CHOCOLATERIE PIERRE
INGEDIEND DOOR: Chocolaterie Pierre
NAAM EN VOORNAAM: Gert van Soest
TELEFOONNUMMER: +31(0)252525210
E-MAILADRES: info@chocolateriepierre.nl
PROJECT: Verhuizing naar nieuwe winkel
DOELSTELLING(EN): Het doel was een chocolaterie met een duidelijk verhaal en een speciale beleving uitbouwen. Deze beleving moet er voor zorgen dat je er echt even uit bent, net zoals wanneer je een mooie hotel lobby instapt.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Centrum van Hillegom
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: In samenwerking met Bossuyt winkelinrichting, Dick Grillet
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt, KWB interbouw en onlineprojectstoffering.nl
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: €295.000,00
Uiteindelijke budget: €315.000,00
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De winkel wordt als overweldigend ervaren. Er bestaat geen vergelijkbare chocolaterie qua sfeer en design.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De architectuur, waaronder de verlichting, draagt bij tot de beleving en sfeer van de winkel.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het atelier is open en goed verlicht. In het verbruiksgedeelte is er sfeerverlichting. We hebben een goed lichtplan laten opstellen en maakten gebruik van led-panelen en -lijnen.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De chocolaterie bestaat uit drie verschillende zones. Een gedeelte dient voor het ijsverkoop. Daar kan je snel naar binnen en makkelijk naar buiten. Een ander gedeelte is het verbruiksgedeelte met een warme en rustige beleving. Daarnaast heb je de chocoladeverkoop en het artelier.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, deze wordt gestuurd door de plaatsing van de kassa.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting speelt een hoofdrol. De werktafel moet immers sterk verlicht zijn, terwijl er nog geen meter verder enkel een kaarsje moet branden. Dit was een flinke uitdaging die goed geslaagd is.
hoe is de etalage opgevat?
Voor de etalage hebben we gekozen voor een grote glazen pui.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Er werd voornamelijk gewerkt met steen, staal, glas, beton en goud.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De materialen vertellen een verhaal. De robuuste en ruige materialen staan voor de Fairtrade cacao, de warme kleuren en stoffen stralen geborgenheid uit en goud presenteert het luxe-element dat chocolade met zich meebrengt.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Niet direct, we zijn van onze eigen beleving uitgegaan, en het verhaal dat we willen overbrengen.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Voor de verbruiksruimte werd er gebruik gemaakt van zwart, goud en bruin in de vorm van oude stenen en roestig golfplaat. De zwarte, donkerbruine en heldere kleuren op de wand en oudroze stoelen maken het geheel af.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
De verlichting in de winkel moet een gevoel van geborgenheid geven.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Overal is er aandacht geweest voor afwerking en kwaliteit, van de deur tot in de toiletten.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Wij zijn bewust afgestapt van digitale schermen, zoals we dit in onze eigen winkel hadden. We kozen voor rust door terug naar de basis te gaan. Er is alleen WiFi voorzien en voldoende stopcontacten waar de gasten gebruik van kunnen maken.