DUURZAMERE AARDAPPELPRODUCTEN VEROVEREN RAYON
Bereide aardappelproducten blijven het goed doen in de retail, zelfs nu buitenshuis eten opnieuw tot de mogelijkheden behoort. Lekker genieten is ook na corona de leuze. Vooral het assortiment voor oven en airfryer zit in de lift. Het belang van gezondheid, duurzaamheid en herkomst speelt nu en in de toekomst een nog grotere rol.
Lekker genieten
Doordat consumenten verplicht thuis moesten blijven omwille van de opeenvolgende lockdowns, zijn ze zichzelf meer gaan verwennen. In 2020 zien we de uitgaven voor premium proposities stijgen, met de sterkste groei tijdens de lockdown en de ‘staycation’ in de zomer. Binnen fast moving consumer goods uit zich dat onder meer in een verhoogd aandeel ‘verwenproducten’. Daarbij zijn diepvriesgroenten en diepvriesaardappelen twee segmenten die het sterkst toenemen. Deze groei was al jaren aanwezig en zet zich in de toekomst ongetwijfeld verder.
Gebruiksgemak en gezondheid
Naast de aandacht voor genieten zijn er ook de trends rond gebruiksgemak en gezondheid. Producenten van vriesverse aardappelproducten proberen deze twee te combineren door gezondere alternatieven aan te bieden onder de vorm van gemakkelijke oven- en/of heteluchtovenproducten. De stijgende vraag naar functionele gezondheid binnen diepvries heeft immers een impact op de manier waarop de consument zijn frieten klaarmaakt. Meer en meer consumenten gebruiken de oven en/of airfryer, waardoor het aandeel stijgt tot meer dan 25% in vergelijking met een klassieke bereiding in de friteuse. Deze extra groei komt er doordat de merken nieuwe consumenten bereiken die frequenter besteden.
Minder vet
Het staat alleszins vast dat producten bereid in de oven of airfryer minder vet zijn. Er wordt geen olie toegevoegd tijdens de bereidingsstap bij de consument thuis. Het segment is groeiende, maar het is nog niet bij iedereen bekend dat het vandaag mogelijk is om op deze manier ook krokante frietjes te bakken. Fabrikanten stellen alles in het werk om een nagenoeg perfecte productervaring af te leveren. Ze proberen de consument dan ook meer uitleg te verschaffen omtrent de ideale bereidingswijze. Dit gebeurt zowel online als op de verpakking.
Nutritionele verbeteringen
De Belg eet zijn frietjes en aardappelproducten liefst zo ‘clean’ mogelijk, vertrekkend vanuit een bij voorkeur simpele receptuur: producten die enkel bestaan uit kwaliteitsaardappelen en een beperkte - maar noodzakelijke - hoeveelheid zonnebloemolie. De consument wil verder graag correct en objectief geïnformeerd worden over wat er in zijn product zit. Vandaar dat diverse merken de nutriscore afficheren op hun verpakkingen. Bij diepvriesproducten zijn bewaarmiddelen sowieso overbodig. Verder is er continu een verbetering van het nutritionele profiel. Het zoutgehalte wordt bijvoorbeeld aangepast, zonder dat dit invloed heeft op de smaak. Daarnaast worden vaker gezondere ingrediënten toegevoegd aan de producten, zoals wortelpuree aan de pomme duchesse. Op deze manier krijgt de consument een extra portie groenten binnen.
Lokaal, traceerbaar en duurzaam
De consument heeft een boontje voor producten uit eigen land met een traceerbare herkomst. Eén merk opteert daarom resoluut voor frietjes uit Belgische aardappelen van duurzame landbouw, zelfs FSA of gelijkwaardig gecertificeerd. Naar het eindejaar toe zijn ook de specialiteiten aan de beurt en zo wordt hun volledig assortiment Belgisch. Het Farmer Sustainability Agriculture-certificaat houdt rekening met de volledige keten, van irrigatie tot pakweg de sociaal-economische aspecten. Duurzaamheid is zeker een pijler waar ook andere merken niet meer omheen kunnen. De aandacht voor verpakking en productie groeit. Een van de hoofdspelers wil daarom tegen 2025 100% van zijn verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar maken.
Smaak en presentatie
Vandaag blijft de Belg voorlopig nog vrij klassiek op het vlak van smaken. We beginnen er wel voor open te staan, want ‘traditioneel’ neemt niet weg dat we graag af en toe differentiëren. Kijk bijvoorbeeld naar limited editions. Deze aardappelproducten oogsten zeker en vast succes. Inspelen op de behoefte aan variatie gebeurt verder door in te zetten op krokantheid en smaak bij frietjes klaargemaakt volgens verschillende bereidingswijzen. Bovendien is voeding bij voorkeur steeds meer ‘Instagramwaardig’. Het oog wil ook wat en een aantrekkelijk uitzicht is mooi meegenomen.
Nieuwe vormen
Ook qua vorm zal er de komende jaren zeker nog wat bewegen in de retailmarkt. Deze winter kunnen we weer samen met de hele familie genieten van speciale feestvormen. Maar tot nu toe zijn ook nog niet alle bestaande frietvormen te koop in de supermarkt. Bijzondere vormen gekend vanuit de horeca brengen daarom differentiatie in het assortiment. Zo kan de consument thuis variëren en bij verschillende gelegenheden andere aardappelvormen op tafel zetten.