Tips & tricks voor een succesvol diepvriesrayon
Sfeer, beleving en inspiratie zijn hier de sleutels tot succes
In de diepvriesvakken van de supermarkt vinden consumenten alle vereiste ingrediënten voor een lekkere maaltijd. Toch biedt deze rayon nog veel mogelijkheden om extra te renderen. In grote lijnen zijn er twee belangrijke werkpunten en meteen ook opportuniteiten. Enerzijds is er het perceptieprobleem; de consument denkt ten onrechte dat vers beter is. Breng hem dus via diverse kanalen op de hoogte van de voordelen. Ten tweede is er de kille en functionele benadering van het diepvriesvak. Zorg daar voor meer beleving en emotie, en je nodigt klanten automatisch uit om er langer te vertoeven.
Volg de shopper
Bij het organiseren van de diepvriesafdeling - en bij uitbreiding van elke afdeling - is het van essentieel belang dat je het aankoopgedrag van de shopper volgt. Zo ben je zeker dat hij gemakkelijk zijn weg vindt doorheen de verschillende afdelingen en belandt bij het product dat hij zoekt en wilt kopen.
Zowel retailers als fabrikanten kennen de eindconsument als geen ander en kunnen door goed samen te werken de ideale rayon opbouwen. Dankzij dergelijke synergieën ontstaan er win-win-winsituaties, voor de fabrikant, de retailer én de eindconsument.
Communicatie vooraf
Heel wat diepvriesaankopen worden van thuis gepland. Het is dus belangrijk om innovaties en promoties op bepaalde producten duidelijk te communiceren via bijvoorbeeld folders. Shoppers bezoeken een winkel immers expliciet omwille van deze promoties.
Fair share indeling met submerken
Eens de shopper de diepvriesrayon in de winkel bereikt heeft, volg je best zijn kooppatroon om hem te begeleiden in de juiste keuze. Er zijn alvast twee vuistregels die van toepassing zijn op elke vriezer of elk schap, ongeacht de grootte hiervan. Deel de vriezer in volgens fair share, met andere woorden volg het marktaandeel van elke speler bij het toewijzen van plaatsen in het schap. Zo creëer je de beste weerspiegeling van de markt. De grootste spelers verdienen dus het meeste plaats.
Probeer daarnaast ook zoveel mogelijk verschillende submerken in elke vriezer te introduceren (bv. Dr. Oetker: Ristorante, Casa di Mama, Tradizionale, La Margherita …). Elk submerk spreekt een andere consumentendoelgroep aan. Door een goed gediversifieerd aanbod uit te stallen, bereik je dus het meeste shoppers.
Shopper decision tree
Eens de plaatsen zijn toebedeeld, hou je rekening met de 'shopper decision tree', ofwel het denkproces dat een shopper volgt bij het maken van zijn aankoop. Werk dus met brand blocks; de eerste keuze die de shopper maakt, is immers gebaseerd op zijn favoriete merk. Op basis van de marktaandelen maak je best blokken binnen de vriezer per merk.
Vervolgens speelt elk submerk in op de behoeften van verschillende consumenten. Het is dus de bedoeling binnen elke brand block ook sub brand blocks te voorzien met alle variëteiten per submerk.
Ga voor sfeer en beleving
De diepvriesafdeling van een supermarkt is vaak vrij kil als je er als klant binnenkomt. Er is weinig sfeer en veelal ontbreekt er een link met de versproducten. Maar gewapend met slimme tips en leuke communicatiematerialen van de leveranciers kan de diepvriesrayon in een mum van tijd omgetoverd worden naar een schap dat logisch is ingedeeld én leuk is aangekleed, klaar om de shopper beter te begeleiden en meer verkoop te genereren.
Sfeer en inspiratie
De diepvriesafdeling zou veel aangenamer ogen als de sfeer in de rest van de winkel ook naar deze afdeling zou worden doorgetrokken. Zo breng je de categorie tot leven. Verschillende enseignes werken hier reeds op door boven de verschillende categorieën mooie sfeerborden te hangen in diverse kleuren (blauw voor vis, groen voor groenten ...) en door gebruik te maken van sfeerfoto’s en maaltijdinspiratie. Dit zal niet alleen meer consumenten in de rayon trekken, de shopping experience zal ook verbeteren en uiteindelijk zal zo de conversie van diepvries verhogen en het winkelmandje uitgebreid worden met extra diepvriesproducten.
Secundaire plaatsingen
Ook secundaire plaatsingen kunnen helpen. Extra vriezers staan vaak aan het begin van het gangpad en trekken de consument naar binnen. Ze brengen dynamiek in de rayon, omdat de aankleding en inhoud ervan regelmatig veranderen.
Promo's en innovaties
Zeker in deze tijden van inflatie zijn promo’s erg belangrijk. De zichtbaarheid en communicatie van promoties via wobblers, shelfdividers, windowstickers en vloerstickers kan voor extra interesse en animo zorgen. Maar met deze POS-materialen kan je shoppers ook op de hoogte brengen van productlanceringen. Ze maken mensen nieuwsgierig en trekken extra shoppers in de rayon.
Events en unieke ervaringen
Tot slot is het belangrijk om unieke ervaringen te creëren voor de shoppers. Na de coronapandemie zijn ze minder graag op de winkelvloer maar met een uniek event of concept kan je dit effect terug herstellen.
Om de vriesafdeling op te vrolijken, organiseert iglo regelmatig events. Zo werd dit jaar gestart met een actie over groenten en vis heen en werden totems, shelfdividers en secondary freezers aangebracht in het rayon. Het doel hiervan was ook om de voordelen van diepvries in de kijker te zetten.
Dr. Oetker lanceerde eind 2022 een uniek winkelconcept: de pizza selector. Met behulp van grote interactieve schermen helpen ze shoppers in het maken van hun perfecte pizza keuze en belonen ze nadien met een directe korting bij aankoop van de gekozen pizza.
Meer dan de helft van de Belgen bespaart met diepvriesvoeding
In het begin van het jaar is de portemonnee van de consument vaak even leeg als het vriesvak. Daarbij komt dat voeding ondertussen nóg duurder is geworden na de energietoeslagen. Besparen wordt een gewoonte en bij de wekelijkse boodschappen wordt dus net iets aandachtiger gekeken naar de prijzen.
Marktonderzoek door iglo in oktober 2022 toont aan dat meer dan de helft van de Belgen gaat voor diepvriesvoeding. Kiezen voor diepvriesproducten vormt al snel een impactvolle besparing, want die zijn gemiddeld tot wel 30% goedkoper dan verse producten. Net die kleine stapjes maken wel degelijk een verschil op de eindrekening aan de kassa.
Bovendien kan men nog meer besparen door bewust om te gaan met de porties die men aankoopt in de supermarkt. Dankzij diepvriesvoeding ontdooit men effectief enkel de portie die men nodig heeft. De aangekochte voeding blijft op die manier langer vers en zo kan men elk jaar opnieuw 30% minder voedsel verspillen dan wanneer men verse voeding aankoopt en er restjes van weggooit.