JOHN FRESH
INGEDIEND DOOR: Lemmens Winkelinrichting bvba
NAAM EN VOORNAAM: Ann Beutels
TELEFOONNUMMER: 03/4552490
E-MAILADRES: ann.beutels@lemmensbvba.be
PROJECT: John Fresh is een uitbreiding van Chicken John, de kippenspeciaalzaak die er naast ligt.
DOELSTELLING(EN): De verbondenheid tussen beide zaken moest duidelijk voelbaar zijn, weliswaar zonder dat beide zaken hun eigen identiteit verloren. De uitdaging bestond erin om, met gelijkaardige materialen en één gevelbeeld, twee verschillende concepten neer te zetten.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Turnhoutsebaan 52, 2970 Schilde
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: An Wuyts, Interieurarchitecte bij Lemmens Winkelinrichting bvba
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Lemmens Winkelinrichting bvba
BUDGETTERING
Vooropgesteld budget: €200.000
Uiteindelijk budget: €210.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Aan de buitenzijde werd er geopteerd voor 1 materiaal dat doorloopt over beide winkelpanden. Dit versterkt de link die er is tussen beide zaken.
Wat betreft het interieur van John Fresh gaan we voor een huiselijke stijl. Warme kleuren, materialen met veel structuur en een sfeervolle verlichting dragen hiertoe bij.
Er worden hier fijne delicatessen, charcuterie en kazen verkocht. De kwaliteit van de producten is hoog en de nadruk ligt op vers. Om dit extra in de kijker te zetten werd er tussen de winkel en de werkzone geen wand, maar een groot raam gezet. De klant heeft een mooi zicht op de productie. Ze kunnen zelfs helemaal tot in de tuin kijken. Dit versterkt nog eens de huiselijke sfeer die we hier naar boven willen halen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De openheid doorheen het pand zorgt ervoor dat klanten zien hoe alles wordt gemaakt. De kwaliteit die ze nastreven is duidelijk zichtbaar. Doordat de werkzone vlot verbonden is met de winkel, kan het personeel ook gemakkelijk de winkel aanvullen. Het binnenbrengen van daglicht langs beide zijden van het pand creëert een aangename winkel- en werkomgeving. Het pand biedt dus kwaliteit op alle vlakken.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
John Fresh is opgetrokken in een nieuwbouwpand met kelder en bovenliggende appartementen. Er werd beslist om alle technieken en dus ook de koelcentrale in de kelderruimte te zetten. Maar aangezien het pand al volledig opgetrokken en bewoond was, nog voor de eerste plannen er waren, was dit technisch gezien een uitdaging.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
John Fresh is verdeeld over twee verdiepingen. Op het gelijkvloers hebben we de verkoopruimte met daarachter een open werkzone en koelcellen. In de kelderverdieping bevinden zich de stock, de personeelsruimte, de bureau en de technische ruimte met de CO² koelcentrale.
Vooraan in de winkel hebben we de kazen, aansluitend bereidingen, en op het einde de charcuterie. Tussen de inkom en het afrekenvlak werd er ook een koeltoog in zelfbediening geplaatst. De is ideaal gelegen want elke klant moet er voorbij. Impulsaankopen worden hierdoor extra gestimuleerd.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
In de winkelruimte zorgt de trappenhal naar de bovenliggende appartementen voor een versmalling. We moesten dus creatief omspringen met de ruimte de we hadden. Om zoveel mogelijk producten te kunnen presenteren, werd de toog in hoekopstelling geplaatst. Op het einde van de winkel bevindt zich het kassavlak. Zo moeten de klanten helemaal tot vanachter gaan waardoor ze het hele assortiment zien. Ook de inkijk naar de achterliggende werkzone trekt klanten aan, waardoor ze nog meer geneigd zijn om heel de winkel te doorlopen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Met verlichting maak of kraak je een winkelconcept. Het is dus belangrijk om bij de keuze hiervan voldoende aandacht te besteden aan het type verlichting (inbouw, opbouw, gependeld), de lichtkleur, en de hoeveelheid licht die je op je producten laat schijnen. Aangezien de betonnen welfsels en draagstructuur van het gebouw nog zichtbaar zijn, hebben we gekozen voor verlichting op rails. Hierdoor konden we gemakkelijk onder alle balken en aircokanalen door.
