Bereide gerechtenPremium

SIAL 2024 een recordbrekende jubileumeditie

Sial Innovation
SIAL 2024: 7.500 exposanten uit 127 landen en 285.000 bezoekers - Foto: Aurélien Bacquet

Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in Parijs de SIAL plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. Uiteraard was de redactie aanwezig om vast te stellen dat de beurs, die dit jaar haar zestigste verjaardag vierde, gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.

Record aantal bezoekers

Alleen al in cijfers trok de beurs dit jaar 7.500 exposanten uit 127 landen, die samen meer dan 270.000 m² tentoonstellingsruimte in beslag namen. Er waren ook 285.000 bezoekers, waarvan 78,5% internationaal, wat neerkomt op 8% meer bezoekers vergeleken met de vorige editie.

Qua organisatie heeft de show een aantal veranderingen ondergaan. Ten eerste is de indeling van de show herzien. In plaats van bepaalde nationale paviljoens in verschillende hallen te proppen, kozen de organisatoren voor een sectorgewijze indeling. Ook al was de signalering niet in alle beurshallen optimaal, het resultaat maakte het evenement overzichtelijker voor bezoekers.

SIAL bood ook een overvloed aan nevenevenementen. Naast de beurs werden verschillende seminars en conferenties gehouden. Maar voor regelmatige bezoekers staat SIAL Parijs bekend om het benadrukken van twee sleutelbegrippen: de trends en innovaties van morgen. En het moet gezegd worden dat deze editie van 2024 opviel door een zeker niveau van creativiteit.

Innovatie op elk niveau

Voor de traditionele SIAL Innovation-wedstrijd zag de editie van 2022, die nog steeds de gevolgen van de Covid-crisis moest verwerken, een aanzienlijke daling van het aantal inzendingen. Gelukkig zagen de organisatoren dit jaar dat de voedingsindustrie zich goed heeft hersteld. Exposanten dienden meer dan 2100 nieuwe producten in bij de jury. Na selectie, sortering en beraadslaging werden er 560 gekozen en de winnaars bekendgemaakt.

Goud

Het goud ging naar een zeer eenvoudige, natuurlijke innovatie van het Franse bedrijf Sabarot, voor zijn bereidingen voor plantaardige galetten. De jury juichte deze innovatie toe, die aan een aantal verwachtingen voldoet: de wens om “het zelf te doen”, de groeiende belangstelling voor plantaardig voedsel en de behoefte aan een eenvoudige samenstelling, zonder controversiële ingrediënten.

Sial or Sabarot
 Sabarot bereidingen voor plantaardige galetten

Zilver

Africa werd bekroond met zilver. De drank Boost It is gebaseerd op Moringa, een plant met veelzijdige voedings- en geneeskrachtige eigenschappen. Er wordt gezegd dat het een van de meest functionele planten is die nog moet worden geëxploiteerd.

Sial zilver Boost It
Boost It op basis van Moringa

Brons

Tot slot ging de derde plaats naar King Konjac uit Finland voor hun konjac sushibodems. In plaats van traditionele rijst wordt konjac gebruikt, een natuurlijk glutenvrij ingrediënt met zeer weinig calorieën. Andere voordelen van deze producten zijn dat ze verkrijgbaar zijn in zowel retail- als in grotere cateringformaten en dat ze enkele maanden bij kamertemperatuur kunnen worden bewaard.

King Konjac brons Sial
Konjac sushibodems. In plaats van traditionele rijst wordt konjac gebruikt, een natuurlijk glutenvrij ingrediënt met zeer weinig calorieën

Naast de wedstrijd die innovatie viert, mogen we niet vergeten om de resultaten van de SIAL Insights studie te vermelden. Deze wereldwijde studie, uitgevoerd door de beurs en haar partners, onthulde dit jaar dat consumenten voedsel beschouwen als een centraal element in hun leven. Dit belang kan worden onderverdeeld in drie pijlers. Ten eerste emotie: eten wordt gezien als plezier en emotie. Ten tweede helpt eten ook bij het opbouwen van relaties en gezelligheid. Tot slot gaat eten ook over het zorgen voor onszelf, onze dierbaren en de planeet. In het kort kan het onderzoek als volgt worden samengevat: consumenten denken in de volgorde “mijn plezier, mijn gezondheid en mijn planeet”.

Langs de gangpaden

Tijdens ons bezoek dwaalden we natuurlijk door de verschillende hallen van de beurs en merkten we een aantal trends op.

Plantaardige alternatieven

Ten eerste was het aantal exposanten dat plantaardige alternatieven aanbood lager dan op de vorige editie. De variëteit en kwaliteit van het plantaardige aanbod is echter verbeterd. Bij deze alternatieven wordt vaak gewerkt aan de textuur en samenstelling van de ingrediënten. Een goed voorbeeld is Papondu, een alternatief voor eieren op basis van peulvruchten dat eieren kan vervangen in bereidingen en gebak, en zelfs als een gewone omelet kan worden gegeten.

