Snel klaar én Italiaans is win-win
De vraag naar Italiaans geïnspireerde voeding neemt nog steeds toe. Consumenten zoeken snelle, eenvoudige én lekkere maaltijden. Daarnaast willen ze plantaardig(er) eten, zonder compromis op smaak. Meer en meer merken gaan daarmee aan de slag. Ten slotte is er de trend naar duurzaamheid, geïmplementeerd in de keuze aan ingrediënten, meer lokale en seizoensproducten, aanpassingen op vlak van verpakkingen.
Pizza krijgt meer premium referenties
De food market groeit lichtjes in waarde, gedreven door een groei in prijs. Het volume is stabiel. Diepvriespizza groeit veel sterker dan total FMCG, met 4,2% in volume, mede gedreven door Dr. Oetker (+4,8%) (YTD P7 – Nielsen via fabrikanten)
Trends
Thuis eten is een blijvende trend, ook beïnvloed door de inflatie en stijgende restaurantprijzen. Pizza is daarbij een gemakkelijke keuze. Er worden ook wel meer private labels gekocht, maar we zien opnieuw een hoogwaardig aanbod opduiken onder het motto "dining in is the new going out". Hoewel een kleine niche, heeft het Amerikaanse segment zich fel ontwikkeld onder deze impuls. Vegetarisch doet het goed; pizza's met groenten of mozzarella en tomaat zaten altijd al in het assortiment. Daarnaast is er de opkomst van vegan varianten. Gezinnen waarin bijvoorbeeld één persoon vegan eet, willen wel nog hun vertrouwde merk kiezen. Mensen houden wel rekening met gezondheid en calorieën, maar als ze pizza nemen, blijft dit een verwennerij.
Nieuw
Dr. Oetker breidt zijn Amerikaanse assortiment verder uit met twee Big Americans. Eind september lanceert het merk de Piadina met een dun krokant deeg dat knapperig blijft. Piadina houdt het midden tussen een pizza en snack, ideaal om te delen; dit segment kent nog veel potentieel.
In de kijker: pinsa
Dr. Oetker introduceert La Mia Pinsa, krokant van buiten en luchtig van binnen door de combinatie van tarwe-, rijst- en speltmeel en zuurdesem. Opvallend in de ronde pizzawereld, vanwege de ovale vorm en de luchtbellen in de bodem. Voorgebakken in een steenoven en belegd met zorgvuldig geselecteerde ingrediënten. Wie zelf een pinsa wil garneren, zit goed bij Guy Troch Import, marktleider in de Belgische retail met Pinsa van Pinsami, de nr.1 in Italië. De verkoop evolueert gunstig, nadat ze 2,5 jaar geleden dit product als eerste in ons land hebben geïntroduceerd.
Verkooptip
Pizza wordt geassocieerd met emotie en gezelligheid. Het is moeilijk om dit uit te stralen en warmte te brengen in de kille diepvriesafdeling. U maakt het de klanten wel gemakkelijker met een goede organisatie van het rayon. Binnen pizza is de shopping decision tree afhankelijk van de bodem. Groepeer dus: dun - dik - Amerikaans. Voeg dan de pizza met vlees bij elkaar / vegetarisch / kip en glutenvrij. Hoewel de categorie pizza geen promoties nodig heeft om te overleven, zijn acties wel belangrijk. Ongeveer 20% van de verkoop gebeurt naar aanleiding van promoties.
Lasagne is niet te kloppen
Bereide maaltijden groeien al jaren in waarde, en na een lichte daling, onder meer door de inflatie, groeit de categorie in de eerste helft van 2024 opnieuw in volume (+4%). Voor een groot deel is dit dankzij de Italiaanse maaltijden, het grootste segment in de categorie, met een volumeaandeel van 59%. Daarbinnen is lasagne de grootste winnaar, goed voor een totaal van 46%, en daarna de pastamaaltijden, 32%. In lasagne zien we YTD juni 2024 een goeie prestatie van Come a Casa® met een volumegroei van 6%. Het sterkst groeiende segment in de categorie zijn de pastamaaltijden, wat zich al langere tijd vertaalt in een mooie volumegroei (YTD +10%). Deze groei is niet specifiek te danken aan één welbepaalde speler, maar komt er door verscheidene (huis)merken en retailers.
Nieuw in de koeltoog
Come a Casa® wordt groener met de nieuwste plantaardige lasagne: een 100% plantaardige lasagne bolognese én verpakt met 85% minder plastic. Deze lasagne wil niet alleen vegans aanspreken, maar ook een veel breder publiek. Onderzoek wijst namelijk uit dat maar liefst 64% van de Belgische consumenten hun vleesconsumptie proberen te verminderen.
Pastasauzen, kant-en-klaar is favoriet
Pesto schrijft een succesverhaal
Pastasauzen doen het de afgelopen jaren prima. In 2024 blijft de categorie groeien met +2% in volume en +9% in waarde. Deze positieve trend wordt beïnvloed door een stijging van de gemiddelde prijs van tomatensauzen (+5%), terwijl de prijs van pesto licht daalt (-1%). Het aandeel pesto stijgt met +16% in volume, en is daarmee goed voor 23,7% van de waarde. (Nielsen in MAT afgesloten op 14/07/24 - via fabrikanten). Belgen behoren tot de meest regelmatige pestoconsumenten ter wereld, met een van de hoogste penetratiepercentages. Het wordt elk jaar meer geconsumeerd (35,4%), en heeft nog steeds groeipotentieel. Nieuwigheden in het schap worden met open armen ontvangen. Barilla, marktleider in het pestosegment met 22,1%, draagt bij tot de groei, vooral dankzij de bestseller Pesto alla Genovese, de nummer één referentie op de markt in volume en waarde, evenals de innovaties Pesto Ricotta e Noci en Pesto Rucola. Deze twee laatste innovaties vertegenwoordigen bijna 15% van de waarde van Barilla (12,6%), een jaar na hun introductie.
Tomatensauzen
De rode sauzen blijven evenwel het grootste segment van de categorie, goed voor een totale waarde van 74.393 K€ en een toename van +8% volume. Wanneer we pre-covid (2019) kijken en vergelijken is de groei in waarde >30%, het volume +3%. 65% van de waarde betreft sauzen zonder vlees, dus 35% met vlees. In volume is de verdeling fifty-fifty. Als we ook de tomatenconserven meetellen, zijn de pastasauzen goed voor 37% van de totale waarde en 27% van het totale volume. Sinds de lancering in 2021 heeft Elvea een stabiel marktaandeel opgebouwd van 4,5% in deze sterk promotiegedreven categorie.
Verkooptips
Geef de consument inspiratie in de winkel. Ga aan de slag met recepten, zoals courgette gevuld met veggie bolognaise en (folder)thema’s. Presenteer alle benodigdheden voor één maaltijd samen in second placement (bv. rijst met groentensaus, carbonara met spaghetti,…) om zo de verkoop te boosten.
Pasta, iedereen houdt ervan
In België blijft droge pasta een sleutelcategorie in supermarkten, met een penetratie van bijna 96% (95,8% - GfK). Ook dit jaar zet de categorie de positieve ontwikkeling voort qua volume (+5%) en waarde (+4%). (Nielsen in MAT afgesloten op 14/07/24 - via fabrikanten). Consumenten stellen hoge verwachtingen aan premiumpasta. Een greep: hoogwaardige ingrediënten en 100% volkorentarwe in de vezelrijke volkorenrecepten; een gegarandeerd al dente resultaat zonder moeite en een perfecte hechting van de saus; graanteelt die duurzame landbouwpraktijken ondersteunt en het milieu en de lokale boeren respecteert.
Nieuw
Om in te spelen op de soeptrend brengt Barilla de Risoni-referentie uit, een veelzijdig product dat ook als hoofd- en bijgerecht wordt gebruikt. De groep promoot verder het Al Bronzo-assortiment na de beste pastalancering van de afgelopen tien jaar. De ruwe textuur en intense smaak zijn te danken aan de exclusieve bronsgesneden productiemethode, in het Italiaans "lavorazione grezza". Tijdens het garen worden er microgroeven in het oppervlak getrokken. Zo houdt elke pasta royaal de saus vast. Om door te gaan met het aanbieden van onderscheidende en iconische vormen staat in het 4e kwartaal de lancering van Conghigli Rigate gepland.