Bestekken met PVD-coating blijven toppers
Klant vertrouwt op uw advies
De trendy consument heeft liever meerdere goedkopere bestekken in huis dan één duur. Dat biedt opportuniteiten voor de gespecialiseerde winkels. Series behandeld met de PVD-techniek en in talrijke kleuren gaan vlotjes over de toonbank. Ook het feit dat een klant een bestek graag ‘voelt' vooraleer hij het aankoopt, speelt in het voordeel van de kleinhandelaars. U presenteert ze best op een gedekte tafel.
Belang van verkooppunt
Trendgevoelig
Bestekken bestaan tegenwoordig in alle vormen en kleuren. De consument laat zich leiden door trends en heeft niet langer dat ‘ene, zeer klassieke bestek’ dat hij levenslang gebruikt. Vandaar ook het succes van vaak goedkopere bestekken. De bedoeling is dat ze perfect passen bij de sfeer van het diner waarvoor hij gasten uitnodigt.
Dichtst bij de mond
Zeker diegenen die oog hebben voor interieur en decoratie kiezen hun bestek(ken) zorgvuldig uit. Ook mensen die graag koken met goede potten en pannen willen de bestekken die bij hen passen. En die ze bovenhalen als ze gasten ontvangen. Want een mooi bestek is en blijft de finishing touch voor een mooi gedekte tafel.
Of zoals Alessi het mooi verwoordt: samen met de glazen komt het bestek het dichtst bij de mond van je familie en vrienden. Het moet dus goed aanvoelen.
Eindejaarspiek
Op de vraag of er piekmomenten zijn in het jaar voor de verkoop van bestekken, klinkt het bij de producenten unisono dat dat de eindejaarsperiode is. Inspiratie vinden klanten op sociale media en in kook- en interieurmagazines. Maar, goed nieuws: het is toch vooral in de winkel dat men geïnspireerd wordt.
24 stuks en steakmessen
In koffers met uitgebreide sets voor ‘maar’ 6 personen inclusief accessoires investeren producenten niet meer in. Sets van 24 stuks (mes, lepel, vork en koffielepel voor 6 personen) zijn gangbaar, en in mindere mate 30-delige sets met een klein vorkje erbij. Accessoires die vroeger steevast in de grote bestekkoffers zaten, zijn in de Belgische keukens in beperkte mate nog te vinden, maar ze zijn niet langer per se uit dezelfde lijn als de rest van het bestek. Steakmessen ‘vallen ook uit de toon’. Die matchen helemaal niet met bestekreeksen en mogen totaal verschillend zijn. Ze blijven trouwens populair.
18/10, niet verzilverd
De levenscyclus van bestekken is veel korter dan vroeger. Sommigen vervangen een set al na twee jaar. Heeft dat een invloed op het materiaal waaruit bestekken gemaakt worden? Niet echt, zo zeggen onze respondenten. De meesten van hen produceren alleen bestekken in 18/10-edelstaal dat zeer goed bestand is tegen roest. Sommigen maken ook versies in 18/0 (al dan niet als ‘wit product’ voor ketens). Die zijn goedkoper, maar mogen ook in de vaatwasmachine. Bestekken met houten heften mogen dat niet en kennen dus geen succes. Tenzij we spreken over een steakmes. Voor dat item is hout heel gewoon. Verzilverde materialen zijn niet van deze tijd.
Roep naar duurzaamheid
Anti-wegwerp
De roep naar duurzaamheid steekt ook in de ‘bestekkensector’ de kop op. Amefa bedacht daarvoor Phoenix, gemaakt van minimaal 80% gerecycleerd roestvrij staal. Dat is op zijn beurt ook 100% recyclebaar. Het bedrijf heeft ook een alternatief gevonden voor een wegwerpbestek. De bestekseries Leaves en Slim zijn dun en licht van gewicht en toch van RVS 18/0. Zo worden ook hier single use plastics verbannen.
Bamboe
Bestekken uit bamboe of andere biologisch afbreekbare materialen winnen voornamelijk aan populariteit in de horecasector. Consumenten vragen er mondjesmaat naar. Die vinden ze dan eerder via bijvoorbeeld bioshops. Al wijst een van onze gesprekspartners erop dat rvs sowieso een zeer duurzaam product is dat veel langer meegaat dan bamboe…
Van minimalisme tot barok
Vernieuwing dankzij designers
De Scandinavische invloeden op onze interieurtrends kan je niet ontkennen. Hiermee gaat een eerder minimalistisch en strak design gepaard, ook te herkennen in de nieuwste besteksets.
Maar er is evenzeer vraag naar op barok geïnspireerde bestekken of bestekken met een industriële look. Sets met ‘gehamerde’ heften steken steeds meer de kop op.
Om vernieuwend te kunnen blijven, doen producenten regelmatig een beroep op een designer die dan met een verrassend ontwerp uit de hoek komt.
Succes van vintage
Zoals dat het geval is voor meubels en kledij, zijn vintage bestekken tegenwoordig een vaste waarde. Een bestek is ‘vintage’ als het een stone washed-uitstraling heeft.
Bijna alle producenten surfen mee op die golf.
Heel veel kleur
En dan de kleuren: daar is zeker het laatste woord nog niet over gezegd want er komen er steeds bij dankzij de PVD-techniek. PVD staat voor physical vapour disposition, een slijtvaste kleurtechniek die een toplaag aanbrengt op het bestek.
