Geoffroy Gersdorff: herziening totale assortiment
Midden september organiseert Carrefour traditioneel een beurs voor zijn filialen en winkelpersoneel om de plannen en acties voor de komende maanden voor te stellen. Het was ook een gelegenheid voor Geoffroy Gersdorff, algemeen directeur van Carrefour België, om de balans op te maken van de huidige situatie van de groep.
Inspelen op lokale behoeften
Geoffroy Gersdorff begon met de nadruk te leggen op het groeiende aandeel van huismerken in de portefeuille. Vandaag is een op de twee verkochte producten een huismerk. De belangstelling voor deze merken komt niet alleen voort uit het huidige economische klimaat, maar ook uit het feit dat de groep zijn assortiment op verschillende niveaus heeft herzien: minder suiker, geen ongewenste stoffen en nieuwe trends zoals hyperproteïneproducten. Volgens de heer Gersdorff is het assortiment veel moderner en concurrentiëler dan twee jaar geleden.
Het totale assortiment (niet alleen dat van huismerken) is ook in zijn geheel herzien, rekening houdend met verschillen tussen regio's, het feit dat sommige winkels op zondag open zijn en het feit dat Carrefour een unieke speler is in België. Het is de enige retailer die een ecosysteem biedt dat hypermarkten, supermarkten, buurtwinkels en e-commerce omvat. In de winkels varieert het aanbod per type en regio. Elk verkooppunt heeft dus een ander assortiment, aangepast aan de lokale behoeften. Volgens Carrefour beantwoordt de groep zo aan de lokale verwachtingen, waar hij ook gevestigd is, en komt hij steeds dichter bij de specifieke behoeften van de klanten.
E-commerce is een uitdaging geweest voor de retailer, maar de groep heeft zijn inspanningen opgevoerd om aan verschillende oplossingen te werken: de klassieke Drive, thuisleveringen, snelle levering met een persoonlijke shopper op een fiets, en quick commerce waarbij de groep zich positioneert als leider met zijn partners. Deze oplossingen winstgevend ontwikkelen is echter een uitdaging. Hoewel franchisenemers vooral geïnteresseerd zijn in diensten als Deliveroo, Uber Eats en Takeaway, zijn deze vooral beschikbaar in lokale winkels. Voor de heer Gersdorff moeten oplossingen per geval worden geanalyseerd en hij gelooft niet in een explosie van onlinehandel, maar eerder in de ontwikkeling van diensten voor klanten.
Tot slot benadrukte de CEO het belang van een aanzienlijk verbeterde backoffice ter ondersteuning van de winkels, met meer logistieke stabiliteit en sterkere IT-ondersteuning.
Een ingewikkelde context, maar de groep groeit
De eerste helft van 2024 was moeilijk, niet in het minst door het “Delhaize spiegeleffect”. In tegenstelling tot 2023 is de Lion-groep niet langer in beroering en zijn de consumptiegewoonten terug genormaliseerd. Ook de opening van Delhaize-franchises op zondag heeft een impact gehad op de omzet. Bovendien is de markt veranderd, nu Mestdagh onder de vlag van Intermarché valt. Carrefour heeft duidelijk druk gevoeld op zijn marktaandeel, ook al heeft de groep nog nooit zoveel winkels geopend in een half jaar tijd. Een tiental nieuwe winkels werd geopend, een zestigtal werd omgevormd en drie werden verplaatst, een bewijs dat Carrefour zich in een fase van expansie bevindt, aldus de heer Gersdorff.
Belangrijkste rendementsdoelstellingen en acties
De winstgevendheid van de Groep is een belangrijk punt in 2024. Carrefour wil weer winstgevend worden en werkt samen met zijn leveranciers aan marges. De vooruitzichten zijn positief en de heer Gersdorff twijfelt er niet aan dat ze weer winstgevend moeten worden. Maar dit gebeurt tegen een achtergrond van inflatie, en volgens de heer Gersdorff heeft Carrefour een rol te spelen in het beschermen van de koopkracht. Het doel zal niet zijn om de goedkoopste te zijn - dat zit niet in het DNA van Carrefour. Met het breedste assortiment, baliediensten, hypermarkten... gewoon de goedkoopste zijn zou geen zin hebben.
Op het vlak van communicatie en tools zien we ook dat de groep van Carrefour werkt aan een communicatie en tools die meer gericht zijn op een jonger consumentensegment. Denk maar aan initiatieven zoals de samenwerking met Tomorrowland, de lancering van de Coco Carrefour-applicatie of het feit dat het een tweedehandswinkel heeft gelanceerd met Reeborn.
Om de doelstellingen te bereiken, zijn de laatste vier maanden van het jaar essentieel voor Carrefour. Belangrijke acties en momenten zijn vastgelegd in de agenda. Natuurlijk is er de back-to-school periode, maar er zijn ook de bekende evenementen op de kalender, zoals wijnbeurzen, Halloween, Black Friday en de eindejaarsfeesten. Maar er is ook de herlancering van een grote promotiecampagne eind september, evenals een andere spraakmakende campagne. Maar Geoffroy Gersdorff heeft zich onthouden van het geven van te veel details over de laatste twee.