INNOVATIE ZIT IN ONS DNA
Wagner lanceert transformatieprogramma winnovation
WINNOVATION
“Wagner wordt niet puur door cash gedreven", begint commercieel directeur Wim Vandepaar. “Alle winst wordt gestoken in innovatie, in onze mensen en in goede doelen. Natuurlijk moet Wagner ook geld verdienen, maar we hebben intrinsiek een andere filosofie en een andere horizon." Die typische horizon komt ook tot uiting inde transitie die het bedrijf nu doormaakt. De businessunits in bouw en industrie zijn goed voor de helft van de bedrijfsactiviteiten. De andere helft komt uit doe-het-zelf. Daar opereert Wagner met verfspuiten, behangafstomers, heteluchtpistolen, elektrische verfrollers en afplaktapes. Om in 2025 het meest innovatieve bedrijf in verfspuittechniek te worden, doorloopt het hele concern nu een 'winnovation'-traject. “Het gaat om innovatie en winnen. Iedereen wordt beter van innovatie. Daar winnen onze klanten, onze retailers en ook wijzelf mee."
RETAIL BETREKKEN BIJ INNOVATIE
Wagner tracht zijn retailers in een veel eerder stadium bij de productontwikkeling te betrekken. “Retailers zijn ook op zoek naar echte innovatie. Zij kunnen toch niet steeds blijven scoren met de zoveelste emmer witte verf of weer een nieuwe accu op een boormachine? Door de retailers eerder bij onze productontwikkeling te betrekken, krijgen we eerder commitment in het schap. Bovendien zijn zij met veel andere fabrikanten in contact, en kunnen wij zo combinaties maken met innovaties. Van een verffabrikant bijvoorbeeld. Zo voorkomen we parallelle ontwikkelingen en krijgen we soms kansen tot cocreatie."
ROUTE NAAR DE MARKT
ONLINE (OOK) ALS PROEFTUIN
Tegenwoordig gaat 35% van de omzet al online, en de laatste jaren groeit die ook met dubbele cijfers. “E-tailers hebben altijd schapruimte genoeg en kunnen zonder al te veel risico testen. Dat doorbreekt de patstelling waarin we soms raakten bij onze retailers.En anderzijds is die online proeftuin ook goed voor onze retailers. Als het online loopt, zal het ook wel werken in hun winkels, nietwaar?"
Hoe dan ook, de consument blijft de belangrijkste spil. “We investeren steeds meer in onze pitch. Veeleer dan dat we in onze mal investeren en onszelf opjutten hoe goed ons idee is. De klant bepaalt, dus vragen we hem zijn mening aan het begin van het ontwikkeltraject."