ook nog regionale verschillende binnen ons land. Zo zijn in de brede kustregio de kleinere, en goedkopere tongen best wel populair terwijl dat verder in het binnenland helemaal niet het geval is. “Zeker in de Brusselse regio willen ze grote tongen voor luxueuze bereidingen”, weet Tsoumpoulis. “Kabeljauw en zalm zijn dus over het hele land bijzonder populair. Ook in Wallonië dus; waar ook tong goed verkoopt. In Wallonië wordt overigens veel meer forel verkocht dan in de rest van het land. We proberen in onze hyper- en supermarkten toch ook de klant te laten kennismaken met minder bekende vissoorten die worden aangevoerd door onze Belgische vissers op de Vlaamse Visveiling zoals steenbolk, hondshaai en knorhaan. Via de toonbanken presenteren en promoten we ook vis op zijn geheel; zoals een volledige zalm voor op de barbecue bijvoorbeeld, of goudbrasem en sardienen.”
Duurzame visvangst
Duurzaamheid is bij Carrefour geen loos begrip; dat wordt onder meer aangetoond via haar eigen label Kwaliteitsketen Carrefour (KKC). De producten van Kwaliteitsketen Carrefour zijn producten die het resultaat zijn van duurzame partnerschappen waarbij de productie gebeurt met respect voor het milieu en waarbij de producent een eerlijke prijs krijgt. “Daarnaast werken we ook met de internationaal erkende labels MSC voor duurzame visvangst en ASC voor duurzame aquacultuur, van toepassing op onder meer zalm, forel en garnalen”, zegt Raky Tsoumpoulis. “En specifiek voor de Belgische vissersvloot kopen we enkel vis aan met de erkenning Visserij Verduurzaamt. “Het gaat om een erkenning die op de veilklok in de Belgische visveilingen van elke partij vis aantoont of er een minimale duurzaamheidsgrens is gehaald en of de visser bezig is met een verbeteringstraject. We merken dat zeker de jongere klanten, die meer opgegroeid zijn met ecologisch bewustzijn, wel gevoelig zijn voor heel het duurzaamheidsverhaal.”
Een mooi aangeklede toonbank en wat animatie, zoals een kraampje met Hollandse maatjes of andere degustaties, zijn ook troeven
vis moet goed zichtbaar zijn
Wat betreft presentatie in de winkel is het voor de klant belangrijk dat het product goed zichtbaar is. “Dus let op met verpakkingen waar je de vis zelf nauwelijks nog doorheen ziet. Ook belangrijk is om te zorgen voor voldoende info over het product, ook over de duurzaamheidslabels”, weet Tsoumpoulis. “Promotie via sociale media, met mooie foto’s, is dezer dagen ook een must. Een mooi aangeklede toonbank en wat animatie in de winkel, zoals een kraampje met Hollandse maatjes of andere degustaties, zijn ook wel troeven. Maar de belangrijkste troeven blijven natuurlijk de kraakverse kwaliteitsproducten zelf.”