Plantaardige voedingsproducten

Nudging om meer plantaardig te eten werkt

Studie van Universiteit Gent en Carrefour België 

Nudging Carrefour plantaardig
Nudging Carrefour plantaardig benaming
Infofolder nudging plantaardig Carrefour
1/3

BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent voerde in samenwerking met Carrefour België een studie uit om te onderzoeken of het plaatsen van plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits zou kunnen leiden tot een toename in de verkoop van zowel maaltijdkits als plantaardige eiwitproducten. Om consumenten te inspireren, werden ook vegetarische recepten met aantrekkelijke namen bij de plantaardige eiwitproducten gelegd. De resultaten zijn positief: de studie toonde een stijging van de gecombineerde verkoop van maaltijdkits met plantaardige eiwitproducten tijdens de interventieperiode. 

Voedseltransitie voor iedereen

Deze studie, uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2023, maakt deel uit van de voortdurende inspanningen van Carrefour om voedseltransitie voor iedereen mogelijk te maken. Zo moedigt de retailer haar klanten aan om meer plantaardig te eten. In 2024 werd het assortiment van de slagerij uitgebreid met 30 nieuwe plantaardige referenties waaronder 18 huismerkproducten. Bij de selectie en ontwikkeling van deze producten legt Carrefour de nadruk op smaak, gezondheid en prijs-kwaliteitverhouding, met een strikte kwaliteitsnorm en wekelijkse prestatiecontrole.

Studie UGent in samenwerking met 10 Carrefour-winkels

Klanten aanmoedigen om minder vlees te eten en meer groenten sluit perfect aan bij de doelstellingen van Carrefour. Consumenten zien plantaardige alternatieven echter vaak als duurder, minder smakelijk en moeilijker om klaar te maken. Zij die regelmatig vlees eten, zijn vaak minder bereid hun gewoonten te veranderen. Flexitariërs, die twee tot drie keer per week geen vlees eten, vormen echter een interessante doelgroep voor deze verandering.

Carrefour en UGent wilden deze consumenten inspireren door smakelijke, eenvoudig te bereiden en gemakkelijk vindbare vegetarische maaltijden te promoten in de winkels. Enkele voorgestelde gerechten zijn groentelasagne en vegetarische burrito's, met zowel klassieke gehaktopties als plantaardige alternatieven. Visueel aantrekkelijke producten, zoals lasagne en vegetarische curry's, behaalden het meeste succes.

Om de ervaring te vereenvoudigen, werden op de eiwitbron na alle nodige ingrediënten samengevoegd in maaltijdkits en werden de vegetarische eiwitproducten net naast deze maaltijdkits geplaatst om hun zichtbaarheid te verhogen. Bedoeling was dat zelfs klanten die niet specifiek op zoek waren naar vegetarische producten, deze zouden opmerken en in hun winkelmandje zeggen. Deze ‘nudging’-interventie werd ondersteund door een vegetarisch receptenboekje met informatie over het verminderen van de ecologische voetafdruk door minder vlees te consumeren.

Positieve resultaten

De resultaten van de interventie waren positief: niet alleen de verkoop van maaltijdkits op zich steeg aanzienlijk, ook de verkoop van de plantaardige eiwitproducten in combinatie met een maaltijdkit steeg, en dit vooral in Vlaanderen en in de Carrefour Hypermarkten. De omvang van de winkels en vooral de grotere zichtbaarheid van de vegetarische producten en/of maaltijdkits lijkt een belangrijke factor te zijn geweest voor dit resultaat. Carrefour is daarom van plan deze strategie verder te versterken, onder andere door de recepten direct in de maaltijdkits op te nemen in plaats van via aparte flyers.

Daarnaast merkten onderzoekers op dat de verkoop van maaltijdkits een maand na de interventie nog steeds goed bleef. Dit wijst op een duurzame acceptatie van maaltijdkits door klanten en toont aan dat consumenten nieuwe eetgewoonten kunnen ontwikkelen.

Integratie in traditionele afdelingen

Sinds 2023 zijn de veggie-producten geïntegreerd in de verschillende afdelingen en duidelijk gemarkeerd om ze beter zichtbaar te maken. Zo kunnen flexitarische klanten gemakkelijk alle beschikbare alternatieven ontdekken tijdens hun winkelbezoek. De vegetarische producten van het merk Carrefour en van nationale merken zijn beschikbaar in de hele winkel: in de slagerij, vleeswaren, kaas, kant-en-klaarmaaltijden, smeersels en sauzen.

Een volledig assortiment

Met het assortiment Carrefour Sensation Végétal biedt Carrefour keuze, smaak en kwaliteit tegen een betaalbare prijs met een compleet assortiment. Het bestaat uit vleesvervangers die het V-label-certificaat dragen, een smakelijk en 100% vegetarisch alternatief voor producten op basis van vlees of vis, ideaal voor dagelijkse maaltijden.

Vier folders per jaar gewijd aan veggie

Carrefour organiseert ook veggie-proeverijen en publiceert vier keer per jaar folders specifiek voor vegetarische producten. Tijdens deze evenementen worden leveranciers uitgenodigd om proeverijen te verzorgen in de winkels, waardoor klanten, die vaak weinig bekend zijn met deze alternatieven, de kans krijgen om te ontdekken hoe lekker deze producten kunnen zijn.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Gerelateerde artikels

Carrefour scheldewindeke groentevakman 2022

Carrefour market scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'groentevakman' weg. de buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.

Carrefour market waasmunster scoort met klantvriendelijkheid

Maxim van hulle (26), zelfstandige uitbater van een carrefour market in waasmunster, mag zich gedurende één jaar 'retail ambassadeur' en 'beste retail manager' noemen. tijdens de gala-avond op 27 november in san marco village (schelle) bleek dat hij met zijn carrefour market de hoogste score had behaald op het vlak van klantvriendelijkheid. hij sleepte zo de hospitality award in de categorie retail in de wacht. het resultaat van doorgedreven inspanningen om klanten te werven en te houden, en dit in moeilijke omstandigheden, namelijk aanslepende wegenwerken.

Grote permacultuurtuin bij la mazerine

Thibaut vankeerbergen trad midden 2020 aan als manager bij carrefour market ‘la mazerine’ in genval onder de voorwaarde dat hij een beleid mocht uitstippelen dat de mens centraal zou stellen. en dat doet hij op alle vlakken. getuige zijn project ‘care for’: een permacultuurtuin aan de winkel.

Geoffroy gersdorff: herziening totale assortiment

Geoffroy gersdorff, algemeen directeur van carrefour belgië, maakte tijdens een beurs voor de filialen en het winkelpersoneel de balans op van de huidige situatie van de groep.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine