SIAL 2024 een recordbrekende jubileumeditie
Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in Parijs de SIAL plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. Uiteraard was de redactie aanwezig om vast te stellen dat de beurs, die dit jaar haar zestigste verjaardag vierde, gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.
Record aantal bezoekers
Alleen al in cijfers trok de beurs dit jaar 7.500 exposanten uit 127 landen, die samen meer dan 270.000 m² tentoonstellingsruimte in beslag namen. Er waren ook 285.000 bezoekers, waarvan 78,5% internationaal, wat neerkomt op 8% meer bezoekers vergeleken met de vorige editie.
Qua organisatie heeft de show een aantal veranderingen ondergaan. Ten eerste is de indeling van de show herzien. In plaats van bepaalde nationale paviljoens in verschillende hallen te proppen, kozen de organisatoren voor een sectorgewijze indeling. Ook al was de signalering niet in alle beurshallen optimaal, het resultaat maakte het evenement overzichtelijker voor bezoekers.
SIAL bood ook een overvloed aan nevenevenementen. Naast de beurs werden verschillende seminars en conferenties gehouden. Maar voor regelmatige bezoekers staat SIAL Parijs bekend om het benadrukken van twee sleutelbegrippen: de trends en innovaties van morgen. En het moet gezegd worden dat deze editie van 2024 opviel door een zeker niveau van creativiteit.
Innovatie op elk niveau
Voor de traditionele SIAL Innovation-wedstrijd zag de editie van 2022, die nog steeds de gevolgen van de Covid-crisis moest verwerken, een aanzienlijke daling van het aantal inzendingen. Gelukkig zagen de organisatoren dit jaar dat de voedingsindustrie zich goed heeft hersteld. Exposanten dienden meer dan 2100 nieuwe producten in bij de jury. Na selectie, sortering en beraadslaging werden er 560 gekozen en de winnaars bekendgemaakt.
Goud
Het goud ging naar een zeer eenvoudige, natuurlijke innovatie van het Franse bedrijf Sabarot, voor zijn bereidingen voor plantaardige galetten. De jury juichte deze innovatie toe, die aan een aantal verwachtingen voldoet: de wens om “het zelf te doen”, de groeiende belangstelling voor plantaardig voedsel en de behoefte aan een eenvoudige samenstelling, zonder controversiële ingrediënten.
Zilver
Africa werd bekroond met zilver. De drank Boost It is gebaseerd op Moringa, een plant met veelzijdige voedings- en geneeskrachtige eigenschappen. Er wordt gezegd dat het een van de meest functionele planten is die nog moet worden geëxploiteerd.
Brons
Tot slot ging de derde plaats naar King Konjac uit Finland voor hun konjac sushibodems. In plaats van traditionele rijst wordt konjac gebruikt, een natuurlijk glutenvrij ingrediënt met zeer weinig calorieën. Andere voordelen van deze producten zijn dat ze verkrijgbaar zijn in zowel retail- als in grotere cateringformaten en dat ze enkele maanden bij kamertemperatuur kunnen worden bewaard.
Naast de wedstrijd die innovatie viert, mogen we niet vergeten om de resultaten van de SIAL Insights studie te vermelden. Deze wereldwijde studie, uitgevoerd door de beurs en haar partners, onthulde dit jaar dat consumenten voedsel beschouwen als een centraal element in hun leven. Dit belang kan worden onderverdeeld in drie pijlers. Ten eerste emotie: eten wordt gezien als plezier en emotie. Ten tweede helpt eten ook bij het opbouwen van relaties en gezelligheid. Tot slot gaat eten ook over het zorgen voor onszelf, onze dierbaren en de planeet. In het kort kan het onderzoek als volgt worden samengevat: consumenten denken in de volgorde “mijn plezier, mijn gezondheid en mijn planeet”.
Langs de gangpaden
Tijdens ons bezoek dwaalden we natuurlijk door de verschillende hallen van de beurs en merkten we een aantal trends op.
Plantaardige alternatieven
Ten eerste was het aantal exposanten dat plantaardige alternatieven aanbood lager dan op de vorige editie. De variëteit en kwaliteit van het plantaardige aanbod is echter verbeterd. Bij deze alternatieven wordt vaak gewerkt aan de textuur en samenstelling van de ingrediënten. Een goed voorbeeld is Papondu, een alternatief voor eieren op basis van peulvruchten dat eieren kan vervangen in bereidingen en gebak, en zelfs als een gewone omelet kan worden gegeten.
Wat plantaardige alternatieven betreft, worden verschillende vissoorten door alternatieven vervangen. Er zijn alternatieven voor zalm, tonijn en kabeljauw, zoals in het geval van de startup Olala.
Veel nieuwigheden bij dranken
Een andere observatie is dat de drankenhal de belangrijkste bron van innovatie blijft. Het startup dorp en de drankenhal toonden een heleboel nieuwe producten: geïnfuseerde drankjes met soms subtiele en soms meer uitgesproken smaken, functionele softdrinks en fruitsappen, energiedrankjes met natuurlijke ingrediënten en concepten die puur gebaseerd zijn op plezier en fun... Een voorbeeld is de CBD-geïnfuseerde rum van Le Brin CBD. Het drankje is puur voor het plezier en maakt geen aanspraak op therapeutische werking. De minerale kleuren en verpakking zijn er om te inspireren en een smaak- en visuele ervaring te bieden aan de consument en in de schappen. Er is ook het concept Cocktail in a Jar. Bekende dranken en cocktailbereidingen zoals Espresso Martini of Amaretto Sour worden gepresenteerd in verpakkingen die lijken op jampotjes. De consument hoeft ze alleen maar te openen, een ijsblokje toe te voegen, te schudden en te genieten. De bediening geeft de consument de indruk dat hij het product bijna zelf mengt en bovenal kan de mousse worden nagemaakt als een professional.
Duurzame alternatieven
Duurzaamheid is ook een aandachtspunt voor innovatie. Sommige alledaagse producten, zoals koffie, hebben een aanzienlijke impact op het milieu wat betreft teelt en transport. Daarom lanceren sommige bedrijven alternatieven met ingrediënten die dichter bij huis zijn. Het bekendste voorbeeld is cichorei, maar dit jaar toonde de innovatieruimte ook andere alternatieven voor koffie, met ingrediënten als paddenstoelen en lupinen.
Hapklaar
Qua formaten zijn hapklare producten ook erg populair. We kennen allemaal de mochi's en hapklare koekjes. In dezelfde lijn van gemak, waren er verschillende aanbiedingen van gebakjes of zelfs proteïne gevulde hapjes ontworpen om je honger te stillen en voedingsstoffen te leveren voor je tussendoortjes. Zelfs op het gebied van dranken was de 'hapklare' kant van de markt aanwezig, met concepten zoals bobba-bubbels gevuld met alcohol van Boozyballs, of cocktails in de vorm van gelei om in te slikken als oesters, ontworpen door het Spaanse bedrijf Las Jellys.
Bevesting trends
Het belangrijkste om te onthouden is dat de bekende huidige trends werden bevestigd op de show. Consumenten blijven veeleisend en worden bewuster. De voedingsindustrie van haar kant speelt hierop in met innovaties. Laten we tot slot niet vergeten dat een innovatie niet altijd een “doorbraak” hoeft te zijn. Het kan een nieuwe, meer praktische verpakking zijn, een andere ervaring of een of meer aangepaste ingrediënten die een recept veranderen.
Concluderend was SIAL Paris 2024 in veel opzichten een mooi evenement. Tot over twee jaar voor de volgende editie.