We kozen er bewust voor om niet enkel met opbouwspots te werken. Door boven het afrekenvlak en de kaasafdeling te werken met pendelarmaturen baken je deze zones af. Onbewust voelt de klant aan dat hier andere producten staan of andere activiteiten worden uitgevoerd.
In de werkzone werd er gekozen voor LED inlegpanelen. Deze geven voldoende licht om optimaal te kunnen werken. Doordat er in de werkzone ook daglicht binnen komt, krijg je hier een minder kille en ook gezondere werkomgeving.
Hoe is de etalage opgevat?
Er werd niet gewerkt met een typische etalage. De hele voorzijde van de winkel is voorzien van grote raampartijen. De inkijk op het interieur en dus ook het product is maximaal.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Op de vloer en de linkerwand werd een keramische tegel met subtiele marmerstructuur geplaatst. Deze komt ook terug in de aanpalende winkel van Chicken John. Op de togen werd er een sprekende composiet van Silestone geplaatst. Het contrast van de zwarte ondergrond met de witte lijnen maakt van de toog een statement. Hierdoor komt de nadruk nog meer op het product te liggen. Op het afrekenvlak en de werkmeubelen hebben we gekozen voor een matte zwarte graniet, Zimbabwe Black. Op de achterwanden hebben we zwarte raamkaders opgevuld met structuurglas. Deze lopen door in de zwarte aluminium raamconstructie die tussen de winkel en de werkzone staat.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Door te werken met warme en donkere tinten en materialen met veel structuur en prints verkrijgen we de huiselijke sfeer die voor ogen hadden. De accenten in koper (pendelarmaturen) in combinatie met het warme licht maken het extra gezellig. Het zicht op de achterliggende tuin met de groene planten en mooie bloemen versterkt het gevoel van ‘thuis te komen’.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Schilde is een gemeente met een voornamelijk welgestelde bevolking. We hebben daarom ook bewust gekozen voor materialen die de winkel een chiquere uitstraling geven. Al moet je hierbij wel opletten dat de drempel om de winkel binnen te komen niet te groot wordt. De huiselijke sfeer met de warme kleuren zorgt ervoor dat het interieur veel mensen kan bekoren.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
We kozen bewust voor donkere tinten. Mensen winkelen liever een omgeving waar ze zich goed voelen. Het is immers nergens beter dan thuis. Daarom dat we het heel bewust bij zwarte en grijze tinten hebben gehouden. In combinatie met de vele pendelarmaturen en voldoende lichtspots krijg je een mooie, warme en sfeervolle winkel die al vanaf de eerste aanblik heel vertrouwd aanvoelt.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Zoals bij elke goed verlichte voedingszaak moet je een onderscheid maken tussen functionele verlichting en sfeerverlichting. Meer of minder van één van deze twee kan de winkel een compleet andere uitstraling geven. Waar in de werkzone de functionele verlichting primeert, hebben we in de winkelruimte bewust gekozen voor pendelarmaturen. Deze dragen bij tot het creëren van die huiselijke sfeer die bij John Fresh centraal staat.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er werd gekozen voor duurzame materialen. Ze zijn sterk, maar ook gemakkelijk in onderhoud: keramische tegels, composiet, graniet, aluminium profielen, RVS,… Stuk voor stuk zijn het materialen die hun degelijkheid in het verleden al bewezen hebben.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Alle koelingen, op de airco na, zijn aangesloten op een CO² koelcentrale. In tegenstelling tot de klassieke koelinstallaties die werken met gefluorideerde koudemiddelen, heeft CO² geen enkele negatieve invloed op het milieu.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Bij John Fresh werken ze met het K-Flex systeem van Bizerba: een centraal systeem met weegschalen, kassa en digitale schermen. Deze laatste zijn gemonteerd op de palen van de glasopbouw. Ze geven productinfo, promoties,…