Bestek eyecatcher aan tafel
Voor elk wat wils
Lepels, messen, vorken ... Bestek is een vrij traditionele categorie al zien we dat er vandaag wel volop interesse is in trendy kleuren en opvallende designs. Zo brengen coatings in matzwart of champagne dat echte restaurantgevoel in huis en groeien strakke lijnen of speelse vormen uit tot echte eyecatchers aan tafel. Perfect voor feestelijke gelegenheden, maar ook een goede keuze voor elke dag. De bestekcategorie biedt voor elke stijl en elk budget wat wils. Variatie in het aanbod – en de presentatie – is dan ook een must op de winkelvloer. Op die manier toont u dat u goed op de hoogte bent van de actuele ontwikkelingen en houdt u uw winkel interessant.
18-10, 18-0 EN 13-0
De meeste bestekken worden vandaag vervaardigd uit edelstaal, ook wel roestvrij staal (rvs) genoemd. Op kwalitatieve bestekken staat meestal een stempel: 18-10 of 18-0. De code 18-10 staat voor de staalsoort chroomnikkelstaal. De 18 staat voor 18% chroom en de 10 staat voor 10% nikkel. Dankzij de nikkel is het bestek nog meer beschermd tegen corrosie. Chroomnikkelstaal staat bekend als een duurzaam, corrosiebestendig en helder materiaal. De staalcode 18-0 betekent dan weer 18% chroom en geen aandeel nikkel.
Het staalsoort 13-0 wordt gebruikt voor tafelmessen, maar ook voor keuken- en steakmessen. Het staal bestaat uit 13% chroom en geen aandeel nikkel. Dit zorgt ervoor dat deze metalen harder gesmeed kunnen worden waardoor de messen gemakkelijker en scherper te slijpen zijn. Voordeel van dit staal is dat het gedurende langere tijd scherp blijft.
Trends
Veel vraag naar kleur
Zilverkleurig bestek gemaakt van rvs blijft bij veel mensen de favoriet. Maar daarnaast zien we de laatste jaren ook veel vraag naar gekleurd bestek met een voedselveilige gekleurde titaniumcoating. Goudkleurig, (mat)zwart, champagnekleurig, rosé champagnekleurig en koper bestek zijn de absolute koplopers. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden op kleurvlak. Wat dacht je bijvoorbeeld van warme kleuren zoals okergeel en mosgroen? Daarnaast schuwt men ook de combinaties niet. Mooie voorbeelden daarvan zijn vergulde bestekken met een zwart handvat of met een opvallende Pantone-kleur verwerkt in het heft. Ook prints op het heft komen steeds vaker voor.
Goudkleurig, (mat)zwart, champagnekleurig, rosé champagnekleurig en koper bestek zijn de absolute koplopers
Strak, speels of natuurlijk
Bestekken zijn er voor ieders stijl. Sommige consumenten kiezen steevast voor bestek met strakke lijnen en/of een modern design, zoals we onder meer zien bij de lasergedecoreerde collecties. Bestek krijgt daardoor een gelaserd patroon, van ruitjes tot golven. Andere kopers gaan dan weer voor barokke vormen, die met hun speelse patronen de aandacht vragen. Een trend die ook al enkele jaren speelt, gaat richting natuurlijk ogende materialen en er handgemaakt uitziende objecten. Zo doet een gehamerde structuur in het lemmet of in het heft het momenteel erg goed. Ook bestek met een houten heft staat meer en meer in de belangstelling, waarbij olijfhout en zwart ebbenhout erg gewild zijn.
Bekende designers
Sommige fabrikanten doen graag een beroep op bekende designers om een collectie uit te werken voor hun premium gamma of voor een limited edition. Enerzijds profiteren zowel de ontwerper als het merk van elkaars bekendheid in hun respectievelijke sector en komt dit de verkoop van het product ten goede. Anderzijds zorgen dergelijke samenwerkingen vaak voor een verrassend resultaat op het vlak van vormgeving en/of ergonomie.
De verpakking van bestek is erg belangrijk en trekt in uw winkel meteen de aandacht van de consument
VERPAKKINGEN
Drie soorten
De verpakking van bestek is erg belangrijk. Bij shopinrichtingen kan dit immers net datgene zijn waar het oog van de consument op valt. Grosso modo zijn er drie soorten verpakkingen voor bestek. Ten eerste zijn er de eenvoudige doosjes voor de goedkopere bestekken. Vervolgens zijn er de mooie kartonnen cassettes of giftboxen. Deze verpakkingen fungeren meteen ook als bewaardoos voor het bestek, een pluspunt. Tot slot zijn er nog de luxueuze houten cassettes of kisten, in bijvoorbeeld notelaar. Een manier van verpakken die voornamelijk gebruikt wordt voor verzilverde bestekken en die wel een hoger prijskaartje heeft. Opvallend is dat deze laatste luxeverpakking niet enkel meer voor grote sets (78 of 84 stuks) bestaat, maar nu ook met 24 stuks wordt aangeboden.
Duurzamere aanpak
De laatste jaren zien we wel dat duurzaamheid in verpakkingen voor steeds meer fabrikanten een prioriteit wordt. Zo wordt er bijvoorbeeld hard gewerkt aan het terugschroeven van het gebruik van plastic.
Het belang van sets
Bij porselein wordt er ondertussen naar hartenlust gecombineerd in vorm en kleur. Voor bestekken lijkt de klant voorlopig wat conservatiever: het mag zeker wat uitbundiger dan vroeger, maar verschillende soorten bestek op dezelfde tafel zien er al snel rommelig uit. Daarom blijven er grote sets voor 4, 6 en zelfs 12 personen op de markt. Die worden nog steeds verpakt in esthetisch verzorgd ogende dozen. Toch zijn er ook meer en meer sets voor één persoon, met een vork, mes, lepel en koffielepel. Zo kan de consument zelf beslissen hoeveel hij aankoopt, wat handig kan zijn voor singles en nieuw samengestelde gezinnen. Op die manier is het ook mogelijk om in fasen aan te kopen – indien de modellen lang genoeg op de markt blijven, uiteraard.
All you need
Daarnaast zagen we de afgelopen jaren ook besteksets in 'all you need'-verpakkingen voor buiten. Deze sets bevatten alles wat men nodig heeft om met vier personen outdoor te eten.