Waren goud, champagne, zwart, roségoud en koper al goed ingeburgerde kleuren, dan doet blauw het nu ook goed.
De Duke-reeks van Pintinox bestaat in vier verschillende kleuren. Er bestaan zelfs bestekken met 2 PVD-kleuren: één voor het bovenste gedeelte en een andere kleur voor het heft. De PVD-bestekken zijn ook volledig gemaakt uit roestvrij staal.
De vorm blijft
Op het vlak van de vorm valt er niets spectaculairs te melden. Een vork blijft een vork, een lepel een lepel en een mes een mes. De klassieke ‘aparte’ vormen van de bovenste helft van een vork/lepel liggen het best in de mond.
Een ‘sfork’ (spoon-fork-knife) en een ‘spork’ (spoon-fork) zie je al eens opduiken op grote recepties, maar niet in de privékeuken omwille van niet functioneel. Een enkele keer vind je een groot vork met drie in plaats van vier tanden. De klassieke vormen qua heft liggen het meest prettig in de hand.
Eternum komt wel verrassend uit de hoek met zijn bestek Manta omwille van de ‘uitgeholde’ heften.
Kartonnen, duurzame box
Hoe gaan bestekken de winkeldeur uit? Een forse houten koffer heeft al lang niet veel nut meer, een mooie kartonnen verpakking des te meer. Niet alleen als de koper het bestek als een cadeau ziet. Ook voor eigen gebruik wil de consument graag een verfijnde verpakking. Ook hier is duurzaamheid een must. Het karton moet recycleerbaar zijn. Een mooie verpakking kan er ook toe bijdragen het luxueuze karakter van een bestek te ondersteunen. Dat een box er bovendien heel erg mooi uitziet, is niet onbelangrijk voor de verkoop: het trekt de aandacht. Alessi verpakt zijn sets in giftboxen met een verwijzing naar kunstwerken, want alle bestekken zijn op zich ‘pieces of art’. BergHOFF kiest voor klassevolle wit-zwarte dozen.
Belang van goed onderhoud
Stoomafzetting vermijden
Rvs-bestekken kunnen natuurlijk in de vaatwasmachine. Producenten raden aan om het bestek af te spoelen voordat het in de vaatwasmachine gaat zodat voedselresten, zout en zuren het bestek niet aantasten. Na afloop van het programma is het ideaal om bestekken direct af te drogen met een zachte doek zodat ze niet vochtig blijven zitten in de machine. Vooral messen vragen extra aandacht. Door de verharding van het metaal, om beter te snijden, zijn messen ‘minder roestvrij’. Maar een groot deel van het probleem wordt opgelost als de vaatwasmachine automatisch opent na een cyclus. Dan kan de stoom (die het roesten bevordert) ontsnappen.
Handwas voor PVD-bestek
Om PVD-bestekken lang mooi te houden, is het aan te raden ze met de hand af te wassen. Als je ze toch in de vaatwasmachine stopt, is een temperatuur van 40° of lager aanbevolen – hoge temperaturen zijn sowieso niet goed voor bestekken – en een reinigingsmiddel met een fosfaatgehalte van 3% of lager. Ook hier geldt: ze best eerst afspoelen en ze na de vaatwas afdrogen met een zachte doek. Bestekken met houten handvaten ogen zeer mooi – Style de Vie Authentique heeft er verschillende in zijn assortiment – maar die horen niet thuis in de vaatwasmachine.
Garanties niet gangbaar
Bij aantoonbare fabricagefouten worden bestekken teruggenomen, maar in de praktijk is dat zelden aan de orde. In de fabriek en nog daarna zijn er voldoende controles. Garanties op bestekken zijn niet gangbaar.
Presentatie op gedekte tafel
Bestekken worden het best verkocht als ze op een gedekte tafel gepresenteerd worden in uw winkel, bij voorkeur in de buurt van de serviesafdeling. Ook als de klant niet van plan was een bestek te kopen, zullen ze zo zijn aandacht trekken. En al zeker als de tafel gedekt is bijvoorbeeld als tuintafel of in een bepaald thema (Pasen, Halloween …). Klanten voelen graag hoe een bestek in de hand ligt en hoe zwaar het is. Zet zeker steakmessen in de kijker met eindejaar: ze zijn een ideaal geschenk. En haal het deksel van (gift)boxen in de rekken.
TIEN TIPS OM DE VERKOOP VAN BESTEK TE BOOSTEN
- Verkoop vooral bestekken waar u zelf achter staat. Uw verhaal komt dan des te geloofwaardiger over
- Presenteer verschillende types bestekken: in rvs, in PVD, steakmessen …
- Bied een gevarieerd gamma aan qua design, prijs en kleur
- Toon ze op een mooie gedekte tafel en in de vitrine
- Toon geopende boxen in de rekken
- Vraag uw leverancier naar een display waarop een aantal losse items kunnen liggen
- Denk ook aan kindersets. Die worden al eens meegenomen als cadeautje
- Maak tijd vrij om de kwaliteit en de waarde van de bestekken toe te lichten
- Vraag uw leveranciers om een uitgebreide uitleg bij elk bestek
- Kondig eventuele promo’s aan op sociale media en toon daar de nieuwe modellen
Met dank aan BergHOFF Belgium, Amefa, Eternum, LivWise (Pintinox), Alessi en Style de Vie Authentique