Le Papondu alternatief voor ei
Papondu, een alternatief voor eieren op basis van peulvruchten
Olala! plantaardig alternatief voor vis
Olala! Plantaardige alternatieven voor vis

Wat plantaardige alternatieven betreft, worden verschillende vissoorten door alternatieven vervangen. Er zijn alternatieven voor zalm, tonijn en kabeljauw, zoals in het geval van de startup Olala.

Veel nieuwigheden bij dranken

Een andere observatie is dat de drankenhal de belangrijkste bron van innovatie blijft. Het startup dorp en de drankenhal toonden een heleboel nieuwe producten: geïnfuseerde drankjes met soms subtiele en soms meer uitgesproken smaken, functionele softdrinks en fruitsappen, energiedrankjes met natuurlijke ingrediënten en concepten die puur gebaseerd zijn op plezier en fun... Een voorbeeld is de CBD-geïnfuseerde rum van Le Brin CBD. Het drankje is puur voor het plezier en maakt geen aanspraak op therapeutische werking. De minerale kleuren en verpakking zijn er om te inspireren en een smaak- en visuele ervaring te bieden aan de consument en in de schappen. Er is ook het concept Cocktail in a Jar. Bekende dranken en cocktailbereidingen zoals Espresso Martini of Amaretto Sour worden gepresenteerd in verpakkingen die lijken op jampotjes. De consument hoeft ze alleen maar te openen, een ijsblokje toe te voegen, te schudden en te genieten. De bediening geeft de consument de indruk dat hij het product bijna zelf mengt en bovenal kan de mousse worden nagemaakt als een professional.

Le Brin Rhum CBD
CBD-geïnfuseerde rum van Le Brin
Cocktail in a jar
Bekende dranken en cocktailbereidingen zoals Espresso Martini of Amaretto Sour worden gepresenteerd in verpakkingen die lijken op jampotjes

Duurzame alternatieven

Duurzaamheid is ook een aandachtspunt voor innovatie. Sommige alledaagse producten, zoals koffie, hebben een aanzienlijke impact op het milieu wat betreft teelt en transport. Daarom lanceren sommige bedrijven alternatieven met ingrediënten die dichter bij huis zijn. Het bekendste voorbeeld is cichorei, maar dit jaar toonde de innovatieruimte ook andere alternatieven voor koffie, met ingrediënten als paddenstoelen en lupinen.

Muschroom Coffee
Mushroom Coffee: alternatief voor koffie op basis van paddenstoelen

Hapklaar

Qua formaten zijn hapklare producten ook erg populair. We kennen allemaal de mochi's en hapklare koekjes. In dezelfde lijn van gemak, waren er verschillende aanbiedingen van gebakjes of zelfs proteïne gevulde hapjes ontworpen om je honger te stillen en voedingsstoffen te leveren voor je tussendoortjes. Zelfs op het gebied van dranken was de 'hapklare' kant van de markt aanwezig, met concepten zoals bobba-bubbels gevuld met alcohol van Boozyballs, of cocktails in de vorm van gelei om in te slikken als oesters, ontworpen door het Spaanse bedrijf Las Jellys.

Les Nao bites met proteïnen
Proteïne gevulde hapjes ontworpen om je honger te stillen en voedingsstoffen te leveren 
BoozyBalls
Bobba-bubbels gevuld met alcohol
Las Jellys cocktails
Cocktails in de vorm van gelei om in te slikken als oesters

Bevesting trends

Het belangrijkste om te onthouden is dat de bekende huidige trends werden bevestigd op de show. Consumenten blijven veeleisend en worden bewuster. De voedingsindustrie van haar kant speelt hierop in met innovaties. Laten we tot slot niet vergeten dat een innovatie niet altijd een “doorbraak” hoeft te zijn. Het kan een nieuwe, meer praktische verpakking zijn, een andere ervaring of een of meer aangepaste ingrediënten die een recept veranderen.

Concluderend was SIAL Paris 2024 in veel opzichten een mooi evenement. Tot over twee jaar voor de volgende editie.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Vincent Panneels

Gerelateerde artikels

Iers grasgevoerd rundvlees met bga

De eu heeft het traditioneel grasgevoerde rundvleed van ierland nu de status van beschermde georgrafische aanduiding (bga) toegekend. dit is een erkenning van de expertise van ierse familieboerderijen en het op gras gebaseerde productiesysteem.

Wagner lanceert transformatieprogramma winnovation

Het zuid-duitse wagner spraytech is sinds 1947 actief in de industrie, bouw en doe-het-zelf. verspuiten van verf is de corebusiness van het bedrijf en innovatie staat er met hoofdletters geschreven. winnen door innovatie, dat zal wagner doen dankzij het transformatieprogramma winnovation. productontwikkeling begint bij de consument, en de 'route naar de markt' wordt beter geborgd. in de traditionele retail of e-tail. “dankzij innovatie kunnen we samen de markt vergroten."

Belg blijft charcuterie-eter maar wisselt af

De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.

20 silver trends

Marketing- en communicatiestrategieën worden nog vaak op jongere consumenten gericht. hierdoor blijft een gigantische groep links liggen waarvan 60+ de komende 15 jaar verantwoordelijk zal zijn voor de helft van de economische groei.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine