Marketing & communicatiePremium

BELEVING MAG WAT KOSTEN

Charlie Holvoet en Bram Pieters
Charlie Holvoet en Bram Pieters

Vijver- en tuincentrum Holvoet zet in op fysieke winkel

Beleving, u heeft er op deze pagina's al veel over kunnen lezen. Vijver- en tuincentrum Holvoet (Hulste) zet dat gehypete woord al jarenlang in daden om. Beleving is in de eerste plaats zo goed mogelijk tonen wat je in huis hebt, vindt zaakvoerder Charlie Holvoet. “Mensen komen gewoon al naar hier om naar de planten en dieren te kijken, en voor het deskundige advies van ons opgeleid personeel. Dat alles mag wat kosten. Ik zal nooit zo goedkoop zijn als een internetwinkel, maar ik kan daar wel wat tegenover stellen."

STERK PROFIEL, RUIM ASSORTIMENT

Holvoet profileert zich sterk als vijvercentrum, maar heeft vele andere zaken in huis. “In ons assortiment vertrekken we wel steeds van de vijver, met in de eerste plaats vijvers en alles wat daarrond en -in hoort: filters, pompen en afboordingen, maar ook een groot assortiment aan vijvervissen. Ook in ons levend groen vertrekken we vanuit het vijvergebeuren: we hebben een heel grote afdeling aan vijverplanten - ik durf te zeggen dat we het grootste assortiment vijverplanten van Europa hebben, zowel in aantal als in soorten: 184 soorten planten, 60 soorten waterlelies. Daaruit groeide dan weer een afdeling tuinplanten en -decoratie. We hebben dan ook nog een aquariumafdeling met aquariumvissen en daarnaast nog knaagdieren, vogels en toebehoren voor kat en hond. Vroeger hadden we reptielen, maar daarmee zijn we gestopt - we zetten liever in op onze specialisaties."

BestemmingswinkelHolvoet

Dat ruime assortiment, met veel levende planten en dieren, heeft ervoor gezorgd dat Holvoet een echte bestemmingswinkel is geworden voor mensen die iets willen zien. Daar speelde de zaak aanvankelijk op in met een Japanse wandeltuin. “Die was erg groot, mensen konden daar wandelen en inspiratie opdoen. We hebben die helaas moeten sluiten. Het onderhoud werd nogal zwaar en het respect van de mensen was op den duur een beetje zoek. De bezoekers lieten te veel vuilnis achter en vernielden bloemen. Er is nog een klein stukje open voor bezichtiging, maar je kunt er niet meer in."

“Ik ben tegen onlineverkoop. De hele beleving valt weg“ – Charlie Holvoet

Veel beleving

“We proberen wel op andere manieren op beleving in te zetten. Van alles wat we in huis hebben, hebben we een model open of in gebruik.

Ook de presentatie van onze planten moet altijd verzorgd zijn: niet zomaar op een tafel zetten en wachten tot de tafel halfleeg is om aan te vullen. Er wordt altijd iets voor gedaan. Alles is zichtbaar, je kunt alles voelen en zien. Op woensdagmiddag komen er om die reden bijvoorbeeld veel grootouders met hun kleinkinderen naar de vissen kijken."

Veel voorraadHolvoet

“Het hoort allemaal bij de beleving; daarom hebben we ook zoveel op voorraad. Halflege rekken spreken niet aan. Ik verkoop zelden iets op bestelling. Mensen kunnen hier alles meteen meenemen. Dat is de troef die je als winkel moet uitspelen. Voor het merendeel van het vijvertoebehoren hebben we ook zelf een hersteldienst. Vorige week kwam er iemand binnen met een motortje van een aquariumfilter van meer dan 25 jaar oud. We hebben daar nog onderdelen voor liggen; we hebben die klant onmiddellijk kunnen voorthelpen."

Personeel

“Iedereen heeft hier zijn vaste afdeling, waar hij ook de meeste kennis van heeft - er lopen hier echt wandelende encyclopedieën rond, die soms al vijfentwintig jaar voor dezelfde afdeling werken. We hebben in het verleden wat problemen gehad met dierenwelzijn, maar we hebben daar de laatste jaren hard aan gewerkt en nieuw personeel aangetrokken. We proberen dat elk jaar beter en beter te doen. Het blijft wel een winkel, natuurlijk, je kunt niet met elk dier een uur per dag spelen. We proberen zo veel mogelijk een huiselijke sfeer te creëren."

Verse visHolvoet

Zelf staat Holvoet, laborant van opleiding, vooral op de vissenafdeling. “Ik probeer zelf klanten zo veel mogelijk informatie mee te geven. Recent hebben we ook geïnvesteerd in grote informatieborden boven de visbakken, dat helpt ook. Als mensen vragen of ze tien goudvissen in een bokaal kunnen steken, dan antwoorden we eerlijk van niet. Bij de verkoop van duurdere vissen gaan we persoonlijk naar hun vijver kijken. Als die te klein is, dan verkopen we niet. Ik verkoop liever geen vissen als die vissen niet goed terecht zouden komen.

Veel volk zorgt voor stress bij vissen, dat is een grote risicofactor. Wij controleren het water driemaal per week, de vis zelf wordt tweemaal per week gecontroleerd onder een microscoop. Zo kunnen we heel snel op problemen inspelen als die zich voordoen. Onze duurste vis kost zo'n 4.000 euro."

STEEKKAART
• personeel: 15 fte’s, aangevuld met ca. 15 jobstudenten en stagiairs;
• zaakvoerders: Charlie Holvoet, Ronny Holvoet, Annie Moyaert en Bram Pieters;
• oppervlakte: ca. 20.000 m²;
• parkeerplaatsen: 140;
• openingsuren: ma-vr 9-19 u., za 9-18 u., zo 9.30-19 u., dinsdag gesloten.

"Na de verkoop van zo'n dure vis volgen we dat wekelijks op bij de mensen thuis. Dat is ook een deel van de service. We hebben hier heel wat speciale vissen - ik ben gek genoeg om die dure vissen graag te zien en ook aan te kopen. Dat is altijd een berekend risico. Ik ga jaarlijks naar kwekers in Israël, Japan, Oost-Europa, om steeds nieuwe kwekers te ontdekken. Holvoet is een speciaalzaak, je moet dan ook een gespecialiseerd aanbod voorzien. Gewone goudvissen verkopen we uiteraard het best van al, maar mensen die voor een speciale vis komen, zullen die hier vinden."

DE PRIJS VAN BELEVINGHolvoet

Dat alles heeft een prijs, vindt Holvoet. “Daarom ben ik sterk tegen onlineverkoop. Daar valt de hele beleving weg. Mensen begrijpen niet altijd dat beleving geld kost. Na een halfuur uitleg halen sommigen hun smartphone boven: “Op het internet is dat 25 euro goedkoper, wat ga je daaraan doen?" Ik ga daar niets aan doen. Behalve de planten en de dieren is alles in deze winkel ook op het internet te koop, en vaak tegen veel lagere prijzen dan hier. Beleving mag haar prijs hebben. Wij zullen onze prijzen nooit naar beneden bijstellen. We kunnen dat ook niet. We zijn geen magazijn met goedkope arbeiders die pakketjes uit de rekken halen. We hebben opgeleid en toegewijd personeel."

Entreegeld

“Ik weet niet hoe de markt zal evolueren. Volgens mij is de huidige situatie voor sommige sectoren onhoudbaar. Een pakketje waar je vijf euro op verdient, verzenden op dezelfde dag? Dat zal banen kosten. Ik heb al vaak gegrapt dat ik entreegeld zal beginnen te vragen voor de winkel. Neem de aquariumvissen: we 'presenteren' die in demomodellen van aquariums die we ook verkopen. In de aquariumafdeling staan er zo'n 250. Elk aquarium heeft filters, zuurstof, verlichting en in de winter verwarming nodig. Een internetwinkel heeft al die kosten niet."

DE VIJVERMARKT
De vijvermarkt doet het opnieuw erg goed, vindt Holvoet. “Momenteel evolueert alles van grillige vormen naar strak en modern. Tot een jaar of vijf geleden werden veel vijvers bij de aankoop van een huis ver­wijderd ten voordele van een groot gazon; nu zien we weer meer mensen die een huis kopen met een vijver en die vijver opnieuw in optimale vorm willen krijgen. Mensen willen weer water in de tuin. Veel mensen komen daarover uitleg vragen. Dat is minder geweest, maar dat leeft weer heel erg op. We krijgen ook meer en meer vraag naar ecologische oplossingen. Mensen willen een vijver zonder dat ze producten moeten gebruiken. Het is zeker mogelijk, als je een mooi biologisch evenwicht creëert, met de juiste planten en vissen.”

Zelf doen?

“Ik heb er al over nagedacht om zelf het internet op te gaan, ja, maar voorlopig houd ik de boot nog even af. We hebben een nieuw kassasysteem waar het eventueel mee zou kunnen. Na anderhalf jaar zitten er 115.000 referenties in, en dat is nog lang niet alles. Moet ik een webshop opzetten met 115.000 artikels? Dan hebben we ook nog iemand nodig die alles uit het rek haalt, opstuurt naar de klant, en als de klant dan nog de verzending moet betalen, zijn we nog steeds veel duurder. Ik kan ook niet alles goedkoper aanbieden op mijn website, dan zou ik mezelf beconcurreren. Voorlopig blijven we inzetten op de fysieke winkel, waar je inspiratie kunt opdoen, waar je dingen kunt vastnemen, waar je degelijk advies kunt krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen daarvoor willen betalen.“ 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine